rekenfout.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: rekenfout.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:39

Bloodymary ik heb het nu al 3x gehad dat ik al mijn boodschappen met de handscanner had gedaan.
Bij afrekenen sloeg scanner op hol. Baliemevrouw erbij, sorry alles moet opnieuw gescand worden.
Niet lollig als alles dan al in tassen zit. Lief om bosje bloemen te krijgen, maar ik heb hooikoorts.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:40

luuntje schreef:
Bloodymary ik heb het nu al 3x gehad dat ik al mijn boodschappen met de handscanner had gedaan.
Bij afrekenen sloeg scanner op hol. Baliemevrouw erbij, sorry alles moet opnieuw gescand worden.
Niet lollig als alles dan al in tassen zit. Lief om bosje bloemen te krijgen, maar ik heb hooikoorts.

Oh wij kregen een doos chocola. Dat was geen enkel probleem voor mij xD
maar idd, het is wel verveend als je veel hebt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:45

Wij hebben sinds een tijdje ook een Jumbo in de buurt. En inderdaad, de kassamensen zijn over het algemeen ongeïnteresseerd en vooral onbeleefd. Ik kom er dus niet vaak: tegenover de Jumbo is de appie waar ik inmiddels een jaar of 22 klant ben, en op 1 zure trut na zijn de kassamensen daar wel aardig.

Ik heb dan een beetje het idee dat het toch aan het bedrijf ligt. Froegah, toen SuperdeBoer nog SuperdeBoer was (in het pré-Jumbotijdperk) waren de caissieres ook gewoon in orde.

Dus ik snap de ergernis van TS wel :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:46

luuntje schreef:

Dat is inderdaad vervelend! Ik wist echt niet dat dat kon gebeuren, heb het zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt terwijl ik zo'n twee keer in de week met scan boodschappen doe.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:50

Gewoon belachelijk dat ze als kassiere een simpel sommetje niet kunnen uitrekenen

Afhankelijk van die kassa
Waar ze overigens gewoon 50,60 had kunnen intypen
En die haar dan vertelde dat ze 41€ uit de kassa mocht halen om terug te geven

Ik snap je ergernis volledig ts

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:51

Koper schreef:
Wij hebben sinds een tijdje ook een Jumbo in de buurt. En inderdaad, de kassamensen zijn over het algemeen ongeïnteresseerd en vooral onbeleefd. Ik kom er dus niet vaak: tegenover de Jumbo is de appie waar ik inmiddels een jaar of 22 klant ben, en op 1 zure trut na zijn de kassamensen daar wel aardig.

Ik heb dan een beetje het idee dat het toch aan het bedrijf ligt. Froegah, toen SuperdeBoer nog SuperdeBoer was (in het pré-Jumbotijdperk) waren de caissieres ook gewoon in orde.

Die ergernis wat betreft de Jumbo ben ik helemaal met je eens := de meeste die hier bij Jumbo achter de kassa zitten zeggen niet eens goededag. Nee ik ga liever naar 1 van de blauwe supermarkten (AH of Hoogvliet :)) )

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:53

Koper schreef:

*\o/* *\o/* You made my day!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:12

Koper schreef:

Grappig, hier is het juist andersom. Het personeel bij de Jumbo is hier vele malen vriendelijker dan bij de Appie :D

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:17

het lijkt me dat bij een jumbo kassa gewoon het gegeven bedrag ingevoerd kan worden dus er hoeft dan niet eens gerekend te worden. Ben het eens met de reactie hier dat wisselgeld door een klant goedbedoeld wordt gegeven; doe ik zelf ook weleens. Al zou die kassiere niet kunnen rekenen, dan hoort ze nog niet de discussie aan te gaan. Een kassiere hoort het door de klant gegeven geld apart te leggen zodat daarover geen discussie kan ontstaan.

Heb een tijd terug wel 2 kassieres aan het werk gezet. Had een bakje kleingeld, normaliter is een winkelier blij met kleingeld/wisselgeld. Uit goed fatsoen eerst gemeld bij de servicebalie. Die stuurde me echter door naar de kassa. Kassiere wist niet wat ze meemaakte met al die muntjes, vroeg me netjes of dat ik dat een volgende keer bij de servicebalie wilde afwerken. Tja, haar collega had haar dus gewoon genaaid. Maar toch begon ze opgewekt te tellen, haar buurvrouwkassiere hielp ook mee. Geen stress, met een lach op hun gezicht juist geteld en gerekend. Of ze haar collega er nog op aangesproken heeft, weet ik niet. Een winkel waar sjaggie kassieres zitten, daar kom ik maar 1 keer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:23

Ladygiroc schreef:
Koper schreef:

*\o/* *\o/* You made my day!

Graag gedaan. SuperdeBoer.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:36

Nicolien schreef:
nynke55 schreef:
Ik heb zelf ook jaren achter een kassa gestaan en ik vond het ideaal als mensen bijbetaalden. In dit geval zou ik gedacht hebben: 60 cent al betaald, dus hoeft ze nog maar 9 euro te betalen en krijgt ze dus 41 euro terug. Het is echt simpel, het is maar net hoe je rekent.

Ik heb ook achter de kassa gezeten en raakte echt niet snel in de stress als mensen geld bij gaven, als ze het maar op mijn manier lieten uitrekenen. Zoals jij rekent, dat was niet mijn manier en toen een klant deze denkwijze aan mij opdrong, terwijl ik het gewoon aan het uitrekenen was op mijn manier wist ik het echt niet meer. Ik begrijp je rekenmethode wel hoor ;) Maar als ik het op de ene manier uitrekent en iemand anders wil op dat moment een "nieuwe" rekenmethode uitleggen, dan schakelt mijn brein eventjes uit... :')

TS: In je profiel staat dat je cassiere bent. Ik vraag me oprecht af of jij nooit een fout hebt gemaakt achter de kassa? Ik snap het punt van je topic niet zo goed. Als je je eraan stoort, dan ga je het toch oplossen met die winkel? Met dit topic bereik je in mijn ogen niets, als je het had aangegeven in de winkel had de winkel het misschien aan dit meisje kunnen uitleggen en gaat het in vervolg wel goed. Meisje blij, jij blij.

Dat iemand het op zijn eigen manier en misschien wat langzamer doet kan ik niet mee zitten, iedereen doet het anders en dat mag ook :). Zou zelf wel niet zo blij zijn als de kassierster fout rekent en dan nog in discussie gaat. Nu pin ik zelf altijd, veel handiger.

Soms lukt het pinnen inderdaad niet. In België hebben we 2 jaar achter elkaar een storing gehad op Kerst waardoor er niet gepind kon worden. Dan moet het wel cash.

Waar ik me vooral over verbaas: ligt het opleidingsniveau in BE dan zó anders? Op mijn zestiende maakte ik ingewikkelde berekeningen met sinussen en heel de boel (en een cursus chemie op uniefniveau, maar daar gaat het hier niet over). Formules moesten we trouwens ook uit het hoofd kennen. Terugrekenen zoals aan de kassa konden we allemaal al erg goed op ons tiende, en dat moest uit het hoofd want rekenmachines waren niet toegestaan. In BE wordt er nog vaak contant betaald en ik heb er nog nooit problemen bemerkt met onjuiste teruggave.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:38

Zinzi_jewel schreef:
Gewoon belachelijk dat ze als kassiere een simpel sommetje niet kunnen uitrekenen

Of misschien had ze de 50 wel al ingedrukt en was de la open

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:53

purny schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Of misschien had ze de 50 wel al ingedrukt en was de la open

Ja, want veel klanten gaan pas kleingeld bijzoeken als je het wisselgeld al lang en breed in handen hebt.

Of bedenken zich dan toch dat ze die vijftig cent voor de karretjes nodig hebben of weet ik veel waarvoor. 8)7

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:59

Zinzi_jewel schreef:

De kassasystemen in de meeste supermarkten hebben de mogelijkheid om slechts één keer een contant bedrag in te voeren. Als het meisje, in de kwestie die TS in haar openingspost beschrijft, al €50,- had ingetoetst, dan was de lade opengesprongen en was er in haar scherm 'Wisselgeld €40,40' verschenen. Stel TS legt op het moment dat de cassière bedrag al heeft ingevoerd nog €0,60 extra neer, dan kan zij dit niet meer in het kassasysteem wijzigen.

Als ik het verhaal van TS zo lees, dan zal ze waarschijnlijk bang geweest zijn om juist fouten te maken in het terugrekenen met het extra kleingeld. Ik snap dat jullie hierover gefrustreerd zijn, maar de ene persoon kan beter terugtellen dan de andere. Voor jullie is dit super simpel, maar voor een ander erg moeilijk.

Daarnaast vind ik het in sommige gevallen een kwalijk zaak dat een gros van de klanten de caissière niet eens de tijd gunnen om fatsoenlijk terug te tellen en dus de caissière halverwege onderbreken, omdat ze het volgens zichzelf het al gezien hebben.

Edit: typo.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:07

Koper schreef:

Ligt niet aan het bedrijf maar verschilt per filiaal denk ik. Hier een Jumbo met hele leuk kassamensen en behulpzame vakkenvullers, al lang vaste klant en geen een zuurpruim kunnen spotten nog.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:10

Mwah, ik vind het juist wel een goede kwaliteit caissière zich niet zomaar om laat praten door een klant terwijl ze denkt dat ze gelijk heeft. Dat dat niet zo is komt wel aan het licht op het moment dat de leidinggevende meekijkt. Juist die jonge caissières die makkelijk te beïnvloeden zijn zijn vaak doelwit van oplichters en wisseltrucs.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:16

woofie schreef:
Toch vreemd dat de meesten van jullie het blijkbaar heel normaal vinden dat kassieres zulke fouten kunnen en mogen maken ten nadele van de klant!

Ja dat mogen ze, het zijn maar mensen.

En dat hautaine gepraat over hoofdrekenen vind ik ook zoiets. Nee niet iedereen is daar even sterk in óók de oudere generatie niet. En je leert het beter door er in de praktijk mee bezig te zijn, fouten maken hoort daarbij.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:21

Mars schreef:
woofie schreef:
Toch vreemd dat de meesten van jullie het blijkbaar heel normaal vinden dat kassieres zulke fouten kunnen en mogen maken ten nadele van de klant!

Ja dat mogen ze, het zijn maar mensen.

En dat hautaine gepraat over hoofdrekenen vind ik ook zoiets. Nee niet iedereen is daar even sterk in óók de oudere generatie niet. En je leert het beter door er in de praktijk mee bezig te zijn, fouten maken hoort daarbij.

Nou inderdaad, kan gebeuren.

Ik had laatst een nieuw meisje en die deed iets waardoor de bon er al uit kwam, nog voordat ik had gepind. Zij was er zeker van dat ik betaalt had anders kon de bon er niet uit komen. Ik ben helemaal een leek als het om kassa's gaat maar wist zeker dat ik niet betaalt had. Ging om een bedrag van in de 30 euro. Heb er zelf maar een leidinggevende bij gehaald en alsnog betaalt.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:25

Tja, heel eerlijk.. Om een knuppel in het hoenderhok te gooien..

Zelf heb ik recentelijk als bijbaan ook een aantal jaar in een supermarkt gewerkt en ja ik ben ook van de huidige generatie, die volgens velen dus niet meer kunnen rekenen. En nee ik heb op de middelbare zelfs geen rekenen meer gehad. ;)
Ook ik heb nooit leren terugtellen, maar dit heb ik mijzelf aangeleerd door het op te zoeken op internet hoe het werkt. Om nu te zeggen, er is geen tijd meer voor, het wordt mij niet meer aangeleerd vind ik een slap excuus. Plu nummers probeer je toch ook te onthouden om zo niet telkens op een lijst te moeten kijken?
Nu was het in dit geval gewoon een miscommunicatie, maar als caissière zijnde kan je ook zelf initiatief tonen en het opzoeken hoe het werkt of anders aan collega's vragen of ze het je willen uitleggen. Je maakt het jezelf daarmee alleen maar gemakkelijker, omdat het enorm veel klein geld bespaart in je kassalade. Natuurlijk als je dyscalculie hebt is een ander verhaal, maar anders is het een kwestie van oefenen en tijd willen investeren. Als je eenmaal het trucje doorhebt, dan is het vaak echt niet zo moeilijk, als gedacht.

Even een klein vb. Als iemand €38,05 moet betalen en die persoon geeft €50,-, dan zou je dus €11,95 terug moeten geven. Je bent dus direct al 5 munten kwijt uit je kassalade. Als die persoon €0,05 extra bijgeeft, dan doe je of het bedrag wat de persoon moet betalen - wat die bijgeeft, dus €38,05 - €0,05 = €38,00, dus €12,00 retour. Of het bedrag wat die persoon terugkrijgt + wat die bijgeeft, dus €11,95 + €0,05 = €12,00.

En om terugtellen van €12,00 naar de €50,-, dan begin je met de losse muntstukken te geven, dus met €3,- wordt het €15,00 (12+3 = 15), met €5,- wordt het €20,00 (15+5=20), met €10,- wordt het €30,- (20 + 10 = 30), met 20,- is €50,00 (30 + 20 = 50).

Als je dit oefent en vaker toepast wordt het uit je hoofd rekenen ook eenvoudiger, omdat je 'slimme trucjes' kan toepassen. Natuurlijk kan je dan nog weleens een foutje maken, dat is niet erg, iedereen maakt nog weleens een foutje of heeft weleens een black out. Echter door mee te reken met je wisselgeld is de kans op fouten veel kleiner, doordat je op die manier niet alleen voor jezelf een extra controle hebt, maar ook meteen nog kan controleren of briefjes niet aan elkaar geplakt zitten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:44

nuscaniels schreef:
Lachwekkend blijven dit topics, vooral het vroeger leerde we nog rekenen gedeelte.
Zolang ik wekelijks op mijn werk voor klanten in de leeftijd van 30-60 jaar de 50% korting moet uitrekenen ( en de 2+1 acties, de 40% korting en zo verder) neem ik dat soort opmerkingen met een groot korreltje zout.

Rekenen is voor de meeste mensen gewoon een vaardigheid die je moet blijven oefenen om er vlot in te blijven. Zolang er geen noodzaak is en je laks bent in hoofdrekenen kan dat flink wegzakken, ook al was je er ooit heel goed in.

Ik heb laatst ook de rekenmachine van mijn telefoon erbij gepakt in de supermarkt :)) Wilde even de kiloprijs van een kaas met korting berekenen zodat ik hem kon vergelijken met de kiloprijs van een voordeelverpakking zonder korting.

Door telefoons heb je gewoon zo makkelijk een rekenmachine bij de hand, dus kan me voorstellen dat het dan gewoon sneller wegzakt. Ik gebruik op werk ook voortdurend excel voor berekeningen die ik ook uit mijn hoofd zou kunnen, maar dit is gewoon inzichtelijker voor andere mensen en aanpassingen.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:01

Ik heb dit zelf gister meegemaakt, maar dan van de andere kant, ik zit namelijk zelf achter de kassa! Een klant moest 10,65 betalen en gaf mij 20,35. Deze klant hield vol dat ze dan 10 euro terug zou krijgen. Toen ik zei dat ze er dan nog 30 cent bij zou moeten geven, zei ze dat ik niet zo slim was en er thuis nog maar eens over moest gaan nadenken :? Uiteindelijk begreep ze het gelukkig wel. Maar het zijn dus niet enkel caissières, maar zeker ook klanten die dit doen..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:45

Myrthe een onbeleefde klant dus. Vervelend.
Goed opgelet van jou.

Ik ben weleens uitgescholden toen ik correct als kassamiep geld terugtelde en teruggaf.
Klant vroeg denigrerend naar mijn opleiding, die zou wel laag zijn.
Nou nee klant, ik zit HBO.

Geld niet gelijk in je kassa stoppen, vriendelijk blijven en terugtellen kom je ver mee.
En klanten horen zich te gedragen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:04

Ladybird schreef:
prugelpiet schreef:

Dit dus :=
Hou alsjeblieft je extra centjes bij je, ik was al bezig met rekenen en dan breng je me compleet in de war :')

Het kwartje is hier nog niet gevallen, dus ik geef mensen hun vervelende centjes die wel heel goed bedoeld zijn weer terug. Kan ik makkelijker tellen :)

Vooral als mensen zich er dan nog mee gaan bemoeien... laat het me alsjeblieft rustig even alleen narekenen ipv dat je 3x krijst hoeveel je terug moet krijgen.

Oke tot nu toe gaf ik je ergens gelijk. Maar de laatste opmerking schoot toch een beetje in het verkeerde keelgat.

Dat er zon 50 jaar geleden toen jij op de basisschool zat meer hoofdgerekenend werd is gewoon een feit. Tenminste, dat is wat de jongere generatie steeds aan hoort. Maar ja, 50 jaar geleden kwam ook net een rekenmachine uit waarschijnlijk, dus had je ook niet veel keuze.

tegenwoordig is het denk ik ook gewoon een soort van niet meer nodig. je typt het geld in op je kassa en er staat wat een klant terug moet krijgen. Logisch toch dat er nu dus minder gehoofdrekend word? Tuurlijk is er wel een beetje hoofdrekenen, maar daar mag je vaak gewoon nog een pen en papiertje bij gebruiken. Ja je kan dan nu een discussie gaan starten of dat dan een goede stand van zaken is dat er steeds minder hoofdrekenen is, maar dat maakt niet uit. De tijd is er gewoon naar dat alles electronisch gaat. en als iets voor je gedaan wordt, leer je de vervanging ervan niet meer. Deal with it. Het is gewoon niet anders. als jij wel goed in hoofdrekenen bent, kun je iig helpen, maar als de kassiere het niet snapt, zul je er niet uit komen. Niet iedereen is ook een even rekenwonder.

Sommige mensen hebben het steeds over de huidige kassa's rekenen het voor je uit. 18 jaar geleden deden de kassa's dat ook al hoor :')
Alleen hadden we toen niet van die prachtige meekijkbeeldschermen als nu.

Ik heb wel eens iemand gehad die x bedrag wilde pinnen en de rest contant. En zowaar deed mijn kassa dat gedaan. Hij geeft toch pas het oke als het volledige bedrag is betaald. Vroeger was het gebruikelijk om extra te pinnen aan de kassa, dus je kon het te pinnen bedrag aanpassen, in dit geval dus lager.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:35

Onali: er zullen 18 jaar geleden vast kassa's zijn geweest die dit deden, maar iig lang niet allemaal. Bij de groenteboer waar ik werkte niet, maar ook bij de albert heijn en super de boer bijv niet.

Ik lees een hoop overduidelijk irritatie tegenover klanten, maar jemig, er zitten bij de cassieres ook behoorlijk wat rotte appels bij hoor. Onbeschoft, te beroerd om uberhaupt gedag te zeggen, samen kletsen bij de kassa terwijl er een klant voor hun neus staat en zelfs roddelen over de klant die net is weggelopen of de cassiere die een kassa verderop zit. Vooral bij de supermarkt waar ik tegenover woon is het echt drama...
Dus klanten zijn echt niet de enigen die zich moeten gedragen...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:00

Ik vind de meiden overal lief en vriendelijk....lijkt me verschrikkelijk werk.hele dag die piep