getverderrie een sponsorloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:57

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Zo'n sponsorloop duurt maar max een half uurtje. Een half uurtje iets doen wat je niet leuk vind, is toch niet zo'n probleem?
Ik was ook niet zo sportief vroeger, dus gym was nooit echt mijn favoriete vak, maar ik deed wel gewoon (net zoals de rest van de school) me met zo'n sponsorloop. Achteraf was het toch altijd wel gezelliger en leuker dan ik had verwacht.
Ik ging bij het geld ophalen ook niet langs familie, dat wilden mijn ouders liever niet. Ik wilde echter wel mijn steentje bijdragen, dus ging ik met een vriendinnetje langs de deuren. Ik was verlegen, maar met twee personen is het al een stuk minder spannend. Mijn ouders hebben zich daar nooit voor hoeven inspannen. En ik haalde echt geen torenhoge bedragen op hoor, maar €5,- was gewoon al genoeg.
Wij hadden ook een prijs die je kon verdienen en daar had niemand een probleem mee. Het is inderdaad zo dat degene die het meeste geld van familie krijgt die prijs wint, maar wat dan nog. Het is gewoon een extra beloning voor degene die het best aan de opdracht heeft voldaan. Netzoals dat iemand met een beter werkstuk een hoger cijfer krijgt. De leraar weet dan ook niet of de vader het geschreven heeft of het kind zelf. Zo'n prijsje is vaak iets van een snoepzakje of een bioscoopkaartje ofzo. Daar zal echt geen grote competitiestrijd om zijn bij de kinders.
Laatst bijgewerkt door marinke182 op 10-03-17 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 09:58

jorika1986 schreef:
Ach, hebben we gisteravond waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, we hebben allemaal een voedselinfectie... Sorry wij komen niet naar de sponsorloop.
We hebben onze eigen sponsorloop thuis in het kleinste kamertje. Of iets in die trant...

Ik vond het vroeger ook zo'n vervelend iets, net als die kinderpostzegels...
Wat een verschirikking!

O die is leuk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik hou alleen niet van liegen, maar ik lig nu toch bijna onder de tafel. Hoe kom je er op jorika1986. hihihi

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:16

AngeliqueB schreef:
Ik herken alles is je verhaal!! Ook ik wil niet sponsoren, ze mogen van mij ook niet bedelen bij iedereen voor geld en rennen, dat vindt de helft van mijn kwartet ook niet grappig.
Sowieso heb ik heel duidelijk gemaakt op school dat prijsjes uitdelen voor het hoogste bedrag oneerlijk is. Soms wil je niet (ik ook niet), soms willen kinderen niet rondbedelen en sommige kinderen hebben niet zo'n grote familie of kennissenkring. Dat wordt nu ook niet meer gedaan dus, scheelt wel dat ik dit in de ouderraad kan zeggen.
Ik bespreek het ook met de kinderen, dat ze dat prijsje echt niet krijgen gaan, en dat het daar eigenlijk ook niet om draait.
De oplossing voor mijn kinderen is, wandelen en als ze stukjes willen rennen, dan kan dat. Ik bespreek dat ook met de leerkracht, dat er vooral geen druk op hun sportieve prestaties gelegd mag worden! Want geeft die mijn kind daarover een rotgevoel mag hij zich verantwoorden bij mij, en het kind! Is een keer geweest bij mijn oudste zoon (niet sportieve slungel, type veulen op het ijs) en die juf heeft in mijn bijzijn haar verontschuldiging mogen bieden aan zoonlief.
Overigens vind ik binnensportschoenen een goed alternatief, daarna even schoonmaken en ze kunnen weer gebruikt worden in de gymzaal.

Wordt er door de leerkrachten bekend gemaakt wie het meest ophaalt? >;)
De oudsten nemen het formulier niet eens meer mee naar huis, en als er al wat gegeven wordt is het 1 euro voor de kinderen samen. Als er commentaar komt zeg ik altijd dat ik mijn eigen goede doelen heb, en die van hun niet in mijn lijstje staat.

Wauw, sorry dat ik het zeg. Maar jii klinkt als de nachtmerrie-ouder van iedere juf. Als je toch alles wil bepalen kun je het ooo zelf doen, ipv onder dreigenementen een ander verlengstuk laten spelen van jou -O-

Ik vind het jammer dat ouders hun voorkeuren zo duidelijk opleggen aan kinderen. Ik vind heel veel dingen helemaal niet zo tof, maar daar ga ik mijn kind niet mee lastig vallen. Ik kijk hoe actief ze zijn en dan help ik een handje en haal stiekem opgelucht adem als het weer voorbij is. :P

germie

Re: getverderrie een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:20

Laat mensen sponsoren voor een vast bedrag, oftewel een gift geven, dan zadel je geen mensen op met enorme bedragen omdat je kinderen ineens ver kunnen lopen.
Ik heb dat ooit gehad, diverse mensen hadden mij gesponsord, bleek dat ik als 12 jarige gewoon 12 km in een uur kon hardlopen. En dan moest ik mensen om 20 gulden gaan vragen na afloop. En daar werd moeilijk over gedaan. Sindsdien een vast bedrag, geen bedrag per ronde. Ik heb me toen kapot geschaamd omdat ik dus een goede prestatie neergezet had.

Verder gewoon mee laten doen, vinden ze vaak wel leuk en van een uurtje hardlopen gaan ze niet kapot. Als ik kinderen zou hebben zou ik ze gewoon een paar euro sponsoren (vast bedrag), en niet langs de deuren laten leuren en wel mee laten doen en belonen als ze ver zouden lopen ('s avonds een ijsje).

Er is toch niets mis met hardlopen voor je kinderen?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:23

Ik weet ook nog wel dat wij een sponsorloop hadden op school. Mijn moeder heeft mij die dag gewoon ziek gemeld. Ik had daar zelf geen behoefte aan en mijn ouders ook niet. :o

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:33

Yipee schreef:
Ik weet ook nog wel dat wij een sponsorloop hadden op school. Mijn moeder heeft mij die dag gewoon ziek gemeld. Ik had daar zelf geen behoefte aan en mijn ouders ook niet. :o

Lekker voorbeeld. Als je ergens geen zin in hebt dan mag je je ziekmelden........
Geloof niet dat ik dat mijn kinderen bij wil brengen.

En een beetje competitie is helemaal niet erg, kinderen doen dat de hele dag: Wie is het eerste bij de kapstok, wie kan het verste hinkelen, wie is de langste, wie kan het hardst fietsen.
Daar leren ze alleen maar van, omgaan met een wedstrijdje verliezen is toch niet zo erg of mogen kinderen niet balen of een lichte teleurstelling voelen?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 10-03-17 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:38

Gillbo schreef:
Yipee schreef:

Lekker voorbeeld. Als je ergens geen zin in hebt dan mag je je ziekmelden........
Geloof niet dat ik dat mijn kinderen bij wil brengen.

Inderdaad. Ik heb echt 0,0 begrip voor zulke acties. Bovendien leer je je kind echt totaal niets, behalve dat als het ergens geen zin in heeft het dan maar naar pappie en mammie moet rennen want die lossen het wel op.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:39

Wij hadden vroeger ook een sponsorloop, echt iets voor mij want ik vond sporten niet zo leuk en kon niet meer dan 5 rondjes rennen :') Mijn ouders sponsorde een paar euro, mijn tantes, oma's en opa's en zo had ik een leuk bedragje. Je hoefde niet perse geld per rondje te krijgen, een vast bedrag mocht ook. Ondanks dat ik helemaal niet van rondjes lopen hield vond ik het echt super leuk! Gezellig met mijn vriendinnetjes en dan gingen we een rondje wandelen, rondje rennen, rondje huppelen, rondje achteruit lopen, rondje met de hele klas hand in hand rennen, de meesters en juffen meetrekken en mee laten rennen, noem het maar op. Gewoon gezellig maken en een beetje gek doen. En dan vonden we het helemaal een uitdaging om zoveel mogelijk verschillende stempels te halen en geen stempels dubbel te hebben. Er waren bij ons ook prijsjes voor de leerlingen met het meest opgehaalde geld, maar er waren echt maar een paar leerlingen van de school die daar écht heel fanatiek van werden, die prijsjes stelden immers ook geen hol voor. Vrijwel alle leerlingen vonden het gewoon erg gezellig, ik zou je kinderen gewoon mee laten doen :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:01

marinke182 schreef:
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Zo'n sponsorloop duurt maar max een half uurtje. Een half uurtje iets doen wat je niet leuk vind, is toch niet zo'n probleem?
Ik was ook niet zo sportief vroeger, dus gym was nooit echt mijn favoriete vak, maar ik deed wel gewoon (net zoals de rest van de school) me met zo'n sponsorloop. Achteraf was het toch altijd wel gezelliger en leuker dan ik had verwacht.
Ik ging bij het geld ophalen ook niet langs familie, dat wilden mijn ouders liever niet. Ik wilde echter wel mijn steentje bijdragen, dus ging ik met een vriendinnetje langs de deuren. Ik was verlegen, maar met twee personen is het al een stuk minder spannend. Mijn ouders hebben zich daar nooit voor hoeven inspannen. En ik haalde echt geen torenhoge bedragen op hoor, maar €5,- was gewoon al genoeg.
Wij hadden ook een prijs die je kon verdienen en daar had niemand een probleem mee. Het is inderdaad zo dat degene die het meeste geld van familie krijgt die prijs wint, maar wat dan nog. Het is gewoon een extra beloning voor degene die het best aan de opdracht heeft voldaan. Netzoals dat iemand met een beter werkstuk een hoger cijfer krijgt. De leraar weet dan ook niet of de vader het geschreven heeft of het kind zelf. Zo'n prijsje is vaak iets van een snoepzakje of een bioscoopkaartje ofzo. Daar zal echt geen grote competitiestrijd om zijn bij de kinders.

Ben het hier ook mee eens. Ik sta er wel van te kijken hoe moeilijk er over wordt gedaan! Dat mensen zich zelf ziek gaan melden :n
De sponsorloop was hier altijd vooral gezellig. Er wordt echt geen olympische prestatie verwacht. Bovendien was het hier echt niet zo dat iedereen keihard aan het rennen was de hele tijd. Als je een beetje rondjes liep was het prima. Het probleem dat er een iemand een prijsje krijgt snap ik ook niet. Daarnaast wordt er ook gelijk aandacht gegeven aan een goed doel wat toch ook goed is voor de bewustwording van kinderen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:53

Hier liggen de papieren ook op tafel voor een sponsor loop.
Ik wil niet dat mijn kind weer door de buurt moet gaan bedelen, dus ik doneer een vast bedrag.
Hij loopt wel gewoon mee, dit is een wandeltocht.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:00

germie schreef:
Laat mensen sponsoren voor een vast bedrag, oftewel een gift geven, dan zadel je geen mensen op met enorme bedragen omdat je kinderen ineens ver kunnen lopen.
Ik heb dat ooit gehad, diverse mensen hadden mij gesponsord, bleek dat ik als 12 jarige gewoon 12 km in een uur kon hardlopen. En dan moest ik mensen om 20 gulden gaan vragen na afloop. En daar werd moeilijk over gedaan. Sindsdien een vast bedrag, geen bedrag per ronde. Ik heb me toen kapot geschaamd omdat ik dus een goede prestatie neergezet had.

Jee, wat sneu :') Doe je zo je best is het eigenlijk nog niet goed! Dat hadden je buren mooi verkeerd ingeschat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:24

Wat me vooral tegen staat is het goede doel dat door de school wordt gekozen.
Als ik wil doneren aan een goed doel, weet ik die wel te vinden.
Als het gaat om iets voor school (zoals nieuwe gordijnen voor de aula) dan vind ik het alweer een ander verhaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:32

Dat vind ik ook sneeuwpop.
Ik kies het goede doel zelf wel.

En ziekmelden is naar pappie en mammie rennen en leren dat dat de norm is als je iets niet wilt.
Nou nee niet echt.
Ziekmelden moet wel omdat er geen alternatief is.
Ik had vroeger net zo goed saaie taakjes willen doen ipv sponsorloop, carnavalsviering of van dat soort dingen. Maar dat mocht niet.
En ja ik ben er ook wel bij geweest hoor, maar dat sterkte me alleen maar in de mening dat het niks voor mij was.

Nu op het werk zal ik mindere dingen zeker doen, maar ook aangeven dat als er alternatieven zijn dat ik die liever uitvoer. En dat ook beter kan. Juist dat is wat je een kind toch mag leren? Aangeven dat er dingen zijn die niet passen en juist niet altijd maar mee moeten lopen in de eenheidsworst.

En naar carnaval ga ik nog steeds niet, een feestje ook alleen als het moet en ben ik ook snel weer weg.
En goede doelen doe ik alleen ziektes, ne sorry geen Afrika. In 50 jaar heeft dat nog geen klap geholpen en gaat het de komende 50 jaar ook niet doen door onze hulp.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:49

Ik vind ziek melden vanwege een sponsorloop toch wel heel ver gaan.. Ook zelf een goed doel willen kiezen, een goed doel is een goed doel. Je geeft je kinderen mee dat er mensen zijn die het harder nodig hebben dan wij zelf. Is het altijd een doel waar je zelf helemaal achter staat, misschien niet, maar een school kan het niet voor iedereen goed doen. Het idee achter geven aan een goed doel vind ik geheel prima, het leert onze kinderen verder te denken dan wat ze zelf hebben. Ik heb een hekel aan langs de deuren gaan, maar alle andere bezwaren van mensen in dit topic begrijp ik niet zo goed. Ze worden niet slechter van een stukje lopen, een wedstrijdelement. Mijn kinderen vinden het allemaal prima, die vinden het zelfs leuk om met vriendinnen langs de deur te gaan. Ik begrijp niet dat je een kind ziek zou melden omdat je het er niet mee eens bent, ik denk echt bij mezelf welke boodschap geef je het kind dan mee?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:50

Eerlijk
Van mij hoeft dat geld geleur ook niet voor ontwikkelings landen
Want mijn mening ontwikkelen gebeurd er niet of zeeeer langzaam
Maar als mijn kinderen een sponsor loop doen op school en ze hebben zelf ook zin in .
Dan laat ze lekker lopen !
Goed voor team Spirit op school en in de groep
En hun mogen straks als zs groter zijn zelf hun mening vormen of wat ze wel of geen goed doel vinden !
Ga ze mijn mening in dit soort dingen niet opleggen .

Vindt t alleen niet tof van de school dat ze er een prijs aan vast hangen .
Wie t meeste ophaalt
T gaat om de inzet van je kind(eren) in t lopen niet om welk potje t meeste Euro s bezit

En dat zou ik zelf wel aangeven op school
Want t gaat niet om winnen of verliezen het gaat om
Meedoen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:54

Ik wilde het zelf niet. Het was niet dat mijn ouders dat vonden. Die hebben me ook vaak genoeg wel laten gaan om dan te merken dat het voor mij niet goed was.
Ik denk dat wij 40 jaar terug echt wel bewust waren dat we het hier goed hadden. De luxe van games enz waren toen ook niet de standaard.
En als je zeurde met eten dat iets niet lekker was kregen we ook wel eens om de oren, genoeg kindjes die het graag van je bordje kwamen eten. Dus die kennis was er echt wel.

Maar als je als kind niet beter wordt van die loop en geen alternatief mag doen.
Je niet blijer wordt van dat verplichte carnvalsfeest, wat rest er dan voor keuze?
Schoolkamp 3 dagen, ik ben 3 dagen ziek geweest. Wel vol gehouden maar niet omdat ik plezier had.
Nu je ouder bent kies je gewoon, ik doe dat niet. Toen was er geen keuze, ja een. Ziek melden.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:57

Het gaat niet alleen om het geld dat opgehaald wordt, het gaat er ook om dat de kinderen leren zich in te spannen voor anderen. De wereld gaat echt niet achteruit van een beetje minder egoïsme.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:11

Wij hadden op de middelbare school een sponsorloop. Vanuit het niets ff 30km wandelen. Mijn voeten waren helemaal kapot en gezwollen. :\

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:20

Iets doen voor anderen is een ding maar waarom moet daarvoor langs deuren geschooit worden om geld?

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:42

Mars schreef:
Iets doen voor anderen is een ding maar waarom moet daarvoor langs deuren geschooit worden om geld?

Doet er niet toe, dat is simpelweg de manier die de school besloten heeft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:00

Hey ts, wen er maar aan. Vanaf nu zal op scholen en sportclubs alles aan gedaan worden om jouw kind geld op te laten halen op diverse wijzen. Wat je kan doen is het lijstje gewoon braaf invullen met zoveel namen die je kan bedenken met mensen die misschien niet eens bestaan en daar minimale vaste bedragen aan koppelen (die je uiteraard zelf betaald) verder naar de goedkoopste schoenwinkel gaan een een paar goedkope sportschoenen halen. Verder niet te zwaar aan tillen. Joh dat is nou eenmaal de consequentie van kinderen in die leeftijd. Je wil toch niet dat door jouw principes jij en jouw kuikens er helemaal uitliggen? Ze moeten nog lang genoeg naar school dan kan het er maar beter leuk zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:42

Ik snap je helemaal ts! Ben benieuwd of je antwoord krijgt op je mail :)

Heb echt een hekel aan al dat gebedel aan de deur. Ik sponsor dus nooit kindjes, koop geen loten en postzegels.
En zal ook alles doen om te voorkomen dat mijn zoon dat ooit hoeft te gaan doen. Wij kiezen zelf onze goede doelen wel uit :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:45

Juist omdat ik het zelf zo vervelend vind om langs de deur te gaan, geef ik de buurkinderen/bekende kinderen zeker altijd iets!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:50

De basisschool van mijn nichtje bood laatst een imo leuk initiatief. Elk kind kreeg een startkapitaaltje van €5 en moest door middel van een zelfbedachte actie 'winst' maken. Die winst die de kinderen ophaalden, ging naar het bouwen van een school ergens in Afrika. Mijn nichtje is enthousiast gaan bakken en verkocht cakes. Uiteindelijk, omdat het kind het zelf enig vond, haalde ze €95 op. Ik vond het ook nog wel een mooi lesje economie. Elke keer was ze weer aan het rekenen hoeveel cakemixen ze nu weer kon kopen en hoeveel cakes ze weer kon verkopen. Dealtje gesloten met een boer wbt eieren... Zo kan ieder kind op eigen wijze die €5 vermeerderen. Komen ze met €6 terug? Ook prima. Ik vond het een leuk initiatief. +:)+

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 17:56

Keet schreef:
Ik snap je helemaal ts! Ben benieuwd of je antwoord krijgt op je mail :)

Heb echt een hekel aan al dat gebedel aan de deur. Ik sponsor dus nooit kindjes, koop geen loten en postzegels.
En zal ook alles doen om te voorkomen dat mijn zoon dat ooit hoeft te gaan doen. Wij kiezen zelf onze goede doelen wel uit :)

Ik heb nog geen reaktie op mijn mail. Ik wacht rustig af.
Ik maak me er ook niet druk om.

Ik denk dat ze anders maar gewoon mee doen. Ik ga niet liegen en ze ziek melden en er een hele heisa van maken. Dat gaat me te ver en ons standpunt hoeft er niet ingedrukt te worden bij de kinderen. De kinderen weten onze mening en dat is wat mij betreft voldoende.

Ze hoeven van mij ook niet te rennen, al sloffen ze het hele parcours af. (laat daar mijn oudste zoon heel goed zijn :) en als de opbrengsten ingeleverd moeten worden, krijgen ze van mij een lege enveloppe mee.

Geen klasgenoten die dan vreemd opkijken en heb ik naar de leerkracht toch mijn standpunt duidelijk gemaakt dat ik mij niet verplicht wil voelen tot doneren en dat ik mijn kinderen niet wil laten lopen langs de deuren.