Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Olympia schreef:Wie moet niks van flexers hebben? De clienten? Dat is op mijn groep helemaal niet zo. Het is ook hoe wij als begeleiders ermee omgaan. Soms gebeurd het wel eens dat een collega ziek is en er een uitzendkracht komt. Ja so be it. En dan zijn er clienten die dat lastig vinden. Maar zo is het leven wel eens. Je kan niet alles voorkomen/plannen en soms loopt het wel eens anders. Als wij als begeleiders aan de clienten laten merken dat het niet erg is en alles goed komt dan leren ze daar ook wel wat meer mee om te gaan.
Olympia schreef:Wie moet niks van flexers hebben? De clienten? Dat is op mijn groep helemaal niet zo. Het is ook hoe wij als begeleiders ermee omgaan. Soms gebeurd het wel eens dat een collega ziek is en er een uitzendkracht komt. Ja so be it. En dan zijn er clienten die dat lastig vinden. Maar zo is het leven wel eens. Je kan niet alles voorkomen/plannen en soms loopt het wel eens anders. Als wij als begeleiders aan de clienten laten merken dat het niet erg is en alles goed komt dan leren ze daar ook wel wat meer mee om te gaan.
Zebrastreep schreef:Olympia schreef:Wie moet niks van flexers hebben? De clienten? Dat is op mijn groep helemaal niet zo. Het is ook hoe wij als begeleiders ermee omgaan. Soms gebeurd het wel eens dat een collega ziek is en er een uitzendkracht komt. Ja so be it. En dan zijn er clienten die dat lastig vinden. Maar zo is het leven wel eens. Je kan niet alles voorkomen/plannen en soms loopt het wel eens anders. Als wij als begeleiders aan de clienten laten merken dat het niet erg is en alles goed komt dan leren ze daar ook wel wat meer mee om te gaan.
Tja ik heb het ook zo geleerd je komt in hun huis. En helemaal sinds ik een hele mooie quote eigenlijk heb gehoord van cliënt zelf die de vraag terug stelde in wat voor pyjama wij sliepen. Eerst snapte ik niet helemaal waar het verhaal heen ging maar de clue was jij en heel veel anderen weten wel in wat voor pyjama ik slaap. Sindsdien denk ik er nog veel meer over na.
Waar ik hiervoor werkte werd het ook heel nadrukkelijk gezegd je komt in hun huis en ze mogen een eigen mening en wensen hebben.
Dat je zo denkt wordt overigens zeer gewaardeerd door familie. Ik ga graag met respect om met hun kind / broer / zus / neef / nichtje.
Het werk voor mij absoluut niet prettig. Ik ben al meedere malen geslagen door bewoners puur omdat ik ze niet begreep en hun mij niet en mij niet werd gemeld joh dit zijn eventuele triggers. Ik neem ze dit overigens niet kwalijk. En als je dan een kerel voor je hebt staan van bijna 2 meter met duidelijk gedragsproblematiek is het gewoon heel rot om flexer te zijn en daar een beetje mee in een gat te vallen.
Er gaan ook veel flexers weer weg. Meeste reden is onduidelijke communicatie. Maar ook wel mensen die echt bang worden en niet op hun plek zitten vanwege onduidelijk communicatie over bewoners.
Zebrastreep schreef:Het was niet zo schokkend maar wel vervelend als je alleen op een onbekende groep staat. Ik vindt het enger om iemand dood in bed te vinden dan geslagen te worden. Hiervoor ga ik nog hulp vragen want dit is op mijn vorige werklocatie gebeurd Je schrikt even als ze slaan maar ik spreek ze altijd streng toe. Terugslaan zie ik niet echt als een optie.
Laatste keer was meer stom van mijzelf ik kwam te dichtbij. Stond toen met een zzp'er van buitenaf op een groep en een zei ik die doen wel samen voor het slaan. Voordeel was dan zij vond dat juist wel uitdagend om mee te werken en ik vindt de mensen met downsydroom en dementie juist heel leuk om te begeleiden dus dan vang je elkaar wel op.
Ik heb nu gelukkig mijn vaste woning wat goed bij mij past. Leuk en fijn team waarin dingen goed bespreekbaar zijn. Ik voel me daar ook zeker genoeg en kan daar heerlijk mijn eigen ding doen.
Zebrastreep schreef:Het was niet zo schokkend maar wel vervelend als je alleen op een onbekende groep staat. Ik vindt het enger om iemand dood in bed te vinden dan geslagen te worden. Hiervoor ga ik nog hulp vragen want dit is op mijn vorige werklocatie gebeurd Je schrikt even als ze slaan maar ik spreek ze altijd streng toe. Terugslaan zie ik niet echt als een optie.
Laatste keer was meer stom van mijzelf ik kwam te dichtbij. Stond toen met een zzp'er van buitenaf op een groep en een zei ik die doen wel samen voor het slaan. Voordeel was dan zij vond dat juist wel uitdagend om mee te werken en ik vindt de mensen met downsydroom en dementie juist heel leuk om te begeleiden dus dan vang je elkaar wel op.
Ik heb nu gelukkig mijn vaste woning wat goed bij mij past. Leuk en fijn team waarin dingen goed bespreekbaar zijn. Ik voel me daar ook zeker genoeg en kan daar heerlijk mijn eigen ding doen.
Zebrastreep schreef:Ik heb er op mijn vorige werk ontslag door genomen omdat ik geen juiste nazorg kreeg. Het was een kleine organisatie, klein team en een heel kort lijntje naar de zorgondernemers.
Ik kreeg op een hele vervelende manier te horen pas na 3!!! Weken dat ik niet meer alleen mocht staan omdat ik niet goed 'gehandeld' had en bepaalde verantwoordingen niet aan kon. Ik mocht eigenlijk helemaal niks meer proberen. Motivatie was compleet weg en ik was hartstikke onzeker en ook nog eens heel zenuwachtig om mensen uit bed te halen en ik voelde me heel erg in de steek gelaten door zowel de zorgondernemers als het team. Ook werd ik steeds vergelijken met de collega die erbij was die overigens toen nog stagiaire was wat met mijn ervaring nooit , maar dan ook nooit gemogen had. Beide eigenlijk compleet aan ons lot over gelaten. Maar omdat hij haar als eerste vond en 112 had gebeld werd hij bijna als een held onthaald. Ik heb hier ook nog excuses voor gekregen dat de zorgondernemers mij hadden vergeleken met een andere collega. Ik vroeg regelmatig om hulp en dat ik er wat mee wou doen. Dan kreeg ik maar tips als lees dit boek maar... op den duur zei ik ook ik heb hier niks aan maar dan kreeg ik weer het ene na het andere verwijt. Ze hadden eigenlijk moeten zeggen sorry we weten niet hoe we je kunnen helpen maar zullen we samen opzoek naar begeleiding van buitenaf? Nee ik moest maar naar de psycholoog om aan mijn angsten te werken. Maar goed ik heb de afgelopen jaren al bij een psycholoog gelopen en ik weet wanneer het nodig is en dat gevoel had ik nu niet. Ze wouden er eigenlijk gewoon simpel vanaf komen.
Op de duur kreeg ik dus een aanbod van een andere organisatie en toen is de bom eigenlijk gebarsten en heb ik ontslag genomen. Ook voor mijn eigen gemoedstoestand. Eerste waarnaar ik heb geïnformeerd is of ze haar een hulpteam hadden anders was ik er niet begonnen want een herhaling had ik geen zin in.
Ik heb nu nog wel spanning om mensen uit bed te halen. Het is maar kort maar wel heel vervelend. Ik mag hier ieder moment daar nog om hulp voor vragen en wil dat eigenlijk ook nog wel doen. Maar wel is mijn motivatie en plezier gelukkig weer terug gekomen ( en een deel van het zelfvertrouwen ook).