Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:34

Duplo hebben we hier ook want dat is ook open end

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:41

Zoals het er nu uitziet gaat die van ons straks naar de Dalton school zo'n 10km verderop omdat die toch veel meer aanspreekt ondanks dat ik een school in eigen dorp ook echt wel op waarde schat. Dan maar dagelijks brengen die eerste jaren :j

Hij gaat nu ook 1 ochtendje in de week naar een peutergroep op een super leuk "groen" KDV in plaats van naar de peuterspeelzaal hier in het dorp, gewoon omdat het daar echt véél leuker is *\o/*

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:44

Ons kdv is vanaf 2 jaar ook groen. Echt ideaal. En hebben ook een openbare groene basisschool in t dorp.
Grote kans dat ze daar wel heen gaat.
Maar goed wij gaan er van uit dat we wel een natuur kind hebben. Ik sleep haar dagelijks mee naar paard en met papa dagelijks mee de kassen in om tomaten te kijken :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:47

Wat in vredesnaam is antroposofisch speelgoed :?

Nooit van gehoord :P hier speelt boeffie met alles wat hij krijgt, zelf hebben we geen speelgoed gekocht. Waar knopjes op zitten en waar geluid uit komt vindt hij mooi. En de stapelbakjes en de houten blokkendoos.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:48

Speelgoed dat van natuurlijke materialen is gevraagd en de fantasie heel erg prikkelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:51

Ah ok, dat klinkt beter :D antroposofisch speelgoed klinkt wel heel geitenwollensok :o
Sta wel achter antroposofisch speelgoed :j

Maar valt Kapla ofzo daar ook onder? En gewone bouwblokken? En duplo vind ik ook wel de fantasie prikkelen :) lekker zelf bouwen, altijd leuk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:57

Ik ben absoluut geen expert!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:00

Kapla valt er ook onder. Voornamelijk speelgoed van natuurlijke materialen met een open end.

Hier geen speelgoed met batterijen. Als hij dat toch krijgt houdt het op voor hem als ze op zijn :)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:05

Hier van de midden stroming en daar zijn vaak maar weinig gelijkgestemden in. Geen mijn zoontje nu 20 maanden borstvoeding, slapen samen maar proberen ook op zn eigen kamer. Hebben vaak gedragen en nog steeds af en toe. Maar hebben ook gewoon een kinderwagen en lopen daar ook veel mee. Volgens rapley met eten begonnen en dat beviel ons prima.
We hebben echter gewoon pampers en zwitsal, een koekje of iets op zn tijd moet ook kunnen. Hij zal naar een normale school gaan en we hebben ook plastic geluid speelgoed. Ik heb zelf wat minder met alles zo natuurlijk mogelijk en dat voelt voor ons niet goed. Maar ben blij dat we in Nederland zelf alles kunnen regelen en beslissen en ieder zo kan bepalen wat prettig voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:08

He leuk topic!!

Ik was zelf nooit bewust een "natuurlijke ouderschapsmoeder" maar gaandeweg neig ik blijkbaar toch meer daar naartoe dan naar de traditionele manier :) overigens heb ik voor alle manieren, inzichten en keuzes respect. Maar ik vind natuurlijk ouderschap erg fijn en ook goed passen bij m'n kind.

Mijn bevalling was in elk geval natuurlijk :P tijdens heftig onweer onder een open raam. Enkel de verloskundige en m'n vriend erbij. Was prachtig.

Daarna 16 maanden borstvoeding op verzoek gegeven, pas net voor haar 2de jaar met vaccineren begonnen en het eerste jaar alleen maar biologische en suikervrije voeding gegeven.

Eerste 7 maanden sliep ze naast ons bed, als ze er behoefte aan had mee in bed (ze mag nog steeds bij ons komen slapen als ze dat wil).

Verder ook altijd haar eigen ritme proberen volgen, maar op een gegeven moment merkte ik ook wel dat ze structuur wel fijn vond. Dat was rond 6 maanden als ik het me goed herinner.

Verder letten wij ook wel op kleine details zoals geen wifi (of toch zeker niet in de slaapkamer). Heeel veel buitenspelen etc.

Een andere 'natuurlijke' keuze is dat ik haar zelf wilde verzorgen thuis dus dat mijn vriend enige kostwinner is. Wij hebben geen grootouders in de buurt om op terug te vallen en bij kdv voelde ik me niet zo prettig.

Ik vind het heel leuk dat jullie speciaal speelgoed hebben of je kinderen naar een groene school sturen :)

Ik stel me die vraag dikwijls, is het traditionele schoolsysteem wel 'goed' genoeg? Ik ben er nog niet helemaal uit dus voor dat soort opinies volg ik hier graag :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:15

Rapley hebben wij ook een soort van gedaan. Maar ons kind wilde ook geen prakjes. Dus toen gewoon volgens rapley aangeboden en sindsdien eet hij alles.
Hij eet heel goed, meer dan wat ik hem mag geven van het CB. Maar de kinderarts zegt juist 'geef dat kind gewoon alles te eten wat hij wil, kindjes eten nooit teveel of te weinig, voelen ze prima aan'. (Tenzij er natuurlijk wat anders speelt, of tenzij je het natuurlijke gevoel 'verpest' met teveel zoetigheid en snoep etc)
Dus sindsdien eet hij gewoon alles wat hij aangeeft wat hij wil eten ook al lijkt dat soms belachelijk veel. (En soms heel weinig)

Over die school: ik woon in een dorp met maar twee scholen, maar beide van hetzelfde soort. Mijn kind gaat gewoon naar die school. Ik vind een kind als enige uit de buurt naar een school in een andere plaats doen erger dan dat ik de school misschien niet helemaal je-van-het vind.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:32

Meelezer meldt zich. Ik herken heel veel wel en heel veel niet in jullie verhalen. Ik voed m'n dochters op zoals het voor mij goed voelt. Ze zijn inmiddels 17, 15, 15 en 7 jaar. Alle vier bv gehad, 5, 6 en 4 maanden. Gestopt toen de voeding terug liep. Wel geënt, maar later dan voorgeschreven en achteraf had ik minder entingen willen doen en titeren... Maar daar heb ik me toen nooit in verdiept helaas. Hpv hebben ze niet gehad (mochten ze uiteraard zelf beslissen)
Achteraf heb ik ze alle vier wel gevolgd in wat zij nodig hadden, de tweeling had echt ritme en regelmaat nodig, de oudste en jongste niet echt.
Veel speelgoed, van natuurlijk materiaal maar ook veel plastic, en later game consoles ed.
Alle 4 montessori basisonderwijs.
Nr 1 en 4 enorme buiten kinderen en dieren liefhebbers. De oudste heeft een pony sinds haar elfde waar ze geheel zelfstandig voor zorgt.
Ik voed ze vrij op, laat ze hun eigen keuzes en fouten maken. Zelfs volop in de puberteit waarderen ze dat enorm.
Gezond eten en sport staan hier centraal maar er mag wel gesnoept worden.
Nooit bij mamagroepen of bepaalde stromingen gezeten, ik volg gewoon m'n gevoel. Als ik denk dat iets goed voor ze is, hebben ze tot bepaalde hoogte de keuze om te beslissen wat ze ermee doen. En elk kind is anders, dus wat voor de een geldt of goed is, hoeft bij een van de anderen niet zo te zijn.
Edit: alle vier bij ons op de kamer in eugen wieg (tweeling samen in 1 bedje) totdat ze geen nachtvoedingen meer kregen. Een week of zes denk ik. Daarna eigen kamer. Alleen de oudste moesten we tot ruim 2 jaar bijblijven, die sliep anders gewoon niet. Nog steeds inslaap problemen ws door haar add. Maar dat wisten we toen nog niet natuurlijk.
Heb ze nooit gedragen, vond ik niks.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:58

Ik heb zelf nog geen kinderen, maar vind het wel intetessant om hier mee te lezen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:20

Het plastic heb ik inmiddels opgegeven. Ze spelen dolgraag met de Duplo en playmobil. Hele verhalen verzinnen ze en ze creëren schitterende bouwwerken. Ze kiezen voor bouwen liever de Duplo dan de houten blokken van Grimms. Favoriet is ook de knikkerbaan van Haba. En buiten vooral de zandbak en trampoline.
Lawaaispeelgoed heb ik wel een hekel aan. Maar eenmaal de batterij op vervang ik hem niet zo snel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:21

_Aurora_ schreef:
Hier van de midden stroming en daar zijn vaak maar weinig gelijkgestemden in.

Huh hoezo denk je dat? Ik denk dat er juist heel veel mensen van de middenstroming zijn. Zoals wij; samen slapen, bepaalde manier van opvoeden, nooit laten huilen, maar wel kv gegeven etc.
Van alles wat is ook prima. En ik denk dat daar steeds meer over nagedacht word ipv de 'regels' op te volgen die te lang geleden bedacht zijn. En dat vind ik een goede zaak!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:23

Leuk topic! Ik doe aan bewust ouderschap ;) ha lees veel, mijn studierichting was pedagogiek dus altijd opvoeding heeft altijd mijn interesse gehad en ik pik van alles wat uit dat bij ons en onze kinderen past. 2 jongens van bijna 2,5 en ruim 4 maanden. Borstvoeding heeft de oudste 14 mnd gehad, vanaf 1 jaar afgebouwd en hoop de jongste net zolang borstvoeding te geven. Ze liggen op een lamsvachtje, heb wollen dekentjes en een wollen slaapzakje. OK strikmutsjes gebruikt en de jongste heeft de eerste periode ook wat wollen kleertjes gehad. Vast voedsel via rapley/ Stephan kleintjes. Natuurrubber speen en natuurlijke verzorgingsmiddelen. Neutral billendoekjes en wel gewoon pampers. Co sleeping t/m 4 maanden volledig bij allebei en daarna zoals het uitkomt maar starten in eigen bed.
Draagdoek/zak is ideaal en gezellig, maar wagentje ook heel handig.

Pff dat was het zo n beetje! O ja, gewoon geënt, speelgoed van alles wat en nog een leuke tip qua lezen rondom communicatie naar je kind : how2talk2kids :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:30

Hier niet 100% natuurlijk, maar alles wat voor mijn gevoel bij ons past nemen we mee. Samen slapen tot 10 maanden, toen begon ze last te krijgen van ons 's nachts, al ligt ze nu gemiddeld zo'n 2 keer per week in de cosleeper als ze 's nachts wakker is geworden. Inmiddels al 3 jaar en bijna 4 maanden bv, exclusief bv tot 6 maanden, daarna rapley. Ze wordt nog steeds zeer regelmatig gedragen, maar als baby vrijwel dagelijks. Ze is niet gevaccineerd en ze krijgt zo min mogelijk troep binnen, al wordt ik wel makkelijker nu ze ouder wordt, ze alles onthouden is op lange termijn ook geen optie. Wel wegwerpluiers gebruikt, wasbaar vonden we te duur als grote aankoop en mijn schoonouders kochten de luiers voor ons.

We hebben veel houten speelgoed, ze is gek op puzzels en knutselen. Het plastic speelgoed dat we hebben hebben we gekregen en het grootste gedeelte daarvan was vrij snel kapot.

Ze gaat nu bijna een jaar naar de peuterspeelzaal, ze vind het geweldig en ze zijn daar veel buiten en er is veel aandacht voor de individueen. Straks gaat ze naar een christelijke Jenaplan, eigenlijk wilden we haar naar de vrije school, maar dat is gewoon te lastig logistiek gezien helaas.

Ik weet heel goed dat mijn schoonmoeder de eerste maanden maar bleef roepen dat als we onze dochter zo zouden opvoeden ze te veel aan mij zou hangen en ze nooit een goede band zouden krijgen. Snel merkte ik dat ze vanuit onze veiligheid juist heel sociaal en onafhankelijk is, soms wel een nadeel, maar ik had het niet anders willen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:42

Mamamiet, een titer bepalen bij peuters/babies is ook geen pretje hoor.

Wij hebben het gedaan omdat ik zo ongeveer vervolgd werd door kinderartsen omdat we maar 1x BMR hadden gedaan na een heftige reactie.
Ze hebben daarvoor 3 kleine buisjes moeten afnemen wat bij die ukjes via de vingerprik gaat. Ofwel een kwartier lang drupjes bloed uit dat vingertje knijpen.

Nu gaf onze dochter er niets om zolang ze maar een mooie pleister kreeg, maar niet alle peuters zijn zo cool ben ik bang.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:47

Sizzle schreef:
Mamamiet, een titer bepalen bij peuters/babies is ook geen pretje hoor.

Wij hebben het gedaan omdat ik zo ongeveer vervolgd werd door kinderartsen omdat we maar 1x BMR hadden gedaan na een heftige reactie.
Ze hebben daarvoor 3 kleine buisjes moeten afnemen wat bij die ukjes via de vingerprik gaat. Ofwel een kwartier lang drupjes bloed uit dat vingertje knijpen.

Nu gaf onze dochter er niets om zolang ze maar een mooie pleister kreeg, maar niet alle peuters zijn zo cool ben ik bang.

Volgens mij deden ze dat in die tijd nog helemaal niet, geen idee eigenlijk. Met wat ik nu weet, denk ik toch dat ik had laten titeren...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:25

VivaLaVida schreef:
_Aurora_ schreef:
Hier van de midden stroming en daar zijn vaak maar weinig gelijkgestemden in.

Huh hoezo denk je dat? Ik denk dat er juist heel veel mensen van de middenstroming zijn. Zoals wij; samen slapen, bepaalde manier van opvoeden, nooit laten huilen, maar wel kv gegeven etc.
Van alles wat is ook prima. En ik denk dat daar steeds meer over nagedacht word ipv de 'regels' op te volgen die te lang geleden bedacht zijn. En dat vind ik een goede zaak!

Ik weet niet hoe het overal zit maar in mijn ongeving is het dus moeilijk te vinden. Zie veel van ap of juist totaal de andere kant op.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:48

Ik zit ook redelijk in de middemstroom hoor en vele moeders in mijn omgeving :)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:51

Dan zit ik denk ik net verkeerd. Jammer haha want is altijd leuk als je moeders kent met een beetje dezelfde manieren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:10

Nee hoor :) lekker hier blijven :)
Hier ook gewoon pampers hoor, en kv omdat de bv niet lukte. Draag hem niet meer omdat hij te zwaar is geworden en te lang voor op mij 'n buik en hij vind op mijn rug njet fin en ik nu ook niet meer met mijn zwangere buitk.
Hij krijgt op zijn tijd een koekje oid en gaat ook naar een gewone school.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:19

Aurora ik zit in de middenstroom en woon redelijk in de buurt ;)

Hier een dochter van 22 maanden en nog steeds borstvoeding. Is in het begin erg veel gedragen, momenteel minder omdat madam zelf wil lopen.
Met 6 maanden met rapley begonnen en tegenwoordig vind ik een klein beetje suiker nief heel erg op z'n tijd.
M'n dochter slaapt wel vanaf het begin op haar eigen kamer. Doorslapen wat is dat???

Verder draagt ze zo nu en dan wollen kleding en draagt barnsteen. Ook natuurlijke tandpasta en spul voor tanden doorkomen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:22

mamamier schreef:
Meelezer meldt zich. Ik herken heel veel wel en heel veel niet in jullie verhalen. Ik voed m'n dochters op zoals het voor mij goed voelt. Ze zijn inmiddels 17, 15, 15 en 7 jaar. Alle vier bv gehad, 5, 6 en 4 maanden. Gestopt toen de voeding terug liep. Wel geënt, maar later dan voorgeschreven en achteraf had ik minder entingen willen doen en titeren... Maar daar heb ik me toen nooit in verdiept helaas. Hpv hebben ze niet gehad (mochten ze uiteraard zelf beslissen)
Achteraf heb ik ze alle vier wel gevolgd in wat zij nodig hadden, de tweeling had echt ritme en regelmaat nodig, de oudste en jongste niet echt.
Veel speelgoed, van natuurlijk materiaal maar ook veel plastic, en later game consoles ed.
Alle 4 montessori basisonderwijs.
Nr 1 en 4 enorme buiten kinderen en dieren liefhebbers. De oudste heeft een pony sinds haar elfde waar ze geheel zelfstandig voor zorgt.
Ik voed ze vrij op, laat ze hun eigen keuzes en fouten maken. Zelfs volop in de puberteit waarderen ze dat enorm.
Gezond eten en sport staan hier centraal maar er mag wel gesnoept worden.
Nooit bij mamagroepen of bepaalde stromingen gezeten, ik volg gewoon m'n gevoel. Als ik denk dat iets goed voor ze is, hebben ze tot bepaalde hoogte de keuze om te beslissen wat ze ermee doen. En elk kind is anders, dus wat voor de een geldt of goed is, hoeft bij een van de anderen niet zo te zijn.
Edit: alle vier bij ons op de kamer in eugen wieg (tweeling samen in 1 bedje) totdat ze geen nachtvoedingen meer kregen. Een week of zes denk ik. Daarna eigen kamer. Alleen de oudste moesten we tot ruim 2 jaar bijblijven, die sliep anders gewoon niet. Nog steeds inslaap problemen ws door haar add. Maar dat wisten we toen nog niet natuurlijk.
Heb ze nooit gedragen, vond ik niks.

Dit is wel een beetje hoe ik het voor me zie :j Ik identificeer me meer met gezond verstand opvoeden dan persé natuurlijk ouderschap denk ik.

Die draagdoek is nog even wennen, gisteren voor het eerst geknoopt. Hier iemand ervaring met het doneren van moedermelk?