Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
rien10 schreef:Daar zal ze wel voor in aanmerking komen, maar dat dekt niet de huur, eten etc n een particulier verzorgingstehuis. Daar bestaat de (hoge) maandeljkse rekening uit twee delen: 1) Huur/eten en drinken 2) zorg.
Alleen voor 2) geldt het PGB 1) moet je echt helemaal zelf betalen. En een deel van 2) ook. Het is inderdaad erg duur. Sommige particuliere huizen hebben een of meerdere AOW-plekken. Maar daar zal de moeder van TS net weer teveel pensioen voor hebben. Lastige situatie.
)
En dat gaat van chihuahua's tot deense doggen. Zolang ze proper zijn, niet agressief naar mensen, sociaal en niet constant blaffen/piepen/grommen zijn ze allemaal welkom.senna21 schreef:Ts, aan de hand van wat je beschrijft, zou ik je willen adviseren om een casemanager dementie te vragen om advies. Huisartsen zijn niet altijd in staat om dit soort casussen te begeleiden.
Hevonen schreef:Pff, geweldig zoveel reacties, maar ik weet niet meer waar ik moet beginnen met antwoorden.
Eerst maar even Estja: mijn moeder kan eigenlijk niet meer voor haar kat zorgen. Ze geeft hem tomatensoep en kattenbakkorrels, koekjes etc. Hij heeft een kattenluikje, dus de bak is geen probleem. Echt kattteneten laat ze beschimmelen en vult ze steeds aan met water. Dat stinkt, echt enorm.
Omdat mijn broer en ik allebei veraf wonen hebben we twee silo's gekocht. Mijn moeder kan ze niet hanteren, ze zijin te zwaar voor haar, en we hebben ze vol stickers 'afblijven' geplakt. IN de ene zitten goede droge brokjes en in de andere water; dan heeft hij altijd te eten, want zodra een van ons komt, vullen we de boel bij en maken de silo's eventueel schoon. Er zit voor ruim een week in.
@secricible: de verwijzing kan mijn moeder krijgen op basis van verhalen van de thuiszorg en van mijn broer. Op tests scoort ze verbazend goed. Haar huisarts interesseert het niet zo, die schrijft gewoon meer en meer diazepam en antidepressiva voor... grr. Ik heb geen idee van het type dementie. Probleem is dat ze niet weet dat ze aan het dementeren is, voor haar is ze gewoon vergeetachtig en verstrooid. Haar hele leven lang heeft ze gezegd dat ze dood wil als ze gaat dementeren en niet naar een tehuis wil (haar oma was erg dement en die lag in een zaal met 60 vrouwen de hele dag in bed vastgebonden, dat is haar schrikbeeld). Ze snapt nu gelukkig wel dat ze iets moet, dat ze niet alleen kan blijven wonen. (ze laat eten gewoon op de grond liggen, als je niet oplet eet ze gewoon beschimmeld eten, want ze zet het niet in de koelkast, ziet het nut er niet van in. Trekt alle mogelijke stekkers eruit, ook die er niet uitmogen, is continue alles kwijt, herhaalt zichzelf voortdurend en doet tien keer hetzelfde.)
@Rumay: ik kan mijn moeder nu niet naar hier halen, dan moet er eerst worden verbouwd. En nee, ze hoeft zeker geen trap op. Onze oude boerderij is min of meer gelijkvloers.
@iedereen: een opmerking heeft mij meer aan het twijfelen gebracht dan alle andere; 'wat als jij eens ziek wordt'. Dat is zo. Ik ben niet vaak ziek, maar woon wel alleen; er is dan geen backup. En zoals ze nu is zou dat nog wel kunnen, maar ze gaat natuurlijk achteruit.
Mijn moeder moet inderdaad naar een particuliere instelling, maar dat is echt walgelijk duur. Zo duur dat ik bang ben dat als ze echt oud wordt (en ze is nog gezond, nu 86) we het niet meer kunnen betalen. Haar huis is dan 'opgegeten' want haar toch ruime pensioen is absoluut ontoereikend. Ze zou het zo'n 8-10 jaar kunnen uitzingen als we alles op alles zetten in een teheuis.