Freggle_Edge schreef:Ik loop vaak met de hond op de dijk en kom daar regelmatig een blinde vrouw tegen met haar hulphond. De hond mag daar altijd even lekker los spelen met mijn hond. Eventjes hond zijn ipv aan het werk. Haar hond ziet mijn hond en steekt het fietspad over. De blinde vrouw merkt dat er iemand moest remmen voor haar hond. Ze verontschuldigd zich, maar de jongen nam er geen genoegen mee en snauwt haar toe dat ze voortaan beter uit haar doppen moet kijken. We hebben er beide om gelachen maar eigenlijk is het diep triest dat iemand tegen een vrouw met een rood witte stok in haar handen en een tuig van haar hulphond zo een opmerking maakt.
En dat vind ik hier ook gebeuren. Dat autisten maar gewoon moeten doen, gewoon op reguliere scholen mee moeten draaien en dat labels niet nodig zijn. Jemig, wat ben je dan kortzichtig en egocentrisch ingesteld als je dat werkelijk zo ziet.
Blinden worden geholpen door een stok, een hond en door braille te leren lezen.
Doven leren gebarentaal om gemakkelijker te kunnen communiceren.
Mensen zonder benen krijgen een rolstoel en/of protheses.
En autisten moeten maar ‘gewoon’ doen?
Dan moeten we eerst weten wat maatschappelijk als gewoon wordt ervaren. En daar hebben autisten meer hulp bij nodig. En wat fijn dat dit anno 2017 voor handen is. Dat we genoeg kennis in huis hebben om ervoor te zorgen datook autisten het optimale uit zichzelf kunnen halen.
Nu alleen nog een beetje meer begrip voor elkaar en het ideaalplaatje is compleet.
Mijn autistische zoon krijgt vaak te horen ‘je doet toch heel normaal? Dan heb je zeker een lichte vorm.’ Je kunt het opvatten als compliment, omdat hij zich blijkbaar goed heeft aangeleerd zich aan te passen. Anderzijds is het ook wel eens kwetsen, omdat een ander niet weet wat een hel hij door is gegaan om te komen waar hij nu is.
Maar ik ben meer dan trots op mijn zoon die nu hard studeert om ooit leraar te worden in het bijzonder onderwijs. Zijn drijfveer is dat hij auti’s Wil helpen, want hij snapt ze tenminste. Zo mooi da hij er zo instaat.
Wij maken trouwens heel veel grappen over autisme hier in huis. We houden van een lolletje en een beetje zelfspot. Ik merk dat mijn zoon hierdoor heel erg gemakkelijk met zijn autisme omgaat. Hij loopt er niet mee te koop, maar hij verbergt het ook zeker niet. Doordat zijn omgeving het weet, gaan ze makkelijker met hem om en dat is zeker niet hetzelfde als alles maar goed vinden wat hij doet.
Oh wat een herkenning! Mooi! Super hoe jullie er met elkaar mee omgaan.
Dat laatste is wat ik ook doe. En het helpt voor mensen om het wat minder zwaar aan te tillen en mij nog steeds als mezelf te zien ipv "die autist".
Ik spot ook vaak met mijn autisme, ook op het werk. Ik maak er grapjes over, doe er luchtig over, maar als ik ergens tegenaan loop benoem ik het ook. Daardoor is het geen groot moeilijk iets, en blijf ik mezelf, maar is er wel begrip voor wat ik moeilijk vind.