Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb je?

0 tot 999 EUR
188 (19%)
1.000 tot 2.499 EUR
150 (15%)
2.500 tot 4.999 EUR
136 (14%)
5.000 tot 9.999 EUR
174 (18%)
10.000 tot 14.999 EUR
110 (11%)
15.000 tot 24.999 EUR
86 (8%)
25.000 tot 39.999 EUR
40 (4%)
40.000 tot 64.999 EUR
35 (3%)
65.000 tot 99.999 EUR
11 (1%)
Meer dan 100.000 EUR
29 (3%)

Totaal aantal stemmen: 959

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:08

xTammyy schreef:
Het verbaasd mij echt dat er best wat mensen hier aangeven minder dan €1000 op hun spaarrekening te hebben.
Wat als je auto/paard opeens iets mankeert of je relatie over is? Dan is €1000 zo weg hoor.

Ik ben student en regel zo goed als alles zelf. Met een leuke goed beraade baan erbij is mijn spaarrekening dan ook beter gevuld dan bij de meeste studenten :=
Maar daar kom ik voorlopig niet aan. Wil na de studie zo snel mogelijk een huisje kopen en daar is spaargeld wel handig voor.

Als je morgen dood valt heb je niks aan je ton. Als mijn tante ballen had was ze mijn nonkel enz enz.
Je kan niet allesin calculeren. En voor de meeste problemen zijn, als ze zich voor doen, heus oplossingen te vinden. Hier een koophuis dus er wordt even minder gespaard maar zodra we weer "in balans" zijn (er zijn nog een aantal veranderingen geweest waardoor we even uit het ritme zijn.) zal dat wel weer goed komen. :)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:20

Ayasha schreef:
xTammyy schreef:
Het verbaasd mij echt dat er best wat mensen hier aangeven minder dan €1000 op hun spaarrekening te hebben.
Wat als je auto/paard opeens iets mankeert of je relatie over is? Dan is €1000 zo weg hoor.

Ik ben student en regel zo goed als alles zelf. Met een leuke goed beraade baan erbij is mijn spaarrekening dan ook beter gevuld dan bij de meeste studenten :=
Maar daar kom ik voorlopig niet aan. Wil na de studie zo snel mogelijk een huisje kopen en daar is spaargeld wel handig voor.

Als je morgen dood valt heb je niks aan je ton. Als mijn tante ballen had was ze mijn nonkel enz enz.
Je kan niet allesin calculeren. En voor de meeste problemen zijn, als ze zich voor doen, heus oplossingen te vinden. Hier een koophuis dus er wordt even minder gespaard maar zodra we weer "in balans" zijn (er zijn nog een aantal veranderingen geweest waardoor we even uit het ritme zijn.) zal dat wel weer goed komen. :)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan. ;)

Bovendien is de spaarrekening ook een momentopname hè. Als je nu minder dan 1000 euro hebt omdat je net een nieuwe wasmachine moest kopen én een flinke beurt aan je auto moest laten doen, dan is het logisch dat je eronder zit. Maar als het goed is gaan die dan weer een tijdje mee en kun je weer sparen :j

Pantykous

Re: Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:23

Ik heb als het goed is sinds deze week redelijk wat omdat ik mijn paard verkocht heb. Nu heb ik niks, ben schulden aan het aflossen. Hoop vanaf komende maand zo'n 500 per maand te kunnen sparen.

Maar ook met weinig-geen spaargeld kom je een eind hoor. Je hoeft natuurlijk geen nieuwe Miele te kopen als je wasmachine stuk gaat, en ook een auto is uiteindelijk maar een doos op wielen als je er simpel naar kijkt. Nood breekt wetten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:27

Toen ik een jaar of zes geleden nog 0 spaargeld had maakte ik me totaal niet druk.

Nu ik prima een mooie kleine occasion kan aanschaffen met mijn spaargeld heeft het twee kanten.

Het is geruststellend dat ik voldoende spaargeld heb. Het geeft vrijheid - onlangs mooie laptop aangeschaft zonder pijn. Maar ik maak me nu ook wel zorgen dat het 'niet genoeg' is. Bijvoorbeeld omdat mijn koophuis wellicht een nieuw dak nodig heeft.

Feit is wel dat ik erg bewust bezig ben met mijn financiën. Ik weet beter dan ooit wat er inkomt en uitgaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:39

Ik heb wel een buffer staan op de spaarrekening maar de rente is nu zo laag dat ik liever een stukje extra op mijn hypotheek aflos dan dat ik het op de bank zet. Dus op de spaarrekening staat niet heel veel maar inmiddels heb ik al lekker op mijn hypotheek afgelost en zit mijn geld dus in mijn huis.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:46

Suzanne F. schreef:
Ik heb wel een buffer staan op de spaarrekening maar de rente is nu zo laag dat ik liever een stukje extra op mijn hypotheek aflos dan dat ik het op de bank zet. Dus op de spaarrekening staat niet heel veel maar inmiddels heb ik al lekker op mijn hypotheek afgelost en zit mijn geld dus in mijn huis.

Dat verscheelt natuurlijk wel aan de rente die je betaalt en hoeveel spaargeld je hebt. Wij hebben een hele lage hypotheekrente en het loont bij ons niet snel om af te lossen op de hypotheek zolang we nog binnen de heffingsvrije bedragen in Box 3 zitten. Je zou dan nog beter dat geld opzij kunnen zetten om te beleggen. Overigens heb je met veel aflossen ook een grotere overwaarde mocht je ooit gaan verhuizen en dit is ook niet altijd even aantrekkelijk als er een nieuwe hypotheek moet worden afgesloten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:13

Naath86 schreef:
Dat verscheelt natuurlijk wel aan de rente die je betaalt en hoeveel spaargeld je hebt. Wij hebben een hele lage hypotheekrente en het loont bij ons niet snel om af te lossen op de hypotheek zolang we nog binnen de heffingsvrije bedragen in Box 3 zitten. Je zou dan nog beter dat geld opzij kunnen zetten om te beleggen. Overigens heb je met veel aflossen ook een grotere overwaarde mocht je ooit gaan verhuizen en dit is ook niet altijd even aantrekkelijk als er een nieuwe hypotheek moet worden afgesloten.

De overwaarde moet je gewoon weer in een nieuw huis stoppen, dat is voor mij geen probleem want ik ga niet kleiner wonen mocht ik ooit verhuizen. Ik denk meer aan later. Nu heb ik een lage hypotheekrente maar wat als deze afloopt? Ik heb een deel aflossingsvrij. Als ik niet nu al zelf aflos daarop blijft dat bedrag staan en wie weet betaal ik daar later wel veel meer rente over. Ook met het oog op later/pensioen etc wil ik mijn huis hypotheekvrij hebben of in ieder geval een zeer lage hypotheek als ik ooit ga verhuizen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:53

Ik heb veel te weinig spaargeld. Ik had een jaar terug bijna €30.000, en toen kocht ik een klusappartement in Amsterdam. Ik zit nu op bijna niks na het financieren van mijn huisje en de verbouwing. Het afgelopen jaar heb ik naast een fulltime baan en het verbouwen van mijn huisje ook nog een bestuursjaar a 20 uur in de week gedaan, alle extra uitgaven die daar bij zijn komen kijken (wel allemaal leuke dingen, maar zeker niet goedkoop) en daarbij ook nog eens dat je als je een half uur hebt tussen thuis komen en de deur weer uit moeten soms een douche meer prioriteit geeft dan koken en dus buiten de deur een snelle hap moet halen is mijn spaarrekening niet gegroeid het afgelopen jaar. Wel krijg ik met een week of twee een leuk bedrag terug van mijn energieleverancier omdat ik daar ruim meer voorschot heb betaald dan ik verbruikt heb. Bij lange na niet genoeg voor een gezonde buffer maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat het komende jaar gaat veranderen.

Ik heb wel het voordeel dat ik een leasewagen heb en dat alle apparatuur in mijn huisje nog een paar jaar garantie hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:40

Wij hebben een huis gekocht, man werkt FT, ik PT met zelfstandg bijberoep.

Zijn momenteel aan het verbouwen, hebben zelf reeds een goede €30.000 geinvesteerd, rest bijgeleend. Verder momenteel nog een leuk bedrag staan voor als er wat mis gaat zeg maar :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:40

De mensen met grote bedragen op de spaarrekening hebben vaak dubbele salarissen waarvan het ene salaris alle kosten dekt. Stel dat de ander dan fulltime of parttime werkt dan is het niet heel raar dat je in een aantal jaar rond de 100.000 euro op je rekening hebt staan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:03

Wij hebben een eigen bedrijf en zitten in ons eerste jaar (nog 1 maandje) dus dat kost ook behoorlijk wat. Ik heb voor mezelf een spaarpotje gemaakt zodat ik eventueel dierenarts kan betalen indien nodig. daarnaast sparen we voor een vakantie volgend jaar. Krijgen nog een leuk bedrag terug van de belastingdienst en daarnaast heeft mijn moeder voor mij een spaarpot opgebouwd en staat ze garant mocht er iets met mn paard gebeuren of andere financiele tegenvallers.. Dat is een hele fijne gedachte.

Verder probeer ik elke maand zoveel mogelijk opzij te zetten maar ik geef ook graag uit... :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:11

Bellatrix schreef:
czarina schreef:
Vraagje,de gene met de grote spaarrekeningen, hoeveel verdienen jullie dan per maand en wat zijn de vaste laste(en gezinssamenstelling)
Die bedragen kunnen wij alleen maar van dromen.

Ik verdien minimumloon. :+ Werk 40 uur in de week. Heb boodschappengeld elke week en tank beperkt. Verder leef ik best krap, weinig geld om eens iets leuks te doen dus al het geld gaat naar vaste lasten en spaarpotje.

Best jammer, zou best wat meer willen leven, want ja misschien wordt ik geen 70 en dan staat er al dat geld... :\

Ik zat even terug te kijken in je berichten, maar je kunt ook gewoon een middenweg doen he? 300 euro per maand naar je spaarrekening doen bijvoorbeeld en van de rest lekker leven...? Snap het niet zo goed, zoveel geld op je spaarrekening en dan vervolgens zeggen dat je krap leeft? Sja, ik zie het zelf meer als keuzes maken :).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:21

Het is niet geheel mijn keus helaas. Mijn ouders helpen mij met de boekhouding en willen graag dat ik veel spaar.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:36

Ik heb nu redelijk wat spaargeld, vokgend jaar ben ik bankroet aangezien we een huis gaan bouwen :+
Maar daar heb ik al die jaren ook voor gespaard :)

Evel verkocht Eva?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:37

Bellatrix schreef:
Het is niet geheel mijn keus helaas. Mijn ouders helpen mij met de boekhouding en willen graag dat ik veel spaar.

Maar het is jouw leven toch?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:51

Goldie schreef:
Ik heb nu redelijk wat spaargeld, vokgend jaar ben ik bankroet aangezien we een huis gaan bouwen :+

Evel verkocht Eva?

Even afkloppen, onder voorbehoud van betaling wel ja. -O- *\o/*

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:39

Pantykous schreef:
Goldie schreef:

Evel verkocht Eva?

Even afkloppen, onder voorbehoud van betaling wel ja. -O- *\o/*

Ooh jeetje, snap je beslissing maar zal wel heel dubbel voelen evengoed :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:01

czarina schreef:
Vraagje,de gene met de grote spaarrekeningen, hoeveel verdienen jullie dan per maand en wat zijn de vaste laste(en gezinssamenstelling)

Ik vraag mij soms omgekeerd ook wel die vraag, dus wees vrij om dat ook op tafel te leggen :D. Naar mijn gevoel zitten wij namelijk heel 'gemiddeld', en ik vind het dan ook best raar dat sommige mensen absoluut niet in de mogelijkheid zijn om te sparen. Ik denk dat wij (als koppel) vlot 8000/9000€ kunnen sparen per jaar. Dus tegen dat we 40 zijn, zouden wij die 100k ook vlot voorbij moeten zijn :+

Even concreet, onze grootste vaste last is onze hypotheek, waar we maandelijks 1100€ aan afbetalen. Gemiddeld zit ons gezamenlijk inkomen tussen de 3500€ en 4000€ per maand. De rest van de vaste lasten is wat hetzelfde als bij iedereen geloof ik (elektriciteit, water, gas, verzekeringen, hond, 2 auto's)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:05

Ik hoor bij nummer 1 en ben daar heel tevreden mee

Ben student net zoals vriend en wonen sinds kort samen (daarvoor al op mezelf) dus behoorlijk wat uitgaven. We zijn volledig financieel onafhankelijk (ook studiekosten) en werken 2 daagjes :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:10

Florenc schreef:
czarina schreef:

Ik vraag mij soms omgekeerd ook wel die vraag, dus wees vrij om dat ook op tafel te leggen :D. Naar mijn gevoel zitten wij namelijk heel 'gemiddeld', en ik vind het dan ook best raar dat sommige mensen absoluut niet in de mogelijkheid zijn om te sparen. Ik denk dat wij (als koppel) vlot 8000/9000€ kunnen sparen per jaar. Dus tegen dat we 40 zijn, zouden wij die 100k ook vlot voorbij moeten zijn :+

Even concreet, onze grootste vaste last is onze hypotheek, waar we maandelijks 1100€ aan afbetalen. Gemiddeld zit ons gezamenlijk inkomen tussen de 3500€ en 4000€ per maand. De rest van de vaste lasten is wat hetzelfde als bij iedereen geloof ik (elektriciteit, water, gas, verzekeringen, hond, 2 auto's)

Als ik naar ons kijk voordat mijn man ander werk kreeg, was ons inkomen ongeveer gelijk aan dat van jullie, onze hypotheek flink hoger en dan ook nog 2 kinderen die naar de opvang moeten, in de luiers zitten (nu gelukkig nog maar 1 :') ), regelmatig een grotere maat kleding nodig hebben etc. Toen bleef er echt niet zo gek veel over om te sparen, al hebben we altijd wel wat opzij gezet. Nu ligt ons gezamelijk inkomen een stuk hoger dus kunnen we gelukkig wel weer fors sparen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:37

Florenc schreef:
czarina schreef:

Bruto of netto?

Ik heb netto zo'n 1600 per maand, een koophuis, alle vaste lasten als alleenstaande en een kind. Dus ben inderdaad blij als ik 25 euro per maand kan sparen ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:43

Geen dikke spaarrekening, maar wel extra afgelost op het huis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:46

Op het moment netto 450€+88€ zorgtoeslag (en mijn ouders betalen mijn zorgverzekering). Vanuit betere tijden wel 2 telefoonabonnementen die bij elkaar 50€ zijn, 2 (kleine) honden en een kamer van 340€ (inclusief alles). Eigenlijk kan het niet uit, maar het duurt hopelijk maar 4 maanden, en af en toe kan ik nog wat bijverdienen. Overigens zijn mijn ouders wel mijn vangnet bij medische problemen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:22

Als ik het zo lees, dan zit ik wel redelijk gemiddeld kwa bedrag! Ik probeer elke maand een 400-600 euro per maand te sparen maar sommige maanden lukt dat niet (volgende maand bv. weer autoverzekering...). Momenteel sparen wij om ons eigen huisje te kunnen financieren, in België moet je best veel eigen inbreng hebben dus als dat huis er is zal er wel niet meer veel over blijven...

Edit: Nu dat er geen paard meer is, kan ik wel veel meer sparen. Ik moest zeer weinig betalen voor stalling maar onbewust steek je toch veel geld in een paard!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:11

Ik schrik hier eigenlijk best wel erg van. Ik ben een uitwonende student die 10 uur per week werkt (universiteit betaalt wel goed, 12 euro per uur) waarvan ik 75 euro per maand spaar (op dit moment zit ik op 1500). Mijn ouders betalen mijn kamer, dat financiele voordeel heb ik wel. Ik weet wel dat ik, voordat ik aan een paard/koophuis wil denken, heb ik het liefst wel minimaal 10.000 buffer op de bank staan. Ik ben het niet eens met de 'nu leef je, nu kun je het uitgeven' mentaliteit. Natuurlijk moeten leuke dingen kunnen, maar bijvoorbeeld terrasjes, daar doe ik momenteel ook niet aan. Dat wordt gewoon bij iemand in de tuin of op het dak wat drinken :Y) . Misschien is dit wel een studenten-mentaliteit hoor, ik weet het niet, maar het zijn wel van die kleine dingen die er wel voor zorgen dat ik niet elke week 20 euro uitgeef en niet meer zou kunnen sparen.