Grote fout bank; herstellen willen ze niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Grote fout bank; herstellen willen ze niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:30

Wat een rot situatie. Is het nu weer goed aangepast zodat alles naar het juiste adres gaat?

Je bent boos en waarschijnlijk geschrokken en dat je een klacht indient is een goed iets. Het was nog fijner geweest als de bankmedewerker anders zou reageren.

Vind alleen persoonlijk dat je wel wat ver gaat wat betreft het terughalen van de bankafschriften. Het komt bij mij wat naïef over als je denkt dat ze zoiets zouden doen. Is dit niet het stukje boosheid wat extra gevoed wordt door de nonchalante houding van de bankmedewerker?

In ieder geval zonde van je energie en zou focussen op de klacht en het overstappen naar een andere bank.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:40

Zoolgangster schreef:
Myfairytale schreef:
Vroeger, toen het nog ons kent ons was, kon ik het nog enigzins begrijpen.
Maar dat dit zomaar online kan is onbegrijpelijk.

En de bank de fout erkennen? No way, ze vinden me maar lastig en spreken me aan alsof ik vroeger met ze geknikkerd heb!

Klacht over de gang van zaken indienen bij het Kifid en ze piepen wel anders...
http://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht

Voor je naar het KIFID toe kan moet je eerst de volledige klachtenprocedure bij de bank zelf gevolgd hebben.
Als je het dan nog niet eens bent met de afwikkeling van de klacht, maar alleen dan, kan je door naar het KIFID en zal het KIFID ook je klacht in behandeling nemen, anders verwijzen ze je eerst toch terug naar de bank.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:42

Heel vervelend dat het zo gegaan is, maar ik vrees dat een bank jouw oplossing zelfs niet mag uitvoeren. Klachtenprocedures gaan niet via Facebook, dat zou ik dan eerder via de site van je bank spelen. Dan komt ie ook direct waar hij terecht moet komen. Zou toch mijn eerste stap zijn als ik zo boos zou zijn...

Gewoon de klachtenprocedure bij je bank volgen, eventueel een andere rekening openen bij een nieuwe bank, maar dan dus nog niet je oude opheffen, want je hebt er nog een klacht lopen. En verder, tel tot 10, blijf doorademen, met alleen een afschrift kan toch niemand iets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:44

Ts, wat kan hij nou met één afschrift, op dit moment niets. Er zal ook geen sprake zijn van vechtscheiding aangezien jullie nooit contracten oid hebben opgesteld , dus let go en zorg dat je jezelf weer beter gaat voelen. Hoe drukker je je maakt hoe erger het "probleem" lijkt. Ze kunnen er helemaal niets mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:45

Mijn ervaring met banken is dat ze nooit hun fout toegeven. Wanneer je een klacht indiend dan krijg je over een aantal weken een brief. Daarin staat dat ze het hebben uitgezocht en dat de zaken conform de regels zijn verlopen en hun niks te verwijten valt.
Ik zou overstappen en de rekening opzeggen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:11

Ik zou proberen de zaken een beetje in perspectief te blijven zien. Mogelijk heeft je ex 1 bankafschrift van je ontvangen. Vervelend natuurlijk, maar naar alle waarschijnlijkheid heeft hij dat ding gewoon in de vuilnisbak gegooid.

Ook vervelend dat je je niet serieus genomen voelt door de helpdeskmedewerker van de bank, maar om hier nou een kifidklacht van te maken :? Zorg gewoon dat alles voor de toekomst goed geregeld is, of dat nou bij je huidige bank of een nieuwe bank is. En laat het daarna rusten.

Als wel blijkt dat je ex vervelende dingen met het bankafschrift heeft gedaan, kan je de bank altijd nog aansprakelijk stellen voor de financiële gevolgen daarvan. Zolang er niks gebeurt zou ik mijn energie in belangrijkere zaken steken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:14

Het is anders een signaal dat ik best bij Kifid zou willen hebben. Ik heb liever dat de procedures bij banken zodanig zijn dat niet zomaar, zonder dat je er zelf van weet, je adres veranderd kan worden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:19

Klachtenprocedure loopt via privé bericht Facebook én via de website. Maar word van kastje naar de muur gestuurd en krijg steeds bericht van andere medewerkers.

Ik vind het een dusdanig grote en slordige fout die absoluut niet gemaakt mag worden! Dus dienen ze dit ook naar op te lossen. Vind het nogal naïef om het er masr doodleuk bij te laten zitten.
Daarnaast dan nog een die vreselijk nonchalante en uitermate onprofessionele houding.
Financiële gegevens zijn privé en hoevenniet bepaald met de rest van NL en zeker niet met een ex te worden gedeeld!

En ik heb het woordje "vechtscheiding" gebruikt, omdat er nog veel afgehandeld dient te worden en hij op alle mogelijke manieren me kapot maakt. Zo heeft hij bijvoorbeeld de gezamenlijke auto en het nieuwe bed meegenomen zonder overleg. Als je meer details wilt, zodat je dan een juist oordeel kunt vormen, via pb. Er speelt veel meer dan alleen dat bankafschrift helaas...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:34

Maar wellicht doet het niets ter zake hoor, maar waren jullie nou wel of niet getrouwd? Laatste 1.5 jaar woonde hij in jouw (?) huis, maar jullie woonden niet samen. Hij woonde dus als soort van huurder bij jou in, als ik het goed begrijp.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:40

Ik vraag me trouwens wel af welke bank dit is :=

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:49

Rocamor schreef:
Maar wellicht doet het niets ter zake hoor, maar waren jullie nou wel of niet getrouwd? Laatste 1.5 jaar woonde hij in jouw (?) huis, maar jullie woonden niet samen. Hij woonde dus als soort van huurder bij jou in, als ik het goed begrijp.

Ik begrijp dat het verwarrend is.

Wij zijn nooit getrouwd geweest en hebben nooit een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap gehad.
We hebben wel een relatie gehad en een paar jaar op hetzelfde adres gewoond.

Ik heb toen hij me met de dood bedreigde het huis verlaten en ben bij iemand anders verbleven ivm mijn veiligheid.
Omdat hij uit een andere provincie kwam, maar hier inmiddels een vaste baan had met praktisch onmogelijke uren, heb ik hem in mijn huis laten wonen zolang, zodat hij iets anders kon zoeken.

Daar is echter heel veel tijd overheen gegaan en ik had er ook geen haast mee. Echter toen hij een nieuwe vriendin kreeg liep het spaak. Hij is toen halsoverkop vertrokken met heel veel van de spullen en een spoor van financiële ellende.
Godzijdank heb ik met het meeste daarvan niets te maken!

Ik hoop dat ik het zo iets heb kunnen verduidelijken. :)

@Destination: ik weet niet of ik het hier mag zeggen. Maar de betreffende bank is hier al wel genoemd geweest. ;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:50

Over de houding van de bank en dat het een nare fout is ben ik het wel eens. Maar het idee dat de bank die bankafschrift thuis bij je ex gaat ophalen.... wat denk je nu zelf? Gaat niet gebeuren hoor. Hoe zie je het voor je dan, moet zo'n kantoorfiguur onder werktijd naar je ex, (is ie thuis, meeste mensen werken onder tijden dat de bank open is...). Daar aanbellen voor dat afschrift en dan geeft je ex hem braaf af? Als ie slordig is ligt die brief waarschijnlijk of ergens onderop of hij heeft hm alleen al bij het zien direct in de kliko gesmeten omdat jouw naam erop stond. En als hij kwaad wil geeft hij hem zeker niet af. Hoe dan ook, ook voor de bank valt er niets terug te eisen. Het hangt allemaal af van de goodwill van je ex. Werkt ie niet mee, moeten ze dan de politie sturen :? . want dat is de enige instantie die eventueel eisen kan stellen en ook dat op bepaalde voorwaarden. Die gaan ook echt niet komen voor een verkeerd bezorgde bankafschrift. Probeer je niet tegen de schenen te trappen, maar deze "eis" van jou naar de bank is niet haalbaar. En het gaat je enkel frustratie kosten.

Het enige dat ze hooguit kunnen doen is een brief sturen met het verzoek dat je ex deze afschrift wil retourneren aan de bank. Maar dan leg je er wel extra nadruk op en het is de vraag of je dit moet willen. Of dat je ex dit gaat doen, slordige personen sturen zelden iets terug als het niet direct voor hun eigen belang is, is mijn ervaring...
In elk geval succes met alle afhandelingen, naar om zo uit elkaar te gaan

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:53

Maar puntje bij het paaltje.. hij kan toch niks met jouw afschrift? Het is vervelend dat hij die informatie onder ogen heeft gehad maar het is niet alsof je via de notaris je centen hoeft te verdelen toch? Bovendien, was hij niet sowieso al op de hoogte van je salaris, spaarrekening en Joost weet wat? Over het algemeen weet je dat sowieso wel van elkaar als je samen woont en samen een huishouden runt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:56

Myfairytale schreef:
Rocamor schreef:

Ik begrijp dat het verwarrend is.

Wij zijn nooit getrouwd geweest en hebben nooit een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap gehad.
We hebben wel een relatie gehad en een paar jaar op hetzelfde adres gewoond.

Ik heb toen hij me met de dood bedreigde het huis verlaten en ben bij iemand anders verbleven ivm mijn veiligheid.
Omdat hij uit een andere provincie kwam, maar hier inmiddels een vaste baan had met praktisch onmogelijke uren, heb ik hem in mijn huis laten wonen zolang, zodat hij iets anders kon zoeken.

Daar is echter heel veel tijd overheen gegaan en ik had er ook geen haast mee. Echter toen hij een nieuwe vriendin kreeg liep het spaak. Hij is toen halsoverkop vertrokken met heel veel van de spullen en een spoor van financiële ellende.
Godzijdank heb ik met het meeste daarvan niets te maken!

Ik hoop dat ik het zo iets heb kunnen verduidelijken. :)

@Destination: ik weet niet of ik het hier mag zeggen. Maar de betreffende bank is hier al wel genoemd geweest. ;)

Bedankt voor je aanvulling.

Ik ben het met je eens dat het een rare gang van zaken is.

Maar als jullie verder niets van elkaar waren (behalve huisgenoten ;)..), dan hoef je in principe toch niet bang te zijn dat hij iets met jouw afschrift gaat doen? Lijkt me dat ie geen recht heeft op jouw centen.

En dat ie het nieuwe bed heeft meegenomen: balen natuurlijk, maar wees blij. Nu word je niet elke keer aan hem en zijn fratsen herinnerd.

Als ie je verder niets kan maken, hij kan het huis niet meer in, laat het dan rusten. Leef je Eigen leven en laat hem het zijne leven. Als hij zoveel schulden maakt (en jij zeker weet dat die niet (deels) op jouw naam staan, bekijk je Eigen bankrekening dan met een lach: "jij hebt je centjes veilig".

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:05

bigone schreef:
Ts, wat kan hij nou met één afschrift, op dit moment niets. Er zal ook geen sprake zijn van vechtscheiding aangezien jullie nooit contracten oid hebben opgesteld , dus let go en zorg dat je jezelf weer beter gaat voelen. Hoe drukker je je maakt hoe erger het "probleem" lijkt. Ze kunnen er helemaal niets mee.

Dit.
Punt 2: hij mag jouw post niet openen, aangezien het niet aan hem geadresseerd is.
En punt 3: is die brief dat de bank een adreswijziging heeft gehad niet gekomen in de tijd dat jij niet thuis woonde? Heeft je ex die brief misschien achter gehouden/ is die brief kwijtgeraakt?
Dan heeft de bank aan zijn verplichting gedaan. Dat jij niet thuis woonde konden zij ook niet weten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:09

Het verbaasd me werkelijk dat er veel bokkers zijn die hier zo makkelijk mee omgaan. Ik vind het een zeer grote fout van de bank en een enorme inbreuk op mijn privacy. Zij maken de fout, dus zullen ze het ook moeten herstellen. Kennelijk ben ik daar heel ouderwets en principieel in. Ik zou het niet raar vinden als er verkeerd bezorgde post opgehaald wordt.

Mijn ex kende mijn financiële situatie niet, zeker niet omdat we al een paar jaar uit elkaar waren.

Tegenwoordig is het heel makkelijk om ergens een lening of krediet af te sluiten! Hij heeft vele gekke dingen gedaan en daar wil ik buiten gehouden worden. ALS er verdere schade instaat uit deze situatie zit ik met de gebakken peren, temeer omdat de bank de fout niet erkend en er ongelooflijk laks mee omgaat.

Vanwege het meenemen van de duurdere spullen en andere niet genoemde zaken, dupeert hij mij financieel enorm.
Hij verdiend zeker 3x zoveel en woont nu in bij mensen waardoor hij geen kosten heeft. Daarnaast vind ik het dus een enorme inbreuk op mijn privacy, waar ik zeer op gesteld ben.

Hij kan aan de hand van de transacties ook mijn gangen nagaan en dat is helemaal vervelend, daar ik angst voor hem heb en er een aangifte loopt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:10

mirriezz schreef:
bigone schreef:

Dit.
Punt 2: hij mag jouw post niet openen, aangezien het niet aan hem geadresseerd is.
En punt 3: is die brief dat de bank een adreswijziging heeft gehad niet gekomen in de tijd dat jij niet thuis woonde? Heeft je ex die brief misschien achter gehouden/ is die brief kwijtgeraakt?
Dan heeft de bank aan zijn verplichting gedaan. Dat jij niet thuis woonde konden zij ook niet weten.

Punt 2: heeft hij schijt aan. Wie kan hem wat maken?
Punt 3: nee, hij was toen al weg.
Hij is begin mei vertrokken en de brief krijg ik altijd rond de 24e. Hij kon toen het huis niet meer in én de wijziging was al doorgegeven aan de bank.
Als het naar mijn huis was gestuurd, zoals hoort, was er geen enkel probleem geweest. :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:12

ik heb helaas geen tips voor je maar wat een ellende! Snap helemaal dat je woest bent! Heel veel sterkte met de afwikkeling van jullie breuk en pak die bank maar goed aan wat een " op zn zachts gezegd" prutsers en dan niet toegeven dat ze fouten maken, arrogante lui.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:13

Myfairytale schreef:
Het verbaasd me werkelijk dat er veel bokkers zijn die hier zo makkelijk mee omgaan. Ik vind het een zeer grote fout van de bank en een enorme inbreuk op mijn privacy. Zij maken de fout, dus zullen ze het ook moeten herstellen. Kennelijk ben ik daar heel ouderwets en principieel in. Ik zou het niet raar vinden als er verkeerd bezorgde post opgehaald wordt.

Mijn ex kende mijn financiële situatie niet, zeker niet omdat we al een paar jaar uit elkaar waren.

Tegenwoordig is het heel makkelijk om ergens een lening of krediet af te sluiten! Hij heeft vele gekke dingen gedaan en daar wil ik buiten gehouden worden. ALS er verdere schade instaat uit deze situatie zit ik met de gebakken peren, temeer omdat de bank de fout niet erkend en er ongelooflijk laks mee omgaat.

Vanwege het meenemen van de duurdere spullen en andere niet genoemde zaken, dupeert hij mij financieel enorm.
Hij verdiend zeker 3x zoveel en woont nu in bij mensen waardoor hij geen kosten heeft. Daarnaast vind ik het dus een enorme inbreuk op mijn privacy, waar ik zeer op gesteld ben.

Hij kan aan de hand van de transacties ook mijn gangen nagaan en dat is helemaal vervelend, daar ik angst voor hem heb en er een aangifte loopt.

Als ik jou was, zou ik in jouw situatie ook niet blij zijn. Bepaald niet. De klacht bij kifid zou ik direct indienen.

Dit kan gewoon niet, en dat op zo'n lakse manier... daarbij staat een eerder genoemde bank daar helaas redelijk om bekend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:15

Wat vermoedelijk gebeurd is, is het volgende:

ex verandert zíjn gegevens van zíjn privérekening, en doet dat gewoon regulier online door in te loggen/met z'n scanner. Dan komt er ergens de vraag of die wijziging ook geldt voor alle gekoppelde rekeningen (bv spaarrekeningen, hypotheekrekening) - en dat is op zich heel handig, anders moet je voor al je rekeningen apart diezelfde wijziging doorvoeren.
Bank had kennelijk ál jullie rekeningen op grond van het oude adres gekoppeld (en jullie kennelijk tevens op basis van dat adres als 'samenwonend' geregistreerd) en heeft dus wijziging op álle rekeningen doorgevoerd.

Normaalgesproken is dat helemaal geen gekke manier van werken, en mogelijk heeft ex zich helemaal niet gerealiseerd hoeveel rekeningen en welke rekeningen aan de zijne gekoppeld waren.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:17

Maar de bank kan echt niet bij iemand aanbellen en eisen dat de post gesorteerd/bekeken wordt.
Volgens mij is zoiets zelfs niet wettelijk (maar ik ken er niets van).

Maar waarom met zo een schrik en zo een verleden laat je nog iemand een jaar en half in je huis? Ik vind dat doen en de dingen hier vertellen zo een contrast.
Ik hoop dat je er geen nare gevolgen van hebt!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:22

Maar waar kwam dan je post in die maanden dat jij niet in dat huis verbleef en hij wel?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:23

Ik snap wel dat je vind dat zij de afschrift op moeten halen maar sorry....geen enkel bedrijf zal zoiets doen. Neem daarin je verlies. Dat ga je toch niet winnen. Wat er dan ook gaande is tussen jou en je ex. Ga gewoon je verdere plan volgen en ga naar een andere bank als je vertrouwen te erg is geschaad (begrijpelijk). En zorg ervoor dat bij de juiste instanties een klacht ingediend wordt want je hebt wel gelijk. De fout is onbegrijpelijk groot en er wordt zo laks mee omgegaan dat daar wel naar gekeken mag worden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:33

Myfairytale schreef:
mirriezz schreef:

Dit.

Punt 2: heeft hij schijt aan. Wie kan hem wat maken?
Punt 3: nee, hij was toen al weg.
Hij is begin mei vertrokken en de brief krijg ik altijd rond de 24e. Hij kon toen het huis niet meer in én de wijziging was al doorgegeven aan de bank.
Als het naar mijn huis was gestuurd, zoals hoort, was er geen enkel probleem geweest. :)

Ik snap dat hij jouw privé niet respecteert, maar ik zie ook niet echt wat hij gaat bereiken met dat afschrift van je. Ik zie je reactie meer als paniek dan serieuze bezorgdheid.

Die brief hoeft natuurlijk niet gelijk met je afschrift te komen. Zo uit mijn hoofd (eerder typte je de datum in dit topic) heeft je ex begin mei de verhuizing doorgegeven. Meestal ligt de volgende dag of 2 dagen later de brief ter bevestiging op de mat. Heeft hij deze niet meegenomen? Dat weet je toch niet als je er niet was?

Ja het is ongemakkelijk en naar en ik zou zeker aankaarten dat het niet correct is jullie als samenwonend te beschouwen zonder jouw toestemming.
Maar ik vind dit geen enorme fout van de bank en vind zelfs dat het nog maar de vraag is of de fout wel ligt bij de bank.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 13:40

Ibbel schreef:
Wat vermoedelijk gebeurd is, is het volgende:

ex verandert zíjn gegevens van zíjn privérekening, en doet dat gewoon regulier online door in te loggen/met z'n scanner. Dan komt er ergens de vraag of die wijziging ook geldt voor alle gekoppelde rekeningen (bv spaarrekeningen, hypotheekrekening) - en dat is op zich heel handig, anders moet je voor al je rekeningen apart diezelfde wijziging doorvoeren.
Bank had kennelijk ál jullie rekeningen op grond van het oude adres gekoppeld (en jullie kennelijk tevens op basis van dat adres als 'samenwonend' geregistreerd) en heeft dus wijziging op álle rekeningen doorgevoerd.

Normaalgesproken is dat helemaal geen gekke manier van werken, en mogelijk heeft ex zich helemaal niet gerealiseerd hoeveel rekeningen en welke rekeningen aan de zijne gekoppeld waren.

Maar onze rekeningen waren niet gekoppeld. Juist omdat we dat gescheiden hielden!