Ben jij lid van een bibliotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben wel/niet lid van een bibliotheek.

Ik ben geen lid
210 (37%)
Ik ben wel lid maar kom er zelden tot nooit (slapend lid)
70 (12%)
Ik ben wel lid en kom er regelmatig
105 (18%)
Ik ben geen lid maar mijn kind(eren) wel
15 (2%)
Ik ben geen lid maar mijn partner wel
5 (0%)
Ik lees voornamelijk e-boks, die ik leen via de bibliotheek
12 (2%)
Ik lees voornamelijk "echte" boeken
126 (22%)
Anders
19 (3%)

Totaal aantal stemmen: 562

Anna_98

Re: Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:34

Als kind was ik altijd lid van de bibliotheek bus die in het dorp kwam, maar sinds dat is opgeheven ben ik nergens meer lid van. Dichtstbijzijnde bibliotheek is ongeveer 10 minuten met de auto, dat is me iets te veel van het goede

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:00

Ik ben geen lid meer. In Wageningen nooit geworden en pas zat ik er in hsluis weer over na te denken maar blijkt dat de bieb nu ergens in een buurthuis zit dus voor mij houdt het op.

Ik heb minimaal 500 eigen boeken waarvan zo'n 150 paardenboeken en minimaal 100 hondenboeken. Daarnaast nog zo'n 100 legale ebooks en nog een terrabyte aan collecties van het internet (helaas is die schijf kapot en kan ik daar nu niet bij).

Onderweg lees ik e-books en thuis wissel ik af.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:46

Gek eigenlijk dat de regels en prijzen in elke bibliotheek anders zijn. Je zou verwachten dat daar landelijk een standaard gegeven voor is. :j

Zelf heb ik een Minibieb aan huis, omdat veel vestigingen bij ons in de buurt opgedoekt zijn vanwege bezuinigingen. Men kan in de Minibieb 24/7 gratis boeken lenen, ruilen, houden, doneren. Het is een zeer gewaardeerd en goed lopend project. Er komen steeds meer Minibiebs in de omgeving, geweldig! Men wil nog zo graag blijven lezen (terecht) en de meeste mensen in deze omgeving vinden fysieke boeken het fijnst, dus dit is een prachtige oplossing zo.

Voor wie ook een Minibieb wil opstarten: zolang het op je eigen erf is, mag je vrij en zonder vergunning een Minibieb plaatsen (als gratis dienst, je mag er niet aan verdienen of producten verkopen). Zet je het op de openbare weg (bijvoorbeeld de stoep voor je huis), dan moet je wel een vergunning aanvragen bij de gemeente.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:08

Mijn vader is lid via hem leen ik wel is boeken voor mijn afstuderen. Hij kan een goedkoper abbonement krijgen. Voor mij kan het geen uit om lid te zijn daarvoor vind ik het te prijzig. Misschien als ik afgestudeerd ben en alleen nog werk dat ik er weer tijd voor heb.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:38

Heerlijk, de bieb! Ik ben al lid sinds dat ik kleuter was. Ik vind het heerlijk om even rond te neuzen, zo ontspannend en ben helemaal blij als ik een 'lekker' boek vind. Wel frustrerend als je niets vindt. Ik laat regelmatig uit een ander filiaal boeken komen (reserveren).

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:00

Ik ben sinds dit jaar weer lid van de bibliotheek. Het liefst koop ik boeken nieuw, maar dat werd een beetje te begrotelijk. Ik woon ook dichtbij de bibliotheek en hij is vaak open (elke dag tussen 9.00 en 21.00 uur, ook op zaterdag en zondag). Ook is er een leuk koffietentje in de bieb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 02:43

Ik denk niet dat boeken die ik in huis heb te leen zijn. Een paar voorbeelden:
Frank Vasseur- la technique de plongee souterraine ( ja in het Frans)
Kevin Gurr-technical diving from the bottom up
Philip Eric Deseigne- la plongee souterraine ( wederom in het Frans)

Ik koop best vaak zulke boeken. Via Amazon.de, amazon.fr, bookdepository.com
Er is nu nog een boek uit de VS onderweg.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 03:25

Ik mis de optie "ik ben geen lid maar mijn ouder/broertje/zusje wel" ik leen namelijk op hun naam. Ik vind boeken lezen leuk, maar doe het eigenlijk alleen op vakantie nog. Ik heb de neiging verslaafd te raken aan boeken en dan de hele serie te willen lezen/meer van die schrijver en dan laat ik daar alles voor liggen :+ Dus nu enkel nog in vakanties en dan leen ik op hun naam :)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:22

Ik mis de optie chipkaart, of is alleen in mijn omgeving?

Hier ben ik niet lid van de bibliotheek maar ik heb een chippas. Kostte de eerste keer vijf euro en verder betaal ik nooit meer als ik niks leen (dus geen jaar bedrag). Als ik iets leen ik zet geld op mijn pas en betaal ik twee euro voor de item. Dit is gewoon bij bibliotheek Kennemerwaard, die is aangesloten bij landelijke bibliotheken.

Ik vind deze systeem handig omdat ik niet vaak iets leen (ik lees bijna alleen in mijn moedertaal waarvan de boeken niet veel zijn in de bibliotheek, of Nederlands NT2 boeken wat ook niet veel is), en als ik niks leen dan ik betaal nu niks. En als ik wel iets wil kan dat gewoon :j

Ik vind een chipkaart erg handig systeem. Gewoon lid worden zal ik niet meer doen. Ik weet nog toen ik in Nederland kwam wonen het kostte €35,-. Dat was goed prijs en ik leende veel om snel Nederlands te leren. Maar nu kost het dubbele en dat vind ik echt te duur voor wat ik in een jaar lees...Ik heb nauwelijks tijd voor lezen helaas.

Mijn kinderen zijn wel lid bij de bibliotheek, dat is gratis.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:31

Ik ben lid en kom er zo nu en dan. Ik reserveer geregeld een boek die ik laat klaarzetten bij een klein filiaal op mijn route en deponeer m daar ook in de bus. Als ik een boek erg fijn vind koop ik het.

Duur? Ik vind de bieb niet duur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:51

germie schreef:

Misschien niet bij de plaatselijke bibliotheek, maar wel te bestellen bij een grotere zoals de OBA in Amsterdam?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:26

F_Orumster schreef:
Duur? Ik vind de bieb niet duur.

Ik weet niet of je dit als reactie op mij zei maar ik vind de bieb niet duur voor iemand die veel leest. Wel voor ikzelf, ik heb weinig tijd om boeken te lezen en voor dan is de chipkaart (= alleen betalen als je leent) een mooie uitvinding, ik vind :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 20:36

Ik wist niet dat er een chipkaart bestond, vandaar dat die optie er niet tussen staat... Sorry Y;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:46

Shenavallie schreef:
germie schreef:

Misschien niet bij de plaatselijke bibliotheek, maar wel te bestellen bij een grotere zoals de OBA in Amsterdam?

Zeer specifiek. Dus denk het niet. Bol.com heeft ze ook niet.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:04

LadyMadonna schreef:
Ik wist niet dat er een chipkaart bestond, vandaar dat die optie er niet tussen staat... Sorry Y;(

Geeft niks, zo ontdek je nog eens iets :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:37

Ik ben lid van de bibliotheek maar alleen voor e-boeken. Ik ben een enorme ramp qua ophalen en terugbrengen en daardoor loont een fysieke bibliotheek voor mij gewoon niet. Ik heb bij wijze van proef nu een abo op de e-boeken variant dus. Ik ben er nog niet helemaal uit, in het begin ben ik ijverig begonnen met lenen en lezen maar daarna vergeet ik het toch weer of hebben ze boeken niet die ik graag wil lezen. Hoewel er een redelijk aanbod is vind ik het toch té beperkt nog. Groot voordeel is dat ik kan lenen wanneer ik maar wil, ook bij wijze van midden in de nacht, en dat ik ze niet handmatig terug hoef te brengen.
Wat ik irritant vind is dat er een maximum zit aan het aantal boeken wat je in een bepaalde periode mag lenen. Dit houd mij tegen om boeken te downloaden en een stukje te lezen om te kijken of ik het wat vind, want ja hij telt wél mee. Ook vind ik het mega irritant dat ik ze via een adobe programma op de e-reader moet zetten. Terwijl ik mijn bij bol.com gekochte boeken zo binnen kan halen. Ik moet dus altijd mét e-reader achter de pc gaan zitten om nieuwe boeken te fixen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:50

Ik ben lid, maar als het abbonnement van mijn vorige opleiding afloopt, sluit ik geen nieuwe af. Tot mijn 18e had ik via mijn ouders een abbonnement en daarna er zelf een afgesloten. Veel boeken geleend, ook informatieve boeken over ondernemen enz. Een tijd lang vond ik e-books niets, maar intussen toch de overstap gemaakt. Nu heb ik een e-book abbonnement buiten de bieb om en dat vind ik ideaal. Daarmee krijg ik elke maand een paar e-books toegestuurd en die lees ik bijna allemaal. Het e-booksysteem van mijn bieb vind ik niet fijn.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:05

Sinds 2 jaar ben ik weer lid van de bieb. Heerlijk, mijn leesgemiddelde is ongeveer 3 boeken per week en soms een periode wat minder, maar ik blijf er regelmatig komen.
E-books vind ik ook niet fijn lezen, ik heb ook boeken in mijn handen nodig. :')

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:12

Ik ben al lid sinds ik ben geboren volgens mij := Van voorleesboekjes tot speeekbeurt boeken, leesboeken ik heb alles geleend! Nu ben ik sinds oktober vrijwilliger bij de bieb in ons dorp, hartstikke leuk! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:15

Ik ben geen lid. Als kind altijd geweest, mijn moeder was ook lid. Maar ik lees bij voorkeur het liefst engelstalige boeken en dat is gewoon een erg beperkte sectie in de bibliotheek. Ik lees wel graag dus zou wellicht nog eena kunnen gaan kijken wat het kost en wat ze hebben

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:32

Ik ben geen lid meer. Bij ons hadden ze geen Engelse boeken en ik lees liever in het Engels dan Nederlands dus had ik het abonnement maar stopgezet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:53

patatkraam schreef:
Sinds 2 jaar ben ik weer lid van de bieb. Heerlijk, mijn leesgemiddelde is ongeveer 3 boeken per week en soms een periode wat minder, maar ik blijf er regelmatig komen.
E-books vind ik ook niet fijn lezen, ik heb ook boeken in mijn handen nodig. :')

Even uit nieuwsgierigheid: Heb je ooit een e-reader geprobeerd of alleen lezen op een tablet oid?
Ik heb namelijk sinds een poosje een e-reader en ben echt wel om. De techniek van E-Inkt leest echt alsof je van papier afleest. Heel anders dan van een scherm af. En grootste voordeel van digitale boeken is dat je er belachelijk veel mee onderweg kan nemen zonder dat ze je koffer of tas vullen :P

Even offtopic: Ik vind e-boeken toch wel een uitvinding hoor. Ik was vroeger helemaal gek van een serie jeugdboeken. Deze werden in het Nederlands echter 'maar' tot 66 uitgegeven terwijl de oorspronkelijke Engelse serie veel langer doorliep en nog allerlei specials enzo had die ook nooit het Nederlands gehaald hebben. Heb ooit een aantal boeken via Ebay uit Amerika laten komen, maarja, dat is best wel een gedoe vooral omdat je vaak pakketjes koopt en dat moet maar net zijn wat je nog zoekt. Nu zijn ze er dus ook als e-boeken. Fantastisch! Gewoon via Bol.com uitzoeken welk exemplaar ik wil hebben, betalen en enkele tellen later kan ik lezen <3

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:33

Ik heb een e reader geprobeerd, maar het is niet echt wat voor me

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:01

ik ben sinds een paar maanden lid, ik kom er wekelijks en lees best veel.
vind de bieb idiaal