No buy challenge Maart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: No buy challenge Maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:48

Mijn eerste maandag in maart ... wat betekent de hele dag op kantoor, en koop altijd wel iets in de kantine := Vandaag zowaar zelf brood en een paar koekjes meegenomen. Maar de drang om nu even naar de kantine te lopen is echt verschrikkelijk groot!

Volhoudeeen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:49

Volhouden ja! Al die rommel in de kantine altijd... Veel te duur en vaak ook gewoon grotendeels troep.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:50

Maar ze hebben er van die lekkere verse broodjes..... :')
Ik doe verder ook niet echt mee met de no-buy challenge, omdat ik eigenlijk weinig pruttel koop. Wel veel ongeluk financieel gehad de afgelopen maand (laptop en auto kapot :=), dus vind echt dat ik moet bezuinigen op dit soort kantine uitgaven. Niet nodig, en koop al snel voor 10 euro in de week.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:57

Aaah, Die kun je ook zelf maken. En de ingrediënten liggen vaak al dagen in de koelkast. Ook niet al te vers en fris. Om maar te zwijgen van eventueel slecht beleg als veel te vertellen zoute eiersalade etc.

(Ik probeer te helpen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:58

Nirvana, volgens mij is de tip al eerder gegeven, maar misschien opschrijven hoeveel je per dag niet hebt uitgegeven? Is misschien wel extra motiverend om bij te houden :P

Hier ook met mezelf afgesproken dat ik bepaalde doelen eerst moet halen voordat ik iets koop. Maar als ik toevallig de komende maand in de stad ben en het badpak dat ik wil leuk is, dan koop ik hem gewoon. :+

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:02

Oeps, hier de fout in gegaan vandaag met lunch. Dochter had wenochtend op kdv en mijn werkoverleg liep uit waardoor ik geen tijd had om boodschappen te doen voor ik haar op moest halen dus snel een broodje gehaald onderweg...

Goede redenen om te bezuinigen Nirvana, houd ze in je achterhoofd! Wel lastig als het zo makkelijk voor handen is, ik heb maar zo kort lunchpauze dat ik normaal gesproken geen tijd heb tussendoor iets te halen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:16

Haha, gelukkig heb ik zo kort lunchpauze dat ik niet eens tijd heb om naar de kantine te gaan om een broodje te kopen :P Voordeel!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:30

Deetjeeuh, dat is inderdaad best een goede! :D

Haha, hier wel lang genoeg, maar kan ook best tussendoor even van de werkplek af. Probleem hier is gewoon dat ik zelden tijd heb om boodschappen te doen (1x per 2 weken? :+), dus dan heb ik ook gewoon 0,0 in huis, en je moet toch iets eten... En de kantine is echt super uitgebreid, en best gezond.
Maargoed. Dat is vandaag geen excuus. Gewoon houden bij mijn eigen boterham :j

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:39

Nirvana_ schreef:
Mijn eerste maandag in maart ... wat betekent de hele dag op kantoor, en koop altijd wel iets in de kantine := Vandaag zowaar zelf brood en een paar koekjes meegenomen. Maar de drang om nu even naar de kantine te lopen is echt verschrikkelijk groot!

Volhoudeeen

Hier hetzelfde maar dan op college :j Van 10 tot 4 vandaag (normaal tot 6) en ik heb broodjes gesmeerd, fles water mee en koekjes. Niks gehaald! *\o/*

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:45

Nirvana_ schreef:
Deetjeeuh, dat is inderdaad best een goede! :D

Haha, hier wel lang genoeg, maar kan ook best tussendoor even van de werkplek af. Probleem hier is gewoon dat ik zelden tijd heb om boodschappen te doen (1x per 2 weken? :+), dus dan heb ik ook gewoon 0,0 in huis, en je moet toch iets eten... En de kantine is echt super uitgebreid, en best gezond.
Maargoed. Dat is vandaag geen excuus. Gewoon houden bij mijn eigen boterham :j

En als je bijv. met Picnic je boodschappen besteld?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:48

Goed zo KirstenHorse! :D
College is vergelijkbaar- ik werk op een hogeschool :+

@ Deksel: Picnic ken ik niet! Ze bezorgen ook nog niet waar ik woon. Verwacht ook dat zoiets een klap duurder is dan de normale supermarkt, of niet?

Ik moet mezelf gewoon een schop onder m'n kont geven en supermarkt meer prioriteit geven. Maar pff :')

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:32

Aah, jammer dat ze niet bezorgen waar je woont. Is redelijk vergelijkbaar qua prijzen met de normale supermarkt. Zeker niet een stuk duurder.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:44

Ik ben naar de supermarkt geweest en heb niks voor mezelf gekocht *\o/*
Terwijl ik wel bij het chocoladeschap moest zijn voor een cadeautje 8-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:15

Vreselijk gefaald al. Dit is dus niets voor mij. :=

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:18

Oeioei! :x

Tot nu toe niks uitgegeven. Ik woon nog thuis, dus zelfs de boodschappen hoef ik niet te doen. Ik heb wel een screenprotector gekocht, maar ik heb een nieuwe telefoon en dit MOEST dus :P Ook moet ik deze maand een rekening betalen van een bestelling van vorige maand. Is voor een bruiloft in april.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:44

Ook ik heb gisteren al gefaald door een fles anti-Klit spray te kopen.
Cadeautjes voor mijn moeders verjaardag stond niet in de lijst met uitzonderingen maar kan moeilijk met lege handen aankomen.
Rest vd week heb ik nog een tientje voor (elke maandag boodschappengeld) en vrijwel alle boodschappen al in huis, dus dit tientje probeer ik vanaf te blijven.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:51

No buy is toch gewoon no buy? Dus niets kopen? Kan best, skippen bv of na de markt groente/fruit halen wat wordt achtergelaten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:52

Als ik volledig no buy doe heb ik een probleem want net genoeg eten voor een week in huis. :+

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:09

Rangeela schreef:
No buy is toch gewoon no buy? Dus niets kopen? Kan best, skippen bv of na de markt groente/fruit halen wat wordt achtergelaten.

En dan nog steeds de voedingsstoffen binnen krijgen die je nodig hebt, wat ook geldt voor huisdieren? Of medicijnen, ik noem maar wat. Ik vermoed niet dat in het algemeen een totale no buy haalbaar is, als je een huishouden wilt onderhouden :=

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:01

Nooor_ schreef:
Rangeela schreef:

En dan nog steeds de voedingsstoffen binnen krijgen die je nodig hebt, wat ook geldt voor huisdieren? Of medicijnen, ik noem maar wat. Ik vermoed niet dat in het algemeen een totale no buy haalbaar is, als je een huishouden wilt onderhouden :=

Inderdaad. Het gaat in mijn ogen om de onnodige extra uitgaven die gedaan worden maandelijks. Ik bijvoorbeeld gaf afgelopen maand onnodig 60,- uit aan broodjes kopen in de kantine, terwijl ik van thuis uit gewoon broodjes mee kan nemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:12

Het kan op zich prima naast een vriezer. Appels en sinaasappels blijven wel 4 weken goed, kiwi's zijn de eerste week/10 dagen toch niet te eten en bananen zijn juist na 7 dagen klaar. En dan voor de laatste week diepvriesfruit naast de appels+sinaasappels.

Groenten kunnen uit pot/blik + uit de vriezer en uiteraard de gedroogde variant (erwten en bonen voornamelijk). En je kan prima voor een ruime week verse groenten inkopen, dus de eerste week heb je dan al gewonnen.

Eieren en tofu zijn minimaal 6 weken houdbaar, vis en vlees in blik nog langer. Ook vleesvervangers zijn vaak wel een week of 4 houdbaar. Verder biedt de vriezer uiteraard opnieuw uitkomst.

Aardappelen, rijst en pasta zijn minimaal 2 maanden houdbaar. Brood kan je van meel zelf bakken, maar invriezen van vers brood kan ook prima.

Houdbare melk lost het melk-probleem op. Yoghurt en kwark zijn lang houdbaar en verder kan ijs als toetje prima.

Vleeswaren en kaas voor op brood kan ingevroren worden, maar je kan het ook een tijdje vervangen voor producten uit pot/blik/fles die langer houdbaar zijn. Daarnaast zijn dingen als leverworst, gekookte worst, smeerworst en smeerkaas al snel lang genoeg houdbaar. Dat zou een mooie vervanging zijn na de eerste 2 weken dat je nog wel gewoon vleeswaren en kaas kan gebruiken.

Diervoeder is eigenlijk gewoon een kwestie van genoeg inslaan.

Al met al dus een kwestie van voorbereiden en dit is het moment om voorraden op te maken. Maar noodzakelijke boodschappen doen is ook een prima variant op de no buy march.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:13

Dat is inderdaad meer het verplaatsen van de uitgaven dan niks uitgeven :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:23

Het gaat om de bewustwoording, niet zozeer omdat je van niets moet leven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:29

Totaal no-buy is leuk, maar vrijwel onmogelijk als je een huishouden hebt en beperkt opslagruimte.
Daarbij ben ik wsl erg verwend maar ik haat het om voor een week een weekmenu vast te leggen, laat staan voor een maand. :+
Ik hou het dus op geen onnodige uitgaven, dus geen AliExpress, geen kluiven voor de hond, geen nutteloze hebbedingetjes etc maar enkel de boodschappen en hoognodige andere dingen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:43

Hier gaat het nog steeds prima. :D alleen maar boodschappen gedaan en niet eens allerlei vreterijen gekocht! Vanmiddag bij de boer geweest voor melk, karnemelk, boter en kwark. Dus kan voor de zuivel weer een weekje vooruit.