Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:50

Onze zoon vond op 31 december vuurwerk afsteken erg mooi.
Mijn neefje van 12 heeft nu veel zin om met oudjaar vuurwerk af te steken.

En ik snap dat, ik gun het die kinderen ook.

Maar al die knallen die nu al te horen zijn. Bange dieren en mensen.
Kapotte spullen.
Ik vind het positieve en de lol niet meer opwegen tegen de ellende.
Schaf maar af voor particulieren.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:10

Ik vind het heerlijk om om 12 uur wat siervuurwerk af te steken en te kijken.
Knal vuurwerk en vuurpijlen mogen ze dan wel afschaffen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:14

Overigens begrijp ik ook niet helemaal waarom dat vroegtijdige knallen in NL niet onder controle te krijgen is.
Bij ons is vuurwerk ook legaal, maar het wordt eigenlijk amper vroegtijdig afgestoken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:20

Sizzle schreef:
Overigens begrijp ik ook niet helemaal waarom dat vroegtijdige knallen in NL niet onder controle te krijgen is.
Bij ons is vuurwerk ook legaal, maar het wordt eigenlijk amper vroegtijdig afgestoken.

Omdat Nederland veel te veel regeltjes heeft die niet gehandhaafd worden.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:24

Ik denk dat als er een verbod komt het nog erger word met illegaal vuurwerk...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:25

Zou je denken?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:27

Ik denk dat dit geen geschikte plek is om deze discussie te voeren vanwege de mensen die op dit forum zitten. Denk dat 80% nooit vuurwerk afgestoken heeft. Verder zijn het bijna allemaal mensen met dieren - overigens onze paarden en honden zijn nooit bang geweest, op de manehe verderop staan er 85 zonder problemen terwijl daarnaast carbid wordt geschoten.

Hoevaak lees je over ongelukken met paarden in het openbaar? Waar andere auto’s bij betrokken worden? Hoeveel mensen in het bos zijn bang voor paarden, maar je komt ze toch tegen! Verbieden zeg ik, voor die kleine groep die het verpest voor de grote meerderheid.

Maar het feit dat je paard erbij haalt, ja dan zijn ze op hun teentjes getrapt, dat staat niet in verband hoor!

En inderdaad voetbalwedstrijden laten we die ook maar meteen staken want die kleine groep verpest het zo erg dat het niet meer door mag gaan.

Wat ik ook heel gek vind is dat iedereen hier al zoveel knallen hoort, zowel hier in het dorp waar op oudjaar flink wat doorheen gehaald wordt als in Tilburg waar ik doordeweeks woon ben ik nog niks tegengekomen en nog niks gehoord. Vraag me dan af, wil je het gewoon horen om weer even wat te melden hier hoe abnormaal het is?

Sorry maar wordt er beetje moe van dat gezeur hier. Bij ons lopen kinderen in elk dorp nieuwjaars te zingen voor snoep en er gebeurd nooit iets. Er wordt helemaal geen vuurwerk gegooid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:28

Verbod hoeft voor mij niet maar wel strenger op ruim voor oud en nieuw al aardig wat vuurwerk afsteken.
Ik ben vannacht wakker geschrokken omdat het klonk alsof iemand hier achter langs liep vuurwerk in tuinen te gooien, het was in ieder geval wel heel dichtbij en ik zat gelijk rechtop.. Eergisteren aan de wandel met goede vriendin en haar hondje, hondje ook helemaal in paniek omdat er geknald werd, die gaan bewust met oud en nieuw al weg met de hond maar zo langzamerhand maakt het haast niet meer uit zoveel word er al afgestoken..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:40

Kabayo schreef:
Cayenne schreef:
Als ik mijn paard op de boerderij in de bak rijd, hebben ze daar in de wijde omtrek geen last van.
Als ik op diezelfde boerderij illegaal vuurwerk afsteek, kan het hele dorp daar van 'meegenieten'.

Om maar een voorbeeldje te noemen :P

En de stank dan :o

Dat vind je te vergelijken? :+

Selka, hoeveel paarden heb je dat ze voor zoveel schade zorgen? :wow: :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:49

Sureido, ik heb op een manege in Rotrerdam gestaan waar we ieder jaar de raampjes dicht moesten maken omdat anders imbecielen vuurwerk naar binnen gooiden. Idem met ons konijnenhok,
Ik heb nog nooit mijn paard of konijn bij iemand door het raam gegooid :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:53

@Cayenne: paarden gaan vaak genoeg aan de kletter waardoor ruiter in het ziekenhuis komt. En die ruiter betaald maar 385 euro. Stel de arm is gebroken en die moet geopereerd worden, dat betalen we met zijn allen.
Of het paard raakt aan de kletter rent een 60/80 weg op en wordt aangereden. Schade aan de auto betalen we allemaal samen.
Mensen die rustig in het bos willen wandelen maar bang zijn voor paarden, daar mogen de paarden ook in de bossen lopen. En echt niet elke ruiter houdt zich aan de ruiterpaden, altijd ;) Mensen die zo doodsbang zijn voor paarden komen ze dan ook op het wandelpad tegen.
Paarden stoten (net als koeien, inderdaad, maar we hebben het over paarden) broeikasgassen uit -> klimaatverandering -> veel kosten.

Maar idd, daar mag je het dan niet over hebben hier, want dat is uit z'n verband getrokken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:57

Alles wat ik niet leuk vind kunnen we toch gewoon verbieden? En waarom moeten mensen zelf nadenken en verantwoordelijkheid dragen als we het ook kunnen vast leggen in regeltjes? Daar gaat het tegenwoordig toch allemaal om? Mensen kunnen beter eens een warm bad nemen en zich niet zo bemoeien met wat een ander doet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:03

Sizzle schreef:
Sureido, ik heb op een manege in Rotrerdam gestaan waar we ieder jaar de raampjes dicht moesten maken omdat anders imbecielen vuurwerk naar binnen gooiden. Idem met ons konijnenhok,
Ik heb nog nooit mijn paard of konijn bij iemand door het raam gegooid :+

Praat ik niet goed hoor zulke acties. Maar als we dan toch zo bezig gaan, laten we een verbod op stenen instellen, die worden ook vaak naar binnen gemieterd. Belachelijk voorbeeld he? Maar net zo uit het verband getrokken als ‘paarden of konijnen bij iemand binnen gooien’

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:06

Het kan mij niets schelen als ze hun eigen vingertjes verliezen. Ook een ongeluk kan gebeuren.
Maar OPZETTELIJK schade veroorzaken is gewoon niet in orde :n
En blijkbaar krijgt de overheid in NL die vorm van vandalisme al minimaal 30 jaar niet onder controle. Dat vind ik vrij triest voor een van land dat als een van de welvarenste landen te boek staat.

Je hoeft van mij ook geen vuurwerk volledig te verbieden, maar ik vind het te zot voor woorden dat er gewoon geen consequenties zijn.
Als je een steen gooit naar een autoruit kun je overigens wel een hele serieuze rechtzaak verwachten.

Waarom heeft men 2 landsgrenzen verder die problemen veel minder?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:11

Ik ben voor veel hogere boetes/straffen als je opzettelijk schade aanbrengt aan anderen/spullen. Helemaal mee eens. Maar helemaal afschaffen? 99% doet niks fout. En ja heb ook eens voor de auto een klein rotje gehad, maar goed geen last van gehad verder. En lol dat ze hadden! Maar het was sowieso een rotje wat niet knalde, zo’n sier ding wat niet veel kwaad kon. Als het zo’n bom was geweest was het een ander verhaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:13

Sizzle schreef:

Omdat de boetes veel te laag zijn.
Waarom zou je het laten dan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:18

Ik geloof niet dat 99% niets fout doet.
Als ik terug denk aan mijn schooltijd dan waren de jochies continue plannen aan het maken over vuurwerk bommen en bejaarden plagen door rotjes in de brievenbus e.d.
Vuurwerk bracht voor die leeftijdsgroep echt het ergste in de mens naar boven leek het wel.
En ja, ik ken mensen waarvan ik weet dat ze op basisschool leeftijd rotjes in brood stopten en naar eenden gooiden -:(-

Bruintje, het lijkt mij eigenlijk meer een algemeen mentaliteits ding, hier zouden mensen ook nog sneller zo'n snertjoch bij de kraag pakken en persoonlijk op het politiebureau afleveren heb ik het idee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:19

Maar ze hier bij het politiebureau afleveren heeft geen zin. Ze staan meteen weer op straat.
Dus mensen doen dat daarom ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:23

bruintje123 schreef:
Maar ze hier bij het politiebureau afleveren heeft geen zin. Ze staan meteen weer op straat.
Dus mensen doen dat daarom ook niet.

Ik weet ook nog van vroegt dat het stoer was als je van HALT een dagje moest vegen ivm illegaal vuurwerk.
Wat dat betreft zal het nu niet veel anders zijn ben ik bang.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:25

Dat is nog zo.
Als ze al halt krijgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:28

Waar komen jullie vandaan? Ik ken zulke jeugd niet hoor. En al helemaal niet ‘het grootste gedeelte’ :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:31

Het scheelt als het er al niet ingebakken zit van jongs af aan dat vuurwerk leuk en stoer is. Dat is bij jou aan de hand denk ik Sizzle. En een kleinere bevolkingsdichtheid, dat zal ook helpen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:35

Hier in Breda heb ik ook nog niets gehoord, en voorgaande jaren ook niet eerder dan 31 december geknal. En ik heb in 3 verschillende stadsdelen gewoond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:38

sureido schreef:
Waar komen jullie vandaan? Ik ken zulke jeugd niet hoor. En al helemaal niet ‘het grootste gedeelte’ :=

Zuid Holland

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:40

Oh ik kom uit Brabant tegen de Belgische grens en geen last. Wel een kleine gemeente overigens.

Hier alleen erg veel carbid. Allemaal rond een vuurtje met n biertje en dan wat rotjes en carbid.