Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:50

Je mag in je handen knijpen met deze oplossing. Ik heb een soortgelijk accefietje gehad en dat kostte me €2000. Dus wees heel blij dat het “maar” om een paar €100 gaat. En je weet nu: altijd tijdens de proefrit laten checken bij een onafhankelijke garage.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 16:08

ierusju schreef:
Ts had de keurende garage de auto niet van je kunnen overkopen? Voor het bedrag dat je hem hebt gekocht? Want door hun schuld heb je de auto gekocht.

Klopt, ik heb het daar wel met ze over gehad. Maar het was wel een beetje of deze oplossing, of ze zouden het probleem kosteloos verhelpen. Maar in dat laatste geval kan je er donder op zeggen dat er binnen no-time weer wat mis mee is. Tenminste, dat is wat een onafhankelijke subaru dealer zei: "laat het niet maken, want dan sta je hier vaker op de stoep dan je lief is voor al het andere wat niet onder APK eisen valt"
Zelf ben ik nog steeds gek op deze auto, maar ik vond het nu wel verstandig om naar de experts te luisteren, en die hebben me afgeraden het te laten maken. Met heel veel pijn en moeite had ik er evt meer uit kunnen slepen, want de verkoper ontspringt nu mooi de dans, maar dan zou het een advocaten kwestie zijn geworden, en dan ben ik maanden/weken verder, en die advocaat had ik ook moeten betalen. Dus netto maakt het niet zo gek veel uit. Het is gewoon een dure les geweest.

tengeltje11 schreef:
@ TS,wat is je budget en wat zoek je juist?

heb bv 2j terug een oude freelander gekocht voor 2000 euro.
mag 2050 kg trekken.
doe het nog prima,nog niets van kosten aan gehad,is diesel,en relatief zuinig,heel leuk om mee te rijden.

Ik heb zelf ook gekeken naar de Freelanders, maar daar zit veel ellende in de koppakking begreep ik, die reparatie is dan weer onwijs duur. En ze zijn zwaarder en duurder dan de Forester. Ik vind ze wel heel erg mooi, maar vraag me af of het voor mij nu slim is.

Het budget was 3000 euro, maar ik begin me af te vragen of het reeel is, maar ik heb gewoon niet meer zonder het spaarpotje van mijn paard voor noodgevallen weg te snoepen.

aikon schreef:
En een gewoon busje tot camper verbouwd? Dan betaal je kwartaal tarief. Die mogen ook 2 paardstrailers trekken als ze een trekhaak hebben. En je hebt altijd een keukentje bij je en plek om te verkleden.

Maar dan rij ik dus altijd rond in zo'n enorm gevaarte. Het rijden met een trailer is een bijzaak wat sporadisch zal gebeuren. Tenminste, ik ga niet elke week op wedstrijd, maar wil wel gewoon weg kunnen als het nodig is/ik zin heb. Daarom is 1500 kg trekkracht ook voldoende. Het zwaarste wat wij aan paard hebben weegt 480 en 450. Dus die kunnen niet samen mee met een twee paards, maar wel de Haf en de Welsh bijvoorbeeld.

tengeltje11 schreef:
wat ik hier ook bekeken heb bij het zoeken naar een betaalbare auto die kon trekken,was een old-timer.
(in belgie 25+ jaar,dus niet zo gek veel ouder als mijn auto nu),maar dan betaal je 2 keer niets qua wegenbelasting.

maar omdat de auto hier een deel ingeschreven wordt in het bedrijf,viel dit af,omdat je een oldtimer niet kan inschrijven in kosten op een bedrijf.

maar mss wel een optie voor jou?

Ik heb een oldtimer gehad, Renaultje 5, maar die had het in de winter wel zwaar. En ook die begon langzaam op te lossen in de regen. Dus ik wil liever iets jongers, waar ik nog enkele jaren mee kan tuffen voordat de lasser weer werk heeft.
Ik ben zelf gewoon een kneus met auto's, dus al het onderhoud etc moet ik uitbesteden.

Wat ik zoek/zocht/graag zou willen:
- tot max 3000 euro
- min 1500kg trekkracht
- auto zelf niet zwaarder dan 1500kg ivm wegenbelasting
- zo jong mogelijk met een fatsoenlijke kilometerstand
Dus tsja, voor een duppie op de eerste rij alstublieft!

De subarudealer in de buurt heeft een mooie voor mij, maar ja, minimaal 5000 euro. Mijn budget is helaas zijn rek verloren door dit gevalletje en wat andere uitgaven deze maand en ik heb momenteel geen werk. Dus op korte termijn (binnen nu en een half jaar) kan ik het budget ook niet verhogen, maar ik zou stiekem wel zsm een auto willen ivm vervoer naar stal en dergelijke.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:15

Wij rijden ook al jaren Subaru, en hebben als financiële tussenoplossing ook een tijdje een Impreza gehad. Mocht hetzelfde trekken als de Forester, ik miste daarop wel de hill holder. Ging ook prima voor de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:34

Silly1972 schreef:
tengeltje11 schreef:
geen idee hoe het zit tov bv een subaru,maar ik denk dat alle auto's die behoorlijk mogen trekken,toch niet goedkoop gaan zijn qua wegenbelasting?want lichtere auto's mogen ook helemaal niet veel trekken.
(dan ga ik wel uit van een 2-paards trailer)

Een forester mag geen 2 paards trekken dus ik denk dat TS niet zo'n zware auto nodig heeft, vandaar ;)
ook de oldtimer regeling telt niet meer in NL :( , alleen voor auto's van voor 1987).

Wat auto's betreft kan je beter in België of Duitsland zitten helaas

Forester mag afhankelijk van type blok, versnellingsbak en leeftijd wel degelijk 2paards trekken. Je hebt trekgewichten van 1500, 1800 en 2000. Voordeel van subaru is dat die gewichten ver beneden het kunnen van die wagens liggen. Dus hebt nooit het gevoel met een 'kan net' combi te rijden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:37

en is een Ssangyong niets voor je?
zijn behoorlijk goedkoop en bv de kyron mag behoorlijk wat trekken,en er zullen heus nog andere modellen zijn.
geen idee naar zwaarte van die auto's zelf,kan behoorlijk wat mensen die met zo eentje rijden.

qua freelander,hier is het al de 2de freelander en altijd heel content van geweest.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 16:43

Gloa schreef:
Forester mag afhankelijk van type blok, versnellingsbak en leeftijd wel degelijk 2paards trekken. Je hebt trekgewichten van 1500, 1800 en 2000. Voordeel van subaru is dat die gewichten ver beneden het kunnen van die wagens liggen. Dus hebt nooit het gevoel met een 'kan net' combi te rijden.

Kennis van mij heeft dezelfde als ik had maar dan handgeschakeld. Mag 1500kg trekken, maar zij sleept er gewoon twee dikke Friezen mee rond. Dat was ik niet van plan, haha! Maar ik wil wel marge hebben.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:53

jeetje,zoiets vind ik dus altijd zoooo onverantwoord....kom dan maar een (klein) ongeluk tegen....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 16:54

tengeltje11 schreef:
jeetje,zoiets vind ik dus altijd zoooo onverantwoord....kom dan maar een (klein) ongeluk tegen....

Eens. Daarom wil ik ook iets stevigers. Wettelijk gezien red ik het met een Clio en de Haflinger met 1200kg trekkracht. Maar als mijn paard dan een keer een scheet laat lig ik ondersteboven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:58

eilleen333 schreef:
Gloa schreef:

Kennis van mij heeft dezelfde als ik had maar dan handgeschakeld. Mag 1500kg trekken, maar zij sleept er gewoon twee dikke Friezen mee rond. Dat was ik niet van plan, haha! Maar ik wil wel marge hebben.

Ik heb er ook 1 van 1500kg trekgewicht en 2300 mee versleept := . Geen levende have overigens maar een auto transporter met oldtimer busje erop. Had er helemaal geen moeite mee in ons vlakke kikkerlandje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:03

Maar dat is dan tenminste nog dood gewicht. Die twee Friezen alleen zitten al zowat aan de 1500 als je een beetje flinke hebt en dan moet je trailer er nog bij.
Maar goed, dat is weer een andere discussie, maar ik was van plan ver onder de 1500 te blijven qua wat er daadwerkelijk achter de auto gat hangen. Ooit... hoop ik...

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:23

Wanneer je weer een auto hebt kan ik je wel aanraden om hem regelmatig even door de wasstraat te halen, met een programma die ook de onderkant goed schoon maakt. Op die manier ga je de roest tegen, met name in de wintermaanden. Ook de wielkassen regelmatig schoon maken. Dan gaat je auto een stuk langer mee wat de roest betreft dan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:53

Gelukkig , ze hebben een nette oplossing geboden.
Wel zuur geld maar van dit bedrijf netjes opgelost.

eilleen333 schreef:
tengeltje11 schreef:

Eens. Daarom wil ik ook iets stevigers. Wettelijk gezien red ik het met een Clio en de Haflinger met 1200kg trekkracht. Maar als mijn paard dan een keer een scheet laat lig ik ondersteboven...

Valt mee hoor , maar mocht je er een groter zwaarder paard mee willen vervoeren zou ik het niet aanraden.
Ik heb Welsh A pony's en en haal regelmatig een aanhanger met halve kuub zand (750 kg + aanhanger ) en dat gaat prima.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 22:27

De Haflinger zit op 480 kilo gemiddeld, ik reken met 500, want dat is makkelijker. De trailer die ik toen op het oog had woog 650, dus dan heb ik 50 kilo ‘over’.

Heb met een 1.6 fiat bravo die 1200kg mag hebben een aanhanger met hout getrokken, maar gadsie, dat voelde niet veilig. Ik weet niet hoeveel het precies woog, maar in totaal geen 1200 kilo.
Voor een paard zoek ik denk ik minimaal een 2.0 motor en 1500kg trekkracht zodat ik mooi marge houd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:30

Marge is zeker wel prettig als je je auto langer heel wilt houden.

Toen ik wat jonger was had mijn vader ook een auto wat het net mocht trekken.
Om het weekend concours en elke week naar les. Binnen een jaar was de auto min of meer Total los getrokken.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:28

En een Opel vectra? Ik had er 1 uit 2003,1.8 en trekgewicht 1400 kilo en wegenbelasting 60 Euro per maand. Ik trok met die auto m'n grote ruin van ongeveer 750 kilo in een anderhalf paards trailer met gemak. Super fijne auto, helaas gingen er teveel dingen aan mankeren waardoor we nu besloten hadden om een tweedehands zo goed als nieuwe auto te kopen(2 jaar oude kia Rio gekocht) ivm mijn dochtertje waarmee ik iedere dag op de weg zit naar stal. Maar waren het dingen die niet te duur waren om te laten maken had ik die vectra echt wel gehouden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:04

Ik heb dit gehad met mijn alfa Romeo Mito dit jaar bij de officiële dealer. Auto kostte 10.000 euro. Ze wilden hem absoluut niet terugnemen, zelfs gesprekken gehad met de directie. Het enige wat nog kon was een rechtzaak, maar Stern heeft zo'n grote en goede juridische afdeling, ik zag het niet zitten.

Uiteindelijk hebben ze de auto teruggekocht en heb ik 2500 euro verloren. Zij waren namelijk van mening dat er niks mis was met de auto.
Mijn topic staat ook hier op bokt

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:58

Ik rij met een seat leon 1.8 sport met turbo uit 2000, auto zelf weegt 1220 kilo en mag 1500 kilo trekken maar heb nog ruim vermogen over. Heb er ook wel eens een 2 paards achter met 2 pony’s erin. Mischien een optie?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:50

Samantha89 schreef:
En een Opel vectra? Ik had er 1 uit 2003,1.8 en trekgewicht 1400 kilo en wegenbelasting 60 Euro per maand. Ik trok met die auto m'n grote ruin van ongeveer 750 kilo in een anderhalf paards trailer met gemak. Super fijne auto, helaas gingen er teveel dingen aan mankeren waardoor we nu besloten hadden om een tweedehands zo goed als nieuwe auto te kopen(2 jaar oude kia Rio gekocht) ivm mijn dochtertje waarmee ik iedere dag op de weg zit naar stal. Maar waren het dingen die niet te duur waren om te laten maken had ik die vectra echt wel gehouden.

Grappig, die noem ik tegenwoordig standaard de Opel Fuktra. Wij hadden er dus 1 met apk die er ook nooit op had mogen zitten met het 1 na het andere gebrek. Onze korte tijd samen eindigde toen er een rol(?) Van de distributieriem afbrak. Dat was einde Fuktra. Die auto had waarschijnlijk gewoon flink klappen gemaakt voor ons zoveel gekke dingen als daaraan mankeerden.
Terwijl we daarvoor van een Astra station jaren plezier hebben gehad.

Nee heel blij met de Forester, klote dat het met deze zo gelopen is, maar ik zou indien financieel haalbaar zeker weer een Forester overwegen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 15:01

Ik wil idd het liefst weer een Forester, want hij reed wel echt ontzettend fijn. Vind het ook heel erg jammer dat hij dus zo slecht bleek en dat reparatie geen zin had, anders had ik dat zeker gedaan!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:41

maxie schreef:
Ik rij met een seat leon 1.8 sport met turbo uit 2000, auto zelf weegt 1220 kilo en mag 1500 kilo trekken maar heb nog ruim vermogen over. Heb er ook wel eens een 2 paards achter met 2 pony’s erin. Mischien een optie?

Dat ga je niet menen? Ik zie mezelf nog niet met mijn clio trailerrjden laat staan tweepaards trailer. Mijn clio weegt 1250 kilo en mag 1200 trekken. Apart dat de jouwe meer mag trekken dan zijn eigen gewicht en dat je dat aandurft. Wij hebben een lichte tweepaards trailer kaal op papier 800 kilo en twee ponys zijn 600 kilo dan zit je al ruim aan die 1500 tenzij je twee shetjes erop zet. Ongelooflijk dat mensen met zulke combinaties durven te rijden. Bij de kale trailer moet nog heel wat geteld worden aan schot etc. Met zoiets kan je nooit lekker op de snelweg rijden.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:03

Zonnetje81 schreef:
maxie schreef:

Dat ga je niet menen? Ik zie mezelf nog niet met mijn clio trailerrjden laat staan tweepaards trailer. Mijn clio weegt 1250 kilo en mag 1200 trekken. Apart dat de jouwe meer mag trekken dan zijn eigen gewicht en dat je dat aandurft. Wij hebben een lichte tweepaards trailer kaal op papier 800 kilo en twee ponys zijn 600 kilo dan zit je al ruim aan die 1500 tenzij je twee shetjes erop zet. Ongelooflijk dat mensen met zulke combinaties durven te rijden. Bij de kale trailer moet nog heel wat geteld worden aan schot etc. Met zoiets kan je nooit lekker op de snelweg rijden.

Het is geen standaart auto zoals ik ook al vermeld. En ja op papier mag hij dus 1500 trekken. Het is een auto met sportonderstel waardoor lager en steviger. Ook heeft ie iets meer vermogen dan de gemiddelde auto (210 pk). Dus ja voel me zeker vertrouwd..
Heb ook auto’s gereden die zwaarder waren met een lichtere motor en nee dat rijd zeker niet fijn.
Denk dat je een clio en een leon ook niet kan vergelijken met elkaar

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 20:49

Het gewicht van de auto is niet alleen bepalend. Het onderstel is ook bepalend voor wat je mag trekken.

Mijn vader mocht met zijn auto die 100 kilo meer woog dan de mijne 100 kilo minder trekken.
En ik had ook nog een lichtere motor dan hij.

Ik heb een station mitsubishi space star gehad.
Die kon prima een anderhalf paards trailer trekken hoor.

Zijn niet te duur in aanschaf trouwens.
En rijdt prima hoor. Nooit problemen mee gehad totdat ik frontaal op een tractor knalde. Toen deed hij het niet meer -O-

Afbeelding

Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:47

maxie schreef:

maar zoiets is toch totaal onverantwoord?

stel je hebt een ongeluk en blijkt dat jij meer aan het trekken was dan mocht,dan komt geen enkele verzekering tussen en kan je de rest van je leven werken om de schade te betalen omdat je je toch wel veilig voelde en je auto het kon trekken?

een vroegere vriend is nog met zijn auto en trailer in de gracht terecht gekomen....
trok ook meer dan hij mocht,moest plots remmen en de geladen trailer duwde hem letterlijk de gracht in....hij trok dit ook heel regelmatig en kon volgens hem allemaal prima.....
niet dus....

als het dan nog je eigen schade is,is het echt 'eigen schuld,dikke bult',maar als er andere mensen/voertuigen bij betrokken zijn,kan het je echt zeer zuur opbreken....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:17

tengeltje11 schreef:
maxie schreef:

maar zoiets is toch totaal onverantwoord?

stel je hebt een ongeluk en blijkt dat jij meer aan het trekken was dan mocht,dan komt geen enkele verzekering tussen en kan je de rest van je leven werken om de schade te betalen omdat je je toch wel veilig voelde en je auto het kon trekken?

een vroegere vriend is nog met zijn auto en trailer in de gracht terecht gekomen....
trok ook meer dan hij mocht,moest plots remmen en de geladen trailer duwde hem letterlijk de gracht in....hij trok dit ook heel regelmatig en kon volgens hem allemaal prima.....
niet dus....

als het dan nog je eigen schade is,is het echt 'eigen schuld,dikke bult',maar als er andere mensen/voertuigen bij betrokken zijn,kan het je echt zeer zuur opbreken....

Als een auto 1500 mag trekken dan Kun je er vanuit gaan dat dat ook veilig kan.
Wat weegt een 2 paards trailer 800 kilo. Dan mogen die pony’s dus samen 700 kilo wegen.

Ze heeft niet gezegd wat voor pony’s het waren.
Maar als ze daar onder zijn dan is het geen probleem.
2 paarden kun je niet trekken met 1500 kilo.

Als je een keer 1500 kilo trekt met zn auto dan is dat geen probleem. Als je dat echt vaak gaat doen dan zal de auto wel aardig wat te lijden hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:03

tengeltje11 schreef:
niet dus....

Ik kan het nog gekker vertellen. Mijn combi was een Volvo V70 met extra stabilisatiestang achter. Mocht 1800 trekken. Trailer 2 paards Humbaur van een 950 kilo en maar 1 paard erop van 550. Ik zat dus echt dik onder de max. Maar ik ben toch echt bijna 2x met die combi verongelukt, en dat op een recht stuk weg. Alleen maar omdat paardlief heel fijn ritmisch met dr kont tegen de zijwand liep te dreunen (camera in de trailer ;) ).

Dames en heren echt kijk uit met hoe en wat en waarmee je rijdt, een ongeluk zit in zon klein hoekje en hoeft niet eens jou schuld te zijn.

Ik bezit overigens sinds dat 2e akkefietje een Volvo XC 90, en die krijgt madam niet aan de slinger :D :+ Die mag niet eens zoveel meer trekken, 2250 kilo, maar hij heeft wel een hoger eigen gewicht wat in deze het verschil uitmaakte.

TS balen dat je er alsnog geld op toe hebt moeten leggen, maar ik denk dat dit idd de slimste oplossing was. Meestal als ze 1 keer beginnen met zulke dingen is het einde zoek of je moet echt alles vernieuwen.

Enne Maxie tsk tsk tsk ik heb het je al vaker gezegt kijk uit meis. Je weet hoe zus is op de trailer en hoe makkelijk het fout kan gaan. Wees voorzichtig met die gein. Je gaat met die 2 paards en 2 paarden erover en dik. Niet goed voor je auto en echt als er wat gebeurd je bent de sjaak. Het is niet alleen het vermogen he wat telt.