Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:14

Ik ben het met Marit haar post eens, maar ik denk ook ergens dat dit niet zomaar uit de lucht komt vallen. Na 10 jaar, ook al heb je een tijd geen paard gereden, moet er toch wel gewenning zijn? En acceptatie?
Is hij niet misschien gewoon een tikkeltje jaloers? Dat hij gewoon echt graag tijd met jou wilt doorbrengen en jou mist als je er niet bent? Ik kan daar ook enorm last van hebben en dat dan heel boos of chagerijnig laten merken. Ik ben dan ook echt niet in staat om heel rustig te zeggen: wil je je tijd met mij wat meer spenderen?

Wie weet wilt hij gewoon heel graag wat meer samen met je zijn, en dat hij jou sport en dieren k&t noemt vind ik ook echt respectloos. Maar misschien kan hij zich niet zo goed uiten en is hij daarom zo boos en chag?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:18

Ik herken het wel, behalve dan dat mijn man me niets verwijt en mij mijn tijd bij de paarden wel gunt.

Maar eerst had ik alleen een senior met wie ik op z'n langst eens een keer in het half jaar een heel (mid)dag op pad was.
Nu met het jonkie erbij ben ik vaker en langer weg.
Hij zegt wel eens, wilde dat we die jonge er niet bij hadden gekocht.

Hij meent dat niet als in dat hij vindt dat de jonge weer echt weg zou moeten, maar wel dat ik weer eens een beetje kritischer naar mijn tijdsverdeling moet kijken.

Als je eerder puur recreatief gereden hebt en nu ook wedstrijden rijdt waarbij je ongeveer de hele dag van huis bent (het is wat anders dan een dressuurproefje bij de manege om de hoek) plus het trainen ervoor, dat ik me kan voorstellen dat dat niet meer voldoet aan zijn verwachtingen van de hobby van zijn vriendin.

En tja, daar kan ik me ook best in vinden.
Ik probeer in het weekend maar 1 echte training mee te pakken, zodat ik maar 1 weekenddag grotendeels 'aan het hinniken' ben, zoals manlief dat noemt.

Een relatie houdt niet vanzelf stand, daar moet je allebei energie in blijven steken. Ik overleg dus veel over wat zijn plannen zijn en wat dan het handigste moment is om te gaan rijden.

En dat werkt prima. We zijn nu samen op vakantie en de jonge pony is zelfs mee (en zelfs min of meer op zijn voorstel, 3 jaar geleden op huwelijksreis is de oude ook mee geweest en dat vond hij stiekem best leuk :)) )
Ongeveer om de dag rijd ik, dan ligt hij een paar uur voor de tent te luieren, lezen, puzzelen, muziek luisteren, etc.
Voordeel is wel dat pony op de camping gestald staat, dus de overige verzorging doe ik even tussendoor.

Maar goed, communicatie is in elke relatie heel belangrijk en zeker in een relatie waar de hobby's niet gezamenlijk zijn en wel tijd kosten.

Kun je je training niet anders verdelen?
Moet je perse het hele weekend rijden?
En ook kwa wedstrijden, ik laat ons gewone leven voorgaan op de wedstrijdplanning, tenzij er een wedstrijd is die ik echt heel heel graag wil rijden, zoals Laag Soeren dit jaar.
Maar dat overleg ik dan en stond al vanaf februari in de agenda, dan is dat ook goed en dan weet hij ook dat ik de hele week ervoor druk ben met voorbereiden en met zenuwachtig worden enzo.

Wat wel belangrijk is, hij ziet ook wat de paarden mij brengen. En dat gunt hij mij ook. Als ik moe ben van een lastige werkdag stuurt hij me juist met paard het bos in om even bij te komen omdat hij weet dat dat werkt.
Of als het al een week geregend heeft en het is zaterdagochtend mooi weer. Ga lekker naar de paarden, geniet ervan dat het nu droog is.

Goede communicatie en dan wordt het als het goed is geven en krijgen (niet nemen!).

Succes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:20

maar dit is toch niet echt een anti paard ding, als je bv aan wielrennen had gedaan en daarmee elke week een aantal x van huis was had hij het ook niet leuk gevonden.

het klinkt heel dwingerig, ik zou daar niet gelukkig van worden.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 03-07-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:20

Je vriend hoort je te steunen in wat jou gelukkig maakt.
En jij moet voornamelijk kiezen voor wat jou gelukkig maakt, het is immers jouw leven.
En natuurlijk maak je dan ook nog tijd voor elkaar vrij.
Mijn vorige vriend dacht mij ook vd paarden af te kunnen helpen, mijn huidige relatie duurt alweer 17 jaar en hij heeft niets met paarden maar laat mij gewoon mijn gang gaan.
Soms zien we elkaar weinig, hij werkt onregelmatig en vist graag s'nachts, maar zolang we allebei doen waar we blij van worden is dat toch geen probleem?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:22

Meeste paardeneigenaren gaan/moeten zelfs elke dag naar hun paard. TS gaat maar 4x per week, hij wil dat ze daar 2 van maakt terwijl hij 2x er al geen last van heeft omdat hij dan werkt. Hoe onredelijk is dat?!
De wedstrijden zijn ook niet elk weekend.

Dat TS evt in het weekend 's morgens gaat rijden zodat ze de hele middag met haar vriend heeft, lijkt me een praktische oplossing. En iets plannen waardoor TS een keer ook in het weekend niet naar haar paard gaat zal vast wel voorkomen. Maar als hij dan kinderen erbij gaat halen dat dat niet gecombineerd gaat kunnen worden met het hebben van een paard gaat er echt wat fout.

Ben erg benieuwd wat er nu echt bij hem achter zit, maar zoals het nu klinkt zou ik het nieuwe huis annuleren en zeker niet aan kinderen denken, totdat dit volledig is uitgesproken. En dan of wel door met respect voor elkaars hobby en behoeftes of beslissen dat dit niet goed gaat komen en alleen maar steeds meer strijd gaat geven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:23

Je moet elkaar inderdaad graag gelukkig hebben, maar als mijn vriend constant bij zijn vrienden of in de kroeg hangt dan vind ik dat toch echt not done. Je bent wel in een relatie te gaan om tijd met elkaar door te brengen, en natuurlijk moet je nog je eigen ding kunnen doen, maar als mijn vriend gelukkig word van iets waar ik doodongelukkig van word dan zet ik er toch echt een punt achter als er geen verandering komt.

Natuurlijk is dit wel een beetje verschillend van persoon tot persoon. Maar ik zou hier toch wel moeite mee hebben :)

ambre schreef:
En jij moet voornamelijk kiezen voor wat jou gelukkig maakt, het is immers jouw leven.
Mijn vorige vriend dacht mij ook vd paarden af te kunnen helpen, mijn huidige relatie duurt alweer 17 jaar en hij heeft niets met paarden maar laat mij gewoon mijn gang gaan.
Soms zien we elkaar weinig, hij werkt onregelmatig en vist graag s'nachts, maar zolang we allebei doen waar we blij van worden is dat toch geen probleem?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:27

Als hij jou paard een k*tbeest noemt en na al die jaren niet snapt dat je hobby belangrijk is voor jou hield het bij mij snel op...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:37

Hij kan natuurlijk ook eerst een tijd stilletjes gehoopt hebben dat het een fase was die wel over zou gaan. Toen er vervolgens een paardloze periode aanbrak leek dat dan inderdaad het geval.
Vervolgens, toen er weer plannen voor een paard waren, zou het hele fanatieke er misschien wel af zijn gegaan en zou de hobby misschien beheersbare vormen (2-3x per week een uurtje) kunnen aannemen.
Als dan blijkt dat al die stille aannames niet klopten en dat de vriend in kwestie weer op de tweede plaats komt, dan kan dat best frustraties oproepen.

Let wel, frustraties die enkel voortkomen uit een gebrek aan communicatie en uit het doen van allerlei stille aannames. Mijn tip: communiceer. Of eigenlijk, had dat de afgelopen jaren allebei al helder naar elkaar gedaan. Wat wil je, wat verwacht je van de ander en op welke punten komt dat wederzijds niet overeen? Hoe los je dat op een voor beide acceptabele manier op? Dat soort vragen, en die dan vooral veel eerder dan nu.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:39

Wij spreken vaak af 'oh als jij gaat paardrijden ga ik wel [vul activiteit in die ik niks aan vind] en dan kunnen we daarna wel [samen-activiteit]'

Als ts van hem alleen maar naar haar paard mag(!) Op de dagen dat hij het niet merkt... Nou ja. Dat vind ik nogal extreem.

Samen afspraken maken wordt hij kennelijk bokkig van

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:41

Mijn vriend had ook niks met dieren in het algemeen. Hij leerde mij kennen met een kat, hond en twee pony's. Voor hem is het duidelijk....de beesten zijn al veel langer in mijn leven als hij dus die blijven. Ik wist ook dat hij een hobby heeft die ruimte en tijd in neemt. Hij heeft flipperkasten. Ik verdiep me daarin en ga mee naar beurzen en toernooien. Ik vind het best gezellig maar zou dat nooit doen als ik hem niet had. Hij vind mijn pony's maar zo zo maar stimuleerd mij juist wel in het rijden van wedstrijden. Hij is zelfs een paar keer komen groomen terwijl hij dat heel saai vind. Maar zijn stelling: een blije vrouw maakt mij ook blij.
Ik ga minder naar stal als dat ik soms zou willen maar als hij thuis is probeer ik ook thuis te zijn. Vooral omdat ik onregelmatig werk en dus ook weekenden en hij soms alleen in het weekend thuis is.

Ik denk TS dat je vriend wel een beetje bang is dat jullie kinderwens op een laag pitje komt door je paard. Praat daar eens over en bedenk ook voor jezelf hoe je dat straks gaat indelen met een kind. Is er dan wel voldoende tijd en geld in je leven voor een paard?

Saskia9

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:46

Communication is the key...

En dan de manier waarop. Enkel verwijten helpen niets. En als de een wel wil communiceren en de ander niet,tja... Dat zou voor mij eerder een spelbreker zijn in de relatie dan enkel de ruzie over tijd en hobby samen.
Ik hoop dat jullie er uit gaan kome, welke kant dat ook is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:46

Wat naar, maar het komt echt wel meer voor hoor...die mannen hebben soms zelfs problemen als de vrouw veel aandacht en tijd aan de huishond besteed..

Probeer te schipperen, jij je paard, maar met hem ook met grote regelmaat iets samen gaan doen en dan bv iets wat hij leuk vind...kan zo maar zijn dat je dan naar de motorbeurs moet, of mee naar een voetbalwedstrijd, of 6 flax, of skydiven...you name it...

Een keer samen extra in het weekend uit eten en alle tijd en aandacht voor hem..

Kennelijk heeft hij behoefte aan een nr 1 plaats in de relatie en jij als vrouw zou hier creatief mee om moeten gaan om mannen dingen en mannenspeelgoed binnen te brengrn die jij ook leuk vind en soms eens schipperen.

Tussen dieren of kinderen laten kiezen, is not done in een relatie vind ik...en sommigen hebben niets met dieren en snappen niet dat die keuze niet te maken valt.

Misschien manlief een modelzweefvliegtuig kado doen en op zondag lekker naar het modelvliegclubje sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:50

Ik vind dat veel mensen hier wel heftig reageren met als hij het niet accepteert dan die kerel de deur uit, waar is de tijd gebleven dat je met elkaar praat zeg?

Die van mij noemt mijn paard ook k*tknol maar weet wel als hij mij dat beestje ontneemt een doodongelukkige vriendin heeft dus accepteert het, net als mijn 2 katten waar hij eerst een hekel aan had, inmiddels zijn ook die geaccepteerd.

En dat alleen maar omdat ik met hem praat en vertel dat een leven zonder mijn katten en paard geen leven voor mij is.

Lang leve de communicatie, en ja als hij daarna het nog niet wil accepteren word het een ander verhaal maar gelukkig heb ik een hele goede partner waar ik goed mee kan praten en die respect voor mij heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:55

Romy1234 schreef:
Ik vind dat veel mensen hier wel heftig reageren met als hij het niet accepteert dan die kerel de deur uit, waar is de tijd gebleven dat je met elkaar praat zeg?

Die van mij noemt mijn paard ook k*tknol maar weet wel als hij mij dat beestje ontneemt een doodongelukkige vriendin heeft dus accepteert het, net als mijn 2 katten waar hij eerst een hekel aan had, inmiddels zijn ook die geaccepteerd.

En dat alleen maar omdat ik met hem praat en vertel dat een leven zonder mijn katten en paard geen leven voor mij is.

Lang leve de communicatie, en ja als hij daarna het nog niet wil accepteren word het een ander verhaal maar gelukkig heb ik een hele goede partner waar ik goed mee kan praten en die respect voor mij heeft.

Als hij niet kan praten zonder chagrijnig te worden is het voor mij gauw klaar hoor, lekker volwassen manier van communiceren.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:58

lieveli schreef:
Romy1234 schreef:

Als hij niet kan praten zonder chagrijnig te worden is het voor mij gauw klaar hoor, lekker volwassen manier van communiceren.

Exact dat! Dan gaat het niet eens over de problemen maar wel over het stukje communiceren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:59

Poeh, ik had op zijn minst verwacht toen ik begon met lezen dat je paard doe-het-zelf zou staan of je ieder weekend een hele dag op concours was. Volgens mij besteed je helemaal niet overdreven veel tijd aan je hobby en is wat voor hobby dat is in dit geval echt helemaal niet relevant. Ik ken genoeg mannen en vrouwen die een teamsport doen waar 2 avonden in de week getraind word (al dan niet met drankje achteraf) en waar dan in het seizoen ook ieder weekend een wedstrijd bij hoort (meestal sowieso met drankjes achteraf). Gemiddelde man is volgens mij langer dan 4u van huis voor een voetbal wedstrijd hoor...
Ik krijg bij het lezen van je berichten meer en meer het gevoel dat niet zozeer het paard het probleem is maar dat je met een andere sport of hobby nu dezelfde discussie had gevoerd. Lijkt me dus inderdaad stap 1 om het probleem concreet te krijgen. Stel je zou bij elkaar blijven en hebt straks een kind en je gaat in de oudercommissie van de school die iets organiseert en wekelijks een avond samenkomt...krijg je dan deze verwijten opnieuw? Als kind gaat sporten en je moet deze brengen en halen, mag dat wel? Mocht een van je ouders ooit hulpbehoevend worden en je wil daar een avond in de week of ochtend in het weekend gaan helpen. Kan hij daarmee leven? Zuig nu zomaar wat uit mijn duim bijvoorbeeld maar naast de respectloze manier waarop hij met je hobby omgaat en tegen je praat zouden dat voor mij wel serieuze overwegingen zijn. Ik ben helemaal voor overleg en rekening houden met elkaar (maar ik zou in het weekend bv ook rustig om 6u op stal zijn in de zomer, ben ik 9u thuis en daarna iets samen gaan doen). Maar als het er echt om gaat dat je dus gewoon liever niet weg mag gaan en alleen thuis op de bank geen discussie geeft....Geloof dat ik dat niet zou trekken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:01

Maar vergeet niet dat niet iedereen van huis uit leert communiceren en als TS er ook nooit op gewezen heeft is het echt zo vreemd. Goed communiceren moet je leren.
Mijn man heeft het ook niet mee gekregen thuis. Daar werden moeilijke onderwerpen gewoon doodgezwegen. Pas nu leert hij het omdat het voor mij belangrijk is maar zo vanzelfsprekend is het dus niet voor iedereen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:06

Ze zijn 10 jaar samen, niet sinds eergisteren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:06

Precies Lieveli. En in plaats van een gesprek beginnen en vragen om wat meer tijd samen, maar gewoon dat poedersuiker zeggen vind ik ook niet heel volwassen.

Mijn vriend helpt naast zijn fulltime baan zoveel mogelijk mee op de boerderij van zijn ouders. Dit houdt in dat hij maandag t/m vrijdag rond 6 uur savonds thuis is en dan nog gaat gras halen en voeren enzovoorts dus hij is niet voor 8 uur in huis. Zaterdags is hij de hele dag klusjes aan het doen op de boerderij. Wij wonen niet samen dus houdt dit in dat ik hem zaterdagavond (na 8 uur) en zondag zie en soms slaapt hij hier een nacht door de week. Ik vind het soms wel vervelend dat hij in principe 6 hele lange dagen werkt maar dan bespreek ik dat en zoek ik zelf ook oplossingen om elkaar te zien zonder dat hem daarin zijn werk/hobby afneem. Op de boerderij werken is nou eenmaal zijn hobby en daar wordt hij gelukkig van dus dat moet hij doen. Het komt niet in mij op om over die stomme poedersuiker trekker of klote koeien te beginnen want dat is superbelangrijk voor hem. Vind dat echt heel erg respectloos.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:13

lieveli schreef:

En wie zegt dat TS hem daar mee heeft geholpen in de afgelopen 10 jaar. Ik kan zo tientallen relaties bedenken waarin gewoon niet gecommuniceerd word. Sterker nog mijn schoonouders communiceren na 30 jaar nog steeds niet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:14

Dat communiceren leer je dan vantevoren toch? Of je hebt daar een gesprek over hoe daar samen uit te komen. Het gaat er om of beide verandering willen,en wil de 1 dat niet dan houdt het al ver op..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:16

lizy29 schreef:
lieveli schreef:

En wie zegt dat TS hem daar mee heeft geholpen in de afgelopen 10 jaar. Ik kan zo tientallen relaties bedenken waarin gewoon niet gecommuniceerd word. Sterker nog mijn schoonouders communiceren na 30 jaar nog steeds niet.

Ja en? Het gaat om TS en haar vriend. :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:16

ambre schreef:

Maar hoort zei haar vriend dan ook niet gelukkig te maken?Dat is hij duidelijk niet. Ts is van minder tijd met haar paard naar veel meer tijd met haar paard gegaan.Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet leuk vinden.Zeker als je niet van paarden houd.

Misschien toch eens zien wat hij wel aanvaardbaar vind.Dat je bv één dag in het weekend naar je paard bent en dat als hij naar zijn vrienden gaat jij ook gewoon naar je paard kan.

Het is natuurlijk niet zo omdat wij van paarden houden iedereen zich maar er naar moet schikken.Buiten paarden is er nog een wereld he.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:19

lizy29 schreef:
Maar vergeet niet dat niet iedereen van huis uit leert communiceren en als TS er ook nooit op gewezen heeft is het echt zo vreemd. Goed communiceren moet je leren.
Mijn man heeft het ook niet mee gekregen thuis. Daar werden moeilijke onderwerpen gewoon doodgezwegen. Pas nu leert hij het omdat het voor mij belangrijk is maar zo vanzelfsprekend is het dus niet voor iedereen.

Precies, dat moet je leren. Gaat meestal niet vanzelf.
En hij wordt chagrijnig als ze erover begint. Kinderachtig idd. Maar dan kan zij het misschien anders brengen waardoor hij wel luistert.
Als hij boos wegloopt kan je zeggen: 'Als jij weer niet luistert komen we er nooit uit!' = verwijt.
Je kan ook zeggen: 'Ik voel me enorm afgewezen als je niet luistert, ik wil graag samen tot een oplossing komen, wil je me daarbij helpen?'
Komt al heel anders over.
En ja, klinkt gezapig. Is het ook :') Maar werkt echt beter, juist bij mannen die zich direct gaan verdedigen en als een klein kind weglopen. Je dwingt ze bijna tot communicatie, je spreekt ze veel meer aan op hun verantwoordelijkheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:19

beatje schreef:
ambre schreef:

Maar hoort zei haar vriend dan ook niet gelukkig te maken?Dat is hij duidelijk niet. Ts is van minder tijd met haar paard naar veel meer tijd met haar paard gegaan.Ik kan me voorstellen dat mensen dat niet leuk vinden.Zeker als je niet van paarden houd.

Misschien toch eens zien wat hij wel aanvaardbaar vind.Dat je bv één dag in het weekend naar je paard bent en dat als hij naar zijn vrienden gaat jij ook gewoon naar je paard kan.

Het is natuurlijk niet zo omdat wij van paarden houden iedereen zich maar er naar moet schikken.Buiten paarden is er nog een wereld he.

Haar vriend vindt het schappelijk als ze 2 keer per week heen gaat en 2 keer per jaar start. Erover praten wil hij niet.