Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Stampeltje schreef:Wij geven altijd fooi. Horeca, bezorgers, kapper, masseur, kamermeisjes, taxichauffeurs etc.
Voor bezorgers hebben we een potje muntgeld bij de deur staan omdat we vaak vooraf per pin afrekenen.
In horeca moet het echt een uitzondering zijn als we geen fooi geven. Bijvoorbeeld slechte service door laks personeel en niet door drukte. Maar geven ook gerust 20,- als we bijzonder gastvrij zijn geholpen.
Op vakantie laten we elke dag een fooi in de kamer achter. Nu meerdere malen meegemaakt dat in een luxe hotel de kamerdames/heren ons kwamen bedanken. Vind ik persoonlijk erg gênant omdat ik daardoor het gevoel krijg dat het een uitzondering is. Laatste keer was in een land waar het maandloon rond de 400 à 500 euro ligt en de leefkosten niet spotgoedkoop zijn en al helemaal geen sprake is van een sociaal vangnet.
Chauffeurs geven we ook altijd. Tenzij we merken dat deze bewust heeft omgereden.
zelf heb ik niet zo een behoefte om het op fatsoen oid te gooien. Ik gun het een ander en kan het mij veroorloven. En hoe meer een ander kan uitgeven, hoe meer de economie wordt gestimuleerd. Worden we allemaal beter van toch?
EstherCosta schreef:ik werk ook in de horeca en rond meestal bij een terrasje of iets dergelijks het bedrag wel af.
Wat ik als horeca medewerker stiekem meer waardeer dan fooi, is mensen die je oprecht bedanken dat ze mede door jou een ontzettend leuke avond gehad hadden.
Afgelopen zomer hadden we een Duits stel op het terras zitten en je kon gewoon zien aan deze mensen dat ze echt oprecht meenden dat ze een leuke tijd hebben gehad bij ons restaurant en dat vertelden ze dan ook. Daar wordt ik echt oprecht gelukkig van, want dat is waarom ik mijn werk doe.
Suzanne F. schreef:Babsiej schreef:Dat betaal ik voor mn etentje ook wel
Waar ga je eten dan dat je 100 euro kwijt bent?![]()
Of met hoeveel personen? Ik kom daar met 3 personen pas aan.
net als dat je niet kan verwachten dat iedereen fooi geeft kan je ook niet verwachten dat iedereen elkaars eten en drinken maar betaalt. Ik had een vriendin die als we een avondje uit gingen en we de rekening dus deelden vrij dure drankjes kozen. Met alle respect, maar na 4x ben ik dat wel zat, als je dure wijn wil drinken doe je dat maar thuis of je rekent 'm zelf af, ik zit braaf aan cola en appelsap 
EstherCosta schreef:Wat ik als horeca medewerker stiekem meer waardeer dan fooi, is mensen die je oprecht bedanken dat ze mede door jou een ontzettend leuke avond gehad hadden.
Ik snap wel dat mensen lang niet altijd fooi geven, de postbode die door weer en wind komt of de dame die de vieze toiletten schoonmaakt bij het tankstation enz, die krijgen vaak ook niks extra's en ook die hebben geen vetpot.
Een extra stukje service is leuk, ik vertel met alle plezier wat over de omgeving aan die ene toerist, haal kleurpotloden op voor de kinderen, enz. maar het gaat tegenwoordig steeds een stapje verder.
!
Shona_ schreef:Nee hoor Emma, graag zelfs!
Ook wij kunnen fouten maken (en daar weer van leren) en als je zoiets aangeeft kunnen we er iets mee doen. Iets anders maken, een nieuw soepje aanbieden oid.
Wat ik dan wel vervelend vind: ik ga altijd langs mijn gasten of het allemaal naar wens is en/of smaakt. Soms komt het dan voor dat de gast op dat moment aangeeft dat alles in orde is, vervolgens het eten op heeft en dan ineens aangeeft dat het niet lekker was oid. Heel frustrerend, want dat kan ik eigenlijk niet zoveel meer met de klacht doen.
Dus voel je alsjeblieft niet bezwaard, altijd gewoon direct even aangeven!

Krijg zelf ook niks en ik loop ook de hele dag klanten te entertainen, lig meerdere keren per dag in het water, sjouw met zware spullen, ga altijd later naar huis.
. mvdende schreef:Ik geef nooit fooi, niet in Nederland, niet in Australië en mocht ik er heen gaan, niet in de USA. Tis allemaal al duur genoeg. Iedereen krijgt ook gewoon salaris, ook in de USA. Daar wordt zo veel fooi gegeven, dat één keertje niet, ook geen kwaad kan.