Wanneer ga je uit huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Re: Wanneer ga je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:48

Als mensen op jonge leeftijd van huis gaan, is dat vaak vanwege een studie. Als je gaat studeren zijn de afstanden vaak te groot om thuis te blijven wonen.
Maar daar hoor ik jou (TS) niet over, dus als dat niet aan de orde is, dan kan je inderdaad gewoon gaan wanneer je er aan toe bent, in overleg met je ouders uiteraard.

Je nu druk maken over hoe iets over 2 jaar gaat zijn heeft geen zin, want je weet helemaal niet hoe de situatie is over 2 jaar :) Op jouw leeftijd verandert er nog zo veel in 2 jaar tijd, dat komt heus wel goed!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:46

Kuggur schreef:
Goof schreef:
Joh, er is geen limiet. Al wil jij de rest van je leven thuis wonen, lekker doen.

Mag toch hopen dat de befreffende ouders, wiens huis het is, hier ook enige inspraak in hebben....

_O- Hahaha!
Aan de andere kant; dan hadden zij maar niet aan kinderen moeten beginnen! :D

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:50

linnnh schreef:
Heel kort, je gaat uit huis als:

1. Je financiële situatie gezond genoeg is om je eigen kosten te kunnen dragen, als je nog niet weet wat je precies wil én nog geen vast inkomen hebt, raad ik het je heel erg af (been there, done that..)
2. Je er zelf klaar voor bent!

Je hoeft niet weg (tenminste, dat ligt aan je ouders) dus waarom er een leeftijd aanhangen!

Daarnaast zou ik er zelf niet voor kiezen om zo vroeg/snel te gaan samenwonen! (also been there, done that!) Ik zou eerst een eigen plek zoeken en van daaruit samen wat uitzoeken! :)

Precies punt 1.
Ik heb mijn paardje, mijn auto en mijn (deeltijd)studie. Een eigen huisje zou er opzich wel tussen passen, maar ik wil dat pas als ik het zo voor elkaar heb dat ik bijvoorbeeld niet mijn paard of auto hoef te verkopen als ik iets onvoorziens hebben.
Wil genoeg bij elkaar hebben om er 1. Leuk en gezellig bij te zitten en 2. Een eventuele (financiële) klap op te vangen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:22

Ik denk dat je het wel weet als je er klaar voor bent.
Ik was 18 en kon niet wachten om op mezelf te gaan, maar sommige vrienden wonen nu (6 jaar later) nog steeds bij hun ouders. Ook prima, maar ik moet er niet aan denken...

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:35

Ik ben 21, soms denk ik er wel aan om uit huis te gaan. Maar: ik werk en ben daardoor weinig thuis, ik heb geen vriend, ik heb een paard die nu thuis staat en ik heb een auto. Als ik op mezelf ga, zou ik niet in de buurt van waar mn ouders wonen blijven wonen, omdat dat met werken niet handig is. Daarnaast moet mn paard dan in pension wat ook weer extra geld kost. En soms ben ik 3 weken tot een maand niet thuis, dan 1 week wel en dan weer een week niet. Dat vind ik dat zonde van een huis. Moet wel zeggen dat het in de vakanties wel lastig is om thuis te wonen, maar tijdens werkweken stiekem wel ideaal, vaak is er ook al eten bijvoorbeeld

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:39

Ik zeg altijd tegen mensen die denken om opzichzelf te gaan wonen: zo lang het kan, blijf lekker thuis bij je ouders. Ga sparen. Zorg desnoods dat je eerst school hebt afgerond en je een baantje hebt.

Ik zelf moest met 18 noodgedwongen op mezelf wonen. M'n vader kwam te overlijden en dan sta je er in een keer alleen voor. Ik zat nog op school, werkte niet had totaal geen inkomen en kon de rekeningen gewoon niet betalen. Liefst had ik ook nog een aantal jaar "thuis" gewoond.
Die kosten wat er bij komt kijken spelen wel een grote rol. Voor je uit huis gaat maak een lijst van inkomen en uitgaven per maand. Kun je dat bekostigen? En je uitzet (koelkast, bed, keukengerei etc) wat gaat dat allemaal ongeveer kosten. Zorg dat je dat allemaal hebt uitgerekend en zeker weet dat je het kan betalen, dat je niet met onverwachte kosten zit.

Ik ken ook mensen die zo snel mogelijk uit huis wouden. Die zitten nu diep in de schulden omdat ze te impulsief waren en de gevolgen ervan niet hadden overzien.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:46

Ik ben 22 en woon ook nog thuis, net als bijna al mijn vrienden :) We wonen in een duur stukje Nederland en alles wat wel te betalen is, ligt dusdanig afgelegen dat je een auto moet hebben wil je ergens kunnen komen (maarja, een auto kost helaas ook niet niets).
M’n vriend en ik hebben het wel gehad over samenwonen en met m’n vrienden is het ook wel eens gegaan over ‘uit huis gaan.’ Maar nu kunnen we ons allemaal focussen op onze studies en alvast sparen voor als het zo ver is, dus niemand ziet echt de noodzaak om op zichzelf te wonen (en onze ouders gelukkig ook niet).
De vrienden die nu op zichzelf wonen, zijn uit huis gegaan vanwege afstand mbt de studie of omdat het thuis niet ideaal was. Maar eigenlijk geven zij ook allemaal aan dat als ze nog thuis hadden kunnen blijven wonen, ze dat zo gedaan hadden :)

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:48

ik ben 26 en woon nog thuis. jaar geleden begonnen met fulltime werken, wou toen een huisje en paar bekeken maar toen de ziektewet in gekomen en wat was ik toen blij dat ik nog niet op mijzelf woonde.
nu nog steeds ziektewet, ondertussen al wel flink wat uitzet verzamelt via supermarkt acties, action, ikea etc.

Nu heb ik sinds kort een vriend waar het redelijk serieus mee is en ik nu ineens de helft minder thuis mee ben, de enige die hier moeite mee heeft is mijn moeder haha.

Nee het komt wanneer het komt en goed voelt :) leeftijd is maar een cijfertje en geen richtlijn.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:30

ik ben met 17 (3 maanden voor 18e verjaardag) uit huis gegaan omdat de afstand tot studie te groot was. Mijn vriend is met 18 uit huis gegaan voor hem was de afstand niet het probleem(ouders wonen dichtbij genoeg bij zijn studie), maar hij had de zelfstandigheid nodig.

je moet het zelf aanvoelen en ik vind het wel goed dat je daar nu al over na denkt :) Zo kan je juist beslissen of je dit voorlopig nog niet wil en of je je misschien al moet inschrijven bij verhuurders voor later ( zodat je inschrijf tijd hebt en zo makkelijker een huisje kan vinden). Heel slim om er al beetje over na te denken voordat je echt weg wil. Gelukkig hoef je als je 18 bent niet meteen uit huis en kan je nog makkelijk een aantal jaar wachten, maar kijk naar wat je zelf gelukkig maakt. Als spanningen oplopen kan het soms verstandig zijn om een eigen plekje te zoeken en wel gezellig op bezoek te kunnen gaan zonder al die spaningen

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:57

Ik ben net het huis uit, ik heb zelf iets gekocht en ben wel al een tijdje aan het klussen.
Ondertussen woonde ik half in mijn eigen huisje en half bij mijn ouders :) Eerst was het enkel hier slapen, maar geleidelijk is daar koken/douchen/wassen bij gekomen tot ik nu sinds een paar weken alles gewoon hier kan.

Mijn ex-vriend is ook pas sinds juli uit huis gegaan, en die was al 31 :) Mijn ene broer is meteen na zijn studie (21) alleen gaan wonen maar zijn tweelingbroer is nu 25 en woont nog steeds thuis :)
Er staat dus echt geen leeftijd op, je merkt vanzelf wel wanneer je daar (mentaal, financieel, praktisch) klaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:06

Ik werd eind juli 18 en ben die augustus uit huis gegaan. Ik ging studeren in Amsterdam en dat was op zich nog wel te doen (mijn ouders woonden in Gouda) maar ik was er gewoon heel erg aan toe. In het begin kwam ik wel vaak nog in het weekend naar huis. Inmiddels woon ik in de UK dus dat is nu niet echt meer aan de orde :+ Ik ben nu 22.

Ik ben onwijs close met mijn ouders (ik heb geen broers of zussen) maar die relatie is wel vooral zo goed geworden sinds ik uit huis ben :) Ik vind het nu ook heel fijn om een weekje bij mijn ouders te zijn bijvoorbeeld.

Ik zou me er echt geen zorgen om maken als ik jou was, zolang je ouders er ook geen problemen mee hebben. Mijn vriend was ook op zijn 18e uit huis, zijn broer heeft thuis gewoond tot ie vorig jaar ging trouwen (toen was hij 25 geloof ik). Ik moet er persoonlijk niet aan denken en ik vind het ook wel goed voor je ontwikkeling om een tijdje gewoon echt "alleen" te wonen, maar ach :) Het is ook een stuk goedkoper om thuis te wonen natuurlijk.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:11

Ik ben tot mijn 27ste thuis blijven wonen en heb lekker kunnen sparen Heb het altijd erg fijn gehad thuis en ik kom er nog veel en graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:23

Selka schreef:
Renee, helaas ben ik afgelopen weekend nog bij zo'n huis geweest. Brrrrr.. schone huizen ben ik nog nooit tegengekomen. Maar misschien zegt dat iets over mijn vrienden :+

Dit valt echt wel mee hoor, denk dat het dan idd meer ligt aan de huizen die jij gezien hebt :+ Mijn beste vriendinnetje heeft een hele ruime kamer in Utrecht, zij wilde juist niet een heel sociaal huis omdat ze liever haar eigen ding doet en haar eigen plekje heeft. Ze hebben daar dus ook geen woonkamer, maar de keuken en badkamer zijn altijd keurig schoon, ze hebben gewoon een rooster. En inmiddels is ze dus wel best close met haar huisgenoten en gaan ze toch op huisweekend en zo :+ Maar verder geen verplichtingen.

Ik woonde zelf op kamers in Birmingham en daar was het ook echt prima. Met z'n vijven hadden we 3 badkamers en een schoonmaakster voor alle gemeenschappelijke ruimten, had daar ook echt leuke huisgenootjes en het was een stuk goedkoper dan wat ik betaal nu ik samen met mijn vriend woon :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:41

Ik was zelf 18 toen ik het huis uit ging maar ja dat was 32 jaar geleden bijna, nu is alles toch anders hoor.
Dus leeftijd maakt toch niet uit? Ga pas als je er helemaal klaar voor bent.. en je uitzet en alles bij mekaar hebt gespaard.. Maar als je van je ouders thuis mag blijven zou ik dat doen zolang mogelijk.. ik had die optie niet.. Dus doe lekker rustig aan :) en succes

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:51

Zelf was ik ook altijd de jongste (familie, werk), maar ik was toch echt 18 (en de eerste in mijn familie, de rest woonde nog vrij lang bij hun ouders thuis) toen ik op mijzelf ging wonen. Thuis had ik het prima, maar ik wilde gewoon heel graag zelfstandig zijn. Nooit emo over geweest en nooit spijt van gehad. Mijn zoon wordt in januari 18 en die wil ook al heel graag op zichzelf wonen - kind van zijn moeder :D . Helaas is dat tegenwoordig echt veel te duur, dus zal hij vooralsnog hier blijven tot er een mogelijkheid is. Het liefst wil hij met zijn vrienden een studio huren. Ik hoop met elke vezel in mijn lijf dat dat lukt, want ik herken zijn gevoel maar al te goed. :j

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:08

Ik zal pas uit huis gaan als je er aan toe bent of dat het moet ( studie bijvoorbeeld)

Ik ben 2 maanden geleden van texel naar arnhem verhuisd, naar de andere kant van Nederland dus en ik ben 18 jaar. Woon geheel zeflstandig zonder huisgenoten. (Ivm studie)

Als ik dit niet moest was ik nog niet uit huis gegaan, niet zo ver weg van texel iniedergeval

Ik zoh zeggen ga pas uit huis als je er klaar voor bent, dat is het juiste moment, niks moet.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:30

sunnybellami schreef:
Ik zal pas uit huis gaan als je er aan toe bent of dat het moet ( studie bijvoorbeeld)

Ik ben 2 maanden geleden van texel naar arnhem verhuisd, naar de andere kant van Nederland dus en ik ben 18 jaar. Woon geheel zeflstandig zonder huisgenoten. (Ivm studie)

Als ik dit niet moest was ik nog niet uit huis gegaan, niet zo ver weg van texel iniedergeval

Ik zoh zeggen ga pas uit huis als je er klaar voor bent, dat is het juiste moment, niks moet.

Hey arnhem!! Wat gezellig ik woon in velp is 20 minuutjes verder hihi.. bevalt het daar?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:41

Ik ben sinds juni uit huis. Net 19 jaar.
Woon nu samen met mijn vriend Fenna (hond) en Evert (schildpad)

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:55

loesje4600 schreef:
sunnybellami schreef:

Hey arnhem!! Wat gezellig ik woon in velp is 20 minuutjes verder hihi.. bevalt het daar?

Het bevalt zeker! Leuke stad!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:20

Ik was net 24 toen ik ging samenwonen. Mn moeder vond het wel jammer, maar het was voor ons een hele logische stap. We waren al 4/5 dagen per week samen en ik ging zelfs heel zelden nog thuis slapen. We moesten op zoek naar iets anders ivm slopen van ons eerdere huis/apartement.

Ik hoorde in mijn omgeving dat de oudere generatie het wel 'laat' vonden om op je 24e pas uit huis te gaan. Maar daar trek ik me geen kont van aan, want wat toen was, is nu heel anders.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:36

Mijn broer is op zijn 20ste uit huis gegaan en begeleid gaan wonen.
Mijn andere broer is 23 werk al 2 jaar fulltime en is er echt niet aan toe om uit huis te gaan.

Volgend jaar hopen mijn vriend en ik om samen te gaan wonen. Dan zijn we 23 en 24 jaar. Dan zijn we 5 jaar samen ;)

Terwijl ik ook mensen ken die 16 waren en uit huis gingen. En mensen die 30 zijn en nog vrolijk thuis wonen!

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:56

Ik ben voor het eerst op mijn 18e het huis uit gegaan, voor studie aan de andere kant van het land, maar dit verliep rampzalig, ik was er echt nog helemaal niet klaar voor om voor mijzelf te zorgen (leefde op pizza, soep, en wat ik in de kast had liggen). Met mijn 20e was ik terug :+
Nu woon ik samen, sinds mijn 24e, en dat bevalt prima!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:59

Als jij jezelf nog als "kind" omschrijft zou ik lekker thuis blijven wonen :)

Ik ben uit huis gegaan toen ik het er niet meer uithield. En mijn zus een paar maanden later, mijn moeder ging toen emigreren dus er was niet echt een "thuis" meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:58

Was 19 a 20 begeleid gaan wonen , daar ben ik weg gegaan toen ik 21 was en na paar maanden weer bij ouders een huisje via de woningbouw 'gescoord' . Na anderhalf jaar weer verhuist naar ouderlijk dorp (andere huis werd gesloopt , en woningbouw geeft dan urgentie . Voor mij perfect om weer 'thuis' te komen , mooi locatie naast centrum en alles dichtbij wat ik daar niet had)

En nu woon ik hier alweer 2 jaar en paar maanden , de vrijheid en je kan doen wat je wil. Heerlijk

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 01:28

Hier zijn de plannen om na mijn studie bij mijn vriend in te trekken.
Ik ben dan 21 en is een mooie leeftijd om om op eigen benen te staan.