Doe jij 's avonds open als de deurbel gaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Doe jij 's avonds open als de deurbel gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:22

Ikzelf vind het niet prettig om na 20:00 de deur open te doen. Nou is er hier in een jaar tijd misschien 2x aangebeld en dan deed m'n vriend wel open. Als ik een pakketje verwacht of er ligt een pakketje voor de buren, doe ik wel open.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:24

ik doe ook altijd de deur open :j
Ik heb 2 ,5 jaar deur aan deur verkoop gedaan ( nee ik was niet zoals de standaard verkopers) heb echt door heel nederland gelopen ook de grote steden.
Zelden kwam het maar voor dat er niet open gedaan werd of netjes te woord werd gestaan.
wel veel de zin te horen gekregen normaal doe ik niet open meer als het donker is :')

Wat mij toen wel opviel waren de 65+ mensen die altijd gelijk zeiden zonder de vragen wie je was of wat je kwam doen zeggen kom maar binnen hoor. (een nee deze deden wij alleen als het licht was). veel van deze oudere mensen ook uitgelegd dat ze wel op moeten passen daarmee.

Dus eigenlijk wat ik hier mee wil zeggen is dat bijna iedereen open doet ookal zeggen ze vaak van niet.
plus dat ik het super asociaal vind als mensen je gewoon zien zitten en je niet even op doet.

Ik heb Maart 2016 bij mensen aangebeld om 23:00 savonds dit was echt nood toen het enige huis waar nog licht branden en gelukkig deden ze open en na het verhaal te hebben verteld mocht ik binnen wachten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:24

Ik ben veel te nieuwsgierig om niet open te doen :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:35

Goof schreef:
Afschuwelijk, mensen die zo binnenlopen. Ik zou dat slecht trekken.
Ik vind het trouwens wel een stukje privacy, je zou maar net in je nakie door het huis lopen omdat je wil gaan douchen of een potje sex op de bank hebben met je partner. Plan je dat dan ook in op vaste tijden?

Ja of je ziet overal een probleem in. Er zijn mensen die dit geweldig vinden, dat het jou niks lijkt maakt toch niks uit? Lijkt mij juist afschuwelijk als je nooit ergens welkom bent zonder eerst te bellen en af te spreken. Als je geen zin hebt in bezoek doe je de deur open en zeg je dat het niet uitkomt, of je doet de deur op slot als iemand achterom komt. Hier is het heel normaal dat mensen achterom komen en even een slinger aan de bel geven of op de deur kloppen als ze binnenkomen, vind het juist gezellig als er mensen spontaan langskomen voor een kop koffie. :))

Ik woon in the middle of nowhere, maar ik doe altijd open, al heel vaak gehad dat iemand aanbelde omdat de pony's van de buurman waren ontsnapt en op de weg liepen of dat iemand met pech stond. Daar kom ik dan graag mijn bed voor uit. Wel kijk ik 's avonds een keer extra en neem ik mijn telefoon en soms een hond mee. Er wordt hier amper aangebeld, als er eens in de maand een collecte of geloofsovertuiger komt is het veel. Daarnaast hebben wij een hek wat ook aardig af lijkt te schrikken, de meeste collectes fietsen hier gewoon door :+

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:39

Hier staat een camera op de voordeur en kijk ik eerst wie het is. Als ik besluit open te doen en ik vertrouw het niet dan neem ik twee honden mee.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:41

Hier doe ik voor iedereen open, maakt niet uit hoe laat, behalve mijn huisbaas :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:49

Ook hier een niet sociaal persoon die de deur nooit open doet, ook niet overdag. Net zoals koper heb ik heel veel behoefte aan privacy, thuis is thuis, ik wil dan liever niet gestoord worden. Meestal is het toch flauwekul zoals collectes of m'n bovenburen die errug sociaal zijn en alweer koffie willen komen drinken. Ik heb daar meestal geen zin in. Mensen die willen komen weten dat ze mij eerst moeten bellen of appen.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:58

Savonds laat ik de deur dicht. Want als het iemand bekends is, die heeft Mn nummer, en kan dus ook opbellen van “ik sta voor de deur!”

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:58

Er zit natuurlijk ook een middenweg tussen helemaal nooit open doen of een open inloop hebben. ;)

Ik ga altijd naar de poort als daar iemand staat, ongeacht het tijdstip. Maar als iemand de poort voor zichzelf opendoet, de tuin in loopt en mijn woonkeuken in krijgt deze persoon van mij te horen dat dát niet de bedoeling is!

Even melden. En dat kan tevoren bellen/appen zijn of roepen als je bij de poort staat. :)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:08

Tot een uur of 20:00 doe ik zeker open. Geen probleem. Daarna kijk ik eerst wie er voor de deur staat.. Maar zeker als er 's avonds laat 3x achter elkaar wordt aangebeld zou ik inderdaad denken dat het dringend is, de politie misschien wel over een familielid. Dan zou ik echt wel open doen hoor..

Verbaas mij inderdaad ook over de vele reacties hier van mensen die ook overdag gewoon niet open doen. :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:08

Jeeh ik dacht echt dat er niet zoveel zouden zijn die de deur (later op de avond) niet open zouden doen.

Heb hier om 11 uur 's avonds een motorrijder aan de deur gehad (was de 4de waar hij aan belde en ik was de eerste die open deed!!!).
Hij was de sloot ingegleden en zijn motor (met mobiel) lagen in het water.
Hijzelf was ook gedeeltelijk nat.

Vond het zo raar dat de eerste 3 niet open deden en die man gewoon hebben laten staan.

Ik leer mijn kinderen...
Als er iemand vervelend is of je achterop zit buiten, bel dan aan bij het eerste de beste huis;
maar blijkbaar hoef ik daar dus niet op te vertrouwen dat er open gedaan wordt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:14

Ja ik ben blijkbaar ook naïef want doe bijna altijd open, ik zal wel even kijken als t laat is maar denk dat ik wel open zou doen :j nu woon in wel in een appartementencomplex dus voel me opzich best veilig aangezien de voordeuren aan een galerij zijn en als iemand gilt ofzo je dat echt wel hoor :+

Maar idd zeg brainless, heftig dat je de 4de was. Het verbaasd me ook hoeveel mensen er niet open doen. :=

Maarja ik heb ook wel een gecollecteerd en daarbij deden ook zoveel mensen niet open, zo asociaal imo. Ze zagen je vaak staan want ik zag hun ook..... heb dan even het fatsoen om me te woord te staan, Maarja blijkbaar is het de maatschappij waar we in leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:16

Ik haal 's avonds de batterijen uit de bel. M'n kind slaapt dan, dus heb geen zin om 'm wakker te krijgen d'rdoor. Zijn hier nogal wat hangjongeren die het grappig vinden om belletje te lellen. En deur-aan-deur verkopers krijgen zo ook geen aandacht meer. 'S morgens gaan de batterijen er weer in.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:21

Als ik avonds op de bank zit in mijn pyama en ik zie op de camera dat het één collecte is dan doe ik echt niet open. Mensen komen op jouw privé terrein en je bent niemand verplicht om open te doen. Vind dat altijd maar raar dat mensen verwachten dat je altijd voor een collectant de deur open moet doen, ze komen vaak op de vervelendste tijdstippen en kunnen mij ook op andere manieren benaderen om geld te geven.

Daarnaast weet je de reden niet waarom mensen niet opendoen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:23

Ja en nee. Ik woon nog thuis en we wonen best wel afgelegen, maar meestal herkennen mijn ouders degene die voor de deur staat. Wij kunnen zo uit de keuken zien wie het is. Een paar weken geleden kreeg ik via mijn schoonzus door dat haar oude buren waren overvallen doordat ze de deur open deden 's avonds. Dat vind ik wel echt zorgwekkend en dat hindert me er ook van wél de deur open te doen..

Als ik alleen thuis ben doe ik de deur niet open.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:33

Urona447 schreef:
Als ik avonds op de bank zit in mijn pyama en ik zie op de camera dat het één collecte is dan doe ik echt niet open. Mensen komen op jouw privé terrein en je bent niemand verplicht om open te doen. Vind dat altijd maar raar dat mensen verwachten dat je altijd voor een collectant de deur open moet doen, ze komen vaak op de vervelendste tijdstippen en kunnen mij ook op andere manieren benaderen om geld te geven.

Daarnaast weet je de reden niet waarom mensen niet opendoen.

Ik zeg niet dat je verplicht bent om open te doen? Ik zeg alleen dat ik het sociaal zou vinden als mensen t wel zouden doen. De collectanten doen het ook alleen maar vrijwillig, en bedoelen het echt niet vervelend. En als ik naar mezelf kijk, ik deed het niet op onmogelijk tijdstippen vond ik :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:47

Ja als er iemand aanbelt doe ik open. Er zal vast een goede reden zijn om aan te bellen, anders zouden ze die moeite niet doen toch?
Voor hetzelfde geld is het iemand die hulp nodig heeft of iemand die komt waarschuwen dat er iets met de paarden is.
Als ik alleen thuis ben, loop ik wel naar de deur waar ik door het glas kan kijken wie er staat. Kan daar eventueel nog kiezen om alleen de bovendeur open te doen maar meestal is het iemand uit de buurt of voor een collecte.
Die krijgen hier sowieso altijd wel wat en ook als kinderen langs de deur komen met broden/koek/fruit o.i.d. voor clubs en verenigingen kopen we altijd wat.
Pakjes komen hier altijd overdag dus bezorgers heb ik hier 's avonds nog nooit gezien.
En bekenden lopen hier gewoon binnen, de boel gaat pas op slot vlak voor ik op bed ga.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:59

Mijn vader (oud agent) heeft ons thuis altijd verboden zo maar de deur open te doen savonds.
Nou hadden wij een keuken die uit keek op de deur, dus wij moesten eerst door het keukenraam kijken.
Als we het vertrouwde mocht de deur open maar in geval van onbekende moest dan nog wel de ketting er op blijven.
Bij politie of verkopers moesten we altijd vragen om een pasje, in het geval van geen pasje dan moesten we de deur weer dicht doen :)

Nu ik op mijzelf woon doe ik alleen savonds laat open als mijn vriend er is. Ik kan in dit huis niet uitkijken op de deur dus we willen nog een camera aanschaffen zodat we straks op die manier kunnen controleren wie er is.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:04

Ik denk dat heel erg verschilt waar je woont of je open doet of niet. Maar met de gekken die rondlopen tegenwoordig. Die gewoon aanbellen wachten tot je open doet en dan met een mes je bedreigen en je huis leeg halen. Nee bedankt doe dan liever niet open. Ik kan ook niet zien wie er voor de deurstaat dus dan is niet open doen beter. Vrienden appen wel en is het iemand in nood dan hoop ik dat hij ergens anders meer geluk heeft. De wijk waar ik woon is al niet helemaal zuiver. Dus het is hier al snel horen zien en zwijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:16

Ik vind het ook echt niet asociaal dat ik niet open doe. Prima dat mensen collecteren, maar er collecteren heel veel mensen voor van alles en nog wat. Ik ben echt niet verplicht aan iedereen wat te geven, dat zou toch echt te gek worden. Ook als ik er ben, blijft het mijn keus. Het is nog altijd ons terrein en mensen weten als ze op de gok aanbellen dat er wel of niet open gedaan kan worden.

Wij zitten niet aan een doorgaande weg of straat, dus noodgevallen bellen hier sowieso nooit aan. En me schuldig gaan voelen voor ooit dat ene geval, doe ik niet.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:25

Wat superpony zegt.
Het is mijn terrein, mijn tijd en dus mijn keuze om wel of niet open te doen.

Dat bijv de collectanten het vrijwillig doen wil nog niet zeggen dat ik daar aan mee moet doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:30

Collectanten zullen echt niet om 11 uur 's avonds aanbellen.

MDH mijn vader was ook agent en wij hebben juist geleerd om altijd te helpen en dienstverlenend te zijn.
Ondanks dat mijn vader best heftige dingen heeft gezien/meegemaakt heeft hij ons nooit bang gemaakt voor de "boze" wereld, maar altijd aangemoedigd deze te ontdekken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:31

Hier (vlakbij de grens) worden vooral ouderen nog wel eens in hun woning overvallen maar dan maakt het niet uit of je open doet of niet en het gebeurt zelfs overdag dus tja...

Of je bij iedere collecte wat geeft, is idd je eigen beslissing maar even vriendelijk zeggen dat je wel of niet iets geeft en ze een fijne avond en succes wensen dat is toch niet zoveel gevraagd?
Het zijn mensen die dat vrijwillig doen voor een doel wat zij blijkbaar belangrijk vinden.
Een vriendelijk woord kost niet veel...
Maar goed, misschien komt dat ook door mijn eigen ervaringen met collecteren en dat ik dan liever iemand tegen kwam die vriendelijk open deed en zei niets te geven dan mensen die je negeerden of deden alsof ze niet thuis waren :+
Maar dat is misschien ook wel verschil in stads/dorps mentaliteit.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:35

Als je geen collectanten aan de deur wil kan je een sticker bestellen “ nee ik geef niet aan collectanten” is duidelijker voor iedereen.

Wij wonen in een dorp, opgrgroeid in een gehucht.
Dus opendoen is vanzelfsprekend. Net als bekenden een lift naar huis geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:52

Wij hebben idd een 'nee, geen collectanten, verkopers of geloofsovertuigers'-sticker en dat werkt prima.

In ons vorige huis (we zijn in augustus verhuisd) hadden we ook een camera boven de deur. Op een gegeven moment ging 's avonds rond 22:00 uur de bel. Ik vond het veel te laat en heb niet open gedaan.
Wel even op de camera gekeken wie het was. Dat bleek een meneer te zijn. Maar het rare was, dat ie blijkbaar al een paar minuten door het zijraampje had staan kijken terwijl ik op de bank zat!! :oo Echt gewoon een minuut of 4 met zijn neus bijna tegen het raam aan. Zo bizar dat ik dat niet heb gezien.
We hebben toen de politie gebeld en de camerabeelden doorgestuurd, maar ze hebben hem helaas niet kunnen traceren. Dit voorval heeft me echt een heel onveilig gevoel bezorgd. Gelukkig was manlief thuis (maar die was boven bezig. Misschien dat hij daarom dacht dat ik alleen thuis was?).

Sindsdien zorg ik dat de gordijnen altijd 's avonds potdicht zijn en doe ik echt nergens meer voor open (tenzij iemand van tevoren even belt). Hij is overigens nooit meer terug gekomen.