Schelden in je relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Schelden in je relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:33

En wat gebeurt er wanneer je gewoon boekt en hem mededeelt dat er nog vijf weken zijn waar hij uit kan kiezen??

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:34

Schelden is respectloos en hoort niet in een relatie.
Echter, iedereen kan zijn geduld verliezen. Maar naderhand zeggen dat het 'normaal' is, is niet mijn norm.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:38

Ik denk dat het niet relevant is wat 'normaal' is, wat bokt vindt, of wie er gelijk heeft in de discussie. Ik denk dat het relevant is wat jullie willen, met elkaar, hoe jullie met elkaar om willen gaan. Ik zou aanraden om er een goed gesprek over te hebben, en aan te geven hoe pijnlijk en vervelend het voor jou is als hij je uitscheldt. Dat je er nu nog een rotgevoel over hebt omdat je uit zijn lakse houding verwacht dat hij het een volgende ruzie weer zal doen. Hopelijk ziet hij dan in dat het voor jou blijkbaar een grotere 'deal' is dan voor hem en kan hij rekening met je houden wanneer jullie weer een keer ruzie hebben.

Andersom zou ik ook begrip tonen voor zijn frustratie en stress rondom de vakantie. Ook al vind je die niet gegrond, het kan soms al zo'n verschil maken in een ruzie om het gevoel te hebben dat je begrepen wordt en er mee wordt gedacht, ook al heb jij je beslissing eigenlijk al gemaakt. :)

Als ik ruzie met mijn partner heb schreeuwen we ook weleens, maar daar heb ik dan achteraf wel altijd spijt van omdat ik weet hoe pijnlijk het kan zijn. Ik zou er echt van schrikken als hij achteraf geen spijt zou hebben terwijl ik me gekwetst voel. Heb je dat wel naar hem uitgesproken? Misschien realiseert hij zich niet hoe naar jij het vond? We praten het hier ook altijd direct uit. Dan kan je ook beter inschatten hoe je een volgende keer met elkaar om kan gaan, als je uitspreekt wat je wel/niet fijn vindt naar elkaar.

Het is natuurlijk prima dat er mensen zijn die elkaar wel uit kunnen schelden en er geen rotgevoel aan overhouden. Het lijkt me uit het feit dat TS er een topic over heeft geopend dat dat niet het geval is. Als dan één van de personen in de relatie wel zo is en de ander niet moet je toch met elkaar een manier vinden om ermee om te gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:51

lieveli schreef:
Nee schelden hardop doe ik niet. Natuurlijk dénk ik wel eens wat, maar echt schelden tijdens een ruzie deed ik toen ik 14 was.

Nou inderdaad al deed ik dat toen ook nooit tegen vriendjes . Onvolwassen mijn man en ik hebbrn weleens woordenwisseling maar schelden elkaar nooit uit.. ook niet gedaan en ook geen behoefte aan. ( kan hem weleens achter het behang plakken.. dat wel) en schreeuwen naar elkaar is anders als uitschelden

Relatie us respect voor elkaar hebben en daar hoort uitschelden niet bij.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 12-07-17 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:52

Robin_S schreef:
Valt me op dat in relatietopics heel wat bokkers zonder blikken of blozen zeggen "zou bij mij niet waar zijn", "bij mij was het al over geweest", "ander en beter",.. etc. Je kent nooit het hele verhaal of context, de personen in kwestie,.. dus ik vind dit altijd gevaarlijke uitspraken.

Los daarvan, en weer on topic:

Ik scheld in een ruzie heel vaak en heel hard naar m'n vriend. Hij doet dit niet naar mij (of toch niet dat het me al is opgevallen) maar andersom dus wel. Heeft hij nog nooit een probleem van gemaakt omdat ik het grootste respect heb voor hem. Ik ga voor hem door vuur en steun hem volledig in z'n doen en laten. Maar het is gewoon mijn manier van heel boos zijn...

Mijn broer noemt ons "een explosief, Italiaans koppel".. het kan er hard aan toe gaan. Maar wij zijn dol op elkaar. Dus het hoeft niet altijd wat te zeggen.

Ga vooral na of je vriend respect en waardering heeft voor je, op alle andere vlakken in je relatie. Dat kan alleen jij weten.. en ook alleen jij kan dan uitmaken of het goed genoeg voor je is of niet.

Daar gaat het dus niet om. Jouw vriend vindt het blijkbaar niet erg. Als jullie daar samen happy mee zijn, dan is dat prima.
Maar de TS geeft aan dat het haar kwetst en heeft dat ook duidelijk gemaakt. Doet hij het dan nog, ja dan is het wel respectloos.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:05

Nottinghill schreef:
Maar dat ik niet 'mag' boeken geeft bij mij een gevoel dat ik geen controle heb over m'n eigen leven.

En heb je dit besproken met hem? Want vind het nogal wat dat hij jou het gevoel geeft geen controle meer te hebben over je eigen leven. Klinkt niet als gevoelens die thuis horen in een stabiele en liefdevolle relatie waarin je het beste voor elkaar wenst.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:46

bruintje123 schreef:
Kaus schreef:
Nee absoluut niet... ik vraag me ook af in wat voor context dat gebeurt?

Schreeuwt ie dat naar je? Schreeuwen jullie naar elkaar? Zijn jullie rustig in discussie en noemt hij je zo?

Schreeuwen zou ik sowieso al eng vinden. Dat is voor mij een begin van controle verliezen. Hooguit loop je weg, gooi je de deur achter je dicht oid en roep je er even een 'klootzak' achteraan.

In een rustige discussie zou ik schelden ook niet oké vinden. Dan is dat kennelijk dus echt hoe hij over jou denkt. Je partner egoïstisch noemen kan ik in komen, dat kan iemand ook gewoon zijn. Maar een egoïstisch poedersuiker vind ik niet oké.

Euh... dat is dan toch schelden?

Ja, maar dat is dus niet wat ik doe. Maar in die mate zou ik het nog begrijpen. Maar zelf heb ik nooit de behoefte gehad mezelf zo te uiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:51

Als ik in een relatie zit hoeft hij me maar per 1 x zo uit te schelden hoor. Dat neem ik dus echt niet. En zeker niet door zo' n stomme reden als een vakantie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:04

Nee schelden is niet normaal.. Mijn vriend en ik schelden nooit naar elkaar. Wel eens als bijvoorbeeld de wasmachine of TV niet meewerkt of dat Max Verstappen weer eens crasht, er eens een 'g*dverdomme' uitfloept

Maar nee, echt op elkaar om vloeken nee.. Is ook erg onnodig

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:08

Als ik mijn vriend al uitscheld noem ik hem koekje of banaan _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:11

hoikimmmy schreef:
Als ik mijn vriend al uitscheld noem ik hem koekje of banaan _O-

Die van mij heet standaard dikkie :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:22

Hell no. vernederend en respectloos. Ik ben nog nooit uitgescholden door mijn vriend (en exen).
Mn vriend zegt wel eens trutje maar dat is echt niet in een kwade bui.
Nee als dat gebeurt kan hij binnen 24 uur op zijn knieen zijn excuses aanbieden anders ben ik klaar met de relatie. Respectloos is dat gewoon.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:24

Oké dat er in het heetst van de strijd worden geroepen worden die niet netjes zijn... daar kan ik nog inkomen. Maar dat je achteraf het normaal vind om degene waar je een relatie mee hebt zo uit te schelden, nee dat gaat er niet in.

Hij kan op zn woorden letten en excuses aanbieden. En anders... leert ie eerst maar ff jou te respecteren toch..

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:45

Schelden kan in een zeldzaam moment gebeuren, maar hetgeen waarvoor TS is uitgescholden vind ik absoluut niet kunnen.

Als iemand na het gebruiken van zulke woorden niet ziet dat hij fout zit en niet eens zijn excuses aanbiedt, zou ik de relatie per direct beëindigen. Dat laat namelijk zien dat hij totaal geen respect voor je heeft.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:11

Ik vind schreeuwen en schelden tijdens een ruzie zo kinderachtig en asociaal. Wij maken nooit ruzie ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens. Maar waarom zou je schelden tijdens een ruzie, dat doe je naar andere toch ook niet

Anchee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:54

Ik kan natuurlijk niet heel goed oordelen hier vanaf de zijlijn en hoor maar één "kant" van het verhaal...

Maar mij geeft het in ieder geval een heel akelig gevoel, de dingen waarvoor hij je uitgescholden heeft, de reden waarom én al helemaal zijn "attitude" daarna.
Ik krijg er ook een heel controlerend en jaloers gevoel bij, dat lijkt me niet oké.
Je zei volgens mij ergens echt al heel lang met deze jongen samen te zijn, is dit iets wat meer is voorgekomen? Zijn er de afgelopen tijd grote veranderingen geweest? Kunnen jullie hier wel een beetje over praten?

Ik roep ook wel eens iets in de hitte van mijn woede, maar meestal stop ik mezelf meteen om sorry te zeggen, want dat vind ik helemaal niet oké van mezelf. Ik weet dat er zoveel mensen, zoveel wensen zijn. Zo ook in wenselijk gedrag in een relatie. Mijn vriend mag me niet zomaar uitschelden, gebeurd het toch eens, prima, maar hij mag wél sorry zeggen (gemeend!!) als hij eenmaal afgekoeld is. Maar dat is hoe WIJ samen zijn, dat zegt niets over de relatie van JULLIE.

Even inhoudelijker op waarover de ruzie ging:
Ik vind het absurd dat als jullie niet uit de vakantie komen, jullie veel vrijer zijn om het moment te kiezen en je zo'n tijd hebt om in op vakantie te gaan, dat hij je niet ééns vier daagjes kan missen. Want zo komt het over. Mijn partner, en alle gezonde relaties die ik ken, moedigen elkaar juist áán om leuke dingen te doen, met anderen. Heerlijk een leven naast je partner. (Niet te zeggen dat dit bij jullie niet zo is, maar dat is het gevoel wat ik krijg bij de ruzie, dat jij geen leven ernaast mag hebben, dat hij 1st moet komen, ook als er hele praktische redenen zijn om een andere prioriteit te stellen).

Nogmaals, oordelen van de zijlijn is altijd lekker makkelijk... Mijn verhaal is waarschijnlijk een beetje warrig, maar hopelijk heb je er wel iets aan.

Sterkte ts! Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:45

:(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:01

achja ik was een h.oer en een s.let :').
Hollandse k.ut kwam er ook nog in voor.
Relatie is nu gelukkig ook voorbij. Want sorry kwam ook niet voor in zijn woordenboek.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:10

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:20

[***] schreef:
Hoe moet ik de ruzies voor me zien die bokkers hebben die zeggen 'na 1x dit of dat was het klaar voor mij met de relatie' ?

Je kan toch strijd hebben, dingen schreeuwen uit wat voor emotie dan ook, en dan daarna het uit praten?

Dat TS haar vriend erachter blijft staan vind ik wel weer kwalijk, en de dingen die hij gezegd heeft ook, maar ik vind sommige bokkers wel heel makkelijk reageren. Beetje dat idee van, bij mij gebeurt dat niet enzovoort.

Strijd hebben is bij mij: stem verheffen. Daarna tellen we tot 100 en proberen we een kalm gesprek te voeren. Bij ons komt schelden (gelukkig) niet voor en wij vinden het ook niet normaal of nodig. Ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die allemaal lelijke woorden naar mijn kop gaat gooien. :n

Iedere relatie is anders. De een scheld bij een ruzie, de ander verheft z'n stem, en weer een ander loopt weg om daarna een rustig gesprek te voeren. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie op 1 lijn zitten, ook met de manier van ruzie maken (klinkt een beetje vreemd :+) TS is hier duidelijk niet blij mee. En ik denk dat het daarom ook verstandig is om hierover te praten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:30

Ja ik kan ook mijn stem verheffen inderdaad. Of gewoon even heel bokkig mezelf uit de situatie halen. Maar echt schelden of me afreageren, nee. En ik ben echt wel een pittige tante maar nee. Ik heb dat hele extreme gedrag toch wel afgeleerd ergens halverwege mijn leven.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 05:57

Robin_S schreef:
Valt me op dat in relatietopics heel wat bokkers zonder blikken of blozen zeggen "zou bij mij niet waar zijn", "bij mij was het al over geweest", "ander en beter",.. etc. Je kent nooit het hele verhaal of context, de personen in kwestie,.. dus ik vind dit altijd gevaarlijke uitspraken.

Los daarvan, en weer on topic:

Ik scheld in een ruzie heel vaak en heel hard naar m'n vriend. Hij doet dit niet naar mij (of toch niet dat het me al is opgevallen) maar andersom dus wel. Heeft hij nog nooit een probleem van gemaakt omdat ik het grootste respect heb voor hem. Ik ga voor hem door vuur en steun hem volledig in z'n doen en laten. Maar het is gewoon mijn manier van heel boos zijn...

Mijn broer noemt ons "een explosief, Italiaans koppel".. het kan er hard aan toe gaan. Maar wij zijn dol op elkaar. Dus het hoeft niet altijd wat te zeggen.

Ga vooral na of je vriend respect en waardering heeft voor je, op alle andere vlakken in je relatie. Dat kan alleen jij weten.. en ook alleen jij kan dan uitmaken of het goed genoeg voor je is of niet.

Nou inderdaad, heel bokt heeft relaties uit de boekjes lijkt het :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 06:17

Nottinghill schreef:
Ik vind dat hij mij egoïst noemt nou ook niets ergs, nou was het in deze situatie naar mijn mening niet zo, maar het zou natuurlijk kunnen dat hij dat anders voelt.
Maar in het kort, het ging erover dat ik deze zomervakantie een tripje naar Londen wil plannen met een vriendin, en dit wil ik eigenlijk zsm geregeld hebben. Maar de vakantie met mijn vriend moet ik ook nog regelen en hij vindt het niet fijn als ik al een periode 'inpik' om het tripje naar Londen in te plannen. Nou kunnen we voor onze vakantie niets leuks vinden, maar ik wil dus wel het tripje naar Londen geregeld hebben. Ik was dus egoïstisch, omdat ik zijn gevoelens over het regelen van de vakantie niet in acht nam omdat ik toch Londen al wil boeken en ik door 'dramde'.

Tja, het spijt me, maar ik ben het wel met je vriend eens...

Zo'n tripje kun je ook nog na de zomer maken in het naseizoen. Het lijkt mij ook dat een vakantie met partner toch enigszins voorrang heeft om te boeken.

Dat je dan haast maakt met het boeken van London maar niet de vakantie met je vriend zou bij mij, Denk ik, ook niet goed vallen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 06:23

Nabster schreef:
Nee, schelden past voor mij niet in een goede relatie.

Zo denk ik er ook over. Een relatie is gebaseerd op respect, en daar passen dit soort acties niet bij..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 06:30

Je kan ook behoorlijk kwetsend zijn in een ruzie zonder ook maar 1 scheldwoord te gebruiken.

Is schelden erg in een relatie? Geen idee, ik scheld nooit maar heb weleens een scheldwoord moeten inslikken, maar het is maar net hoe dat werkt in je relatie. Is het normaal en wordt het daarna goed gemaakt zonder dat het blijft nasudderen, lijkt me dan geen probleem. Maar als je er wel problemen mee hebt dan wordt het tijd voor een goed gesprek op een rustig moment. Als het 2 dagen heeft geduurd voordat er een sorry uitkwam, vraag ik me ook af hoe die twee dagen verlopen zijn. Soms kan je ook zoveel druk geven dan het bijna onmogelijk is om een sorry te zeggen. (hoe terecht een sorry ook kan zijn) En zo te lezen voelt de vriend van TS zich ook gekwetst, daar mag TS zelf ook wel bij stil staan.