Ouder dan dat je je voelt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Ouder dan dat je je voelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:27

Met de kennis, rust, ontspanning, zelfvertrouwen en zelfkennis van nu zou ik heel graag weer 25 zijn...
Maar ja.. .voor die kennis, rust, ontspanning, zelfvertrouwen en zelfkennis had ik nu juist de jaren van 25 tot nog wel een heel stukkie later, nodig..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:27

Klein detail toch? :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:39

Neeee! Alsjeblieft geen 25 meer! Maar tsja... men is NU natuurlijk "op een andere manier 25" dan toen ik zelf 25 was. Men groeit tegenwoordig al digitaal op... ik kom van een (hobby) boerderij zonder inpandige plee, TV, en de helft van de tijd geen electriciteit. Ook geen badkamer of douche, gewoon een tuinslang buiten. Dat hemel ik niet in de zin van o wat was dat romantisch op, want dat was aardig afzien, in zo'n huisje midden in de bossen in 1959 en daarna.... zou ik echt nu niet weer willen (het huisje wel, het gebrek aan ALLES niet).

In de puberteit heb ik een tijd in Amsterdam doorgebracht.... nou je kunt het wel raden... dat waren wel de wilde "ik ben overal tegen"-jaren. Die rebelse fase duurde vrij lang. Vraag me af of ik daar ooit echt helemaal vanaf ben gekomen, gezien mijn nog steeds lange haar (paardenstaart) en manier van leven.
Wel waren er off and on steeds weer paarden (en honden) in mijn leven. Dat is altijd wel zo gebleven.

Ik ben kunstschilder geworden (natuurlijk) en verder gewoon heel erg mezelf geworden. Toch ben ik op een gegeven moment uit de stad weggegaan, omdat ik tóch weer buiten wilde wonen met paarden en honden. Zo kwam ik in Drenthe terecht. Nooit spijt van gehad.

Veel kans gehad om te experimenteren, dus vrij veel (pijnlijke) mensenkennis opgedaan.
En veel ervaring met het omgaan met paarden en honden. Een gebied waarop je nooit bent uitgeleerd.
Relaties verveelden mij al snel. Nog steeds, trouwens.

Mijn grootste verworven goed is mijn vrijheid.

Mijn grootste innerlijk goed is mijn ervaring.

Het vervelendste aan mijn voortschrijdende leeftijd is, dat die energetische en fysieke ongemakken met zich meebrengt, je takelt af, je kunt nog wel van alles wíllen iedere dag, maar vaak gaat dat dan gewoonweg niet. Dat kunnen jonge(re) mensen zich dikwijls niet indenken.

Ik heb sowieso nog bar weinig te klagen, ik ben nog niet bepaald oud kwa doen en laten en ook niet om te zien.
Toch is het som benauwend als je er bij stil staat, dat het langste gedeelte van je leven áchter je ligt. En dat er allerlei woeste plannen en dingen gewoonweg niet haalbaar meer zijn. Ik bdoel: vroeger dacht je: als dat en dat me niet lukt, maakt 't uit, begin ik gewoon met iets anders.
Dat denk je op mijn leeftijd niet meer, je plannen moeten wél lukken, want je hebt wellicht niet meer de tijd om nog 6 x overnieuw te beginnen. Dat besef is pas de realisatie dat je niet jong meer bent!

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:27

Haha Sabini,

Op de dag dat jij jouw topic startte ben ik 30 geworden :+
En ik heb exact hetzelfde als jij. Ik word ook altijd jonger geschat en vind het zooo raar voelen dat in 'ineens' 30 ben. Ik voel me echt nog 23-24 jaar!!

Ik ben blij dat mijn vriend en ik vorig jaar een huis hebben gekocht en we dit jaar gaan trouwen. Ook ben ik op het moment filiaal manager omdat mijn leidinggevende langdurig ziek is. Heb ik tenminste nog iets bereikt hahaha

Het klopt hoor wat iedereen zegt, je moet doen wat je zelf wil. Maar toch voel ik ook ergens die druk dat je rond je 30ste wel iets moet hebben bereikt in je leven.
Grappig dat zo veel mensen zich zo heerlijk jong voelen *\o/*

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:37

Inderdaad!

Al ben ik nog lang niet zo ver als jij Ilse.
Ik studeer nog, woon nu tijdelijk even bij vrienden in omdat ik nog geen woning voor mezelf heb, ben vrijgezel, ga gemiddeld één keer in de twee weken naar een feestje (in de zomer vaker) en moet nog best vaak m'n ID kaart laten zien }:0

Heb besloten dat ik dit jaar een halve Sara pop wil van mn vriendinnen. 25 met 5 jaar ervaring :')

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:52

Tarpetijn _/-\o_

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:13

Tsja, ik vind het ook niet altijd zo leuk dat ik me jonger voel dan ik BLIJK te zijn, maar ik lees in dit topic tot mijn verbazing dat zelfs veel jongere mensen dan ik hier al last van hebben.
Men is tegenwoordig ook - mede door het digitale tijdperk - ook eerder volwassen, en men heeft ook een heel andere set voorbeelden, waarden en normen, daardoor.

Tegenwoordig is iedereen boven de 25 al oud en afgetakeld, als je de social media moet geloven. Dat al best weer een aparte druk leggen op nu jonge mensen.
Dat heb ik nooit gehad, ik kreeg mijn eerst PC pas in 2007, kun je nagaan.
Dan leun je veel minder tegen een "image" aan dan nu te doen gebruikelijk.

Er zal altijd iemand leuker, jonger, slimmer of meer capabel zijn dan jij bent. Alleen nu wordt dat uitgevent alsof het een wedstrijd betreft.
Met als resultaat dat niemand meer tevreden met zichzelf kan zijn.

Iedereen lijkt het buiten zichzelf te zoeken, mensen vergelijken contunu zichzelf met een ander. Daar wordt men doorgaans niet gelukkiger van.

Ik probeer gewoon een betere ik te zijn dan die ik gisteren was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:00

Dat vind ik heel wijze woorden terpentijn, en zo is het helemaal!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 14:25

terpentijn schreef:
Men is tegenwoordig ook - mede door het digitale tijdperk - ook eerder volwassen, en men heeft ook een heel andere set voorbeelden, waarden en normen, daardoor.

Het ligt er ook een beetje aan met welke tijd je het vergelijkt, voor de jaren 60 was er weinig plek voor adolescentie, je droeg dezelfde kleren die volwassenen ook droegen en je ging vroeg werken en trouwen.
Ik heb juist het idee dat de adolescentie periode steeds langer duurt en mensen later volwassen worden.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 19:48

Eens met Silver_Fox. Dat idee heb ik ook. Mede door de game/drugs/alcohol industrie kunnen jong volwassenen veel langer zich als ondernemende adolescenten gedragen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 03:07

Dit jaar wordt ik 40. En ik gruwel ervan. Ik vond het al vreselijk toen ik 30 werd! Waar blijft de tijd toch? En wat ik het engste vind; zo was ik 20 en zo opeens 30 en nu alweer bijna 40....dat betekent dat je dus ook zo 50/60 etc. bent! Heb het gevoel alsof de tijd als zand door mn vingers glipt...
Volwassen ben ik nooit geworden eigenlijk. Ik "speel" nog altijd liever met kittens dan kids en dat zal ook niet veranderen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 03:31

-O- Yep, je omgeving wil je nog weleens oud laten voelen....

Als je op een irritante pony stapt om dat sekreet te temmen en je krijgt te horen: "zou je dat nou wel doen, stel je voor dat je eraf valt, je hebt een huishouden en twee kinderen"

F*ck it, die pony moet niet zo irritant doen en kindertjes lanceren ~~}>

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:54

@picobello ja de tijd gaat altijd sneller naarmate je ouder wordt. Als je nog maar een paar dagen oud bent voelt 1 dag natuurlijk heel lang want dat is de helft van je hele leven!

Ik ben nog maar 25 maar ik voel me al een beetje zoals jij, dat de tijd steeds sneller gaat en ik ben bang dat ik straks opeens *poef* 60 ben. Vaak ook als je ergens op terug kijkt lijkt het ook veel sneller te zijn gegaan dan als je er daadwerkelijk door heen gaat. Tijd is zo relatief..