Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:39

Anoniem schreef:
Britta31 schreef:
Kan je moeder nog alleen wonen?

Ze krijgt 2 x per dag thuiszorg dus ze zou het wel redden.

2 x per dag hulp met aankleden, medicatie en een steunkous, veel meer is thuiszorg niet. Huishouden, koken enz blijft nog steeds open. Naast dat er buiten deze 2 half uurtjes je moeder alleen is ;)

Wat ik me afvraag: hoe zat Ari in zijn vel toen hij deze uitspraak deed? En je moeder? Een chronisch progressieve zieke partner verzorgen vraagt mentaal heel veel. Zo'n opmerking over erfenis kan ook een droge/ botte manier zijn van dealen met een heftige situatie waarvan hij wist dat deze niet verbeterd maar wel jaren gaat duren... Denk je dat je moeder 6 jaar en langer gelukkig zou zijn met een partner die werkelijk alleen voor geld zou blijven? Had ze niet allang opgemerkt dat er geen liefde was?

Als het je zo hoog zit, ga dan eens gewoon open een gesprek met je moeder aan. Is zij gelukkig? Goed genoeg. Dat had ze niet kunnen wezen in een jarenlang huwelijk met een golddiggende mantelzorger. ;)
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd op verzoek

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:04

yvje86 schreef:
Maar bij ons was het geen geld kwestie maar meer het idee van dat iemand anders met het geld aan de haal gaat waar de familie zo hard voor heeft gewerkt.

Hoe is dat geen geldkwestie? Het blijft bizar wat geld met mensen doet. TS leeft al vijf jaar met deze informatie en juist nu blijkt dat haar stiefvader ooit een grote som geld dreigt te krijgen is ze bang dat ze 'wroeging' krijgt als ze het niet met haar moeder deelt. Mag mams zelf nog even bepalen aan wie ze haar (dus niet van de familie, maar van haar) geld geeft?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:06

@TS: Ik wens je veel wijsheid toe, lastig, maar ik denk zelf dat je het beter destijds had kunnen bespreken dan nu pas.
Lijkt me niet een fijn gevoel om je moeder mee op te zadelen, na 5 jaar...

Ragdollcat schreef:
Ben ik dan raar dat ik het erg raar vind dat jij niets krijgt?
Jij bent toch haar kind en dus direct in aanmerking om van haar te erven als je moeder komt te overlijden.

Ik vind niet dat die man van haar het verdiend, want hij is bij haar om het geld en ze zijn maar een paar jaartjes samen........

Hier wil ik nog even op reageren.
Ik ben nog maar 3,5 jaar getrouwd en ben absoluut uit liefde voor mijn mam met hem getrouwd. Dat ik hem nog niet zo lang ken kan ik weinig aan doen.
Hij heeft 2 kinderen uit een eerder huwelijk.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Nu vind jij dus, als ik je goed begrijp, dat wanneer mijn man zou komen te overlijden, ik maar niks mag erven, omdat hij al kinderen heeft?
Terwijl wij nu samen een leven opbouwen, we voor elkaar zorgen, etc, mag ik op straat komen te staan als hij zou komen te overlijden omdat de kinderen zijn vlees en bloed zijn en daarom meer rechten hebben?
Dat vind ik dan weer raar.
Waarom hebben kinderen meer rechten dan een wettelijke echtgenoot?

Overigens gaat bij ons het bezit van mijn man (=de helft van ons gezamenlijke bezit ivm de gemeenschap van goederen) door 3.
Elk kind een deel en ik een deel.
Alleen komt het deel van de kinderen pas vrij na mijn overlijden, ivm langstlevende testament dat we hebben.
Maar hun kindsdeel hebben ze wel gewoon recht op, uiteindelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:06

Moeilijk inderdaad.
Zelf denk ik wel dat ik het zou zeggen. Als ik in haar situatie was zou ik ook graag de waarheid weten.

Totaal niet normaal dat je als stiefvader tegen je stiefdochter gaat zeggen dat je bij HAAR moeder blijft omdat er een smak geld op je wacht als hij blijft. Kom op zeg wie gaat dat nu zeggen tegen de dochter. Wellicht is het er gewoon uitgefloept maar vindt het zo maar lompe praat eigenlijk. {:)-:(

Nu is het inmiddels al jaren gelden maar als moeder zou ik toch op z'n minst een gesprek willen met manlief dat hij niet zomaar alles eruit kan gooien tegen mijn kinderen. Je ziet wat het met haar doet. Hij zadelt haar nu wel op met dit probleem alleen maar omdat hij z'n mond niet kan houden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:32

Ik denk dat ik dit wel tegen mn moeder gezegd zou hebben, vanaf de eerste keer dat hij het noemde al.

Ik wil haar zeker niet ongelukkig maken maar mijn moeder kennende zou ze er niet mee kunnen leven om belazerd te worden op deze manier. Tevens zou ik een schuldgevoel hebben van hier tot ginter als hij in zijn vuistje lacht over mn moeders dood waar ik (deels) verantwoordelijk voor zou zijn.

Nee dan liever gerechtigheid en dat mijn moeder het eind aflegt zonder hem en wellicht nog een leuke andere vent ontmoet, dan een schuldgevoel en onrecht.

Ik zou ook met haar de opties bespreken om het geld bedrag anders te laten verdelen. Of over de rest van de fam, en een heel klein gedeelte naar hem (een soort troostbedrag) of helemaal niks maar ik weet niet of dat kan.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 10-01-18 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:36

Even nog voor alle duidelijkheid. Je zit niet te wachten op haar geld want ze verzorgt je nu financieel en het ontbreekt je aan niets..... maar dat is dan toch niet zo als zij (bij wijze van spreke....) volgende maand plotseling overlijdt. Dan krijg je dus geen cent meer.

Verder heb je het over een situatie van jaren geleden. Toen heb je niets gezegd en je weet niet hoe diep de liefde nu is en of zijn gevoelens in positieve zin zijn veranderd.

Houd je er ook rekening mee dat als jij de waarheid verteld en hij ontkent, dat je moeder met je gaat breken omdat ze hem gelooft en van hem houdt?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 02:55

slimmerik schreef:
Even nog voor alle duidelijkheid. Je zit niet te wachten op haar geld want ze verzorgt je nu financieel en het ontbreekt je aan niets..... maar dat is dan toch niet zo als zij (bij wijze van spreke....) volgende maand plotseling overlijdt. Dan krijg je dus geen cent meer.

Verder heb je het over een situatie van jaren geleden. Toen heb je niets gezegd en je weet niet hoe diep de liefde nu is en of zijn gevoelens in positieve zin zijn veranderd.

Houd je er ook rekening mee dat als jij de waarheid verteld en hij ontkent, dat je moeder met je gaat breken omdat ze hem gelooft en van hem houdt?

dan zou het beter zijn, als je met beiden tegelijk een gesprek aan moet gaan.

aangezien hij dan wel degelijk door het stof moet.
je moeder hoort het ook gelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 03:15

danzzz schreef:
Anoniem schreef:
En als je met hem zou praten?
Dat je toen een opmerking van hem zo opgevat hebt, dat je er aan blijft denken en je hoopt dat je het anders is dan wat je toen begrepen hebt? Vanuit je eigen gevoel, voorzichtig en zonder verwijt naar hem?
Wie weet wat zijn plan is.... Misschien wel positiever dan je vermoeden kan.
Mijn stiefvader heeft alles meer dan eerlijk verdeeld, terwijl dat dus niet gehoeven had.

Dit is de enige juiste weg, als het jou dwars zit, zal je met hem moeten gaan praten. Dan houdt jij het ook zuiver.

Mee eens.
En wat je ook doet, confronteer je moeder hier aub niet mee in een later stadium van haar ziekte.
Ik vind het echt schrijnend dat je er over denkt om het op haar sterfbed te doen, een moment waarbij ze afscheid van haar leven aan het nemen is.
Dan wil je haar hier toch niet nog eens mee opzadelen?

Sincere

Re: Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 05:12

Ik vind dat je moeder recht heeft op de waarheid. Dat verdiend ze.
Natuurlijk verdiend ze ook liefde en geluk, maar dat is op dit moment toch een beetje bedrog.
Buiten het feit dat je moeder recht heeft op de waarheid vind ik vooral dat haar man geen recht heeft op het geld!
Na zulke uitspraken ben je zo'n bedrag echt niet waard, vreselijk. Het komt over alsof hij wacht tot zij het loodje legt zodat hij verder kan met haar geld.

En ik zou het haar zsm vertellen. Misschien gaat het ineens wel heel snel met je moeder. Soms overlijden mensen plotseling, daar staat haar ziekte los van.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 05:39

Unicorn_xX schreef:
Ketaki schreef:
hier zou ik het dus niet mee eens zijn.
dit zijn mensen, die alleen maar voor het geld, bij zulke mensen blijven.

Dit.

Als ze al eens heeft gezegd dat ze bang is dat Ari alleen bij haar is vanwege het geld, heeft ze dus ergens wel een vermoeden.

Precies dit. Ik ken jouw moeder niet natuurlijk, maar ik weet zeker dat mijn moeder dit had willen weten.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:04

goeroe schreef:
yvje86 schreef:
Maar bij ons was het geen geld kwestie maar meer het idee van dat iemand anders met het geld aan de haal gaat waar de familie zo hard voor heeft gewerkt.

Hoe is dat geen geldkwestie? Het blijft bizar wat geld met mensen doet. TS leeft al vijf jaar met deze informatie en juist nu blijkt dat haar stiefvader ooit een grote som geld dreigt te krijgen is ze bang dat ze 'wroeging' krijgt als ze het niet met haar moeder deelt. Mag mams zelf nog even bepalen aan wie ze haar (dus niet van de familie, maar van haar) geld geeft?

Bij ons was het een principe kwestie omdat ook geld van pa bij het geld van ma zat omdat pa eerder was overleden.

Als je dan bedenkt dat er een lachende derde met het kapitaal weg loopt waar pa en ma zo hard voor hebben gewerkt vind ik dat heel erg.
Zeker als je dus weet dat het hem altijd om het geld te doen was.

Nu was het bij ons geen geldkwestie in die zin dat we het geld niet nodig hadden/op zaten te wachten maar we er altijd nog meer recht op hadden dan die golddigger die er nu mee vandoor is.
We denken ook om die reden dat moeder is bespeeld om met hem te trouwen vlak voordat ze overleed.
Het is bizar hoeveel mensen over hebben voor geld.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:31

yvje86 schreef:
Het is bizar hoeveel mensen over hebben voor geld.

Nou! Je zal toch jaren moeten zorgen voor een ziek iemand, dag in, dag uit. En dan ook nog eens net doen of je die iemand heel leuk vind, dag in, dag uit.

Dat is heus hard werken.

Als je het bedrag terug rekent naar een uurloon, heeft hij niet echt een topsalaris gehad.

Zorg, aandacht, misschien zelfs liefde, is heel, heel wat meer waard dan wat centjes.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:36

kom even binnen vallen.

mensen zeggen nu dat het omgerekend niet veel 'loon' is voor zoveel zorg. maar is het niet dat je voor iemand die ziek is zorgt uit liefde voor die persoon? helemaal als je et mee getrouwd bent.
dan hoeft daar toch geen geld tegen over te staan?

ts ik zou het je moeder denk ik gewoon vertellen wat je hebt gehoord. het zal lastig zijn maar wel eerlijk :j kunt toch zeggen dat je er al jaren mee zit en nooit hebt geweten hoe dit te vertellen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:39

Ashleytjuhh schreef:
kom even binnen vallen.

mensen zeggen nu dat het omgerekend niet veel 'loon' is voor zoveel zorg. maar is het niet dat je voor iemand die ziek is zorgt uit liefde voor die persoon? helemaal als je et mee getrouwd bent.
dan hoeft daar toch geen geld tegen over te staan?

ts ik zou het je moeder denk ik gewoon vertellen wat je hebt gehoord. het zal lastig zijn maar wel eerlijk :j kunt toch zeggen dat je er al jaren mee zit en nooit hebt geweten hoe dit te vertellen.

En voor wie doe je dat?? Uit 'liefde' voor de moeder?? NOT. Alleen voor jezelf, mams koopt er niks voor. Zij is nu gelukkig, niet eenzaam (want geloof me, ziekte maakt eenzaam) er wordt voor haar gezorgd. De man geeft heus om haar, anders houd je dit geen jaren vol. Ik vind het zelfs een beetje misselijk om de wereld van deze zieke vrouw zo op z'n kop te zetten.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:44

wat is geluk? stiekem weet moeder het al zelf een beetje, anders zou haar moeder zelf niet al een keer aan hebben gekaart dat ze denk dat ari bij haar is voor het geld.
misschien is moeders wel niet gelukkig maar wilt ze haar dochter ook niet belasten?

daarom zei ik al wat is geluk stiekem weten dat liefde geen echte liefde is of de waarheid?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:48

Ashleytjuhh schreef:
wat is geluk? stiekem weet moeder het al zelf een beetje, anders zou haar moeder zelf niet al een keer aan hebben gekaart dat ze denk dat ari bij haar is voor het geld.
misschien is moeders wel niet gelukkig maar wilt ze haar dochter ook niet belasten?

daarom zei ik al wat is geluk stiekem weten dat liefde geen echte liefde is of de waarheid?

De waarheid is echt niet altijd zaligmakend. Wat 'wint' de moeder ermee behalve dat ze alleen komt te staan?? TS heeft haar eigen leven, moeder blijft alleen achter....
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik heb volgens mij nergens gelezen dat haar moeder dit heeft aangekaart en een vermoeden heeft?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 10-01-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:50

danzzz schreef:
Nou! Je zal toch jaren moeten zorgen voor een ziek iemand, dag in, dag uit. En dan ook nog eens net doen of je die iemand heel leuk vind, dag in, dag uit.

Dat is heus hard werken.

Als je het bedrag terug rekent naar een uurloon, heeft hij niet echt een topsalaris gehad.

<KNIP>

Dat zat ik me ook al te bedenken. En als Ari zo slim is als TS schetst dan zal Ari dat ondertussen ook wel uitgevlooid hebben. Dan lijkt het me ineens een stuk onwaarschijnlijker dat hij -los van wat hij ooit een keer geroepen heeft- bij de moeder van TS is vanwege de centen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:58

Ik vind het echt stuitend dat je overweegt dit op haar sterfbed te vertellen. Uberhaupt dat je overweegt het haar te vertellen nu er ineens geld in het spel is.

Wie ben jij om te stoken in een andermans huwelijk. Zij hebben een huwelijk dat om welke reden dan ook werkt en al dik 12 jaar werkt zoals in jouw openingspost staat. Waarschijnlijk met ups en downs (zeker als er zoiets naars als een ziekte speelt). Het is hun huwelijk, hun relatie met al hun makke en goede momenten.

Jij overweegt om dat werkende huwelijk willens en wetens stuk te maken...en waarom..om geld. Kun je 100 x zeggen dat jij dat geld niet nodig hebt...feit is wel dat deze opmerking al jaren geleden is gemaakt (misschien net na een heel moeilijk moment) en nu de erfenis ter sprake is gebracht is het ineens een groot ding en wil je het vertellen terwijl de eerdere kansen, toen er nog geen geld in het geding was, hebt laten lopen.

Kennelijk is jouw hekel aan die Ari sterker dan de liefde voor je moeder. Dit heeft niets met eerlijk zijn te maken, als je eerlijk had willen zijn had je het er met je moeder over gehad toen hij deze opmerking had gemaakt of toen zij het ter sprake bracht. Er nu over beginnen, nu de erfenis ter sprake is geweest vind ik zelfs behoorlijk oneerlijk...het zijn geen eerlijke motieven om het nu of op haar sterfbed te vertellen. Dit is pure afgunst dat hij iets krijgt wat jij hem niet gunt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:06

Ik vind het ook zeer vreemd dat je nu, 5 jaar na een opmerking, overweegt om zoiets tegen je moeder te zeggen.

En er dan ook nog vanuit gaan dat dit voldoende is voor je moeder om hem nooit meer te vertrouwen of om hem zelfs te onterven.

Als je destijds dacht dat het zo was en je moeder heeft je er naar gevraagd had je toen je mond open moeten trekken.

Die mensen zijn 12 jaar getrouwd!
Hij heeft 5 jaar terug een opmerking gemaakt.
En dan nu er over beginnen, nu je moeder over de erfenis is begonnen.

En dan nog roepen: het gaat niet om het geld. Maar mamma ondersteund mij wel financieel.

Bah, ben het helemaal eens met oji hier boven.

In mijn ogen ben jij degene die een vuil spelletje speelt, niet je stiefvader.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:16

Ik zou het zo brengen. Dat jij een tv programma hebt gezien over dit onderwerp. En dan vragen wat de mening van jou moeder is over dit onderwerp.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:17

Kan je het niet een keer heel oppervlakkig ter sprake brengen en haar gevoel eens polsen? Nav dat gesprek weet je vast meer hoe ze er over denkt in het algemeen en zou je het dan alsnog kunnen vertellen. Ik zou het zelf nooit tot het laatst uitstellen. Nu heeft ze nog een leven waarin ze redelijk zelfstandig kan leven en ook nog keuzes kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:27

Blijkbaar was het niet belangrijk genoeg om het 5 jaar geleden te zeggen, dan doet het er nu ook niet meer toe. Iedereen veranderd. Om jou moeder en misschien Ari zijn leven waarschijnlijk om te gooien voor iets dat 5 jaar geleden is gezegd... In het begin van mijn zwangerschap had ik zo veel pijn dat ik ook nog heb geroepen: Laat het gewoon zijn voor wat het is, het moet nu stoppen, ik wil het niet meer. Daarvoor hebben ze toch ook mijn baby niet weggehaald. Ok ja, Ari is zich bewust van het feit dat hij mooi geld krijgt. Maar ze zijn al jaren samen. Als er niet iets van liefde was was hij er nu ook nog niet mee samen hoor :) Dagelijkse zorg etc. Ik denk dat het hem zeker niet enkel om het geld te doen is. Ok, het kan mij spelen in zijn overwegingen, dat zeker :) Ik zou het laten voor wat het is ts.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:28

xyzutu2 schreef:
Op dit moment lijkt de situatie in feite redelijk in balans; je moeder krijgt zorg en gezelschap, de man is weliswaar een lastig type maar lijkt wel om je moeder te geven en helpt haar ook echt. Zo was de situatie al en die klinkt eigenlijk netjes in balans. Het enige wat er veranderd is is dat er nu over de erfenis gesproken is.
Heel kort door de bocht: als je moeder overleden is dan heeft zij er geen last van dat haar man veel geld krijgt en wat jij/hij daar van vindt. De enige die er last van heeft is jij, want jij vindt dat hij na haar dood geen recht heeft op die hoeveelheid geld. Je neemt dus stelling in een toekomstig conflict dat je moeder zelf nooit mee zal maken.
Zijn de baten (na het overlijden van je moeder krijgt de man een andere hoeveelheid geld die jij eerlijker vindt) de kosten (je moeder krijgt zorgen die ze tot nu toe niet had en verliest mogelijk haar partner/verzorging) wel echt waard? Of wat misschien belangrijker is; is de verdeling van die kosten en baten wel eerlijk? Stel je vertelt je moeder dat haar man alleen om het geld bij haar blijft (wat eigenlijk alleen nog maar een vermoeden is, iets wat een keer na een moeilijke dag gezegd wordt hoeft niet de enige waarheid te ziijn), dan krijg jij jouw gelijk en je moeder relatietwijfels/problemen. Voor je moeder heeft het zoals ik jouw posts lees geen enkel voordeel om te horen dat geld voor haar man een (van de!) reden(en) is om bij haar te blijven.

Als je het echt niet naast je neer kunt leggen en je wilt per se van het geld een probleem maken, dan zou ik dat zo aanpakken dat je je moeder niet een geldprobleem cadeau geeft. Dus niet 'je man zei dat hij alleen om het geld bij je bleef, wat ga je nu doen met de erfenis want die mag je nu niet meer aan hem geven', maar stel gewoon een vraag. Leg je moeder dus niet meteen jouw partijdige visie op, maar vraag naar wat haar visie is. Je kunt bijvoorbeeld gewoon beginnen met 'Vond je het niet lastig om het testament te regelen?' En vandaar door naar 'Vond je het niet gek om ineens de relatie die je met mensen hebt in geld uit te drukken?' of 'Het lijkt mij zo gek om nu al vast te leggen wat ik aan wie na mijn dood geef, ik zou dan toch ergens me afvragen of ze niet gewoon bij me blijven voor dat geld'. Dan kan zij zelf aan jou uitleggen hoe zij dit ziet, en misschien kun je er dan zelfs wel gewoon vrede mee hebben. Beter gezegd: misschien heeft je moeder hier wel degelijk goed over nagedacht en vindt zij deze oplossing gewoon eerlijk, zelfs als ze allang weet dat hij onder andere bij haar blijft voor het geld. Dat jij het nu niet oneerlijk vindt betekent namelijk niet dat het ook echt oneerlijk is.

Goede post. _O_ En idd, als je het per se wil aankaarten doe het dan op zo'n manier zodat je je moeder niet ineens een extra probleem in haar maag splitst.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:43

Hebben we allemaal niet 5 jaar geleden iets negatiefs gezegd over onze partner, niets is menselijk!

als dit nu de enige uitspraak is die je je herinnerd van je stiefvader, die al ruim 15 jaar bij je moeder is....
laten we er eens van uit gaan dat je moeder nog 5 leeft, dan heeft de beste man 20 jaar van zijn leven gegeven aan je moeder en volgens jou alleen voor die erfenis???

laat t los en zorg voor je moeder en geniet van de tijd die jullie nog samen hebben.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:44

Marije_jiplover schreef:
@TS: Ik wens je veel wijsheid toe, lastig, maar ik denk zelf dat je het beter destijds had kunnen bespreken dan nu pas.
Lijkt me niet een fijn gevoel om je moeder mee op te zadelen, na 5 jaar...

Ragdollcat schreef:
Ben ik dan raar dat ik het erg raar vind dat jij niets krijgt?
Jij bent toch haar kind en dus direct in aanmerking om van haar te erven als je moeder komt te overlijden.

Ik vind niet dat die man van haar het verdiend, want hij is bij haar om het geld en ze zijn maar een paar jaartjes samen........

Hier wil ik nog even op reageren.
Ik ben nog maar 3,5 jaar getrouwd en ben absoluut uit liefde voor mijn mam met hem getrouwd. Dat ik hem nog niet zo lang ken kan ik weinig aan doen.
Hij heeft 2 kinderen uit een eerder huwelijk.
Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Nu vind jij dus, als ik je goed begrijp, dat wanneer mijn man zou komen te overlijden, ik maar niks mag erven, omdat hij al kinderen heeft?
Terwijl wij nu samen een leven opbouwen, we voor elkaar zorgen, etc, mag ik op straat komen te staan als hij zou komen te overlijden omdat de kinderen zijn vlees en bloed zijn en daarom meer rechten hebben?
Dat vind ik dan weer raar.
Waarom hebben kinderen meer rechten dan een wettelijke echtgenoot?

Overigens gaat bij ons het bezit van mijn man (=de helft van ons gezamenlijke bezit ivm de gemeenschap van goederen) door 3.
Elk kind een deel en ik een deel.
Alleen komt het deel van de kinderen pas vrij na mijn overlijden, ivm langstlevende testament dat we hebben.
Maar hun kindsdeel hebben ze wel gewoon recht op, uiteindelijk.

jij hebt het hier over een langstlevende testament, maar dit is toch ook gewoon zo geregeld in het wettelijk erfrecht bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap?