De gezamelijke rekening en samen sparen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:12

Mijn vriend heeft een bedrijf. Verder dan een gezamenlijke rekening voor vaste woonlasten + boodschappen en gezamenlijke spaar voor vakanties en grote huishoudelijke uitgaven zit er niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:55

Het is inderdaad zakelijk gezien, klopt. Voor een paardenmens is het redelijk logisch dat je moet investeren voor les, transport, startpas etc als je op wedstrijd wil gaan. Hij heeft altijd relatief goedkoop basket kunnen spelen en vanaf bepaald niveau wordt je er zelfs voor betaald. Dat is echt een aardig contrast, en dat ging er lange tijd niet echt in. Maar ik gok dat ik niet de enige ben met een partner die daar op vast liep. Als ik alleen maar wou gaan boscrossen zou ik die investeringen ook niet doen trouwens :Y)

Het ziet er nu wel naar uit dat ik op termijn misschien extra uren kan gaan werken. De enige reden dat ik dat zou doen, is dus om iets meer te kunnen sparen. Fulltime zou ik nooit meer doen, daarvoor is onze quality time me veel te veel waard.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 06:59

Inmiddels zijn wij er uit alleen nog langs de bank om dan een gezamenlijke rekening van mijn rekening te maken en voor mij een aparte rekening aanvragen. Allebei een privé +spaar en een gezamenlijke die we ook voor boodschappen kunnen gebruiken en daarbij nog 2 spaar(huis+vakantie).

Heb dus de inkomsten - uitgaven /2 =?

Dan is het mijn inkomsten -?
Zijn inkomsten -?

Dat is het bedrag wat je naar de gezamenlijke stort. Dan draag je allebei naar ratio bij maar houden we voor onszelf hetzelfde over.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:43

Wij hebben vanaf dat we gingen samenwonen een gemeenschappelijke rekening geopent. In het begin stortte wij daar allebei een vast bedrag op puur voor huur, boodschappen en andere kosten voor het huis. Over de jaren heen zijn we steeds meer dingen van de gemeenschappelijke rekening gaan betalen. Inmiddels gaan alle vaste afschrijvingen (dus ook onze eigen zorgverzekeringen bv) daar vanaf. En aangezien mijn man vorig jaar voor zichzelf is begonnen en we een tijd van alleen mijn salaris hebben geleefd is het inmiddels allemaal 1 pot nat. Nu dat hij weer aardig begint te verdienen laten we allebei een paar honderd euro op onze eigen rekening staan en gaat de rest allemaal naar de gemeenschappelijke rekening. Daar hebben we nu dus ook het grootste spaarpotje.

Ik zou niet zo snel mijn eigen rekening willen opzeggen, ik vind het fijn om een potje te hebben wat helemaal van mij is en ook om cadeaus te kopen bv. Niet dat we ooit discussie hebben over uitgaven of elkaar iets niet gunnen, maar ik hoef me nu niet schuldig te voelen als ik een iets te duur jurkje koop bv :+ Overigens had mijn moeder vroeger ook haar eigen rekening, ondanks dat alleen mijn vader werkte. Hij maakte gewoon elke maand wat geld over dat echt voor haar zelf was, dus ook als 1 van beide thuisblijft voor de kinderen oid kan je nog best een eigen rekening hebben. Het is gewoon afhankelijk van wat je beide prettig vind werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:45

Waarom moet de jouwe gezamenlijk worden en jij een nieuwe openen? Je kan de jouwe toch privé houden en de gezamenlijke nieuw starten?

Wij hebben indertijd uitgerekend wat de maandelijkse vaste lasten ongeveer waren. Daar dan nog een extra bovenop voor boodschappen. Dat bedrag /2 is wat we elk bijdragen.

moonsparkle

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 08:07

Simpelweg omdat dat makkelijker is, dan blijft het rekeningnummer hetzelfde en hoef ik alleen de paar vaste prive lasten een nieuw rekeningnummer te geven :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:31

Ah op die manier kan het inderdaad ook ja :D

Jamiie

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:40

Wij hebben een boodschappen rekening waar we iedere week automatisch €25 per persoon naar storten. Daar doen we boodschappen van.

De huur en alle bijbehorende kosten van een huurhuis gaat van mijn vriend zijn rekening en ik maak maandelijks een (naar rato) bedrag naar hem over. De verzekeringen (behalve zijn zorgverzekering) betaal ik.

Mocht er iets in huis aangeschaft moeten worden, betaald 1 van ons dat en de ander maakt de helft daarvan over.

We hebben allebei een eigen spaarrekening en sparen hoeveel we zelf willen en geven uit hoeveel/aan wat we zelf willen. Ik heb dure hobby's, hij minder dure. We weten van elkaar hoeveel er binnenkomt en hoeveel er ongeveer gespaard word.

Een beetje ingewikkeld misschien, maar voor ons werkt dit voor nu prima. Alles gaat automatisch.
Mochten wij gaan trouwen, geregistreerd partnerschap gaan doen of een kind mogen krijgen, doen we waarschijnlijk wel alles op 1 hoop en dan ieder een eigen rekening waar een gedeelte van de inkomsten naar toe gaat voor eigen uitgaven. :)