Ik heb zelf opgemerkt dat het niveau van opleiden in spelling ook per school verschilt. Mijn vriend weet bijvoorbeeld nooit wanneer hij een korte ei of een lange ij moet gebruiken. Hij heeft dit op de basisschool simpelweg nooit geleerd. Ik zat op een basisschool met grammarnazis als docenten, dus ik durf wel te zeggen dat de regels er bij mij ingestampt zijn.
De eerste paar keren heb ik mijn vriend gevraagd naar zijn 'domme' spelling, maar sinds ik door heb dat hij het gewoon nooit geleerd heeft omdat er niet echt les over is gegeven heb ik het losgelaten.
Ik erger mij wel aan fouten in jou en jouw, maar vat het minder persoonlijk op. Als ik merk dat het luiheid is, dan haak ik wel af.
NatasjavE
Geplaatst: 11-04-17 10:06
@ liele: ik kan die text met cijfers zonder na te denken lezen. De eerste regel vergt het wat concentratie. Daarna gaat het vanzelf. Ik hoef er echt geen enkele moeite voor te doen. (Foutloos schrijven lukt mij daar in tegen in het geheel niet)
Ben het met je eens dat je wel je best moet doen om van een bericht een leesbaar geheel te maken. Ik denk dat verreweg de meeste dat doen.
Maar wat als je best doen nog steeds een matig resultaat oplevert? Dan vind ik het mijn taak om daar wel empathie voor op te brengen.
Ik kan dat dus niet, het blijft me meer moeite en tijd kosten dan wanneer ik een gewone tekst lees. Mogelijk ook omdat ik uitzonderlijk snel lees, dat is niet een verdienste maar een feit, waardoor een 'afwijkende' tekst al snel vertraagt.
Toevallig dat ik dit topic nu zie. Heb een aantal dagen geleden gesolliciteerd op een baan. Krijg ik als antwoord. 'Wij hebben jou sollicitatie ontvangen...'. Frustraties...
Anoniem
Geplaatst: 12-04-17 16:57
Lienepien95 schreef:
Toevallig dat ik dit topic nu zie. Heb een aantal dagen geleden gesolliciteerd op een baan. Krijg ik als antwoord. 'Wij hebben jou sollicitatie ontvangen...'. Frustraties...