Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Salsa schreef:Ijsco dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik heb het over fantasie opzich. Ik begin het stuk ook met: even wat anders en noem hierin nergens de sintEr werd ergens in dit topic gesuggereerd wat voor een zin sinterklaas en meegaan in fantasie had. Nou dat dus. En ja een kind kan prima zonder Sint het allemaal ontwikkelen maar niet als je alles net fantasie weg zou halen. Geloven in een Sint, zeemeermin, elfjes, eenhoorn, disney prinses of wat dan ook heeft wel degelijk nut. Elk kind op eigen niveau
Inderdaad het stimuleerde kinderen dus in hun spel zoals die boot, ruimteschip etc. Het is belangrijk en dat komt omdat ze op een jongere leeftijd door de ouders werd toegestaan hun fantasie te gebruiken. In welk figuur dan
tengeltje11 schreef:Mensen die zomaar zeggen dat 'een trauma' overdreven is....
Tja,zelf geen ervaring mee,maar als je bv jaren bijna 'afgedreigd' wordt met 'als je dat nog doet,moet je mee in de zak van zwarte piet' en geen cadeautjes en .....
Dan kan zoiets toch enorm overkomen op een kind als blijkt dat Sint en pieten niet echt zijn en ze dus letterlijk jaren genaaid en afgedreigd zijn met een fabeltje en een onbestaand iets....
Diablo schreef:Ik leer dat mijn kinderen liever niet door ze bang te maken dat ze bij verkeerd gedrag in een zak mee naar Spanje worden genomen. In mijn ogen is het een feest voor kinderen, ze hoeven er niet bang voor gemaakt te worden.
Klijntje schreef:Maar in dit geval hebben overtredingen geen consequenties, want geen enkel kind vindt een roe in z'n schoen/krijgt geen kado's/wordt in een zak gestopt/... Het zijn loze dreigementen.
Verder vind ik het zelf een soort afschuiven van verantwoordelijkheid. De opvoeding van mijn kinderen en dat ze zich leren gedragen is mijn taak, niet die van een luisterpiet, of winkelpersoneel of de wijkagent.
In Amerika heb je de 'Elf on the Shelf' een pop die zogenaamd je kinderen bespioneert en zijn bevindingen doorgeeft aan de kerstman. Heel naar vind ik dat.

Klijntje schreef:Maar in dit geval hebben overtredingen geen consequenties, want geen enkel kind vindt een roe in z'n schoen/krijgt geen kado's/wordt in een zak gestopt/... Het zijn loze dreigementen.
Sizzle schreef:Dat ligt enorm aan de leeftijd Oomens.
Mijn kind zit nog in een hele simpele leeftijd. Eenmaal sorry gezegd is het evenement klaar en afgesloten.
Dan een lege schoen is zoiets als een paard een uur later een klap geven.
Citaat:Verder vind ik het zelf een soort afschuiven van verantwoordelijkheid. De opvoeding van mijn kinderen en dat ze zich leren gedragen is mijn taak, niet die van een luisterpiet, of winkelpersoneel of de wijkagent.
bruintje123 schreef:Wij kregen zo vaak niets in de schoen. Niet omdat we niet lief waren geweest maar omdat de sint het erg druk had en echt niet elke dag overal kon komen.
Leerde je van dat niet alles wat je wilt ook steeds kan.
Janneke2 schreef:...afschuiven hoort idd niet.
Maar ik voel wel voor het principe van 'een kind opvoeden, daar heb je een heel dorp voor nodig'.
bruintje123 schreef:Dat trauma komt dan niet van het sint verhaal en dat leugentje van het sprookje, maar van de incapabele ouders die dreigen. Zou het sint verhaal niet bestaan hebben zouden ze dat wel met andere dingen gedaan hebben.

eclair98 schreef:Ik was als kind altijd maanden van de leg af. Mijn ouders hebben het heel goed aangepakt en me niet naar alle sinterklaas feesten laten gaan (denk aan werk van beide ouders, sportclubjes). Dit scheelde mij zo veel stress. Schoen zetten mocht als mijn ouders het zeiden en ik kreeg ook lang niet altijd een ''tastbaar'' cadeautje, ook heel vaak pepernoten oid.
Ik heb ASS en dan is sinterklaas een hel