Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:40

Je zit in een lastige situatie ts. Ik snap best dat je van hem houdt en hem niet kwijt wilt, maar dit is wel een probleem die steeds doorsluimert en dan (ik geloof dat je zei) 2x per maand voorkomt.

Toen ik 16 was had ik blijkbaar een zelfde soort vriend als jij nu. Heel lief en rustig, tot er alcohol in kwam. Dan werd hij vervelend, agressief naar alles en iedereen, maar ook in woorden echt gemeen naar mij toe. Wat ik wel niet allemaal voor mijn voeten gegooid kreeg..

Hij kon geen maat houden met drank, zijn vrienden stonden erbij en keken erna, en ik probeerde de ellende op te lossen, het voor iedereen gezellig te houden en probeerde vooral hem te overtuigen niet nog meer in te nemen.

Zeker dat laatste mislukte altijd. Toen een keer hem voor de keus gesteld: of nu stoppen met drinken, of ik ga naar huis en dan kijk je maar of je mee gaat of niet. Toen had ik mijn eerste klap te pakken van hem.

En natuurlijk had hij de dag er na, of nee, twee dagen erna spijt. De dag erna bestond alleen uit hoofdpijn, kotsen en chagerijnig en zielig zijn. In ieder geval, spijt kwam altijd wel. En dan was hij ook weer heel lief.

Aangezien ik dus ook 16 was, en ik dit gedrag ook een jaartje of twee aan heb gezien en het niet verbeterde, en ik me niet laat slaan, heb ik er punt achter gezet. Toen zat hij dagenlang in de kroeg te zuipen, maar had ik er in ieder geval geen last meer van.

Dus uit eigen ervaring: het word niet beter. Het word alleen erger. Wees op je hoede. En stop ermee voor je er slachtoffer van word.

Ter info: die beste jongen schijnt inmiddels echt alcohol en gokverslaafd te zijn, hij werkt niet, leeft van een uitkering en zijn ouders willen geen contact meer met hem. Hij heeft namelijk hun huis kort en klein geslagen omdat ze hem geen geld meer wilden geven voor zijn verslavingen. Achteraf ben ik trots op het kleine 16 jarige Zorrotje die er klaar mee was en er een punt achter heeft gezet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:46

Citaat:
Ik begin het nu wel echt beu te worden, we gaan naar Bulgarije volgende week en daar kan hij echt niet flikken wat hij eerder wel heeft gedaan. (Vechten, lomp doen tegen security/politie)

Hoezo niet? Gewoon lekker laten doen, misschien leert ie wel van een nachtje Bulgaarse cel? := wie niet luisteren wil moet maar voelen hoor :evaw:

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:48

Je vriend kan zonder alcohol nog zo'n schatje zijn, met alcohol is hij dat overduidelijk niet.

Ik heb een relatie gehad met iemand die zonder alcohol geweldig was maar met alcohol was het een monster:
knokken, ruzie uitlokken, je bewust pijn doen, boos worden om minieme dingen, zich voor auto's gooien onderweg naar huis, met gebalde vuist voor m'n gezicht staan en dreigen me te slaan (nooit echt geslagen).
Tot me opsluiten in huis an toe omdat hij niet wou dat ik 's nachts weg ging omdat hij zich niet kon gedragen, gelukkig viel hij altijd vlot in slaap en peerde ik hem dan alsnog naar huis.
Na akkefietje nummer zoveel ben ik weg gegaan, al die gesprekken hadden immers geen zin, de dag erna was het standaard 'sorrysorrysorry zal het niet meer doen' tot hij weer dronk (regelmatig dezelfde dag nog) en het riedeltje van voor af aan begon.
Had achteraf gezien gelijk al moeten vertrekken, dat had me gewoon ontzettend veel ellende gescheeld.

Nu ben ik gewoon bang als iemand teveel drinkt in mijn buurt, zeker als ik diegene niet goed ken ofzo.
Ik heb zelden alcohol in huis, schenk het niet aan visite en drink zelf ook zelden meer, ga niet uit oa uit angst.
Ik zeg niet dat jij (TS) ook zo eindigt maar het is een scenario waarop het kan uitlopen.

Sunrise_

Re: Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:01

En als je 16 bent verdien je gewoon een heerlijk onbezonnen relatie/scharrel/ whatever. Niet dat je moet gaan moederen over een jongen die geen zelfbeheersing heeft.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:03

Sunrise_ schreef:
En als je 16 bent verdien je gewoon een heerlijk onbezonnen relatie/scharrel/ whatever. Niet dat je moet gaan moederen over een jongen die geen zelfbeheersing heeft.

Dit ja.

Hij is 18, hij is volwassen. Pakt hij het zelf niet aan teerwijl hij weet wat voor probleem het voor jou is? Dan zou dat voor mij een reden zijn om er goed mee te praten. Laat goed zien hoe hij over jou problemen denkt en met jou gevoel om gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:10

Als je op vakantie gaat en je kunt je vriend niet in alle situaties vertrouwen, moet je zorgen voor backup door iemand die wel betrouwbaar is.
Sowieso heb je als minderjarige bij een buitenlandse reis zonder familie een papier nodig waarop wordt aangegeven onder wiens verantwoordelijkheid je reist.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... land-reist

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:26

Ts, weten je ouders dit en laten die je dan op vakantie gaan met zo'n onbetrouwbaar figuur?? Of vinden die het wel goed dat omdat dochterlief zelf ook al flink kan drinken??

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:40

bigone schreef:
Ts, weten je ouders dit en laten die je dan op vakantie gaan met zo'n onbetrouwbaar figuur?? Of vinden die het wel goed dat omdat dochterlief zelf ook al flink kan drinken??

Wat een verschrikkelijke flauwe reactie. Moraalridder.
Vroeger heeft de helft van de bokkers hier nooit gedronken natuurlijk? Dat alcohol 18+ geworden is, is iets van de laatste jaren hoor. Eerder was het 16+ .. of was dat alleen "vroeger"
Ts drinkt 1 of 2 biertjes max. En dan zeg je zoiets? Daarbij om die jongen onbetrouwbaar figuur te noemen op basis van alleen dit gedrag vind ik ook absoluut overdreven. Ts geeft aan dat het niet altijd zo is.
Ik praat het niet goed en tuurlijk moet het opgelost worden, Maar mijn nekharen gaan overeind staan van sommige reacties van heilige bokkers die maar even hun ongezouten mening en aannames hier als feiten presenteren. Bahbah

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 20:46

Ik weet niet precies of dit een goede tip is maar ik ben ervan overtuigd dat mensen die teveel drinken een keer goed op hun bek moeten gaan om te schrikken.

Stel je voor, je vriend en jij gaan uit hij drinkt teveel wordt agressief tegen alles en iedereen om hem heen. Je spreekt hem aan maar hij luistert niet (wat de meesten niet doen als ze drank op hebben ;) ) leg je hem alles van die avond de dag daarna weer uit?

Als het mijn vriend was geweest was ik zonder hem naar huis gegaan en hem lekker een paar dagen negeren. Na een paar dagen een berichtje sturen van ik vind het echt niet tof hoe jij reageert als je drank op hebt. Je kan eventueel ook zeggen dat je pas weer mee gaat zodra hij wat minder gaat drinken misschien dat hij daar aan gaat denken?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:13

melissac schreef:
Ik weet niet precies of dit een goede tip is maar ik ben ervan overtuigd dat mensen die teveel drinken een keer goed op hun bek moeten gaan om te schrikken.

Stel je voor, je vriend en jij gaan uit hij drinkt teveel wordt agressief tegen alles en iedereen om hem heen. Je spreekt hem aan maar hij luistert niet (wat de meesten niet doen als ze drank op hebben ;) ) leg je hem alles van die avond de dag daarna weer uit?

Als het mijn vriend was geweest was ik zonder hem naar huis gegaan en hem lekker een paar dagen negeren. Na een paar dagen een berichtje sturen van ik vind het echt niet tof hoe jij reageert als je drank op hebt. Je kan eventueel ook zeggen dat je pas weer mee gaat zodra hij wat minder gaat drinken misschien dat hij daar aan gaat denken?

Ik ben een keer letterlijk op mijn bek gegaan na te veel drank in te korte tijd. Kostte me twee halve voortanden. Sindsdien kijk ik wel uit om binnen een uur vier kopstoten te pakken.

"Op je bek gaan" is voor de meeste mensen een heel leerzaam en effectief middel. Maar stel, jij bent TS, je zit met je vriend in Bulgarije, ga je dan rustig toekijken hoe hij zich een Oost-Europese politiecel in zuipt?

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:20

musiqolog schreef:
melissac schreef:

Ik ben een keer letterlijk op mijn bek gegaan na te veel drank in te korte tijd. Kostte me twee halve voortanden. Sindsdien kijk ik wel uit om binnen een uur vier kopstoten te pakken.

"Op je bek gaan" is voor de meeste mensen een heel leerzaam en effectief middel. Maar stel, jij bent TS, je zit met je vriend in Bulgarije, ga je dan rustig toekijken hoe hij zich een Oost-Europese politiecel in zuipt?

Nee dat is zeker waar, ik ben ook op m'n bek gegaan hoor dat leverde me een gebroken sleutelbeen en een gat in m'n kin op sinds dien ga ik ook niet verder dan 2 drankjes 1 keer in de week.

Maar stel je voor dat ze bijv a.s. zaterdag uit gaan (ik zeg natuurlijk niet dat ze dat gaan doen) dat ze hem dan lekker laat gaan en als hij weer agressief wordt dat ze gewoon naar huis gaat en een paar dagen nergens op reageert. Als hij dan veel moeite gaat doen kan ze altijd nog uitleggen waarom ze dit heeft gedaan en dat ze vind dat het alcoholgebruik verminderd moet worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:58

Elin_ schreef:
bigone schreef:

Wat een verschrikkelijke flauwe reactie. Moraalridder.
Vroeger heeft de helft van de bokkers hier nooit gedronken natuurlijk? Dat alcohol 18+ geworden is, is iets van de laatste jaren hoor. Eerder was het 16+ .. of was dat alleen "vroeger"
Ts drinkt 1 of 2 biertjes max. En dan zeg je zoiets? Daarbij om die jongen onbetrouwbaar figuur te noemen op basis van alleen dit gedrag vind ik ook absoluut overdreven. Ts geeft aan dat het niet altijd zo is.
Ik praat het niet goed en tuurlijk moet het opgelost worden, Maar mijn nekharen gaan overeind staan van sommige reacties van heilige bokkers die maar even hun ongezouten mening en aannames hier als feiten presenteren. Bahbah

Niks moraalridder, ts geeft zelf aan dat ze drinkt, ze is nu zestien en doet dat blijkbaar al wat langer. En dan vraag ik me af waar de ouders zijn in dit verhaal. Onze kinderen drinken ook gerust een pilsje/mixje/wijntje maar wel vanaf hun achttiende want ik heb ze gelukkig goed duidelijk kunnen maken wat alcohol met je nog lang niet volgroeide hersens doet. Ts reageert niet op vragen hoe haar ouders er over denken en daar ben ik best wel benieuwd naar, ze was 14 toen ze bij hem kwam en toen werd er dus ook al flink gedronken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:59

beatje schreef:
lieveli schreef:
Nou dit, ik ben op mijn 16e legaal gaan drinken hoor. Nounounou bel de krant, we hebben hier een scoop.

Nou gefeliciteerd wees er trots op *\o/*

Even serieus, is dit wat je bezig houdt?

Overigens leidt de hele discussie over 16 en drinken tamelijk af van het hoofdonderwerp wat ik veel zorgwekkender vind, namelijk een knul van 18 die regelmatig agressief wordt en een meisje van 16 die dan de reddende engel moet spelen. Denk niet dat er veel ouders achter zo'n relatie zouden staan. Hoe leuk hij ook is zónder alcohol.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:14

Ik las de openingspost en het lijkt wel een klein beetje op m'n ex. Hij werd niet agressief, maar wel stront vervelend en ik was een zeikerd als ik naar huis wou. Ik werkte geregeld op zondag, half 8 m'n bed uit dus rond half 3 wou ik dan thuis zijn om bog een beetje slaap te pakken. Maar dan moest ik maar alleen naar huis en ik was dan een zeikerd enzo.

Hij kon zelf ook totaal niet tegen drank, na een paar biertjes al aangeschoten en dan kwam de sterke drank wat hem (letterlijk) nekte. Z'n ouders hebben m geregeld op moeten halen omdat ie niet meer kon lopen, of hij kotste de auto onder na een werk borrel. (En ik mocht t opruimen :+).

Niet alleen om die reden is het uitgegaan, maar het stoorde me wel dat ik door zijn zatte kop in m'n eentje naar huis kon fietsen. Soms zelfs door t bos...

Nuchter kunnen ze zo lief zijn, maar eenmaal aan t bier was het anders. En net als jou vriend, geen maat kennen en boos worden op mij als een cola voorstelde ipv jager cola

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:17

bigone schreef:
Niks moraalridder, ts geeft zelf aan dat ze drinkt, ze is nu zestien en doet dat blijkbaar al wat langer. En dan vraag ik me af waar de ouders zijn in dit verhaal. Onze kinderen drinken ook gerust een pilsje/mixje/wijntje maar wel vanaf hun achttiende want ik heb ze gelukkig goed duidelijk kunnen maken wat alcohol met je nog lang niet volgroeide hersens doet. Ts reageert niet op vragen hoe haar ouders er over denken en daar ben ik best wel benieuwd naar, ze was 14 toen ze bij hem kwam en toen werd er dus ook al flink gedronken.
Ik snap niet zo goed waar je je mee bemoeit eigenlijk. In de eerste plaats is het offtopic en in de tweede plaats is het jouw zaak niet.

Ik dronk op mijn 15e ook en mijn ouders wisten daar vanaf. Vriendinnetjes die niet mochten drinken van hun ouders, dronken vaak alleen maar meer en het verschil was dat mijn ouders wisten waar ik was en dat ik mijn ouders kon bellen mocht het een keer fout gaan.

Maar goed, is dus nogal offtopic.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:21

bigone schreef:

Absoluut nogsteeds een moraalridder, misschien dat jij je kinderen het nu aanleert dat het 18+ is, maar in jou tijd en trouwens ook toen ik 16 was, was het gewoon 16+.
En als het je om de volgroeide hersenen doet dan ben je alsnog niet goed bezig, want je hersenen zijn pas vanaf je 24ste volgroeid..
En waar lees jij dat TS veel en al lang drinkt? Wat is langer? En wat is veel?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:26

Hoe lastig het ook zal zijn. Je vriendje kan overduidelijk niet tegen alcohol en je kunt hem helpen door grenzen te stellen. Heel simpel niet meer dan 1 of 2 glazen drank op een feestje. Gaat hij daar overheen dan meteen naar huis gaan en zeggen dat je de relatie verbreekt. Zelf zou ik ook niet meer drinken overigens. Dit verandert niet vanzelf en als hij er schijt aan heeft dan ben je echt beter af zonder hem.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:28

Nou voor mij zou t een makkelijke keus zijn, al twee jaar samen of niet.
Of hij stopt met te veel drinken/dronken worden, of hij kan de pot op en t is uit.
En anders gewoon met je eigen vriendinnen uit gaan, en niet met hem.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 23:33

Ik ben vanavond weg geweest dus had even niet de tijd en ruimte om te reageren.
Over mijn ouders; die weten dat hij met alcohol niet altijd de gezelligste kan zijn
evenals dat zijn ouders dat weten. Ik heb met hun het er niet echt meer over gehad
sinds het laatste openbare incident (december, politie) aangezien daarna niks meer is gebeurd. Althans, niks met anderen buiten ik en mijn vrienden om.
Mijn ouders weten niet dat hij weleens heel lastig kan zijn tegen mij en mijn vrienden, er is geen
reden waarom ik dit niet vertel tegen hun, het is meer dat ik niet echt denk dat het iets toevoegd als ik het ze vertel.
Van sommige reacties en verhalen hier word ik een beetje benauwd, het is niet alsof mijn vriend ons ooit in gevaar heeft gebracht. Het is zichzelf die hij in gevaar brengt, en ons die hij vervolgens afsnauwt.
Afijn, ik wil het niet hierdoor gelijk uitmaken ook al zijn sommige hier zwaar op tegen. Ik wil eerst eens een goed gesprek met mijn vriend aangezien we dit nooit echt eerder hebben gehad. Maar waar ik ook gewoon enorm van baal is dat ik de support van onze vrienden gewoon enorm mis hier.
De band met onze vrienden is de laatste tijd zeker verslechterd en volgend jaar hebben we besloten om niet meer met hen op vakantie te gaan, maar laat ik zeggen dat we nog wel vrienden zijn.
Het liefst zou ik de vrienden duidelijk willen maken waar mijn vriend niet bij is, dat ik echt graag heb dat ze mij een beetje steunen wat betreft dit hele gedoe. Ik wil niet van mijn vriend zijn probleem hun probleem maken maar vrienden zijn er ook om elkaar ergens op te wijzen en soms denk ik dat hij een van hun daarin meer serieus zal nemen dan ik. Wat ik overigens echt geen probleem vind, maar ik hoop toch wel op een beetje 'backup'
Ik wil trouwens niet nu het probleem op mijn vrienden afschuiven want dat ligt nog altijd bij hem.

Overigens, ik vind de reacties dat ik zoveel drink lachwekkend. Het scheelt toch echt een hoop offtopic berichten als je goed mijn posts leest. En er zijn echt niet veel jongeren van 16 die in het weekend geen pilsje drinken hoor.. :+

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:37

Dat heel veel andere mensen het doen betekent nog niet dat het goed voor je en legaal is ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 23:40

Ik heb nooit gezegd dat het goed voor je is, dat het illegaal is zal de meesten echt een worst wezen, ga maar eens even avondje stad en kijk wat je tegenkomt :+ Ieder moet het voor zich bepalen, maar wanneer ik op mijn 16e weleens een biertje wil drinken doe ik dat met alle plezier.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:41

LiannePuthzy schreef:
Mee eens, ik hoef zeker niet de hele avond aan de drank, vind cola (alleen jammer dat als diegene die t zwak vind een rondje doet t een baco of vodka cola word) of water ook prima, na 3 a 4 glaasjes alcohol heb ik veel liever een cola of water of iets anders non alcoholisch

Ik vind drie of vier drankjes best veel eigenlijk. En als iemand me alcohol het terwijl ik dat niet besteld heb mag hij/zij het zelf consumeren.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:42

Lieshorses schreef:
Ik heb nooit gezegd dat het goed voor je is, dat het illegaal is zal de meesten echt een worst wezen, ga maar eens even avondje stad en kijk wat je tegenkomt :+ Ieder moet het voor zich bepalen, maar wanneer ik op mijn 16e weleens een biertje wil drinken doe ik dat met alle plezier.

Zou ook raar zijn als je dat tegen je zin zou doen nietwaar?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 23:43

Ja, daarom heb ik liever dat we het ontopic houden dan elkaars alcohol ritueel lopen af te katten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:44

Het is wel een beetje een patroon in je topics. Jij hebt een probleem maar de oplossingen wuif je weg en het ligt altijd aan de anderen. Fijne vakantie in ieder geval.