Wat moet ik hiermee.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:38

Aanranden??? :') Kom op zeg, dit is nou precies waar ik sinds dat metoo gebeuren zo bang voor was.

En van je afbijten hoeft niet door te slaan. Iemand rustig uitleggen dat je iets onprettig vindt valt daar ook onder. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:41

Palmera schreef:
Aanranden??? :') Kom op zeg, dit is nou precies waar ik sinds dat metoo gebeuren zo bang voor was.

En van je afbijten hoeft niet door te slaan. Iemand rustig uitleggen dat je iets onprettig vindt valt daar ook onder. ;)

Ik vind zomaar gezoend (ervanuitgaande dat het op de mond was) een duidelijk voorbeeld van aanranding. Maar misschien heeft dat gewoon iets met eigenwaarde te maken... ;)

Je weet niet wat je doet wanneer je je bedreigd voelt, ook jij niet. Mensen denken niet eerst na over wat de beste manier van reageren is, mensen doen gewoon.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:44

Wat mij opvalt aan jou in meerdere topics, Resistance, is dat er altijd begrip moet zijn voor een ander.

Maar zo'n man die zich er misschien niet eens bewust van is dat een ander dit niet fijn vind mag zo ongeveer opgeknoopt worden.

Waar is jouw behoefte aan dialoog en begrip in dit soort gevallen?

Edit: als dít al aanranding is vrees ik dat de ruime meerderheid van de mensheid schuldig is aan aanranding.

Los daarvan blijf ik de algehele mening hier, m.b.t een man die nog niet eens te horen heeft gekregen dat TS dit niet prettig vind, volslagen krankzinnig vinden.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 24-02-18 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:46

Palmera: íedere man weet dat-ie een onbekende vrouw (een verkoopster in een winkel nota bene) niet out of the blue mag zoenen. Er is géén vent die niet weet dat dat niet deugt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:49

Niet met je eens Ibbel. Ik heb een hele ruime horeca ervaring met alle toeters en bellen, en soms moet je mensen gewoon even vriendelijk wijzen op de huisregels.
Goddank is niet iedereen hetzelfde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:57

Als iemand al een uur naast iemand aan de bar zit en haar al eens een drankje aangeboden heeft ligt dat idd anders. En misschien zelfs wel zonder dat uur en dat drankje. Hoewel ik denk dat mannen dan ook bést weten dat je niet zomaar gaat zoenen. Ook niet aan de bar. Dat ze het wel doen is een heel ander verhaal.

Maar gewoon, zonder enige sociale context, een puur zakelijk contact? Kom nou. Dat weet écht iedere man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:59

Palmera schreef:
Wat mij opvalt aan jou in meerdere topics, Resistance, is dat er altijd begrip moet zijn voor een ander.

Maar zo'n man die zich er misschien niet eens bewust van is dat een ander dit niet fijn vind mag zo ongeveer opgeknoopt worden.

Waar is jouw behoefte aan dialoog en begrip in dit soort gevallen?

Edit: als dít al aanranding is vrees ik dat de ruime meerderheid van de mensheid schuldig is aan aanranding.

Los daarvan blijf ik de algehele mening hier, m.b.t een man die nog niet eens te horen heeft gekregen dat TS dit niet prettig vind, volslagen krankzinnig vinden.

Wat Ibbeltje zegt. Begrip voor een ander hebben en het goedpraten van bepaalde handelingen zijn niet hetzelfde.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:02

Ibbel schreef:
Palmera: íedere man weet dat-ie een onbekende vrouw (een verkoopster in een winkel nota bene) niet out of the blue mag zoenen. Er is géén vent die niet weet dat dat niet deugt.

Russen zoenen en een kus op het voorhoofd zit een héél verschil...

Praat het gedrag niet goed, maar laat het verschil tussen deze 2 handelingen duidelijk zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:05

Ik vind dat de leidinggevende van de TS een prima oplossing heeft voorgesteld :)

Zoals het verhaal overkomt heeft TS zich niet eerder echt ongemakkelijk gevoeld over de toon van deze man. Sta je alleen dat zou ik ook gerust vragen, je maakt toch een beetje een praatje? Daar hoef je ook niet direct iets achter te zoeken, net zoals een enthousiast dan wil ik wel door jou geholpen worden.

Er zijn nog zat mensen vrij knuffelig en een zoen op het voorhoofd kan prima gewoon een hele enthousiaste "bedankt voor je goede hulp meid" zijn door een knuffelig, vaderlijk type dat bijzonder blij is.

Het zijn allemaal bij elkaar natuurlijk wel zaken die bijzonder genoeg zijn om het wel even in de gaten te houden en voorbereid te zijn op het volgende bezoek, maar om meneer er nu meteen voor af te fakkelen dat gaat ook wel weer een beetje ver :P

Ik vind het eerlijk gezegd ook vrij bot om bij een volgend bezoek meteen er zo vrij zwaar over te beginnen, ik krijg een beetje een gevoel van plaatsvervangende schaamte als ik het lees, eigenlijk :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:06

en de vraag "ben je alleen" kan ook gewoon interesse zijn en afvragen of jij al het werk alleen moet doen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:09

Zolang de handeling niet fout is valt er niets goed te praten. ;)

TS voelt zich ongemakkelijk, dat mag ze aangeven. Een ander vindt het misschien wel prettig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:09

Bij een volgende poging tot contact gewoon zeggen: "meneer u bedoelt het vast goed, maar ik voel me er erg ongemakkelijk bij" en dan kom je vast al een heel eind :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:11

pmarena schreef:
Bij een volgende poging tot contact gewoon zeggen: "meneer u bedoelt het vast goed, maar ik voel me er erg ongemakkelijk bij" en dan kom je vast al een heel eind :)

Ook een mooi voorbeeld hoe dit netjes, zonder geweld en zonder heksenjacht kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:11

benangelique schreef:
Ibbel schreef:

Russen zoenen en een kus op het voorhoofd zit een héél verschil...

Praat het gedrag niet goed, maar laat het verschil tussen deze 2 handelingen duidelijk zijn

Dit zeker, ik zelf reageerde ook op het zoenvoorbeeld wat werd gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:12

Ik heb taxi gereden en was een man die sloeg vanaf de achterbank zijn armen om mijn nek/schouders.. nou dan denk je niet na en uit reflex kreeg hij ook mijn elleboog in zijn gezicht. Ik schrok me rot! Hij begreep mijn reactie volledig en bood ook meteen zijn excuses aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:14

Ja dat is ook wel een hele bijzonder onhandige actie zeg van zo iemand :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:31

Mooie oplossing van Tica.
Zo'n vrijpostige oudere heer. (Yuk) En dan ook nog vragen "sta je gewoonlijk alleen"? (Bleh).
Kan me voorstellen dat je overdonderd was. De leeftijd van de man, die mogelijk verder ook echt vriendelijk was. En het onverwachte.
Maar goed, nu weet je wat je kunt verwachten. :D :D
Ben benieuwd hoor..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 20:27

Het sta je altijd alleen, was meer een intresse vraag/conclusie dat dit soms wel erg druk moet zijn als je alleen staat.... Nadat ik er even over na heb gedacht toen hij allang weer weg was, dacht ik mss bedoelde hij het toch anders als hij deed overkomen. Maar nee, na een nachtje erover te hebben geslapen denk ik echt dat dit niet zijn insteek was zoals het hier gemaakt wordt.

Ben er nog steeds niet helemaal 100% uit hoe ik het precies ga zeggen, maar het wordt wel iets in de trant van laten we het voortaan bij handschudden houden / een hand is voor mij meer als voldoende. Ik ga er niet meer van maken als het is. Maar ga me ook niet meer laten overdonderen nu ik weet wat ik kan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:39

Ik vind sommige reacties ook een beetje overdreven en je kan een heel drama krijgen als meneer zich wel beledigd voelt..
De tip van 'gewoon een hand is goed' vind ik ook een sterke.. als hij dan wel vraagt waarom dan kan je gewoon aangeven dat je dat prettiger vind.

Ik werk in een winkel en mij valt ook op dat vooral oudere mensen van het aanraken zijn, als ze iets willen vragen een hand op je schouder bijvoorbeeld. Ik vind dat persoonlijk al heel vervelend maar het is het me niet waard om er wat van te zeggen. In het geval van TS gaat het gewoon te ver en dat mag je best op een nette manier aangeven. Wat hij er ook mee bedoeld of wat niet.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:56

Ik zou niet zeggen tegen die man 'we houden het deze keer bij een hand', maar 'vanaf nu houden we het alleen bij een hand'.

Dat 'deze keer' kan hij misschien opvatten alsof hij de volgende keer wel weer een knuffel mag geven....

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:58

StillAngel schreef:
Oke, sowieso een ding: het maakt niets uit of hij een erg dure bril bij jullie wil kopen. Ga je daarom maar over je grens heen, of in ieder geval meer dan je zou doen bij iemand die een goedkope bril koopt? Dat mag ik toch niet hopen.

Verder mag en kun je deze man wel degelijk netjes vertellen dat dit niet gepast is en dat je het liever niet hebt. Ieder gezond mens moet dat begrijpen, je bent immers professioneel in de winkel.

Precies!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:58

Palmera schreef:
pmarena schreef:

Ook een mooi voorbeeld hoe dit netjes, zonder geweld en zonder heksenjacht kan oplossen.

Ik heb hier op Bokt ook begrepen dat je als man u¡in NL ook beter niet meer hoffelijk kan zijn en al helemaal niet behulpzaam met iets zwaars/onhandigs.

Oh en op jouw vraag betreffende wat er met die zelfbewuste, stevig in haar schoenen staande vrouw gebeurd is? Die is met de tijd ´meegegaan´ en zit met eeen overdosis aan negativiteit en vermeende rechten op een internet dating site...

Iedereen een pósitief weekeinde toegewenst verder +:)+

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:15

idylle schreef:
Ik wil hem niet voor het hoofd stoten, omdat ik niet zeker weet of hij er iets mee bedoeld of dat hij gewoon zo is en er niks mee bedoeld.

Ook al bedoelt hij er niets mee en doet hij dat bij iedereen, JIJ voelt je er onprettig bij en dat is niet de bedoeling!

Niet nog verder over je grenzen laten gaan hoor, daar komt ellende van.

Als je het niet bespreekbaar wil maken, doe dan de volgende keer dat hij dit doet expliciet je armen over elkaar en zet een stap achteruit. Zorg desnoods dat je iets in je handen hebt wat je tussen jullie in kan houden. Elk beetje normaal invoelend persoon pikt deze non-verbale communicatie op! Als hij het dan nog steeds doet zou ik echt heel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent. Dat kan prima gewoon in nette woorden: meneer zus-of-zo, ik weet dat we de vorige keer afscheid hebben genomen met een knuffel en een kus, maar ik wil u vragen dat niet meer te doen. Als zijn bedoelingen oke waren, dan zal hij dit prima accepteren. Zo niet, dan kun je die klant toch beter kwijt dan rijk zijn.

En sein je collega even in. Belangrijk dat die op de hoogte is zodat hij/zij je kan helpen wanneer nodig.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:25

Huertecilla schreef:
Ik heb hier op Bokt ook begrepen dat je als man u¡in NL ook beter niet meer hoffelijk kan zijn en al helemaal niet behulpzaam met iets zwaars/onhandigs.

Oh en op jouw vraag betreffende wat er met die zelfbewuste, stevig in haar schoenen staande vrouw gebeurd is? Die is met de tijd ´meegegaan´ en zit met eeen overdosis aan negativiteit en vermeende rechten op een internet dating site...

Iedereen een pósitief weekeinde toegewenst verder +:)+

Ach, zijn ze dáár gebleven! Ik zag ze al niet bij mijn laatste bezoekje aan NL. :D

Graag, help me maar sjouwen. Ik maak er altijd dankbaar gebruik van en bedank na afloop met een vriendelijk woord en een glimlach. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:40

Oh jullie beiden wonen al een tijdje buiten Nederland?
Zijn misschien niet helemaal mee ontwikkeld op dit vlak.
Grensoverschrijdend gedrag. Veranderde gedragsnormen.

Dat verklaart mogelijk een hoop.

Ik dacht al.
Laatst bijgewerkt door Boras op 24-02-18 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt