Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:56

Jester_ schreef:
Tja ik zou gewoon stiekem aan de zuip gaan als ik ts was geweest, dus wat dat betreft siert het haar wel :j
Nee, ik niet. Gewoon drie jaar geleden al een baantje gezocht voor dat rijbewijs. Vind het echt een belachelijke afspraak, maar ik hou niet van liegen, vind ik te veel moeite.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:57

Die afspraak is inderdaad het hele ding. Je moet leren om je te houden aan een dergelijke deal.

Dus wel drinken is zelf rijbewijs betalen.

Als ouder zou ik nooit zo'n afspraak maken. Om diverse redenen.

Een ervan is wat TS nu aanhaalt. Ze zit klem tussen iets dat ze wil proberen en loyaliteit. En als ouder is het dan ook een zwaktebod om de regels aan te passen. Want ja, Nix is Nix.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:59

En daarom hebben wij dus nooit gesteld "als jij dit niet doet, dan zullen wij....." (auto rijles betalen/ponykamp betalen/whatever).
Het werkt gewoon niet op die manier.

Dus, TS. Drink een borrel en neem je verlies: geen gratis autorijles. Heb je meteen geleerd dat heel strenge afspraken maken niet de slimste keuze is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:01

De afspraak is gemaakt tussen de 2 partijen.
Niemand houdt ts tegen om zich niet aan die afspraak te houden, maar dan zullen er wel consequenties zijn. Is ook een wijze les.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:03

ReadTheRulez schreef:
Vragen of je thuis een feestje mag organiseren? Waarbij je een x aantal drankjes mag hebben? Je ouders kunnen erbij zijn, in de buurt blijven of weggaan, maar net wat ze willen.

Want ik vind je punt, je leert er ook niet mee omgaan, wel getuigen van een goede instelling.

Alsof je alleen voor je 18e om kan leren gaan met drank :Z

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:03

Alcohol is niet alles. Ik snap dat het niet chill is als je vrienden drinken en je zelf ook nieuwsgierig bent naar hoe dat is. Het is misschien een paar keer spannend, maar daarna is het eigenlijk niet zo bijzonder meer. Nou moet ik zeggen dat mijn ouders ook wel redelijk relaxt erover waren en nooit echt hebben gezegd "MAG NIET". Mede daardoor is het nooit echt een ding geweest om te drinken.

Je kunt het met je ouders erover hebben dat je ook graag wilt proberen. Ik denk dat als je open het gesprek in gaat, zij hier ook wel voor open staan en misschien ook wel mee willen zoeken naar oplossingen / een compromis. Als je met redelijke argumenten komt en het zelf ook gewoon een keer wil proberen, kan ik me voorstellen dat ze wel willen schipperen.
(Groepsdrukachtig wat in topic genoemd wordt vind ik dan wel weer een slechte reden. Ik heb vaak genoeg dat ik nog moet rijden 's avonds terwijl de anderen een biertje doen. Helemaal prima, maar dan drink ik ook gewoon niet en er is letterlijk niemand die me dan pusht om het alsnog te gaan doen. Ook wanneer ik zeg dat ik gewoon geen zin heb, is er ook niemand die me zegt van "ahhhhh kom op! Eentje maar!" en dat moet ook gewoon kunnen. Respect voor elkaar begint met accepteren van nee.)

kiki1976 schreef:
Ik vind het altijd een beetje chantage om eerlijk te zijn.
Je krijgt dit of dat als je voor een bepaalde leeftijd niet drinkt of rookt.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Dit is geen chantage. TS heeft eigen keus om te drinken of niet. Mijn ouders hebben me die keuze gegeven voor het roken en rijbewijs. Ik mocht best roken, hoefde ik ook niet geheim te houden voor ze, maar dan was het gewoon geen rijbewijs meer. Een heftig verbod instellen vind ik toch van een ander kaliber dan "als je het volhoudt, belonen we dat. Lukt dat niet, geen man overboord, maar dan krijg je ook geen beloning voor het afslaan van." Niet meer dan terecht lijkt me en verre van chantage. Broers en ik hebben nooit gerookt en ook nooit die drang ertoe gevoeld.
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 16-07-17 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:07

Maar de afspraak was toch ook niet echt gelijkwaardig gemaakt?
Ten eerste vind ik het maar normaal dat je ouders je rijbewijs betalen (oke, hier is het niet zo duur, maar dan nog)
Ten tweede, wanneer is die afspraak gemaakt? Wanneer dat bijvoorbeeld is gebeurd wanneer ts 14 was, vind ik het niet abnormaal dat ze het nu wil herzien. Toen leek het immers een makkelijke keuze: aan drank had ze nog geen behoefte, dus dan is die afspraak snel gemaakt.
Ergens is het ook wel chantage, want je bent niet goed bij je hoofd als je geen rijbewijs wilt. Maar wat is er mis met eens wat alcohol te drinken? (met jezelf elke week ladderzat zuipen veel, maar ik ga ervan uit dat iedrreen op bokt het verstand heeft om het bestaan van gradaties te begrijpen: een drankje drinken is iets anders dan je zat drinken. Drinken hoeft niet 3x per week te gebeuren. Men drinkt niet enkel sterke drank of shotjes.

Op bokt is dit ook geen onderwerp om te bespreken, want blijkbaar doet iedereen hier panisch over drank.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:09

Groepsdruk wil niet zeggen dat je geen nee kan zeggen hé.
Maar het wegwuiven ervan of maar aannemen dat het geen invloed heeft wat anderen doen klopt niet.

Als mens en al helemaal als tiener ervaar je trends en druk vanuit de mensen om je heen. Denk aan zoiets onschuldigs als de fidget spinner of merkkleding. Maar ook aan maatschappelijke meningen over b.v buitenlanders en de omgang met drank. De groep waarin je je bevindt bepaalt mee hoe jij in het leven staat.

Ja, jouw mening kan en mag anders zijn dan die van je 'groep'. Maar diezelfde groep speelt absoluut een rol in jouw meningsvorming!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:10

Madison schreef:
Ik snap TS ook wel en ben het met je eens! Alleen wat ik niet zo goed begrijp (en nee, zo oud ben ik niet, ik ben 29), is dat 'jongeren' het idee hebben dat alcohol erbij hoort en uit TS haar openingspost haal ik dat ze het gewoon leuk wil hebben met haar vrienden. Impliciet dus: ik wil ook drinken, want dan heb ik het leuk.

Maaaaaar, ik vind het wel netjes dat TS het bespreekbaar maakt ipv stiekem gaat drinken. Dan ben je inderdaad nog verder van huis. Wat ik dus bedoel is dat er iets meer moet worden nagedacht over het waarom. Waarom zou je alcohol willen gebruiken? Het leuk hebben is echt een verkeerde reden in mijn optiek. Je drinkt alcohol of je rookt een joint, omdat je ervan kunt genieten, niet omdat je vrienden het ook allemaal doen. En TS is inderdaad nog jong, maar groepsdruk of bang zijn 'erbuiten te vallen' is een zeer slechte reden om te starten met alcohol.

Nou, ik ben 26, bijna 27... En ik vraag me hetzelfde af... Sinds wanneer hoort het erbij?
Maar ik denk dat we dan weer terug kunnen vallen op mijn vorige antwoord... Althans... Als ik terug denk naar een jaar of 10 geleden... Voor ons was alcohol heel normaal. Ongeveer net zo normaal als niet drinken... We gingen voor het stappen samen 'indrinken', want in de discotheek was drank duur. Maar kwamen nooit dronken terug. We vonden het gewoon leuk om mierzoete drankjes te mixen en dat was thuis royaal op voorraad. Zonder dat we de neiging kregen om er veel te veel van te nemen. Want dat was niet cool. Dat zag je wel bij de wat oudere jeugd (rond de 20/22), die waren echt niet cool als ze smoor waren.

Tegenwoordig wordt er zo spastisch met het onderwerp alcohol omgegaan, dat jongeren alleen maar nieuwsgieriger worden. En heel erg graag een keer smoordronken willen worden... Gewoon om te weten hoe het voelt.

Je kan je dus afvragen waar die groepsdruk begint. Zijn dat de jongeren onderling? Natuurlijk is er altijd eentje in de groep die het aanwakkert en graag die stiekeme dingen doet. Er zijn ongetwijfeld ook een aantal wiens ouders zeggen: "Kom gezellig hier zitten, wij zorgen voor een drankje." Waarbij de kinderen op een nette manier kennis maken met drank, die het als iets 'normaals' beschouwen, zonder dat het in het extreme genuttigd wordt. En die ook niet de behoefte krijgen om het in het extreme te nuttigen. Het is immers niet iets spannends. Maar van buitenaf wordt alcohol gewoon ontzettend spannend en geheimzinnig gemaakt. Iedere puber begrijpt dat alcoholmisbruik hersenschade oplevert, maar ook iedere puber is nieuwsgierig.

Wat betreft kosten rijbewijs... Ik heb van mijn ouders 'maar' 1000 euro gekregen. Ik heb 45 lessen gehad ofzo, 2 keer afgereden. En ik had ook gewoon op mijn 19e mijn rijbewijs. Je moet ook gewoon op tijd beginnen met sparen, niet een maand voor je mag gaan lessen. Maar kennelijk wordt er tegenwoordig ook maar weinig aan kinderen geleerd over sparen. Sowieso verbaas ik me er over hoe weinig mensen er sparen tegenwoordig, tsjah, dan moet je ook niet gaan mekkeren dat je je rijbewijs niet kan betalen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:13

rien10 schreef:
En daarom hebben wij dus nooit gesteld "als jij dit niet doet, dan zullen wij....." (auto rijles betalen/ponykamp betalen/whatever).
Het werkt gewoon niet op die manier.

Dus, TS. Drink een borrel en neem je verlies: geen gratis autorijles. Heb je meteen geleerd dat heel strenge afspraken maken niet de slimste keuze is.

Bij ons thuis vroeger ook niet. niks geen afspraken. Er werd gewoon over gesproken over wat het met je doet en de verantwoording lag bij ons zelf. Maar ik had van tiener af aan al een hekel aan dronken mensen dan was het niet gezellig meer en ik heb dat nog steeds.
Als pa of ma iets van drank hadden bij het eten mochten wel wel eens een slokje of en klein nipje van pa's whiskey :r
Roken deed niemand bij ons en ben heel blij dat ik daar nooit aan begonnen ben.

Nu ruim volwassen en heb ik genoeg a 1 of 2 wijntjes en soms wat sterkers na het eten. En niet eens elke week. Eigenlijk alleen als ik met mijn broer bij mijn ouders ga eten.

Oja...zelf rijbewijs betaald :P

eclair98

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:17

(ik reageer nog een keertje := )

Ik heb zulke afspraken nooit gemaakt met mijn ouders. Mijn moeder heeft op een hospice en binnen de zorg gewerkt, als je die verhalen hoort, wil je nooit meer roken!! Ook het gebruik van alcohol is altijd een goed te bespreken onderwerp geweest met mijn ouders. Wil je het proberen? Prima, maar thuis (Ik slik daarbij medicatie wat alcohol iets lastiger maakt :P ).

Ik heb wel ontzettend vieze pure mazzel dat mijn ouders mijn rijbewijs willen betalen voor het behalen van mijn mbo diploma. Ik zelf heb gelijk gezegt ook al vast een verjaardagscadeautje etc....!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:22

Mijn ouders hebben het heel anders aangepakt, bij ons was het: wanneer je je diploma behaalt krijg je rijles. Maakt niet uit wat voor niveau, en dat is iets wat "toch uiteindelijk wel komt". Dan is het geen voorwaarde, maar meer een cadeau omdat ze heel trots zijn dat je zoiets belangrijk geflikt hebt.

Voorwaardes hebben mijn ouders nooit aan gedaan. Mijn ouders hebben goed voorgelicht over drank, etc. Natuurlijk hebben ze liever niet dat we veel drinken/roken (broer rookt), maar ze houden ons ook niet tegen. Één keer heb ik bij het uitgaan echt mijn grenzen opgezocht, en ben toen straal bezopen en kotsmisselijk thuisgekomen. Moeder: "ja, dat krijg je ervan", terwijl ze me een teil gaf. Teveel drinken dan ook gelijk afgeleerd. :)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:18

Damned schreef:
Ten eerste vind ik het maar normaal dat je ouders je rijbewijs betalen (oke, hier is het niet zo duur, maar dan nog)
Ten tweede, wanneer is die afspraak gemaakt? Wanneer dat bijvoorbeeld is gebeurd wanneer ts 14 was, vind ik het niet abnormaal dat ze het nu wil herzien. Toen leek het immers een makkelijke keuze: aan drank had ze nog geen behoefte, dus dan is die afspraak snel gemaakt.
Ergens is het ook wel chantage, want je bent niet goed bij je hoofd als je geen rijbewijs wilt. Maar wat is er mis met eens wat alcohol te drinken? (met jezelf elke week ladderzat zuipen veel, maar ik ga ervan uit dat iedrreen op bokt het verstand heeft om het bestaan van gradaties te begrijpen: een drankje drinken is iets anders dan je zat drinken. Drinken hoeft niet 3x per week te gebeuren. Men drinkt niet enkel sterke drank of shotjes.

Op bokt is dit ook geen onderwerp om te bespreken, want blijkbaar doet iedereen hier panisch over drank.

Normaal dat je ouders je rijbewijs betalen? I wish. Bij ons thuis moest je werken voor luxe dingen.

Ik kreeg een paard om me te motiveren mijn best te doen op school. Niet om te chanteren maar te stimuleren. Paard en stal werd betaald, alle extra's werkte ik voor.

Een rijbewijs heb je niet nodig als 18 jarige. Kan je prima zelf voor werken.

Wanneer de afspraak gemaakt is maakt in mijn ogen ook niet uit. Je hebt 2 keuzes: je houdt je er aan en incasseert de beloning, je besluit wel te willen drinken en zegt tegen je ouders: sorry pap, mam, bedankt voor jullie aanbod maar ik ben te nieuwsgierig en wil toch eens weten wat dat drinken nou is.
Ik zou als ouder daar echt niet boos om zijn. Misschien zelfs zeggen dat een keer thuis drinken er nog wel binnen valt. Maar op stap met vrienden aan de zuip (zeker om die reden..). Tsja dan betaal je zelf je rijbewijs maar. Verbieden heeft geen zin maar ik beloon het niet een afspraak te verbreken.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:42

Stel ze zeggen dat je per week 1 a 2 drankjes mag drinken. Dan maakt dat voor jouw probleem geen verschil.. Jij bent nog steeds nuchter, terwijl je vrienden aangeschoten zijn..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:44

TS denk er goed over na want straks moet je het zelf gaan betalen en dan krijg je misschien wel spijt en denk je ach had ik nog maar even gewacht dan had ik nu m'n rijbewijs en m'n centen nog in m'n eigen zak!

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:49

Wel jammer dat ts nu niet meer reageert

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:51

Niet iedereen zit hele dagen op bokt. Ts heeft ook heel wat bij te lezen zo hard als dit topic gaat.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:56

loesje4600 schreef:
Wel jammer dat ts nu niet meer reageert

Moet je de ganse dag op Bokt hangen dan?

Ik heb mijn rijbewijs ook gekregen, uit de erfenis van mijn opa. Voor mijn scooterrijbewijs én mijn scooter, moest ik wel een "tegenprestatie" leveren: niet dronken worden en niet roken. Ik heb dat volgehouden en kreeg een scooter + rijbewijs.
Mijn zus had goed en wel een week haar scooter, rookte en zei toen lachend: "Maar ik heb me aan de afspraak gehouden, dus ik hoef het niet zelf te betalen." Ze kon voor haar chique scooter, het rijbewijs én de bijkomende kosten alsnog gaan werken om het terug te betalen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:02

Ik zou ook niet meer reageren om eerlijk te zijn. Al die posts waarin staat dat als ts nu begint ze nooit meer van de alcohol afkomt en dat klinieken en aa-meetings al overvol zijn.... Even serieus.
Ts, het is volkomen normaal om op die leeftijd te willen ontdekken, zowel de wereld als jezelf, relaties, interesses en ja ook alcohol en misschien wel roken en drugs.
Ik vind het al een hele stap dat je er serieus over nadenkt en het met je ouders wil bespreken. Je ouders mogen trots op je zijn dat je niet alles stiekem doet.
Bedenk wel dat als je een afspraak breekt er consequenties volgen, neem dat mee in je beslissing.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:07

Gewoon bespreken met je ouders. Als je mijn dochter was, zou ik blij zijn als je open en eerlijk tegen me bent.

Een compromis vinden lijkt me wel lastig. Je kunt wel drank met een laag % drinken, maar dat zegt uitrindelijk niets over hoeveel je binnenkrijgt.... En een rijbewijs is niet zomaar iets, dus ik kan me wel voorstellen dat je ouders willen dat je daar echt iets moeilijks voor doet.

Maar stel dat je ouders je dat van dat rijbewijs nooit beloofd hadden? En tegen je hadden gezegd: :we willen niet dat je tot je 18e drinkt en zouden erg teleurgesteld zijn als je dat toch doet." Hoe was het dan gelopen?

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:17

Waarom moet je je altijd bewijzen om wat duurs te krijgen? Ik vind het een mooier idee als ze zeggen omdat je zo verstandig mee om gaat en evt je diploma ofzo haalt (ik noem maar even wat) zijn wij zo trots op je dat je dat van ons krijgt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:22

Goh ... wat een lieve ouders hebben sommige van jullie. :)
Ik heb nooit gerookt of gedronken voor mijn 18de en ben ook niet zwanger geworden, maar heb nooit een rijbewijs, brommer, auto, pony, hond, telefoon(abonnement), huisje/flatje, bijdrage in de huur of hypotheek of andere dure en luxe dingen van mijn ouders gehad. -O-

Ik werkte vanaf mijn 17de gewoon fulltime en heb alles zelf moeten betalen, wat ik overigens ook heel normaal vind.
Wat ik wel van mijn ouders heb gekregen is een fijne jeugd en veel liefde en daar ben ik nog het meest dankbaar voor. :D Tja ... ik weet het ... corny. Sorry! :o

Dat gezegd hebbende: TS, hartstikke fijn dat je niet stiekem alcohol gaat drinken, maar het eerst met je ouders wilt overleggen. Echt top! Je argumenten vind ik erg kinderlijk nog, maar als je vraagt of je misschien in hun bijzijn een wijntje (getsie :r ) of een biertje (ook getsie :r ) mag drinken, gewoon om het een keertje te ervaren, willen ze dat misschien wel eens proberen. Ze zullen je eerlijkheid in ieder geval zeker waarderen. Alcohol willen drinken "omdat de anderen ook drinken" vind ik zwak, maar dat ligt -denk ik- ook aan de leeftijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:55

Damned schreef:

in feite is je rijbewijs iets dat je kunt halen vanaf dat je volwassen bent of geacht wordt dat te zijn..

Waarom is het dan normaal dat je ouders voor kosten opdraaien die je wilt maken als volwassene?
is het dan ook normaal dat ze je eerste huis voor je inrichten.. of je eerste huis kopen?
of je eerste auto kopen?

Autorijden is een eerste stap in je volwassen leven (samen met stemmen).. ik vind het daarom absoluut geen 'normaal' dat je ouders dat horen te betalen..

ik had de keuze.. brommer krijgen (toen nog geen rijbewijs voor nodig) of autorijlessen.. op mijn 15e was ik intelligent genoeg om te weten dat autorijlessen duur waren en deze waarschijnlijk (als ik alles in een keer zou halen) plaats zouden vinden als ik al het huis uit was om te studeren, dus al veel kosten had, of snel zou gaan hebben.. Mijn keuze was dus om autorijlessen te krijgen en ik was retedankbaar daarvoor.. Uiteindelijk boys will be boys, mijn vader moest en zou toch zijn kind op een brommer krijgen, dus ik kreeg alsnog ook een brommertje op mijn 16e verjaardag hehe..

enige normale dat ik 'vind' is dat je een fiets van je ouders krijgt, zodra je meer dan 1 kilometer van school af woont, en eventueel een nieuwe als je naar de middelbare gaat (omdat de eerste te klein is).. rest is luxe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:57

Cowgirl schreef:
ReadTheRulez schreef:
Vragen of je thuis een feestje mag organiseren? Waarbij je een x aantal drankjes mag hebben? Je ouders kunnen erbij zijn, in de buurt blijven of weggaan, maar net wat ze willen.

Want ik vind je punt, je leert er ook niet mee omgaan, wel getuigen van een goede instelling.

Alsof je alleen voor je 18e om kan leren gaan met drank :Z

Als niet voor je 18e weet hoe je moet drinken ben je reddeloos verloren :j. Die indruk krijg ik wel vaker in zulk soort topics :=

loesje4600 schreef:
Waarom moet je je altijd bewijzen om wat duurs te krijgen? Ik vind het een mooier idee als ze zeggen omdat je zo verstandig mee om gaat en evt je diploma ofzo haalt (ik noem maar even wat) zijn wij zo trots op je dat je dat van ons krijgt

Tja... omdat die paar duizend euro ook niet zomaar komen aanwaaien bij de meeste ouders :+ Die moeten daar ook hard voor werken en sparen, dus ik snap best dat er een soort van tegenprestatie tegenover mag staan :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:01

Damned schreef:
Maar wat is er mis met eens wat alcohol te drinken? (met jezelf elke week ladderzat zuipen veel, maar ik ga ervan uit dat iedrreen op bokt het verstand heeft om het bestaan van gradaties te begrijpen: een drankje drinken is iets anders dan je zat drinken. Drinken hoeft niet 3x per week te gebeuren. Men drinkt niet enkel sterke drank of shotjes.

Omdat uit de laatste onderzoeken blijkt hoe schadelijk precies alcohol voor ontwikkelende hersenen is. Nog veel schadelijker dan vroeger werd gedacht. Ook als je maar 1 drankje drinkt en ook als je je niet klemzuipt en ook als je dit niet 3x p/w doet.
Een drankje kan al schadelijk zijn. En dat hoeft niet zo te zijn, maar je weet niet van tevoren bij wie het wel of niet schadelijk is. Ook merk je het niet gelijk, maar pas jaren later, als je hersens uitontwikkeld zijn (of niet, door de alcohol)

En het normaal vinden dat ouders het rijbewijs betalen := Ik vond het een zegen dat de mijne het deden, maar hier in de omgeving is dat echt niet vanzelfsprekend :n