Vuurwerkverkoop(lees afsteken) begonnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:01

Bang voor vuurwerk ben ik absoluut niet. Ik heb niks met al die knallen maar als mensen daar gelukkig van worden, prima. Bang voor sommige mensen die vuurwerk afsteken? Zeker!
In mijn eigen buurt loop ik rustig rond, niemand zal zomaar vuurwerk naar je gooien als je elkaar kent. Ergens anders ho maar. Van de week al een groepje jongens gehad die rotjes naar mij aan het gooien waren. En dan heb ik nog een mond waarmee ik duidelijk kan maken dat ik daar absoluut niet van gediend ben (ook al voel ik me van binnen een stuk minder dapper :+), dieren kunnen dat niet en dat die bekogeld worden vind ik al helemaal erg...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:02

Er is wel wat aan te doen. Verbieden, dan is iedere knal verboden en kan iedereen gelijk opgepakt worden. De vergelijking met onweer is volledige onzin, dat is de natuur. Dit is allemaal kunstmatig geneuzel waar je in andere landen niet eens last van hebt.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:04

Ooh, maar ik ben helemaal niet tegen vuurwerk.

Mijn hond is er als de dood voor maar verder heeft geen van mijn dieren ergens last van en normaliter sta ik ook heel oudjaarsdag carbid te schieten.

Persoonlijk heb ik niet zo veel met allerlei rotjes en wondertolletjes afsteken, maar toen ik jonger was vond ik het prachtig om met romeinse kaarsen tegen lantaarnpalen aan te schieten zodat ze alle kanten op gingen.

Als anderen dan vlinders willen afsteken, dikke prima. Maakt mij niet uit.

Ik ben zeker niet voor een verbod op vuurwerk. Alleen voor mijn hond was het leuk geweest als hij maar 1 dag in de stress had gezeten in plaats van 4 of 5 dagen. Helemaal omdat hij zo hysterisch wordt dat hij dus zichzelf verwondt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:08

Fitzroy schreef:
Er is wel wat aan te doen. Verbieden, dan is iedere knal verboden en kan iedereen gelijk opgepakt worden. De vergelijking met onweer is volledige onzin, dat is de natuur. Dit is allemaal kunstmatig geneuzel waar je in andere landen niet eens last van hebt.

En door dat jij dit nu op bokt zet wordt het verboden? Iedereen opgepakt.... Ik rij bij wijze van spreken 130 op dr snelweg en word ook niet gepakt.

Ik vind persoonlijk vuurwerk en onweer wel hetzelfde. Het flitst en knalt beide. Alleen vuurwerk valt soms in de foute handen. Dat moet verboden worden, niet voor mensen die gewoon in de tuin n rotje afsteken.

Daarbij ken ik een hond die een uur voor t gaat onweren al onder de tafel jankt, zo bang.

Ik sprak vandaag nog n jongetje van 16 die ook gaat knallen met vrienden maar die vond het belachelijk dat mensen op mensen en dieren gooien en gaat daarom afgelegen ergens in een parkje. Zulke jongens bestaan ook gewoon hoor! Helaas verpest 1% het. Maar ja, dat is ook met het verkeer, zwarte piet, ..... alles!

Oh ja en nog een Edit: ik was in de zomer in Spanje aan het werk en daar was 5 dagen een vuurwerk competitie. Echt zo mooi! Maar wat verschoot ik me van die knallen daar zeg. Daar is Nederland helemaal niks bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:27

SavannahNx schreef:
Op oudjaarsavond is er bij ons niemand thuis en is de kat dus alleen, hij is wel doodsbang, wat kunnen we het beste doen? Radio aan? Kalmeringstablet geven? Normaliter zijn wij met zn 3en thuis, dan is ie ook verlamd en plast ie zichzelf onder..

Hier is de kat ook alleen. De radio gaat hard aan met gordijnen zoveel mogelijk dicht en zoveel mogelijk licht aan.
Knijp m wel een beetje, de buren blijven thuis en denk dat ie ook wel wat gaan afsteken.
Vanmiddag waren er hier achter het huis jongens rotjes naar elkaar aan het gooien. Ik wilde er wat van zeggen maar mijn vriend vond dat overdreven. Daar verschillen onze meningen nogal in :P

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:47

Joolien schreef:
SavannahNx schreef:
Op oudjaarsavond is er bij ons niemand thuis en is de kat dus alleen, hij is wel doodsbang, wat kunnen we het beste doen? Radio aan? Kalmeringstablet geven? Normaliter zijn wij met zn 3en thuis, dan is ie ook verlamd en plast ie zichzelf onder..

Hier is de kat ook alleen. De radio gaat hard aan met gordijnen zoveel mogelijk dicht en zoveel mogelijk licht aan.
Knijp m wel een beetje, de buren blijven thuis en denk dat ie ook wel wat gaan afsteken.
Vanmiddag waren er hier achter het huis jongens rotjes naar elkaar aan het gooien. Ik wilde er wat van zeggen maar mijn vriend vond dat overdreven. Daar verschillen onze meningen nogal in :P

Wij hebben wat oudere jongens achter ons wonen 18-25 jaar.. die zijn heel de dag al met illegaal vuurwerk aan het knallen.. vandaar dat ie overstuur is. Hij is voor t eerst alleen. Onze andere kat is vorig jaar overleden en daar had ie uiteindelijk wel steun aan maar nu dus echt alleen.. knijp m wel een beetje..

sureido

Re: Vuurwerkverkoop(lees afsteken) begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:52

Afbeelding

Tja deze reactie krijgt nog meer likes als het onderwerp zelf.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:20

sureido schreef:
[ [url=m/nEq9Gq.png]Afbeelding[/url] ]

Totdat zijn vrouw/kind/huisdier verminkt is dankzij dezelfde lolbroeken. Dan snapt hij de azijnzeikers wel.

Ik denk dat niemand problemen heeft met het vuurwerk om 12 uur 's nachts. Daar kan je naar handelen: thuis blijven, huisdieren opsluiten, paarden op stal zetren, etc.
Het probleem zit hem in dat je dagen van tevoren bewust vuurwerk naar je auto gesmeten krijgt, een rotje 'spontaan' achter je hond/paard/kat beland, je ramen om de haverklap trillen van het zware vuurwerk en op de fiets stappen een zelfmoordmissie word.

Dit heeft niets met azijn zeiken te maken. Dergelijk wangedrag met gevaarlijke mini-explosies is levensgevaarlijk.

Als ik dat eerder geplaatste artikel lees van die politie agente waarin staat 'er stonden al wat vuilnisbakken in brand' vraag ik mij met mijn domme hoofd af wat een brandende vuilnisbak in godsnaam met een oud en nieuwfeestje te maken heeft.

Oud en nieuw is wat dat betreft gewoon een ordinaire doch geldige reden voor vandalisme geworden. De rest van het jaar kunnen die stumperds blijlbaar hun ei (of bom) niet kwijt. Want daar komt het wél op neer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:25

Op zich vind ik vuurwerk heel mooi, siervuurwerk dan.
Maar dat zie je nu niet, nu hoor je alleen de klappers, carbid etc.

Voor mezelf heb ik daar totaal geen last van.
Wel vind ik het zielig voor alle dieren, vogels die er bang van zijn.
Huisdieren kun je zelf nog wat aan doen om ze te helpen.
Maar vogels, dieren die buiten leven die leven in doodsangst.

De grootste dierenvrienden vergeten soms hun liefde voor dieren, omdat hun vuurwerk liefde groter is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-12-17 01:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:26

Ik ben gisteren al bijna van mijn fiets geknald...
Zag gelukkig net op tijd een vlammetje dus kon nog wat afstand nemen, maar helaas niemand die even riep van kijk uit of pas op (of überhaupt op de uitkijk stond..._.
Schrok me toch nog rot, enorm harde knal... :(

Gelukkig hier geen huisdieren, de paarden staan rustig... hopelijk met de jaarwisseling ook.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 02:45

Hier ligt de kat ineens alleen maar op de grond half onder de tafel en tussen mijn voeten terwijl die dat nooit doet. Met wijd opengesperde ogen te kijken en toen ik het dekentje op de grond legde maakte hij er meteen een holletje van;

Afbeelding

Toch fijn een beetje beschutting idee haha.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:16

Ik snap ook gewoon oprecht niet wat er leuk is aan die harde knallen.

De standaard fonteinachtige potten en mooie lichtbollen in de lucht vind ik schitterend, maar waarom moeten er zoveel dingen de lucht in of op de grond die zulke harde (oer)knallen geven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:09

Joolien schreef:
SavannahNx schreef:

Ik blijf thuis bij mijn katten, laat ze niet alleen als ze zo bang zijn. Ieder moet dat iig voor zich weten maar ik zou geen kalmeringstablet geven want daar kunnen ze nog meer van in paniek raken. Ik zou de kat denk ik opsluiten in een kamer waar de gordijnen goed dicht kunnen en hij geen vuurwerk kan zien. Daarbij de radio en lampen aan en zorgen dat ie een verstopplek heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:11

Palmera schreef:
sureido schreef:
[ [url=m/nEq9Gq.png]Afbeelding[/url] ]

Totdat zijn vrouw/kind/huisdier verminkt is dankzij dezelfde lolbroeken. Dan snapt hij de azijnzeikers wel.

Ik denk dat niemand problemen heeft met het vuurwerk om 12 uur 's nachts. Daar kan je naar handelen: thuis blijven, huisdieren opsluiten, paarden op stal zetren, etc.
Het probleem zit hem in dat je dagen van tevoren bewust vuurwerk naar je auto gesmeten krijgt, een rotje 'spontaan' achter je hond/paard/kat beland, je ramen om de haverklap trillen van het zware vuurwerk en op de fiets stappen een zelfmoordmissie word.

Dit heeft niets met azijn zeiken te maken. Dergelijk wangedrag met gevaarlijke mini-explosies is levensgevaarlijk.

Als ik dat eerder geplaatste artikel lees van die politie agente waarin staat 'er stonden al wat vuilnisbakken in brand' vraag ik mij met mijn domme hoofd af wat een brandende vuilnisbak in godsnaam met een oud en nieuwfeestje te maken heeft.

Oud en nieuw is wat dat betreft gewoon een ordinaire doch geldige reden voor vandalisme geworden. De rest van het jaar kunnen die stumperds blijlbaar hun ei (of bom) niet kwijt. Want daar komt het wél op neer.

Mee eens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:13

speurneusc schreef:
en weer een paard dood door vuurwerk

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151225_02037928

nee hoor we miepen zo maar, net als met de zwarte piet affaire

-:(-
Dat is toch gewoon niet normaal meer dat dieren en mensen hun leven niet meer zeker zijn door dat ^%$ vuurwerk?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:32

Ben dus niet de enige die dit de meest nare tijd van het jaar vind.
Wij hebben buren die werkelijk nergens rekening mee houden, zolang zij kunnen doen wat ze willen en leuk vinden gaan ze er vooral vrolijk mee door.
We gaan nu onze 6e oud en nieuw mee maken sinds dat we hier wonen. Het is de eerste 4 jaren drama geweest, totdat ik de politie er op af heb gestuurd, afgelopen jaar waren ze opvallend rustig. Dit jaar is het weer ellende, geheugen werkt blijkbaar niet zo goed bij hun. Heb al diverse aanvaringen gehad met ze dit jaar over het vuurwerk, ben het nu ook echt zat, bij de eerste de beste knal ga ik weer bellen.
Mijn paarden en honden zijn zo enorm bang geworden sinds dat we hier wonen, zo jammer.
Maar wat wil je als je buren bewust het vuurwerk bij je stal afgooien en de pijlen boven de paarden schieten... De honden zien dat de paarden alle kanten op vliegen dus hun mening is dan dat is ook eng.

Op zich heb ik geen problemen met het vuurwerk, zolang mensen zich aan de regels houden wat het afsteken ervan betreft, punt is alleen dat veel mensen denken dat oud en nieuw 4 weken duurt...
Hier kan je gewoon niets mee, een avond is nog te overzien, daar kan je maatregelen voor treffen maar zo lang niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:37

Kat alleen thuis als hij zo bang ik zou ik echt niet doen. Dan maar wat minder gezellige oudejaarsavond, vind het te sneu om ze aan hun lot over te laten.

Voor paard lief is het sinds gisteren gedaan. Weinig gegeten en stress aan het opkroppen. Ze wss super boos. Dus de nachten op stal nu. Waar ze eerst ook nog even rustig moest worden ipv rondjes rennen. Zo sneu.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:41

nooit begrepen dat deze manier van feestvieren kan

We zuipen ons klem om vervolgens met verminderde coördinatie vuurwerk af te steken.
Uiteraard is 1 pijl niet genoeg dus vervolgens staat iedereen in een kruitdamp straat door de mist hun vuurwerk te bewonderen.
Gezinnen met financiële problemen verergeren de schuld nog even extra vlak voor het einde van het jaar. Kinderen kunnen nog geen oorzaak gevolg overzien laten we vuurwerk afsteken. Als je een goede ouder op andere maanden van het jaar vraagt of hun kind met lucifers fikkie mag stoken is het antwoord geschokt nee.
Dan de minder ontwikkelde mensen onder ons kunnen het spul ook vrij kopen. Het opblazen van staats en Prive eigendommen worden weggewoven als kattenkwaad. En een enkele domme Hollander durft nog te zeggen daar betalen we toch belasting geld voor? Milieu vervuiling, dierenleed en verwondingen nog niets eens genoemd.

En dan het argument traditie. We wonen met zn allen te dicht op elkaar. De bevolking is behoorlijk toegenomen in de laatste jaren. Het afsteken in oude vorm is onverstandig.

En dan de beledigingen zeikerd etc. Het is vervelend als er geen zinnig argument te bedenken is om een egoïstisch lolletje door te zetten

Voor alle realisten https://www.vuurwerkmanifest.nl
Laatst bijgewerkt door Dyanne_z op 30-12-17 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:42

Ik heb hier eigenlijk gisteren voor het eerst wat knallen gehoord. Valt me erg mee dit jaar. Ik vind sier vuurwerk echt heel leuk, om naar te kijken, wel binnen de tijden dat het mag. ;)
onze kat schrikt af en toe van die knallen maar niet altijd. Als wij savonds weg gaan doen we alle luiken dicht zodat er geen licht en zo min mogelijk geluid binnen komt en dan de tv aan, radio en alle lampen aan in elke kamer van het huis zodat hij overal kan liggen en niet te veel last van het vuurwerk heeft!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:13

Bij ons is er een vuurwerkverbod doorheen het jaar (voor particulieren), maar op oudejaarsavond mag er tussen 23:30 en 00:30 u wel vuurwerk afgestoken worden. Eens zien wie zich daaraan houdt... En zo niet, dan hebben ze dankzij mij een boete aan hun been ~~}>

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:19

Wat fijn zeg, dan kun je tenminste ook gewoon fatsoenlijk slapen na 00:30..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:28

Fijn als ze zich er aan houden, maar ik vrees dat dat niet zal gebeuren... {:)-:(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:31

Sjolvir schreef:
Shenavallie schreef:
Hier zijn de overeenkomsten met de Gaza-strook ook al overduidelijk. Afgelopen weken zo nu en dan een flinke ontlading van halve bommen, maar nu is het echt oorlogsgebied aan het worden. En het wordt alleen maar erger... Niet alleen de dieren in de omgeving hebben er last van, zelf kan ik er ook absoluut niet tegen. Helaas heeft therapie in het verleden niet gewerkt en is het gewoon iets dat bij mij hoort. Kon er toen ik klein was al niet tegen, dus ook voor mij is het erg fijn als al die narigheid weer gauw voorbij is. En de gemeente maar denken dat ze het probleem kunnen oplossen door elk jaar een brief te laten bezorgen dat je moet uitkijken met vuurwerk en dat het pas om een bepaalde dag en tijd afgestoken mag worden. Tuurlijk... :o?

Dat lijkt me heel erg, als je zelf zo bang bent. Zelf gelukkig niet bang voor vuurwerk, hond hier dan wel. Maar ken inderdaad meer mensen die echt net als mijn hond het liefst onder de bank zouden kruipen, die worden ook nog wel eens vergeten.

Als men zich nou gewoon aan de regels houdt, dan kan ik er voor die ene dag wel mee leven. Eén dag binnen blijven is te overzien, denk ik zo. Nu moet mijn man mij naar het werk brengen en ophalen, omdat ik gewoon niet op de fiets heen en weer durf. Vannacht schrok ik wakker van een knal waar gelijk een gillende eend of gans achteraan ging. Het gegil hield even aan en ineens was het doodstil. Ik had een knoop in mijn maag bij de beelden die ik erbij kreeg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:35

Fitzroy schreef:

Helemaal mee eens. :j

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:39

Ik vind het erg jammer dat een deelnhet verpest voor het andere deel, dat wel alleen siervuurwerk afsteekt binnen de gestelde tijd.
Ik ben één van die laatste groep: ik heb uitsluitend legaal siervuurwerk wat ik alleen binnen de voorgeschreven tijd, in nuchtere toestand en op veilige wijze afsteek. Ik heb er plezier van, en te zien aan alle omstanders die komen kijken, genieten een hoop mensen met mij mee.
Ik zou het doodzonde vinden als er een verbod komt. Maar, gezien de overlast die anderen veroorzaken zou het me niks verbazen als het er ooit komt. En dat zou ik heel, heel erg jammer vinden.