partner met gat in zn hand

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wispeltuur
Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:41

Ai sommige reacties zijn wel hard hoor.. :(:)

Ik kon voordat ik samen ging wonen absoluut niet met geld om gaan. Mijn verdiende centjes waren er om opgemaakt te worden, sparen deed ik alleen als ik iets extra duurs wilde kopen. Als ik er op terug kijk was dit ontzettend dom maar er was voor mij geen noodzaak om het anders aan te pakken.

Toen we samen zijn gaan wonen ging ik van een luxe luizenleven naar een flink wat krapper budget en de eerste tijd lukte het ons ook niet om te sparen.
Gelukkig is vriendlief erg goed en verstandig met de financiën. Ik kan dan ook nog steeds een hoop van hem leren :j

Maar ik blijf het zo moeilijk vinden, er zijn zo veel uitgaven en dan moet er ook nog gespaard worden en ergens tussen dat alles in zou het leuk zijn om af en toe iets leuks te kopen wat niet perse nodig is. Ik realiseer mij ondertussen dat je niet alles kunt kopen want koop ik het 1 dan gaat er geld af voor het ander. Maar ik kan het gewoon niet allemaal omvatten met als gevolg dat ik niets meer koop. Want als je alleen het hoog nodige betaalt dan kan je al moeilijker te veel uitgeven.

En gelukkig vind mijn vriend het helemaal niet erg dat hij mij hierin moet ondersteunen en soms helpen. Ik vind de opmerking zo word zijn probleem toch jou probleem ook aardig schokkend.. Mijn vriend zijn problemen zijn mijn problemen en andersom.

Soms vind je dingen zelf zo makkelijk maar houd er rekening mee hoe moeilijk dingen voor anderen kunnen zijn zelfs als je niet begrijpt waarom dat dan is.

Succes gewenst ts, samen kunnen jullie er echt wel uit komen. Waar een wil is is een weg! :D

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:53

Wispeltuur schreef:
Ik kon voordat ik samen ging wonen absoluut niet met geld om gaan. Mijn verdiende centjes waren er om opgemaakt te worden, sparen deed ik alleen als ik iets extra duurs wilde kopen. Als ik er op terug kijk was dit ontzettend dom maar er was voor mij geen noodzaak om het anders aan te pakken.

Ik heb ook het idee dat dat een beetje bij de levensfase hoort. Rond mijn 20ste was ik echt niet bezig met sparen, ik maakte mijn geld tot de laatste cent op aan leuke dingen (feestjes, reisjes, spulletjes, whatever). Verstand komt met jaren en uiteindelijk ben ik ook gaan sparen. :D

Als ik om mij heen kijk zie ik het heel vaak op deze manier gaan, dus heel uitzonderlijk (in mijn omgeving dan) ben/was ik in ieder geval niet. Ik vind mezelf helemaal niet dom dat ik niet gespaard heb in die periode, ik heb fantastische leuk dingen gedaan toen, zou het zo weer op deze manier doen.

Wispeltuur
Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 00:57

Ir111 schreef:
Wispeltuur schreef:
Ik kon voordat ik samen ging wonen absoluut niet met geld om gaan. Mijn verdiende centjes waren er om opgemaakt te worden, sparen deed ik alleen als ik iets extra duurs wilde kopen. Als ik er op terug kijk was dit ontzettend dom maar er was voor mij geen noodzaak om het anders aan te pakken.

Ik heb ook het idee dat dat een beetje bij de levensfase hoort. Rond mijn 20ste was ik echt niet bezig met sparen, ik maakte mijn geld tot de laatste cent op aan leuke dingen (feestjes, reisjes, spulletjes, whatever). Verstand komt met jaren en uiteindelijk ben ik ook gaan sparen. :D

Als ik om mij heen kijk zie ik het heel vaak op deze manier gaan, dus heel uitzonderlijk (in mijn omgeving dan) ben/was ik in ieder geval niet. Ik vind mezelf helemaal niet dom dat ik niet gespaard heb in die periode, ik heb fantastische leuk dingen gedaan toen, zou het zo weer op deze manier doen.


In mijn geval klopt dit ook. Ik was 21 toen ik samen ging wonen ondertussen ben ik al weer 26 en met de jaren een heeeel stuk wijzer geworden. :j

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 05:47

bigone schreef:
Dat klopt helemaal, hij heeft het in ieder geval niet geleerd. Maar moet je dan perse duidelijke afspraken maken, ze hebben plannen om een huis te kopen, dan ga je toch anders met je geld om?? Gaat er ook om dat hij geld, 1500 van zijn partner leent en hij dus zoveel uitgeeft dat hij dat niet terug kan(hij wil wel) betalen. En dan ben je verkeerd bezig, dit is overzichtelijk en duidelijk. Wanneer je dat niet doorhebt is het inderdaad tijd voor hulp en zou ik er als partner inderdaad voor proberen te zorgen dat de knop omgaat voor je ingrijpende stappen zet. Ts geeft aan dat ze heel goedkoop wonen, dat veranderd zeker wanneer je koopt en wanneer het nu al niet lukt dan heb je straks helemaal een probleem.

Ja, op papier is dat logisch, maar voor de vriend van TS was het dat blijkbaar niet.
En als dat blijkbaar niet logisch is, moet je je verwachtingen concreet maken.
Moeten voldoen aan onuitgesproken verwachtingen is nl heel erg moeilijk, zo niet, schier onmogelijk.
En wellicht, had de vriend van TS de intentie wel om meer te sparen, maar is het hem niet eerder echt gelukt. En omdat ze nu heel goedkoop wonen, was er tot nog toe ook nog niet direct noodzaak om zijn levensstijl te veranderen. Lees de reacties die gaan over mensen die zelf ook pas leerden met geld omgaan toen hun partner hen erbij ging helpen.
Daarvoor is dus wel nodig dat beide partners dezelfde doelen voor ogen hebben (sparen voor een auto/huis/kinderen/whatever) en daar dan samen afspraken over maken over wie wat bij gaat dragen.

In dit geval lees ik eruit dat TS die echte verwachting pas uitgesproken heeft nu hij er niet aan blijkt te voldoen (dat is mijn interpretatie van hetgeen TS schrijft). En we weten niet wat de exacte reden is dat de vriend van TS er niet aan voldoet. Als hij daadwerkelijk niet geleerd heeft om niet al zijn geld op te maken, zal hij een beetje hulp nodig hebben om dat te leren.
En ik denk dat TS wel in staat is om hem daarbij te helpen.
Zij zelf kan het iig wel, en als haar vriend inzicht krijgt in zijn uitgaven patroon hoop ik voor beiden dat haar vriend dit ook gaat lukken.

Er zijn uitzonderingen, die lezen we hierboven ook.
Maar vooralsnog gewoon even uitgaan van het goede in de mens.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 06:53

bigone schreef:
Indestal schreef:
Wat is nu lunch tov van andere kosten, die bedragen gaan toch nergens over? Een paar tientjes per maand, weliicht nog wel minder...
20 euro per week?? keer 52 is toch 1000 euro en dan flesje fris of een cappootje erbij 10 per week, is toch 500 euro, precies het geld dat hij te kort kwam voor zijn auto. Jij denkt echt als iemand die niet zo scherp op de financien hoeft te letten. Natuurlijk kun je rustig je broodjes buiten de deur halen maar niet wanneer je blijkbaar regelmatig rood staat.


Maar die boterham thuis moet ook betaald worden. Ik heb inmiddels voor diverse mensen een financieel plan gemaakt en ben er allang achter dat het echt niet alleen maar in de broodjes zit. TS kan immers een paard er bij onderhouden en een behoorlijk bedrag wegsparen. Dus er is nog wel iets anders aan de hand met het huidige rekenmodel.
En zoals al eerder geopperd. Wordt die auto privé door beide partners gebruikt? Of hebben ze alle twee een auto? En daarbij een auto kost ook geld elke maand.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:28

Djilna schreef:
Als je nooit reden hebt gehad om te sparen snap ik dat best hoor. Dan gaat het gewoon op..


Geen reden om te sparen? Je zet toch altijd per maand een bedrag weg voor onvoorziene uitgaven, onderhoud aan je huis, of weet ik t wat?
Hier gaat het echt niet op omdat het kan hoor. We kopen wat er nodig is en doen ook wel eens wat leuks maar er gaat toch echt sowieso een bedrag naar de spaarrekening, hoe meer hoe beter :Y)

Ik zou ook geen partner kunnen hebben met die mentaliteit van 'er is geld dus het moet op'.
Gelukkig heeft de mijne dat niet, hoewel iets meer dan ik.

Wij hebben ons geld op een grote hoop en ik beheer de financien. Zit er strak op dus er wordt zeker wel gespaard. Ook al hebben we niet echt een spaardoel.
Grote uitgaven overleggen we en ik check regelmatig wat ee gepind wordt. Zie ik vaak uitgaven die ik niet kan plaatsen dan bespreek ik dat :)

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:36

Verootje:daar zou ik dus gillend gek van worden. Ik heb een partner, geem boekhouder..die hoeft echt niet aan mij te vragen waar ik geld aan uit geef.

Gescheiden rekeningen is imo fantastisch. Bij binnenkomst salaris gaat een deel op de gezamelijke rekening, een deel in de gezamelijke spaarpot en de rest mag je zelf mee doen en laten wat je wilt.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:50

@verootjoo: voor jou is dat zo logisch als wat. Maar dat heb jij van huis uit zo meegekregen waarschijnlijk.
Vandaar dat jij je niets kunt voorstellen bij mensen die dat niet zo zien.
Er zijn echter legio mensen die dat niet op die manier van thuis meekrijgen en dat pas zelf kúnnen verzinnen als blijkt dat er grote aankopen gepland staan en er dan niet genoeg geld is.

En tja, dan is de intentie er misschien wel, maar als je gewend was alles op te maken, is dat niet per definitie ook meteen omgezet naar leren sparen.

Ik zou er trouwens zelf ook moe van worden om gecontroleerd te worden door mijn partner, of te controleren.
Elkaar helpen om de financiën gezond te houden doen we wel, maar we controleren elkaar niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:05

Ik zou ook gek worden gecontroleerd te worden of te moeten controleren, daarom ben ik blij een partner te hebben die net als ik niet over de balk smijt. En dat betekend juist dat je leuke dingen kan doen want het is niet op gegaan aan onzin die achteraf gezien toch niks was. Zoals smerige broodjes aan het pompstation.

Maat nee ik kan me ook niet voorstellen dat mensen dat niet leren van huis uit.
Kregen die alles dan maar wat ze wilde?
Of als ze vakantie werk deden werd daar dan niet gezegd, de helft gaat op de bank voor later?
Of als je die dure schoenen wilt, of paardrijlaarzen of wat ook, dan werk je daar zelf maar voor.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:16

bruintje123 schreef:
Ik zou ook gek worden gecontroleerd te worden of te moeten controleren, daarom ben ik blij een partner te hebben die net als ik niet over de balk smijt. En dat betekend juist dat je leuke dingen kan doen want het is niet op gegaan aan onzin die achteraf gezien toch niks was. Zoals smerige broodjes aan het pompstation.

Maar het is zo persoonlijk wat voor iemand belangrijk is... Dit vind jij een logische manier van met je geld omgaan, opsparen zodat je leuke dingen kunt doen. Een ander vind het heel prettig om geld uit te geven aan broodjes en koffie bij de pomp (die anno 2017 alles behalve smerig zijn overigens!). Ik kan me bij beiden wel wat voorstellen. 3x per week een klein geluk moment van een koffie of broodje, of eens in zoveel tijd een groter gelukmoment van iets anders waarvoor je spaarde. Het is toch ieders keuze hoe je dat beleeft en waaraan je geld uitgeeft?

Met als kanttekening dat mocht je dan voor een uitgave staan waar geen geld voor is je ook niet moet piepen. Je hebt andere keuzes gemaakt. Klaar.

Bovenstaande is in zijn algemeenheid, niet speciaal voor TS haar situatie.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:20

Dat is ieders keuze, maar in dit topic was er duidelijk wat anders afgesproken.
Hij zou ts terug betalen en ze zouden op vakantie gaan.
Zo te merken was er dan geen ruimte voor broodjes.

En omdat eerder een soort aangenomen werd dat je geld zo niet verbrassen opmaken ongeveer gelijk stond aan geen plezier of zo hebben in het leven van nu ook mijn reactie.
Dat klopt gewoon niet.
Ik zou dus diep ongelukkig worden het zo aan van alles wat kwijt te raken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:22

Heb alleen het begin gelezen ,balen....en als dat nu al zo is zal het waarschijnlijk niet verbeteren......
Mijn eigen ervaring is dat het meestal van kwaad tot erger gaat en grote problemen met zich meebrengt, ik zou me verdiepen in jullie gezamenlijke toekomst of jullie (toekomst)plannen en levensstijl bij elkaar past!

Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:24

Ik ben zelf waardeloos betreft financiën. Ik wil heel graag veranderen hierin. Het vreemde is dat ik altijd denk dat ik goedkoper uit ben geweest ( in een week ) en als ik dan terug kijk blijkt dit niet zo te zijn. :')

Het beseffen dat je niet goed bent met je financiën is vaak het moeilijkste niet maar het aanpassen is echt heel moeilijk. Ik vond stoppen met roken makkelijker. :')

Edit:

Ik moet wel zeggen dat ik geen schulden heb of iets dergelijks. Maar ik zou bv. samen met mijn Man en kind wel veel vaker op vakantie kunnen als ik beter mijn best zou doen.
Laatst bijgewerkt door Ellentjuh12 op 25-08-17 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:25

Wispeltuur schreef:
Ir111 schreef:

Ik heb ook het idee dat dat een beetje bij de levensfase hoort. Rond mijn 20ste was ik echt niet bezig met sparen, ik maakte mijn geld tot de laatste cent op aan leuke dingen (feestjes, reisjes, spulletjes, whatever). Verstand komt met jaren en uiteindelijk ben ik ook gaan sparen. :D

Als ik om mij heen kijk zie ik het heel vaak op deze manier gaan, dus heel uitzonderlijk (in mijn omgeving dan) ben/was ik in ieder geval niet. Ik vind mezelf helemaal niet dom dat ik niet gespaard heb in die periode, ik heb fantastische leuk dingen gedaan toen, zou het zo weer op deze manier doen.


In mijn geval klopt dit ook. Ik was 21 toen ik samen ging wonen ondertussen ben ik al weer 26 en met de jaren een heeeel stuk wijzer geworden. :j

Imo is het vooral een stuk karakter. Ik spaarde al toen ik nog zakgeld kreeg. (toen was ik zeg maar 10.) en ben het blijven doen. Alles wat ik kan sparen (nu wat moeilijker ivm verminderd inkomen en hogere lasten.) spaar ik. Mijn man daarentegen heeft het veel moeilijker met sparen. :+ Hij doet het wel. Maar het is voor hem geen tweede natuur zeg maar. :) Mijn broer (bijna 6 jaar ouder) heeft nooit gespaard en spaart nog steeds niet. (wat momenteel ook mij beïnvloed maar bon. :x )
Dat betekent niet dat als je geen spaarder bent van nature, dat je het niet kan leren. Maar die wat graag alles op maken hebben het daar wel een stuk moeilijker mee dan die wat van nature wat behoedzamer zijn. Dat is gewoon een stukje karakter. En een jongen als TS moet daarin even ietsje hulp in krijgen tot ie zelf door heeft dat het ook voordelen heeft.
Wb lunch: Hier is mijn man over gegaan van elke dag wat gaan uit halen naar 1x per week. hij heeft voor vrijdag gekozen (na een lange week werken zichzelf belonen vermoed ik. :P ). Misschien werkt dat voor je vriend ook. Ineens helemaal niks meer uit halen is ook een grote stap. Neem één dag per week dat ie wat uit haalt en de rest van thuis mee. Kijk samen eens wat hij graag eet. Thuis zijn er heus ook veel lekkerdere lunches te maken dan brood. :) Kijk alleen al maar eens op bokt!

Dat hij jou niet terug betaald heeft en zich daarvoor niet de ogen uit de kop schaamt (niet genoeg om er wat aan te doen, al is het met 50 of 100 euro als teken van goede wil.) is echter echt echt echt niet oké. :)
Wijs hem ook eens op hoe zijn gedrag jou en jullie toekomst beïnvloed. Dwing hem eens om de lange termijn te zien. :)

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:28

@ Bruintje Ik kreeg de indruk dat er steeds meer in zijn algemeenheid gesproken werd. Vandaar mijn reactie.

Voor ieder is het verschillend hoe hij het geld opmaken ervaart, jij duidelijk als verbrassen, ik zie het probleem niet zo. In het geval van TS haar vriend moet hij alleen vervolgens niet zeuren dat hij de auto die hij kopen wil niet kan kopen. Dat is het gevolg.

Voor mij gaat het meer om oorzaak en gevolg en daarnaar leven. Je kiest om niet te sparen, prima. Maar dan kun je bepaalde dingen niet kopen, ook prima. Kan me niet voorstellen dat een auto van bedrag X een eerste levensbehoefte is namelijk.

@Ayasha, ik zou het normen en waarden noemen. De geldende norm is dus dat je spaart. Maar als je prima overleeft zonder spaargeld snap ik werkelijk niet waarom je de boel zou 'oppotten'.

Maar het moge duidelijk zijn dat ik geen fanatieke spaarder ben. Er is genoeg en ik ga daar niet extra bij sparen, kan ik ook nu leuke dingen mee doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:35

Wat voor auto je nodig hebt ligt aan je werk. En heb je hem bijvoorbeeld nodig voor de trailer.
Wij wonen hier zonder OV plus in ploegen dat ov vaak sowieso niet rijd, dus beide een auto.

Maar hoe doe jij dat dan Ir111 als er net wat dingen samen kapot gaan?
Wij hebben een keer de pech gehad dat allebei de auto's beide ernstig kapot gingen.
1 vervangen, de ander voor 1100 laten maken.
Natuurlijk ging de verwarmingsketel ook stuk en ja hoor de wasmachine stopte ook.
Dat in een maand tijd.
Plus net voor die tijd, want je weet niet dat dit allemaal gaat komen natuurlijk, hadden wij een nieuw kunststof kamerraam geplaatst in ons huis.

Nou dan hadden wij niet overleeft zonder spaargeld. Of beter gezegd extra spaargeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:38

Ir111 schreef:
@ Bruintje Ik kreeg de indruk dat er steeds meer in zijn algemeenheid gesproken werd. Vandaar mijn reactie.

Voor ieder is het verschillend hoe hij het geld opmaken ervaart, jij duidelijk als verbrassen, ik zie het probleem niet zo. In het geval van TS haar vriend moet hij alleen vervolgens niet zeuren dat hij de auto die hij kopen wil niet kan kopen. Dat is het gevolg.

Voor mij gaat het meer om oorzaak en gevolg en daarnaar leven. Je kiest om niet te sparen, prima. Maar dan kun je bepaalde dingen niet kopen, ook prima. Kan me niet voorstellen dat een auto van bedrag X een eerste levensbehoefte is namelijk.

@Ayasha, ik zou het normen en waarden noemen. De geldende norm is dus dat je spaart. Maar als je prima overleeft zonder spaargeld snap ik werkelijk niet waarom je de boel zou 'oppotten'.

Maar het moge duidelijk zijn dat ik geen fanatieke spaarder ben. Er is genoeg en ik ga daar niet extra bij sparen, kan ik ook nu leuke dingen mee doen.

Morgen wordt knol ziek/gaat auto stuk of wordt door een ander total loss gereden. Hoe het ook zij; er moet een fiks bedrag gedokt worden op korte termijn. Ik ben daar graag op voorbereid. :) Knol in de kliniek loopt al snel in de duizenden euro's. Auto vervangen maak je zo duur als je wil máár ik wil er wel een die de trailer kan trekken dus dan zit je al in een iets duurdere categorie. :) Onlangs naar de DA met de hond, toch ook weer een paar 100 euro lichter. :) Als je denkt aan de toekomst; huisje kopen. Vaak wil je dat toch wat veranderen of moet (zoals in ons geval) daar toch nog een boel aan gebeuren.... En zelfs als je het tot het minimum beperkt loopt het in de 1000'en euro's.

Bovendien overleefd hij niet zonder oppotten want hij leeft op de kap van zijn vriendin die wel probeert te sparen. Hij staat 1500 bij haar in het schuld en 500 bij de bank. :) Iets wat hij al met 80 euro per keer kan oplossen door gewoon boterhammen te maken.
Veel respectlozer wordt het niet.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:42

Maar is een auto voor de trailer een eerste levensbehoefte? Zo ja dan is in de meeste gevallen voor werk en we hebben het hier over prive sparen.

Tja, in zo'n situatie is het even kiezen op elkaar en doe je het met minder. Koop je een goedkoop autootje en later (als je gespaard hebt :D ) een betere, of tijdelijk OV (rete onhandig natuurlijk... dat snap ik). Verwarmingsketel kan op dmv leasekoop. Paard kun je verzekeren.

Ik snap dat niet iedereen dat zo wil maar dat zijn keuzes die je maakt.

TS haar vriend neemt het niet sparen naar een nieuw level, namelijk negatief sparen (schulden maken). Dat is niet de consequenties aanvaren van je gedrag en dus ook niet wat is zou doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:46

Dat zijn kosten om juist verder in de sh.t te raken.
Zoals lease verwarming, dat zijn dingen om in de penarie te komen.
En ja verzekering paard ook, veel te duur voor wat je vergoed krijgt en is hij ouder gooien ze hem er uit.
Dat soort dingen zijn de eerste die je moet laten.

Ja trailer is eerste levensbehoefte, als mijn paard naar de kliniek moet wil ik niet heel nederland of moeten zoeken maar nu gaan.

Ov kan niet, niet mogelijk. Gaat niet eens over onhandig. Loopt er gewoon niet.
Dus waar wij wonen is dat een noodzaak om op het werk te komen.
Nu begrijp ik dat dat op veel plaatsen anders is, maar hier iets om mee te nemen.
En ik denk buiten de (rand)stad wel op veel meer plaatsen. Zeker als je aparte tijden werkt.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:52

Maar dit zijn allemaal zaken die jij heel belangrijk vindt. Keuzes die jij maakt omdat ze voor jou super belangrijk zijn en waarvan jij je niet kunt voorstellen dat een andere het anders ziet of wil of kan. Dit zijn geen feiten. En dat hoeft ook niet.

Mijn punt is alleen dat je ook prima kunt overleven zonder spaargeld. Maar net welke consequenties je wilt aanvaarden, en dat laatste is voor elke anders.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:54

Trailer kan je lenen, verzekering nooit gedaan, als je dat veld apart kan houden, heb je een potje....veel grote zaken worden niet eens vergoed.

In tijden van nood is er altijd iemand die je wil brengen en de DA kan ook halen.

Een paar goed rood staan, is vaak al de juiste wijze om beter uit te kijken...leren van fouten gaat altijd nog het makkelijkste ipv goede raad

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:57

Ik begrijp wel dat een ander dat niet belangrijk hoeft te vinden.
Maar als de consequenties zijn dat je niet meer naar je werk kunt omdat je geen auto meer kunt betalen of een barrel waar steeds kosten aan zijn.

Dat je samen niet meer op vakantie kunt terwijl dat wel het plan was.
Dan gaan er toch echt dingen fout.
Natuurlijk kan ik alleen de dingen noemen die ik belangrijk vind.
Maar ik denk dat andere dingen zoals geen lease verwarming algemeen zijn dat dat dom is om te doen omdat je duurder uit bent aan het eind.
Abonnementje hier, iPhone daar en vervolgens zitten mensen in dubbeltje op zijn kant op tv :D


Trailer ga ik niet lenen, in geval van nood duurt dat allemaal te lang, zeker in de nacht.
En al helemaal als je zelf geen trekkend voertuig hebt.
Dat is voor mij echt een eerste levensbehoefte, weliswaar voor het paard.
Nu heb ik ze wel aan huis staan, niet op pension waar er zeker 15 staan.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:00

Wij gaan het niet eens worden Bruintje. Dat hoeft ook niet trouwens. :D :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:01

Nee hoeft ook niet :)
Vind er zo over "steggelen" wel leuk :)

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:02

Ik ook hoor! :))