Sparen, hoe doe je dit handig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:45

Magrathea schreef:
Tof! Heb je ook een bonusrente? Dat zorgt ervoor dat ik toch altijd wel 2x nadenk of ik echt wel dat geld van mijn spaarrekening ergens anders aan uit wil geven, de rente is al zo laag :o

Ja! Kwartaalsparen, als je het bedrag dan een heel kalenderkwartaal laat staan, krijg je nog 0,2 extra. Totaal dan 0,65 geloof ik (tis nog steeds niet veel, maar goed :+ )

Rabobank had nu 0.1 geloof ik

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:02

Florenc schreef:
bello2005 schreef:
howjong, dat is een hoge hypotheek. tenminste dat vind ik. en 1300m2 vind ik niet super groot. howjong, wat een duur water. hond valt dan inderdaad wel mee en eten voor je zelf ook wel.
maar jij woont in belgie of in nederland ?

:D, howjong!

Ik ben inderdaad van België, dus de kosten kunnen hier wat anders verdeeld liggen. Water is inderdaad 91€ per drie maanden, hetgeen zeker niet extreem is. Groot stuk daarvan zijn zuiveringskosten, afvoerkosten,... Algemene kosten dus, buiten verbruik.
Hypotheek lijkt mij niet extreem. We zitten ruim onder de aanbevolen 1/3de grens die wordt aangeraden (bijna eerder 1/4, op 200-300€ na), dus dat moet lukken. Let wel, dit is als koppel hé. Allee zou dit wat teveel van het goede zijn...

Maar punt blijft inderdaad wel, België tov Nederland, groot verschil hé. Ik betaal bv maar 18€ per drie maanden voor mijn ziekteverzekering, bijkomend nog 25€ per drie maanden voor een bijkomende hospitalisatieverzekering.... Als ik dat vergelijk met jullie kosten, dan kan er bij mijn hypotheek alleen daardoor al een paar honderd euro bij :Y)

joa dat is zeker waar wij betalen ons blauw aan de zorgverzekering. maar volgens mij betaal je hier echt niet zoveel hypotheek. maar goed daar kan ik eigenlijk niet over oordelen

Matheno schreef:
bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

Hier idem. Fraaie auto, 2 paarden, vlees van de slager, maar 500 euro in de maand kan ik makkelijk sparen.
Nu scheelt het misschien wel dat mijn hypotheek vrij laag ligt door aflossing en lage rente. (750 per maand)

Vriend en ik werken beide fulltime en zijn na het werk te vinden op stal. Water en energie verbruik ligt dus ook laag, want we zijn nooit thuis.
Aan vaste lasten voor het huis zijn we in totaal dus zo'n 500 pp kwijt.

ik ben maar alleen

Matheno schreef:
Jullie geven beiden al antwoord op je eigen vraag. :D Ik heb nu even laag loon en vriend normaal loon. Maar ik woon goedkoop, heb geen auto en geen huisdieren.
Daarom kan ik nu meer sparen (850 Pm minimaal)

Verder leef ik ook echr wel met een beetje luxe, regelmatig biefstukjes e.d. Eten, maar op auto en dat soort dingen bespaar ik.

Als ik een paard en auto zou hebben zou m'n bedrag ook snel naar beneden lopen met 850 - 400 stalling - 150 auto = nog maar 300 per maand sparen.

haha

__Sannne

Re: Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 06:43

Zodra ik loon binnenkrijg (wekelijks) maak ik mijn helft van de huur + boodschappengeld over naar de gezamenlijke rekening van mijn vriend en mij. Hiervan zorgt hij er elke vrijdag voor dat het netjes overgemaakt wordt naar de huurbaas en doe ik wekelijks boodschappen. Mocht er iets overblijven, gaat het naar onze gezamenlijke spaarrekening. Maar dat is niet vaak, aangezien boodschappen hier ontzettend duur zijn. (eet dan ook bijna geen vlees. Zeg max 2 keer per week 400 gr kip/gehakt voor ons beide en af en toe een stukje zalm)

Verder zet ik elke week geld opzij voor mijn telefoonrekening (die komt 1 keer per maand). En pin ik $50 "zakgeld" voor als ik bijv geen lunch mee heb naar werk, of een koffie wil halen ofzo. Verder gaat de rest naar de spaarrekening. Ik laat wel altijd een beetje staan op mijn betaalrekening voor de zorgverzekering/netflix/nieuwe broek/etc.

Ik was eerst heel slecht in sparen, omdat ik niet echt een doel had behalve wat dingen afbetalen. Maar nu we op vakantie gaan naar Nederland/Londen in November, en ik besloten heb voor mijn 24ste (2 jaar tijd) een eigen paard te willen hebben, motiveert het toch wel behoorlijk om flink aan de slag te gaan. Zo heb ik bijv. in Excell een stappenplan gemaakt om uiteindelijk $1200 bij elkaar te hebben voor November. Hiervoor zet ik zo'n 35/40 per week aan de kant en dat werkt erg goed!

Sowieso hou ik nu al mijn inkomen/uitgaven per maand bij in een excell bestandje, die ik elke week update. Werkt heel fijn en inzichtelijk. :)

iirrssjjee

Re: Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 06:58

Wat voor mij werkt is een aparte rekening voor vaste lasten (gezamenlijke rekening), ik zorg er altijd voor dat hier elke maand rond de 500 heen gaat (ik heb een variabel loon, dus dit kan ook verschillen). Mijn vriend stort elke maand ietsjes meer hierop (verdient ook meer). En daar betalen we dan de hypotheek, gwl en boodschappen van. Houden we veel over? Gaan we lekker uiteten, of maken we de volgende maand iets minder over.

Nu zijn we pas in n nieuwbouwhuis gaan wonen, waardoor we nog flink wat kosten maken op dit moment (zonwering binnen en buiten bv, trap binnenkort een renovatie) dus even wat meer geld op de gezamenlijke rekening en dus wat minder overhouden aan het einde.

Buiten die 500 euro op de gezamenlijke rekening, probeer ik 250 euro meteen door te schuiven naar de spaarrekening. Hier kan ik niet zomaar ff geld afhalen. Deze is bij een andere bank en duurt vaak 2 dagen tot het op mn eigen rekening staat. Dit scheelt een hoop aan "impulsieve" koopacties. Alles wat ik vanaf dan overhoud, mag ik van mezelf mee doen wat ik wil!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 07:10

Een download maken van je uitgaven. Bepalen hoeveel je per maand nodig hebt, incl een bedrag 'uitgaan en overig'. Dan elke maand een vast bedrag overboeken maar de spaar. Soms heb je het nodig, maar je leert omgaan met minder en de spaarrekening te gebruiken voor echt grote dingen.

Dus direct bij het storten van het loon een bedrag overmaken.