Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:03

Nagini schreef:
Als ik naar mijzelf keek als kind zou ik het verschrikkelijk gevonden hebben. Helemaal in de winter maanden. Ik speelde liever binnen met de barbies.
Hutten maken, kikkers zoeken en weet ik wat allemaal zou voor mij echt een verplichting zijn geweest terwijl anderen dat juist het einde vinden. Ook iets om bij stil te staan.

In de wintermaanden hebben we de buitendagen op het kleuterplein en dan kunnen ze gewoon naar binnen als ze dat willen. En als ze in het bos liever op een bankje of in een hut zitten te lezen dan is dat ook ok. Ieder kind mag zijn zoals het is, niemand wordt gedwongen om mee te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:06

Keet schreef:
Heb die bijbelvertellingen altijd meer ervaren als voorlezen uit een bepaald boek, dan het opleggen van geloof. Staan best mooie verhalen in hoor :)
Bidden hoefden we niet mee te doen, als we maar even stil waren.

Precies dit. Ik vind dat sommigen hier een beetje overdreven reageren zodra de term geloof valt. Je kind wordt heus niet geïndoctrineerd ofzo. :+ juist de dag van vandaag is het goed om over geloof te leren en er mee om te leren gaan, in plaats van ervoor weg te rennen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:09

Resistance schreef:
Keet schreef:
Heb die bijbelvertellingen altijd meer ervaren als voorlezen uit een bepaald boek, dan het opleggen van geloof. Staan best mooie verhalen in hoor :)
Bidden hoefden we niet mee te doen, als we maar even stil waren.

Precies dit. Ik vind dat sommigen hier een beetje overdreven reageren zodra de term geloof valt. Je kind wordt heus niet geïndoctrineerd ofzo. :+ juist de dag van vandaag is het goed om over geloof te leren en er mee om te leren gaan, in plaats van ervoor weg te rennen.

Natuurlijk is dat goed, maar wel met mate. Bij de kleuters al 3 psalmen per week moeten leren en getoetst worden of je ze wel kent vind ik echt te ver gaan. Op de school waar ze nu heen gaat krijgt ze ook gewoon de verhalen uit de Bijbel te horen en dat vind ik helemaal prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:10

Maar waar komt het idee vandaan dat je op een christelijke school 3 psalmen per week moet leren? Ik volg het niet zo. Misschien dat dat in de biblebelt zo is, maar dat is toch even een ander geval.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:14

Resistance schreef:
Maar waar komt het idee vandaan dat je op een christelijke school 3 psalmen per week moet leren? Ik volg het niet zo. Misschien dat dat in de biblebelt zo is, maar dat is toch even een ander geval.

Maar bij ons in het dorp is dat dus wel zo, vandaar dat ik wat verder rijd voor een andere school.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:14

Blijft een moeilijke beslissing, maar kijk naar je kind en volg
je gevoel dan kom je een heel eind.

Mijn dochter ( 5 jaar ) zit op een Christelijke School, niet omdat wij nu zo gelovig zijn, maar meer omdat de school ons het meeste aansprak en wij het ook niet erg vinden dat ze er wat van mee krijg. Het is geen zwaar gelovige school, ze lezen wat uit de bijbel, niet dagelijks. Bidden doen ze wel iedere morgen en voor elke maaltijd.

Het levert ook hilarische gesprekken op, want een paar maanden terug kwam ze thuis, en vertelde ze ons dat ze het niet normaal vond dat "die" man aan een kruis werd getimmerd :+

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:15

JustMe8484 schreef:
Misschien moeten we toch ook eens bij een vrije school gaan kijken. Komt op mij idd te geitenwollen sok over maar misschien valt dat toch mee.

De tip om eens in de pauze te kijken vind ik een goede. Echter ben ik het er niet mee eens dat dat belangrijker is dan wel of niet bidden. Op de manier waarop het op die ene school ging gaat het echt buiten onze principes en dan kan het verder nog zo'n perfecte school zijn, daar voel ik me niet fijn bij.

Lizaa ik denk ook wel dat het goed is dat een kind leert plannen, maar de manier waarop het gebeurt is wel belangrijk. En dan heb ik het niet alleen over de kleuterklassen. We hebben de formulieren van de weektaken bij beide scholen van groep 5/6 gezien. Bij de eerste gaf me dat echt een onprettig gevoel. De tweede ging er heel anders mee om...

Ik ben zelf ook geen geitenwollen sok type, maar heb voor mn zoontje (s) ook voor de vrije school gekozen. 1 omdat hij echt een buitenkind is en ze daar weer of geen weer naar buiten gaan. 2 ze kijken naar hem; zijn behoefte, zijn tempo. 3 in het begin heeft hij een hulpmaatje gehad die hem aan de hand meenam, volgend jaar mag hij ook hulpmaatje zijn en daar kijkt hij nu al naar uit. 4 geen elektronisch speelgoed/computers, krijgt hij thuis al voldoende mee te maken.

Ik nam overigens mn zoontje overal mee naar toe als we gingen kijken en op deze school wilde hij niet meer mee uit de klas. Terwijl op andere scholen ging hij zelf al niet eens i de klas kijken terwijl hij heel vrij is

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:16

ik zou vooral veeeel scholen bezoeken.
ga af op je gevoel,jullie kennen je kind het best,in combi met wat je zelf voor ogen hebt,ga je plots op een school botsen waarbij je zoiets hebt van 'ja,die is het'.

hier gekozen voor een anders-talige school,heel kleinschalig en bijna oudbollig,maar nog geen moment spijt gehad,hoewel iedereen rondom ons zei van 'niet doen'.
volg je gevoel vooral

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:17

Anoeska27 schreef:
JustMe8484 schreef:
Misschien moeten we toch ook eens bij een vrije school gaan kijken. Komt op mij idd te geitenwollen sok over maar misschien valt dat toch mee.

Heel erg geitenwollensok inderdaad, maar wat een heerlijke school voor mijn dochter. Iig wat de kleutertijd betreft. De schooltijden bij ons zijn van half 9 tot 1 (continuerooster) en iedere week een hele dag het bos in. Hutten bouwen, broodjes bakken boven een vuurtje en echt gewoon kind zijn. Ik moest heel erg wennen aan het vele zingen en de ritueeltjes, maar de kinderen gaan er helemaal in op.

Is bij ons net zo behalve het bos dan, maar iedere dag buiten!!

BloemBloem

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:19

Bestaan er nog scholen dan waar ze niet buiten komen?

Bij ons komen ze dagelijks wel 2 tot 3 keer buiten in de kleuterklassen :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:22

_Noah_ schreef:
JustMe8484 schreef:

De tip om eens in de pauze te kijken vind ik een goede. Echter ben ik het er niet mee eens dat dat belangrijker is dan wel of niet bidden. Op de manier waarop het op die ene school ging gaat het echt buiten onze principes en dan kan het verder nog zo'n perfecte school zijn, daar voel ik me niet fijn bij.

Lizaa ik denk ook wel dat het goed is dat een kind leert plannen, maar de manier waarop het gebeurt is wel belangrijk. En dan heb ik het niet alleen over de kleuterklassen. We hebben de formulieren van de weektaken bij beide scholen van groep 5/6 gezien. Bij de eerste gaf me dat echt een onprettig gevoel. De tweede ging er heel anders mee om...

Ik ben zelf ook geen geitenwollen sok type, maar heb voor mn zoontje (s) ook voor de vrije school gekozen. 1 omdat hij echt een buitenkind is en ze daar weer of geen weer naar buiten gaan. 2 ze kijken naar hem; zijn behoefte, zijn tempo. 3 in het begin heeft hij een hulpmaatje gehad die hem aan de hand meenam, volgend jaar mag hij ook hulpmaatje zijn en daar kijkt hij nu al naar uit. 4 geen elektronisch speelgoed/computers, krijgt hij thuis al voldoende mee te maken.

Ik nam overigens mn zoontje overal mee naar toe als we gingen kijken en op deze school wilde hij niet meer mee uit de klas. Terwijl op andere scholen ging hij zelf al niet eens i de klas kijken terwijl hij heel vrij is

Geen computers? Wat doen ze dan met bronnenmateriaal op die school? Ik vind kritisch leren omgaan met internet, de informatie die erop te vinden enzovoorts heel erg belangrijk en dat kan ik echt niet allemaal na school thuis nog meegeven. Ik vind juist dat school daar een belangrijke rol heeft. En ik vond zelfstandig werken met leerzame spelletjes op de computer heerlijke afwisseling van het leren met een boek/blaadje.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:28

Misschien is de democratische school iets?
Als die tenminste in de buurt is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:35

Ik heb in mijn kindertijd 3 scholen van dichtbij meegemaakt: de openbare school in de stad, de katholieke school in het dorp en de kleine christelijke school in het buurtschap.
Ik ben gestart op de openbare school in de stad: fijne school, extra taken voor de snelle leerlingen en echt ingestoken op hoger niveau. Ook kreeg je over alle levensbeschouwingen dingen aangeleerd, wat vooral zorgde voor begrip en respect onderling.
De katholieke school heb ik absoluut slechte herinneringen aan, vreselijk. Wat je daar leerde over het geloof was vooral schijnheiligheid, ongelijkheid, etc. ik kreeg er eerder een afkeer van dan dat het op een of andere wijze een toevoeging was. Bovendien lag het niveau dramatisch laag, ik heb me als kind dood verveeld en moest dan maar andere kinderen gaan helpen. Daar straften ze me echt mee, vreselijk.
De christelijke school, even verderop, waar mijn man op zat, was een veel betere school. Kleine school, dus combinatieklassen (3 klassen bij elkaar) maar waar dus écht enorm goed onderwijs gegeven werd. Bovendien lag de nadruk minder op het geloof en werd meer respect voor de wereld om hen heen bijgebracht.

Over wat ik heb meegemaakt op de katholieke school, daar kun je een boek over schrijven, echt verschrikkelijk. Indoctrinatie, mishandeling, het hoorde er allemaal bij :j
En toch staat die school nog steeds hoger aangeschreven dan de christelijke school. Om 1 reden: er zitten meer leerlingen op. Bizar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:38

hier hebben de kleuters ook echt geen computers of eender wat.
ben ik heel blij om.
elk kind zit toch al voldoende achter een schermpje zonder dat dit op school ook nog gebeurt.

en kleuters die kritisch omgaan met internet?jeetje,daar zijn ze toch nog te klein voor toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:39

Ik heb vroeger ook combinatieklassen gehad (hele kleine school) maar doordat we dalton onderwijs hadden, en allemaal een eigen weektaak, kon ik op niveau werken. En ja, omdat ik goed was op school, en snel klaar, heb ik ook vaak andere kinderen geholpen met dingen uitleggen. Maar daar ben ik niet slechter van geworden. Je leert daar ook weer een hoop sociale vaardigheden door. Woon trouwens idd in de bible belt, alleen nu wel in een grotere woonplaats als waar we vroeger woonden.

Mijn dochter zit nu in een klas met 33 leerlingen. Ook niet ideaal maar de school heeft het goed opgepakt door te werken met een onderwijsassistent die de juf alle dagen mee helpt in de klas. Wat ik het belangrijkste vindt, mijn dochter gaat huppelend naar school en komt elke dag ook vrolijk thuis. Sfeer is zo belangrijk en dat kun je alleen proeven als je een kijkje gaat nemen, en een gesprek aanvraagt om kennis te maken. Het is heel persoonlijk.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:40

tengeltje11 schreef:
ben ik heel blij om.
elk kind zit toch al voldoende achter een schermpje zonder dat dit op school ook nog gebeurt.

en kleuters die kritisch omgaan met internet?jeetje,daar zijn ze toch nog te klein voor toch?

Inderdaad, gelijk heb je.
Waarvoor zou een kleuter internet nodig hebben? Internet is gewoon voor studenten of bedrijven, maar niet voor kleuters.
Bij ons op school hadden we wel zo'n witte Windows XP computer, maar die was alleen maar voor de juf.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:13

hier ook combiklassen hoor,maar ik zie daar ook enorm veel voordelen van.

als ik kijk naar onze school,zoontje zit in het 2de kleuterklasje.
elke juf op de school kent elk kind,ook alle kinderen kennen elkaar(van eerste kleuterklasje tem 12j zitten er minder dan 100 leerlingen),iedereen helpt elkaar,klassen zitten soms samen met een hogere klas,soms met een lageren klas en ook heel vaak alleen(zijn dan klasjes van 10 kindjes)
samen zitten leren ze ook rekening houden met elkaar,zowel ouder als jonger,slimmer als minder slim.
daar wordt geen kind slechter van,zie ik enkel als een positief iets,de wereld is zo egoistisch tegenwoordig.

de speelplaats daar vind ik prachtig.niet qua uiterlijk,want er is eigenlijk ook niets te zien,maar het beeld van de kindjes.
daar is het normaal dat kleuters,bv samen met kindjes van 9-10 jaar voetballen,want anders komen ze nooit aan genoeg spelers.
het is een gemengde groep.

als ik denk aan vroeger was dat bij ons echt niet zo. je speelde vooral met je klasgenoten. in elk jaar waren dan nog 2 klassen en zelfs met de kinderen van de andere klas,eigen leeftijd,werd niet gespeeld.
zonde toch zo iets.

doen heel veel leuke dingen.
is 4 jaar,gaat elke week gaan zwemmen met zijn klasje.in vlaanderen bv gebeurt dat echt niet,doodzonde,want als ik opnieuw keek naar mezelf vroeger(toen gingen we maar vanaf de lagere school gaan zwemmen),dan was de helft van de klas eigenlijk behoorlijk bang van het diepe water,bang om kopje onder te gaan,.....
ze knutselen en kleuren,knippen,plakken,... heel veel,werken met wat kindjes zelf aanbrengen en zijn open voor alles.(heb bv zelf dit jaar met wat djembé's naar klas van mijn zoontje geweest om de kindjes een uurtje te laten djembé-en,spelletjes errond doen,.... vorig jaar zijn ze hier op bezoek geweest,allen een toertje op een paardje gereden,eens in een traktor gezeten,de varkentjes eten gegeven,....

zo hoort volgens mij gewoon een school te zijn,open,flexibel,persoonlijk,....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:33

tengeltje11 schreef:
ben ik heel blij om.

Niet de kleuters, maar eerder gaf iemand aan dat er helemaal geen computers op school zijn. Dat vind ik geen positief punt.

En combinatieklassen zijn voor veel kinderen een straf. Ik heb dat als kind als heel erg vervelend ervaren en ik zie dan liever gewone klassen en af en toe een dagdeel mixen dan altijd maar kinderen die soms twee jaar schelen qua leeftijd in een klas stoppen, omdat ze daar 'minder egoïstisch' van zouden worden.

En edit: schoolzwemmen wil ik ook niet. Ik leer mijn kinderen zelf zwemmen (man is zweminstructeur en ik heb tot en met nationaal niveau verschillende takken van de zwemsport beoefend). Schoolzwemmen was voor mij als kind een verplicht uur baantjes trekken. Alleen de kindjes die niet konden zwemmen, kregen begeleiding. De kinderen die het al konden, werden een uur lang aan hun lot overgelaten.

Hmm, als ik mijn eigen posts teruglees, merk ik dat ik vooral heel erg veel waarde hecht aan genoeg ruimte voor kinderen die al veel verder zijn dan hun klasgenoten. Of dat nu bij gym, zwemmen, knutselen, muziek of rekenen is.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:49

BloemBloem schreef:
Bestaan er nog scholen dan waar ze niet buiten komen?

Bij ons komen ze dagelijks wel 2 tot 3 keer buiten in de kleuterklassen :)

Ja ze bestaan bij een beetje miezerig weer of koud zijn ze niet buiten

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:51

Tink89 schreef:
Geen computers? Wat doen ze dan met bronnenmateriaal op die school? Ik vind kritisch leren omgaan met internet, de informatie die erop te vinden enzovoorts heel erg belangrijk en dat kan ik echt niet allemaal na school thuis nog meegeven. Ik vind juist dat school daar een belangrijke rol heeft. En ik vond zelfstandig werken met leerzame spelletjes op de computer heerlijke afwisseling van het leren met een boek/blaadje.

In de hogere klassen hebben ze wel toegang tot computers voordat doel.

Mijn zoontje komt vanuit huis op dat vlak niks te kort, maar in sommige kleuterklassen staan ook computers en dat vinden wij niet noodzakelijk

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:54

Bij ons werken ze met digiborden, dus ook vanaf de kleuterklas kan je het digitaal werken al bijna niet meer tegenhouden :) En daarbij, waarom zou je het willen tegenhouden? Het is toch de toekomst :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:55

Ik voel me bijna een slechte moeder :') ons kind gaat gewoon naar de school in de wijk van ons dorp. Er is een school voor noord en een school voor zuid. Wij wonen in noord dus hij gaat naar school noord :+

Er zal vast wel wat op aan te merken zijn en wat juist heel goed op zijn. Maar overal is wel wat denk ik. Groot wordt ie toch wel en ik heb nog nooit gehoord dat het een heel verschrikkelijke school is...

Maar als we meer keuze hadden had ik misschien ook wel meer verdiept in de verschillende soorten :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:55

_Noah_ schreef:
Tink89 schreef:

In de hogere klassen hebben ze wel toegang tot computers voordat doel.

Mijn zoontje komt vanuit huis op dat vlak niks te kort, maar in sommige kleuterklassen staan ook computers en dat vinden wij niet noodzakelijk

Hier willen we ook een klas zonder computers. Dat komt allemaal wel als ze ouder zijn. Maar we willen ons kind zeker tot aan de kleutertijd beeldschermvrij opvoeden.

En ja, dat is waarschijnlijk ambitieus. We zijn nieuwe ouders, laat ons! :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:58

lieveli schreef:

Succes, :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:58

BloemBloem schreef:
lieveli schreef:

Succes, :+

^)