Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:54

Ik geef de ene keer wel en de andere keer geen fooi. Mijn man daarentegen vindt dat je altijd fooi moet geven. Ik doe het alleen als ik vind dat de rekening niet hoog is ten opzichte van wat ik heb gegeten/gedronken. Dan is het max 10%.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:41

Froukje schreef:
Ik geef nooit fooi, nergens. Ik krijg gewoon betaald en ander personeel ook. Wil je meer salaris moet je ergens anders gaan werken.

Hier is laatst ingebroken bij de dierenarts, Ja zegt ie, de fooienpot voor de assistentes is leeg.. Toen had ik echt even zoiets van huh? Wie geeft er fooi bij een dierenarts? Maar dat zijn er blijkbaar nog best veel.

Ik zag deze toevallig en wilde daar op inspringen. Sommige mensen ronden af, zijn erg blij met de zorg voor hun dier die geleverd is.
Wij hebben daarom ook een pot, maar wij helpen daar dieren mee die geen eigenaar hebben of eigenaar moet afstaan, omdat toch een grotere operatie oid moet, dus bij ons komt het dan nog goed terecht :D

Verder rond ik altijd mijn bedrag af naar boven als het goed bevallen is, niet mega hoge bedragen, maar enkele centen gaat het dan om.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:46

Ik heb niet meer alles gelezen, dus misschien heeft iemand anders dit ook gezegd. Maar ik geef niet alleen fooi in een restaurant omdat ik er zelf ook werk als bijbaan, maar vooral omdat de horeca nog steeds geen fatsoenlijke CAO heeft in Nederland. Horeca is echt knokken voor je geld, met vaak lange dagen, zonder pauzes. Werken op dagen dat andere mensen vrij zijn met onregelmatige diensten.

Ik klaag niet, ik vind mijn werk hartstikke leuk, ik zou het blijven doen als ik iets beter zou verdienen. Ik word er blij van als mensen gelukkig naar huis gaan. Maar die CAO is wel een dingetje...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:48

Maar er is zoveel werk met onregelmatige dagen, lange dagen, geen pauzes en die geen vetpot verdienen en geen fooien hebben.
Ik snap het gewoon nog steeds niet, waarom zou iemand uit de horeca het meer verdienen.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:57

Het gaat me niet om die diensten, het gaat om een CAO. In Nederland is de horeca zo ongeveer het enige beroepsveld zonder CAO. Er is niet eens een richtlijn. Toevallig stond het laatst nog benoemd in de krant. Als de werkgevers zouden willen, is het personeel gewoon uit te buiten. En helaas gebeurt dit ook vaak genoeg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:58

Nee hoor, hier is de CAO ook alweer verlopen. :)
En dat is niet de eerste keer. Vorige keer duurde het ook jaren voordat er weer een nieuwe was.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:05

bruintje123 schreef:
Nee hoor, hier is de CAO ook alweer verlopen. :)
En dat is niet de eerste keer. Vorige keer duurde het ook jaren voordat er weer een nieuwe was.

Wat bedoel je met 'hier'? In Nederland (wat ik ook zeg) of in je eigen beroepsveld?

Helaas is er in de horeca nooit een fatsoenlijk CAO geweest...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:20

Nee mijn eigen beroep :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:25

Als iets bijvoorbeeld 58,- kost betalen we gewoon 60,-
Edit: ik voel me gierig. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:54

Furrow schreef:
Maar er is zoveel werk met onregelmatige dagen, lange dagen, geen pauzes en die geen vetpot verdienen en geen fooien hebben.
Ik snap het gewoon nog steeds niet, waarom zou iemand uit de horeca het meer verdienen.

Maar die krijgen onregelmatigheidstoeslag en al die oliebol. Hebben ze in de horeca ook niet. Heel soms zie je een zondagstoeslag, gebeurt bijna niet om het juist ook voor jullie als gasten betaalbaar te houden. Mijn moeder verdiende ongeveer evenveel dankzij die toeslagen met 16 uur werken in de zorg, dan ik met mijn 36 uur in de horeca :) en hier is de fooi bij opgeteld.

Overigens is er wel een soort van horeca cao, het horeca gilde cao. Die is echter alleen goed voor 1 iemand en dat is de eigenaar van de horecazaak.

Maar je moet wel een beetje gek zijn om in de horeca te werken, dat blijkt wel uit dit topic. Ben er blij mee dat er met mij nog meer gekken zijn die het onwijs leuk vinden en hun best doen om jullie te vermaken, ik denk dat ik wel kan zeggen dat het mijn passie is. Ik geniet van elke avond op mijn werk, of ik nu 100 euro fooi ophaal of niets. Als ik zie dat mijn gasten het naar hun zin hebben ben in tevreden, en net die leuke interactie bij tafels maken het werk een feestje. Hulde aan de gasten die er samen met de bediening een top avond van maken :) die zijn er gelukkig ook nog genoeg! En de bijzondere dingen die je meemaakt kom je in niet veel andere werkvelden tegen... treurige, onwijs persoonlijke dingen, maar ook hele mooie dingen. Ja ik heb onwijs mooi werk!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:32

StormMilagro schreef:
Het gaat me niet om die diensten, het gaat om een CAO. In Nederland is de horeca zo ongeveer het enige beroepsveld zonder CAO. Er is niet eens een richtlijn. Toevallig stond het laatst nog benoemd in de krant. Als de werkgevers zouden willen, is het personeel gewoon uit te buiten. En helaas gebeurt dit ook vaak genoeg.

Ik werk al 11jr in een beroep zonder Cao en das niet de horeca

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:39

Detailhandel is vaak ook lange dagen werken, weinig pauzes en geen extra toeslagen op zondagen. Toen ik 2 jaar terug in de detailhandel werkte kregen wij al geen toeslagen meer. En ook wij renden de hele dag voor de klanten met soms geen pauzes omdat er niemand ons over kon nemen.

Ik geef meestal geen fooi. Ik pin bijna altijd.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:42

Heb jarenlang een relatie met een horeceman gehad, dus ik weet niet beter dan fooi geven als je tevreden bent. Ik rond meestal ruim af. Behalve als het eten of de bediening slecht was natuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:46

StormMilagro schreef:

Het enige beroepsveld? Serieus? volgens mij werken er meer mensen zonder een CAO dan met :?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:47

Het werk dat ik doe valt ook niet onder een CAO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:48

verootjoo schreef:
StormMilagro schreef:

Het enige beroepsveld? Serieus? volgens mij werken er meer mensen zonder een CAO dan met :?

Slechts 20% werkt zonder cao
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/o ... ht-is.html
Oud artikel, maar in juni 2017 nog bijgewerkt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:49

In Nederland zie ik het nut niet van in. Werknemers hebben gewoon een minimumloon en in de kledingwinkel moet ik het daar ook maar mee doen.
In het buitenland zou ik wel sneller doen. Je weet dat ze in Amerika rond moeten komen van de fooi. Dan ben je gewoon onbeschoft wanneer je geen fooi geeft

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:50

Ik geef nooit fooi. :Y) Ik krijg in de winkel ook nooit fooi!

DiantaM

Als advocaat werk je ook zonder CAO 8-)

verootjoo

Slechts? Dat is 1 op de 5 mensen... maar idd minder dan met CAO :+
Maar alle 1 vd 5 mensen werken toch niet in de horeca :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:51

Tulandro schreef:
Als advocaat werk je ook zonder CAO 8-)

Maar die hebben heel geen fooi nodig, die rekenen zelf al torenhoge prijzen :')

StormMilagro

Lezen is moeilijk he? Ik zei zo ongeveer het enige...
En inderdaad, zie bovengenoemd artikel

senna21

Ik geef bijvoorbeeld de kapper en de automonteur ook wel eens fooi, omdat ze hun werk goed doen en het fijne mensen zijn.
Gewoon omdat ik blij met ze ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:59

verootjoo schreef:
Slechts? Dat is 1 op de 5 mensen... maar idd minder dan met CAO :+
Maar alle 1 vd 5 mensen werken toch niet in de horeca :?

Merendeels of “maar” 20%, Nah klein verschilletje.

Maar we gaan off-topic. Denk dat je beter een ander topic kan openen voor de cao discussie

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:04

Ik geef altijd fooi, meestal zo'n 10%. Van huis uit zo geleerd, maar ik merk dat er toch nog veel mensen zijn die het niet doen!