Madison schreef:Ik snap TS ook wel en ben het met je eens! Alleen wat ik niet zo goed begrijp (en nee, zo oud ben ik niet, ik ben 29), is dat 'jongeren' het idee hebben dat alcohol erbij hoort en uit TS haar openingspost haal ik dat ze het gewoon leuk wil hebben met haar vrienden. Impliciet dus: ik wil ook drinken, want dan heb ik het leuk.
Maaaaaar, ik vind het wel netjes dat TS het bespreekbaar maakt ipv stiekem gaat drinken. Dan ben je inderdaad nog verder van huis. Wat ik dus bedoel is dat er iets meer moet worden nagedacht over het waarom. Waarom zou je alcohol willen gebruiken? Het leuk hebben is echt een verkeerde reden in mijn optiek. Je drinkt alcohol of je rookt een joint, omdat je ervan kunt genieten, niet omdat je vrienden het ook allemaal doen. En TS is inderdaad nog jong, maar groepsdruk of bang zijn 'erbuiten te vallen' is een zeer slechte reden om te starten met alcohol.
Nou, ik ben 26, bijna 27... En ik vraag me hetzelfde af... Sinds wanneer hoort het erbij?
Maar ik denk dat we dan weer terug kunnen vallen op mijn vorige antwoord... Althans... Als ik terug denk naar een jaar of 10 geleden... Voor ons was alcohol heel normaal. Ongeveer net zo normaal als niet drinken... We gingen voor het stappen samen 'indrinken', want in de discotheek was drank duur. Maar kwamen nooit dronken terug. We vonden het gewoon leuk om mierzoete drankjes te mixen en dat was thuis royaal op voorraad. Zonder dat we de neiging kregen om er veel te veel van te nemen. Want dat was niet cool. Dat zag je wel bij de wat oudere jeugd (rond de 20/22), die waren echt niet cool als ze smoor waren.
Tegenwoordig wordt er zo spastisch met het onderwerp alcohol omgegaan, dat jongeren alleen maar nieuwsgieriger worden. En heel erg graag een keer smoordronken willen worden... Gewoon om te weten hoe het voelt.
Je kan je dus afvragen waar die groepsdruk begint. Zijn dat de jongeren onderling? Natuurlijk is er altijd eentje in de groep die het aanwakkert en graag die stiekeme dingen doet. Er zijn ongetwijfeld ook een aantal wiens ouders zeggen: "Kom gezellig hier zitten, wij zorgen voor een drankje." Waarbij de kinderen op een nette manier kennis maken met drank, die het als iets 'normaals' beschouwen, zonder dat het in het extreme genuttigd wordt. En die ook niet de behoefte krijgen om het in het extreme te nuttigen. Het is immers niet iets spannends. Maar van buitenaf wordt alcohol gewoon ontzettend spannend en geheimzinnig gemaakt. Iedere puber begrijpt dat alcoholmisbruik hersenschade oplevert, maar ook iedere puber is nieuwsgierig.
Wat betreft kosten rijbewijs... Ik heb van mijn ouders 'maar' 1000 euro gekregen. Ik heb 45 lessen gehad ofzo, 2 keer afgereden. En ik had ook gewoon op mijn 19e mijn rijbewijs. Je moet ook gewoon op tijd beginnen met sparen, niet een maand voor je mag gaan lessen. Maar kennelijk wordt er tegenwoordig ook maar weinig aan kinderen geleerd over sparen. Sowieso verbaas ik me er over hoe weinig mensen er sparen tegenwoordig, tsjah, dan moet je ook niet gaan mekkeren dat je je rijbewijs niet kan betalen.