sint-verhaal versus kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 13:56

Mensen die zomaar zeggen dat 'een trauma' overdreven is....
Tja,zelf geen ervaring mee,maar als je bv jaren bijna 'afgedreigd' wordt met 'als je dat nog doet,moet je mee in de zak van zwarte piet' en geen cadeautjes en .....
Dan kan zoiets toch enorm overkomen op een kind als blijkt dat Sint en pieten niet echt zijn en ze dus letterlijk jaren genaaid en afgedreigd zijn met een fabeltje en een onbestaand iets....

Tuurlijk hangt zoiets af van hoe je het brengt,maar als kind kan je zoiets niet kiezen,je draagt gewoon de gevolgen van de keuze van je ouders.

Dat kinderen geen of minder fantasie hebben als ze niet geloven in de echtheid van de Sint is onzin.
Zat dingen waarin ze volop fantasie gebruiken,daar heb je echt geen Sint of piet of kerstman voor nodig.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:56

Alle trauma die ik hier hoor heeft imo niks met sinterklaas te maken maar met opvoeding en omgang met je kind. Heel triest maar Sinterklaas is dan een aanleiding en geen oorzaak. Al snap ik dat de associatie er niet fijner op wordt.

Met dreigen etc heb ik ook niks. Ik hou het feest positief en ga er dan vanuit dat de boodschap dat sint niet bestaat ook positief wordt ontvangen. Al zal er misschien teleurstelling zijn maar ook dat hoort bij het leven. Zo heb je wel vaker dat soort momenten in je leven.

bruintje123

Re: sint-verhaal versus kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:58

Dat trauma komt dan niet van het sint verhaal en dat leugentje van het sprookje, maar van de incapabele ouders die dreigen. Zou het sint verhaal niet bestaan hebben zouden ze dat wel met andere dingen gedaan hebben.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:59

Salsa schreef:
Ijsco dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik heb het over fantasie opzich. Ik begin het stuk ook met: even wat anders en noem hierin nergens de sint ;) Er werd ergens in dit topic gesuggereerd wat voor een zin sinterklaas en meegaan in fantasie had. Nou dat dus. En ja een kind kan prima zonder Sint het allemaal ontwikkelen maar niet als je alles net fantasie weg zou halen. Geloven in een Sint, zeemeermin, elfjes, eenhoorn, disney prinses of wat dan ook heeft wel degelijk nut. Elk kind op eigen niveau

Inderdaad het stimuleerde kinderen dus in hun spel zoals die boot, ruimteschip etc. Het is belangrijk en dat komt omdat ze op een jongere leeftijd door de ouders werd toegestaan hun fantasie te gebruiken. In welk figuur dan

Tengeltje zie mijn quote. Even goed lezen en je weet dat ik niet perse de sint bedoel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:58

tengeltje11 schreef:
Mensen die zomaar zeggen dat 'een trauma' overdreven is....
Tja,zelf geen ervaring mee,maar als je bv jaren bijna 'afgedreigd' wordt met 'als je dat nog doet,moet je mee in de zak van zwarte piet' en geen cadeautjes en .....
Dan kan zoiets toch enorm overkomen op een kind als blijkt dat Sint en pieten niet echt zijn en ze dus letterlijk jaren genaaid en afgedreigd zijn met een fabeltje en een onbestaand iets....

...op de pedagogiek valt veel aan te merken...
Maarre: omdat Sint en Piet 'niet zouden bestaan' (wat ik dus dikke armoede vind, op de grens van onwaar)
...mag je dan opeens maar alles?
Is het kinderlijk verwoorde liedje
'wie zoet is krijgt lekkers,
wie stout is de roe'
dan opeens maar lariekul? (Ja, ik weet wel dat het kwaad goede mensen kan treffen en dat nare mensen bijvoorbeeld rijk zijn, etc.)

Daar praten we ook wel over in het gezin.
Maar onder andere het uitdeelfeest Sinterklaas laat zien "hoe het hoort": Sint heeft weet van wat je nodig hebt
(...idealiter weet je omgeving wat jij wil...)
en gesteld dat je je gedraagt, krijg je dat ook.
("Niets voor niets in het leven, maar vragen en ontvangen en plagen en surprises horen er wel degelijk bij".)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:05

Jeetje Paulina, ik kan me voorstellen dat jij er een trauma aan overgehouden hebt.. :(:)
En knap dat je er voor je zoontje zo'n positieve draai aan hebt weten te geven!

In mijn klas, jaren geleden, zat een jongen van 11 die nog in sinterklaas geloofde.
In die tijd gingen we pas vanaf die leeftijd lootjes trekken, zijn ouders durfden het hem niet te vertellen en we hoorden later ook dat hij helemaal door het lint was gegaan.
Ik vind het een enorm verschil om iets aan een klein kind niet bij voorbaat te vertellen, of te liegen als een kind een vraag stelt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:23

Diablo schreef:
Ik leer dat mijn kinderen liever niet door ze bang te maken dat ze bij verkeerd gedrag in een zak mee naar Spanje worden genomen. In mijn ogen is het een feest voor kinderen, ze hoeven er niet bang voor gemaakt te worden.

Het hoeft ook niet gelijk volledig P+ uitgelegd te worden. De P- versie, waarbij een in het vooruitzicht gestelde beloning (cadeautjes) wordt weggenomen als reactie op ongewenst gedrag, is ook een veelgebruikte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:30

Klijntje schreef:
Maar in dit geval hebben overtredingen geen consequenties, want geen enkel kind vindt een roe in z'n schoen/krijgt geen kado's/wordt in een zak gestopt/... Het zijn loze dreigementen.
Verder vind ik het zelf een soort afschuiven van verantwoordelijkheid. De opvoeding van mijn kinderen en dat ze zich leren gedragen is mijn taak, niet die van een luisterpiet, of winkelpersoneel of de wijkagent.
In Amerika heb je de 'Elf on the Shelf' een pop die zogenaamd je kinderen bespioneert en zijn bevindingen doorgeeft aan de kerstman. Heel naar vind ik dat.

Helemaal mee eens :j

Ik hou sowieso niet van dat soort gedreig, krijg je alleen maar stiekum gedoe van.
Een kind moet zich gedragen omdat hij weet dat dit gewaardeerd wordt, niet omdat hij anders straf krijgt en dus in het geniep zijn broertje knijpt de volgende keer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:52

Klijntje schreef:
Maar in dit geval hebben overtredingen geen consequenties, want geen enkel kind vindt een roe in z'n schoen/krijgt geen kado's/wordt in een zak gestopt/... Het zijn loze dreigementen.

Het zouden dan ook niet alleen maar loze dreigementen moeten zijn. Zo extreem als bij Paulina hoeft zeker niet, maar van een keer 's ochtends een lege schoen aantreffen (ondanks braaf zingen de avond tevoren) wanneer het zich als een draak heeft gedragen, daar wordt geen kind slechter van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:53

Wij kregen zo vaak niets in de schoen. Niet omdat we niet lief waren geweest maar omdat de sint het erg druk had en echt niet elke dag overal kon komen.
Leerde je van dat niet alles wat je wilt ook steeds kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:55

Dat ligt enorm aan de leeftijd Oomens.
Mijn kind zit nog in een hele simpele leeftijd. Eenmaal sorry gezegd is het evenement klaar en afgesloten.
Dan een lege schoen is zoiets als een paard een uur later een klap geven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:00

Sizzle schreef:
Dat ligt enorm aan de leeftijd Oomens.
Mijn kind zit nog in een hele simpele leeftijd. Eenmaal sorry gezegd is het evenement klaar en afgesloten.
Dan een lege schoen is zoiets als een paard een uur later een klap geven.

En dus introduceer je dat element van het verhaal op een latere leeftijd, wanneer het er wel wat mee kan. Net zoals het surprises en gedichten maken ook weer op een latere leeftijd erbij komt. Het verhaal groeit als het goed is mee met de kinderen, maakt gebruik van die elementen waar ze op dat moment gevoelig voor zijn of iets mee kunnen. Dat zou het het nu net zo leuk/nuttig moeten maken voor iedereen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:02

Eerlijk gezegd heb ik ook helemaal geen behoefte aan zulk gedreig :o
Ben ook blij dat mijn ouders zulke dreigementen ook onzin vonden.

Hoe dan ook zal de traditie bij ons niet werken aangezien hier sinterklaas alleen op 6 dec gevierd wordt en niet met het gebeuren ervoor. Het is ook anders als kinderen elkaar versterken uiteraard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:17

Klijntje schreef:

Tja - begin jaren 1960: Zwarte Piet gooide voor het oog van de camera het roe overboord. "Niet meer van deze tijd".
Er zijn oudere afbeeldingen van Sint himself die een stout kind over de knie legt, met instemming van de ouders.
Citaat:
Verder vind ik het zelf een soort afschuiven van verantwoordelijkheid. De opvoeding van mijn kinderen en dat ze zich leren gedragen is mijn taak, niet die van een luisterpiet, of winkelpersoneel of de wijkagent.

...afschuiven hoort idd niet.
Maar ik voel wel voor het principe van 'een kind opvoeden, daar heb je een heel dorp voor nodig'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:19

Als sinterklaas het kind direct betrapt wellicht, maar niet wegens nadragende klikkende ouders :n

Zelfde als: wacht maar tot je vader thuis komt |o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:23

...houd ik idd ook niet van - als straf aan de orde zou zijn, dan 'lik op stuk'.

Maar in dat verband vind ik de gedachte dat Sint Nicolaas kan straffen (en het doorgaans niet doet) veel logischer dan dat het loze dreigementen zouden zijn.

(Kinderen begrijpen de denkfiguur 'dat je voor 1 vergrijp niet 2x gestaft mag worden' heel goed.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:35

Ik moet zeggen dat zowel ik als mijn man opgegroeid zijn met het principe dat je niet boos gaat slapen.
Die dingen die op een dag gebeuren die los je op/praat je uit, kusje er op en zand erover. Ook mijn grootouders van moederskant gingen al in de jaren 50 toen hun kinderen nog klein waren van dat principe uit.
Maar goed ik geloofde sowieso al jong niet (kleuterschool) meer dus bij mij zou het sowieso nutteloos geweest zijn.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:13

bruintje123 schreef:
Wij kregen zo vaak niets in de schoen. Niet omdat we niet lief waren geweest maar omdat de sint het erg druk had en echt niet elke dag overal kon komen.
Leerde je van dat niet alles wat je wilt ook steeds kan.

Dat doen wij ook. Mijn dochter ging ook al enthousiast elke dag de schoen zetten. Na drie dagen niks krijgen gaf ze het op. Ik het weekend mocht ze weer. Hier krijgen ze trouwens ook niet altijd speelgoed. Standaard ieder jaar twee boeken. Eén in de schoen en één met pakjesavond. Daarnaast ook een keer alleen pepernoten, chocolade en mandarijn.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:04

Janneke2 schreef:
...afschuiven hoort idd niet.
Maar ik voel wel voor het principe van 'een kind opvoeden, daar heb je een heel dorp voor nodig'.

Mee eens, maar dan denk ik eerder aan school, kinderopvang, sportvereniging. En nee, het is niet de taak van de juf om kinderen op te voeden. Maar school is wel een plek buiten het gezin waar een kind te maken krijgt met regels en leert over samenwerking, pesten, enz.
Zoals Sizzle ook zegt; ik hoop dat onze kinderen iets doen of laten omdat ze weten dat een ander dat waardeert. Dat ze hun omgeving behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden: met respect. Op persoonlijk niveau, niet omdat er iets ongrijpbaars op een afstand hun acties (en gedachten?) ziet en beoordeelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:44

Lege schoen ook hier, maar dan met briefje van de Sint en uitleg wanneer ze wel weer de schoen mag zetten :j iedere dag schoen zetten vonden wij wat te veel hier in huis :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:02

Wij zijn er nog niet helemaal uit hoe wij het gaan aanpakken. Weet wel dat er een sint kalender in huis komt als hij oud genoeg is om het te begrijpen. Met daarop aangegeven wanneer hij aankomt en wanneer hij weggaat. En wanneer we het feest vieren en wanneer hij zijn schoen mag zetten.
Klein beetje structuur in het geheel in ieder geval

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:00

bruintje123 schreef:
Dat trauma komt dan niet van het sint verhaal en dat leugentje van het sprookje, maar van de incapabele ouders die dreigen. Zou het sint verhaal niet bestaan hebben zouden ze dat wel met andere dingen gedaan hebben.

Duidelijker kon ik het niet zeggen :)
Het is niet Sint waar hij een trauma aan heeft maar het gedrag van zijn ouders.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:33

Het zal ook wel aan het kind liggen. Bij mijn dochter roep ik wel eens "Luisterpiet! Ze is vervelend!!!". Als we aan het stoeien zijn en ze blijft me kietelen bijvoorbeeld. Zij lacht daarom, terwijl ze wel gelooft.
Maar ik denk dat ik dat straks niet bij mijn zoontje moet doen, als ik dat zo in kan schatten. Hij heeft ass en ik kan me zo voorstellen dat hij wel zou gaan stressen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:39

Ik was als kind altijd maanden van de leg af. Mijn ouders hebben het heel goed aangepakt en me niet naar alle sinterklaas feesten laten gaan (denk aan werk van beide ouders, sportclubjes). Dit scheelde mij zo veel stress. Schoen zetten mocht als mijn ouders het zeiden en ik kreeg ook lang niet altijd een ''tastbaar'' cadeautje, ook heel vaak pepernoten oid.

Ik heb ASS en dan is sinterklaas een hel :')

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:52

eclair98 schreef:
Ik was als kind altijd maanden van de leg af. Mijn ouders hebben het heel goed aangepakt en me niet naar alle sinterklaas feesten laten gaan (denk aan werk van beide ouders, sportclubjes). Dit scheelde mij zo veel stress. Schoen zetten mocht als mijn ouders het zeiden en ik kreeg ook lang niet altijd een ''tastbaar'' cadeautje, ook heel vaak pepernoten oid.

Ik heb ASS en dan is sinterklaas een hel :')

Ik heb ook ASS en sorry ik heb het niet als hel ervaren.