Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Re: Duitse cultuur, groot verschil met NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:40

Ik ken ook genoeg Duitsers die fatsoenlijk Engels spreken. Mijn toekomstig huisgenootje valt daar dan weer niet onder :=
Hier over de grens (Ostfriesland) leren ze op sommige scholen ook Nederlands.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:56

IHN schreef:
Bruintje123 is dat dan bij de limburgse grens zo? Ik herken het nl echt totaal niet. Zodra mensen doorhebben dat ik uit nl kom beginnen ze vask zelfs in het nl tegen me te praten..dankjewel tot ziens enzo. Ik ben wel gevraagd door mensen of ik ze NL wilde leren,want ze vonden het eigenlijk absurd dat nederlanders perfect duits spraken en zij geen nederlands. Op verschillende scholen wordt ook nederlands gegeven en dat dus allemaal in duitsland zelf...engels spreken de meesten hier ook prima.

Ja Roermond is tegen de grens aan.
En daar zit een designer outlet en daar spreekt men ongeveer standaard Duits.
Ik denk ook wel dat het daar extreem is hoor. Maar toch.

Maar ook met andere dingen zie je dat wel.
Zie je een bordje langs de weg staan met "spargel" met geluk staat er asperges bij maar de helft van de keren niet eens.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:13

bruintje123 schreef:
Ja Roermond is tegen de grens aan.
En daar zit een designer outlet en daar spreekt men ongeveer standaard Duits.
Ik denk ook wel dat het daar extreem is hoor. Maar toch.

Maar ook met andere dingen zie je dat wel.
Zie je een bordje langs de weg staan met "spargel" met geluk staat er asperges bij maar de helft van de keren niet eens.

Ja .... maar .... 90% van de kopers IS Duits. Ik zou me als verkoopster ook de moeite besparen van het NL of Limburgs praten :') _O- _O- :)F

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:17

Ja dat klopt. 90% daar is Duits. Toch is het wel in Nederland.
Maar de Duitsers die je aanspreekt die praten ook geen woord Nederlands of Engels en doen er geen moeite in. Duits moet daar, basta.
Ik niet, want ik ken het niet :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:19

Nee, die komen daar om te kopen. Niet omdat het NL is, omdat ze de NL cultuur waarderen, of omdat ze op vakantie zijn. Gewoon. Duits. En kopen. (Goed voor onze economie ;) )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:21

Met dat allerlaatste heb je wel gelijk ja. :)
Er was een flinke omzet toen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:32

Destination schreef:
Ik ken ook genoeg Duitsers die fatsoenlijk Engels spreken. Mijn toekomstig huisgenootje valt daar dan weer niet onder :=
Hier over de grens (Ostfriesland) leren ze op sommige scholen ook Nederlands.

Mijn middelste dochter doet nu gymnasium en ze kon kiezen tussen Spaans en Nederlands, ze heeft voor Nederlands gekozen. Maar de lerares vroeg wel of ze haar dan kon helpen (ze is zelf Duits)....

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:35

kom maar eens snuiven in Venlo, oftewel- little Germany :+

Ga anders al eens een paar dagen in Duitsland op vakantie, dan leer je in ieder geval al íets :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:36

Venlo heb ik mijn ogen uitgekeken eens op vakantie in de buur :+ , overal Duitsers haha

Week in Duitsland geweest met vakantie maar heb veel opgesnoven kwa taal , maar is allemaal wat weggeebt jaar later haha . Dit jaar ga ik niet , geen vervoer maar ook niet echt zin

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:37

Het gekke is dat wij bij Emmer Compas ( Noord Nederland ) tegen de grens niemand Duits hoorden spreken en in Vaals ( Z Limburg ) mensen standaard Duits tegen ons spraken in de winkels. Misschien ook het aantal Nederlanders die over de grens wonen ofzo?

Toen wij in Dld met de paarden stonden net over de grens, spraken wij Nederlands tegen de Duitsers en zei Duits tegen ons. Dat ging best prima. Mijn man spreekt wel Duits, maar ik helemaal niet.

Wel zeiden ouders dat zei in het Noorden veel meer Duitse tv thuis keken dan wij bijv. Onze zoon had bijv veel hogere cijfers bij Engels dan de rest en zij weer in het Duits. Mensen doen er natuurlijk vaker boodschappen, de klank en alles is dan meer normaal.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 01:11

Superpony, dat komt doordat het grensgebied bij Limburg in de buurt veel dichter bevolkt is dan langs het noorden van Nederland. Daarom zijn er daar langs de grens veel winkels die zich richten op Duitse klanten. Ik woon een behoorlijk stukje over de grens, maar ook hier hoor ik nog weleens mensen die naar de outlets in Roermond gaan, of naar Venlo. Direct over de grens bij Vaals ligt Aken, een behoorlijk grote stad, en dus zit het dorp vol met oerhollandse winkels als HEMA, Kruidvat en Albert Heijn. Niet voor de inwoners van het dorp zelf, want dat zijn er veel te weinig om zoveel winkels draaiende te houden. Duitsers rijden graag even de grens over om daar dingen te halen die in hun eigen land niet te krijgen zijn, vooral op zondag, als alles in Duitsland dicht is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:57

En wat dacht je van het toerisme in die Limburgse hoek en rond het drielandenpunt?! Ik denk niet dat Emmer Compas een enorme trekpleister is ;) .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:45

Ja, Z LImburg is natuurlijk druk, maar eerlijk gezegd vind ik het toch vreemd om in Nederland al Duits te praten. Als ik op vakantie ga of de grens over, spreekt ook niemand Nederlands. Dat is toch ook de charme? Als je de grens over gaat, dat daar alles anders is??

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:59

Als je vanaf Stein over de A2 richting Maastricht rijdt of bij Kerensheide de A76 op, waan je je al meteen in het buitenland, dus ach... waarom dan niet meteen Duits praten :') . Mijn vakantiegevoel begint daar waar de heuvels serieus worden <3 .

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:19

Ik heb zowel West Duitse als Oost Duitse kennissen. Ik vind de mentaliteit een erg groot verschil. De westerlingen zijn vaak wat makkelijker in de eerste omgang, de oosterlingen zijn in eerste instantie wat terughoudender. Misschien ook nog wat ouderwetser. Maar als je door de oosterlingen geaccepteerd ben is het voor het leven. Tenminste dat is mijn ervaring.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:04

Gem schreef:
Als je vanaf Stein over de A2 richting Maastricht rijdt of bij Kerensheide de A76 op, waan je je al meteen in het buitenland, dus ach... waarom dan niet meteen Duits praten :') . Mijn vakantiegevoel begint daar waar de heuvels serieus worden <3 .

Ik weet niet waar, maar zodra het platte land verandert in heuvels, ben ik ook op vakantie. Ik ben niet zo een vakantieganger, maar ben weleens in buitenland geweest met name vaak in Italie vanwege familie.

Maar de afgelopen jaren waren Z Limburg en de Ardennen prima vakanties. Ik zou daar ook echt goed kunnen wonen. Eigenlijk grappig, want Ardennen is ook maar paar uurtjes rijden en spreekt iedereen Frans.

Duitsers zijn volgens mij wel netjes met hun sanitair enzo. Wil je in Nederland ergens plassen, moet je goed kijken. Maar in Dld kun je overal stoppen en zijn de toiletten altijd schoon. Kost een muntje, maar betaal ik dan graag voor.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:46

Haha ja en die geen muntje kosten zijn vaak te goor voor woorden...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:08

Liever 70 eurocent (waarvan je bij Sanifair-locaties nog weer 50 terugkrijgt in de vorm van korting op koffie e.d.) voor een goed onderhouden, schone wc dan een vieze ziekte oplopen in een smerig hok.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:21

mij ging het ook eerder om wat hierboven geschreven werd, dat toiletten naast de snelweg in duitsland altijd zo schoon zijn, vergeleken met NL, want dat zijn ze echt alleen bij die Sanifair toiletten.
Ik ga ook altijd bij de 70 cent toiletten, maar soms is de nood zo hoog, dat je zeker richting het oosten wel eens bij zoz'n onbetaalde land. Maar moet zeggen dat ik daar toen toch maar achter een boom ben gaan zitten :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:47

Dan kies ik ook voor de boom. Tenzij daar ook toiletpapier ligt :') .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:12

Dan lijkt het inderdaad zo, omdat het bij de grote stopplekken in Dld vaker voorkomt dat het schoon is. Op weg naar Italie enkele jaren geleden, zijn we in Oostenrijk wel 4x gestopt en doorgereden omdat het een smeerboel was en ik ben echt een pietlut daarin.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:23

Altijd toiletpapier in de auto is wel iets dat je leert in de buitendienst! ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:35

NenaC schreef:
Altijd toiletpapier in de auto is wel iets dat je leert in de buitendienst! ;)

check! +:)+

(of zakdoekjes)