Winkeldiefstal, grijp jij in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Re: Winkeldiefstal, grijp jij in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:34

Ik zou het personeel ook aanspreken. Heb het laatst nog gehad, er waren 2 jongens in een winkel erg 'vaag' aan het doen. Ze cirkelden de hele tijd een beetje om een ouder echtpaar heen, en volgden ze. Toen heb ik dat ook aan de medewerkers laten weten, zodat zij het in de gaten konden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:42

Ik werk in een winkel dus zal er ergens anders ook zeker iets van zeggen.
De mensen die zeggen dat het onzin is en dat de hoge heren er niets van merken hebben niet in de gaten dat een bedrijf inderdaad gewoon verzekerd is maar dat het jatten van spullen wel zorgt voor een hogere productprijs.. die verzekering moet namelijk ook betaald worden en dat moet dus uit de winst komen. Zou iedereen denken goh wat maakt die €3 nou uit dan voelen de bazen dat misschien niet in hun portemonnee maar jij zelf wel ;)
Daarnaast moet iedereen gewoon voor zijn spulletjes betalen en vind ik het erg krom om het goed te keuren dat iemand er voor kiest dat niet te doen.
Hier is alles weer aangescherpt en ik ben daar alleen maar blij om.

In het geval van diegene die in bepaalde periodes steelt vind ik het wat dubbel, het kan een kleptomaan zijn en die mensen kunnen er meestal echt niets aan doen omdat die drang zo hoog is maar zij zijn er niet trots op.. meestal is er dan ook wel iemand die het 'oplost' en de spullen bijvoorbeeld terug brengt of alsnog betaald. Iemand laten vallen omdat diegene kleptomaan is zou ik dan ook niet zo snel doen, maar er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om winkeliers niet te de dupe te laten worden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:46

Jupp. En al eens vaker gedaan...

Vaak... Ik zie alles. Bewakingscameras ook. Twee opties... Terug leggen... Of ik meld t.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:47

Ik heb bij mezelf ingegrepen afgelopen zomer :+
Als ik boodschappen ga doen gebruik ik meestal geen karretje of iets maar prop alles in mijn armen. En net op die dag had ik een mango in de zak van mijn trui gedaan.. was heel handig!
Totdat ik er bij de auto achter kwam dat ik deze dus niet betaald had. Ben toen toch maar even terug gelopen om deze alsnog af te rekenen. Was maar € 2,-, maar evengoed!

Vroeger heeft mijn moeder mij zwaar te kakken gezet toen ik als klein kind wat probeerde te stelen :').
Ik mocht iets niet hebben dus had ik me bedacht het maar gewoon mee te nemen. Moeders had het dondersgoed door en vroeg bij de kassa nog aan me of ik niet wat vergeten was. Nee? Echt niet? Nee. Oke... moeders rekent af en toen was het maak je zakken maar eens even leeg (door moeders zelf). Dikke excuses met een hoofd als een tomaat. Lesje geleerd _/-\o_

Als ik zie dat iemand iets steelt/gaat stelen zal ik hier melding van maken en doen wat ik kan. Per situatie is de inschatting van de persoon en mogelijkheden verschillend. Maar ik zal iig iets doen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:58

Wij zijn een x teruggegaan met elastiekjes bij de zeeman van geloof k €0,20. Zei die vrouw: ach dat is toch niet nodig, jullie hadden het nu toch al mee. Toen was ik denk ik 11 ofzo? Goede les :')

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:01

Mijn stiefvader die in een rolstoel zit had laatst twee jongeren aangesproken die dingen aan het stelen waren. Die hebben hem hard achteruit geduwd en zijn weggerend. En het personeel van de supermarkt deed helemaal niks.
Dat vond ik wel triest. Ik begrijp het dat je niet door de winkelstraat gaat rennen, maar ze hebben ook geen interesse getoond hoe het met mijn stiefvader ging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:04

Mijn reactie zal per persoon verschillen, maar zolang ik niet perplex sta (freeze) handel ik.

Of ik spreek de dader aan, óf ik ga naar het personeel met een beschrijving van geslacht, leeftijd, product en (opvallende) kleding.

Eigenlijk zou er eens een reclame oid moeten zijn met: 'hoe te handelen bij winkeldiefstal'

Achter de kassa heb ik wel eens iemand gehad die perongeluk een pakje met vlees vergeten was om af te rekenen. De persoon kwam terug aan mijn kassa met: 'als ik hem niet afreken, smaakt ie ook niet lekker ;) ', en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:04

Ik moet bij dit topic steeds aan deze video denken :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:05

Cayenne schreef:

[ Video ]

Ja die blijft geniaal :D
Ik denk dat het serieus nog kan werken ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:06

Cayenne schreef:

[ Video ]

Deze is prachtig :')

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:15

Haha geweldig! Ik heb zelf ook al wel eens een winkeldiefstal meegemaakt. T was een jongen met een beperking en nam elke keer dinosaurus ornamenten mee. Mn collega kwam een keer bij hem thuis om aquarium te bekijken en te adviseren. Stonden al die ornamenten daar. De eerst volgende keer hem goed in de gaten gehouden... en jahoor... daar verdwenen weer 3 dino’s in zn jaszak. Hem ermee geconfronteerd, zn begeleiding erover geinformeerd en de politie erbij gehaald om hem te laten schrikken. Heeft t nooit weer gedaan.

Vorig jaar nog dat ik achter de kassa stond en ineens 3 roemenen naast mij had staan. Verstijfde helemaal, mn baas zat op kantoor en zag ze op de camera’s. Liep erheen en ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen. Ik weet iig wat ik de volgende keer moet doen O:)

Verder zelf nooit diefstal opgemerkt in een supermarkt of kledingwinkel. Maar zal ze zeker aanspreken of t personeel waarschuwen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:17

Cayenne schreef:

[ Video ]

Geweldig! Is dit nou echt? Sorry beetje blond :o

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:20

Ik denk dat ik wel zou ingrijpen door naar het personeel te gaan. Heb dat een keer bij de mac donalds gedaan, een man betaalde niet toen hij naar de wc ging, er ontstond een enorme discussie en de man dreigde te gaan meppen. Ben meteen naar het personeel gelopen en het gemeld, geen idee wat er verder is gebeurd.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:01

bruintje123 schreef:
Uiteraard moeten ze aan de politie overgedragen worden.
Maar pas na de kassa is het diefstal. Voor de kassa kunnen ze zich nog bedenken en toch alles uit hun zak halen.

Misschien dat het in België anders in dan in Nederland, maar wanneer iemand betrapt wordt voordat ze de kassa gepasseerd zijn maar wél iets in hun zakken weggestoken hebben, kan je nog altijd spreken van een strafbare 'poging diefstal'. Er is een begin van uitvoering, dat is voldoende volgens het strafwetboek. Of de rechtbank dat zwaar gaat bestraffen als om een éénmalig feitje gaat en die persoon in kwestie er een goeie uitleg geeft, dat is natuurlijk al iets anders :+

Ik werk zelf bij de politie, dus ik zou de persoon in kwestie er wel op aanspreken, liefst in bijzijn van iemand van het personeel van de winkel. Mijn ervaring leert ook dat het overgrote deel van de winkeldieven relatief goed meewerkt, op een uitzondering na. Maar ook daar geef ik het winkelpersoneel altijd de raad: spreek ze aan, als ze agressief worden (is toch 99% van de tijd eerst verbaal) maak je een inschatting voor jezelf, maar je zet wel altijd je eigen veiligheid op de eerste plaats. Een 16 jarige meid die bv een vakantiejob doet, moet écht geen agressieve winkeldief fysiek in bedwang gaan houden.....

En als je ze fysiek niet kan tegenhouden: tijdig politie bellen, een goede (!) beschrijving meegeven (specifieke kenmerken, opvallende kleuren, pet/rugzak/bril/baard,taal...) en een vluchtrichting meegeven en hopen dat ze gepakt worden.

Verder heb ik hierboven iemand gehoord die het niet zou melden, omdat de grote bazen van die winkels toch niet wakker liggen van wat euro's meer of minder. Feit. Daar doe ik het ook niet voor. Ik doe het om die kleine crimineeltjes geen succeservaring te geven. Want een winkeldiefstalletje is vaak een eerste stap in de criminaliteit. Daar een aantal succeservaringen in, ze worden wat zelfverzekerd en de volgende stap is een gewapende overval, hold-up, diefstallen met geweld. Volgende stap is de zware criminaliteit....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:07

Het kan in principe wel voor de kassa maar als de dief dan gaat beweren dat hij het echt van plan was het af te rekenen staat de winkel erg slap. En loopt de dief nog sneller op straat dan nu al het geval is na de kassa.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:39

Werk zelf in de beveiliging in de winkelsurveillance. Het kan wel voor de kassa al aanhouden maar wat je zegt je staat niet sterk helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:01

Ik heb een keer meegemaakt dat ik in de supermarkt iemand een potje in zijn jas zag stoppen. En ik weet niet waarom, maar ik was echt in shock, ik schrok me dood! Terwijl er verder niets gebeurde dan dat. Ik kon gewoon niet geloven wat ik zag, geloofde het ook niet, liet het dus gewoon gebeuren waar ik me vervolgens erg schuldig over voelde, maar ik was echt in shock. Heel gek, zo'n reactie die helemaal nergens op slaat.

Ik herinner me nu trouwens dat ik in een eetcafe waar ik vaak kwam wel eens de bediening heb geroepen omdat ik zag dat een oudere man chocolade aan het stelen was uit hun winkelgedeelte. Dat bleek hij vaker te doen en omdat hij een vaste klant was lieten ze dat maar zo.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:25

Denk dat ik tegen de desbetreffende wat zou zeggen, als dit veilig lijkt.
Anders naar personeel van de winkel

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 02:59

Ik had laatst het vermoeden dat iemand bij de mediamarkt een ipad in zijn tas deed. Ik heb daarop een foto van hem gemaakt en heb de meneer van de servicebalie mijn vermoeden verteld maar ook dat het ook gewoon zijn eigen tablet kon zijn. Met de vraag of hij hem even in de gaten wilde houden (of Security wilde alarmeren dat te doen). Man is wel aangesproken, maar bleek dat hij voornamelijk interesse had in de nieuwe ipad air. Zelf had hij een ouder type waarmee hij foto's liep te maken van de nieuwe. Ipad. Hihi. Beter een keer teveel dan dat hij daarna op facebook verschijnt ofzo.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:58

Ik werk zelf in de beveiliging, en doe regelmatig winkelsurveillance. Helaas kan ik niet altijd alles zien, maar probeer wel zoveel mogelijk in de gaten te houden. Ik zou het juist erg waarderen als iemand naar mij toe komt met een tip of iets dergelijks.

@ namiro, sterk staan we niet omdat we het zelf dan niet gezien hebben. Maar we kunnen wel vragen of degene zijn zakken en/of tassen leeg wilt maken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:01

In het verleden heb ik vaak genoeg gezien dat iemand iets wilde stelen en heb dit dan gelijk bij de medewerkers of - als die op de werkvloer aanwezig was - bij de manager gemeld. Zij moeten het dan verder afhandelen, vind ik. Als ik vandaag de dag weer eens zoiets zie, dan meld ik het ook gelijk. Al is het een klein onnozel dingetje, het gaat om het principe.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:33

Vealosz schreef:
Ik werk zelf in de beveiliging, en doe regelmatig winkelsurveillance. Helaas kan ik niet altijd alles zien, maar probeer wel zoveel mogelijk in de gaten te houden. Ik zou het juist erg waarderen als iemand naar mij toe komt met een tip of iets dergelijks.

@ namiro, sterk staan we niet omdat we het zelf dan niet gezien hebben. Maar we kunnen wel vragen of degene zijn zakken en/of tassen leeg wilt maken.

Uhm ook als je het wel zelf ziet word het vaak lastig om een zaak van te maken. Zo bedoelde ik het ;)