wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:10

En net zoals het hele fosfaat gebeuren. Koeien moeten weg voor export of geslacht worden, want er is een fosfaat overschot. Terwijl in de zee een fors fosfaat gebrek is...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:14

Vandaar dat men heeft verzonnen om een melkveehouderij in de haven van Rotjeknor te beginnen ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:17

Kinke schreef:
Vandaar dat men heeft verzonnen om een melkveehouderij in de haven van Rotjeknor te beginnen ;)

Waar koeien niet in de wei kunnen :')

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:23

De boeren zouden beter moeten samenwerken. Brancheverenigingen hoor je bijna nooit, en als je ze hoort 'zijn ze het er mee eens' of 'kunnen ze er niets aan doen'. De lobby van bijvoorbeeld Wakker Dier is veel sterker dan die van de veehouderijsector.
De laatste jaren is de verbondenheid tussen boeren veel minder geworden. Ik noemde het hierboven de 'veehouderijsector', maar eigenlijk is 'de boeren' veel accurater.

(Op YouTube staat trouwens nog een leuk filmpje over een van de grootste melkveehouderijen ter wereld, in Saudi Arabië. Als je dat vergelijkt met onze 'megastallen' hebben wij alleen maar hobbyboertjes.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:26

Maar is er met eerlijke beelden en verhalen wel op te spelen tegen de de gedramatiseerde leugen beelden van de anti groeperingen?
Dat laatste trekt toch eerder mensen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:29

Nee, dat blijkt toch al een hele tijd. Clubs als WD hebben mensen in dienst die speciaal dit soort leugens naar buiten brengen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:34

Eloya schreef:
Wat vinden jullie hiervan, van deze poster. op station deventer kan je er niet omheen, elk bushokje is volgeplakt

[ [url=m/JxTEbe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anti-boeren zien een koe in volgens hun stress en paniek en zielig.

maar anderen zien misschien een koe die aan het loeien is, foto op het "juiste" moment genomen voor dit effect. Koeien kwijlen nou eenmaal ook, na herkauwen of na paar keer loeien.

wie zegt wat de waarheid is, met de geschiedenis van piepvandaag en wakker dier om foto's en filmpjes uit het buitenland te gebruiken voor campagne in nederland.

Leest iemand de poster wel? Dit is een poster die aandacht vraagt voor verre veetransporten. O.a. Eyes on Animals rijdt achter vrachtwagens aan en de dieren staan daar soms veel te lang. Vooral naar buiten de EU is het echt te triest voor woorden.

Ik eet momenteel geen vlees, omdat ik het niet eens ben met de manier waarop dieren gehouden worden. Ik volg alle mogelijke kanalen en zelfs de beelden die boeren aanleveren vind ik niet prettig.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:37

Veehouders hebben geen tijd en geld om leuke clubjes op te richten.
Ik ga nog even aan het werk }:0 :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:42

SARINO schreef:

Precies, 7 dagen in de week werken, van gemiddeld 12 uur per dag, dan heb je geen zin om clubjes op te richten.

Ik ging eerder ook meer 'de strijd aan', maar ik heb daar gewoon geen energie meer voor. Je probeert mensen wat uit te leggen maar het is toch maar alleen hun waarheid...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:48

Riraito schreef:
Eloya schreef:
Wat vinden jullie hiervan, van deze poster. op station deventer kan je er niet omheen, elk bushokje is volgeplakt

[ [url=m/JxTEbe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Anti-boeren zien een koe in volgens hun stress en paniek en zielig.

maar anderen zien misschien een koe die aan het loeien is, foto op het "juiste" moment genomen voor dit effect. Koeien kwijlen nou eenmaal ook, na herkauwen of na paar keer loeien.

wie zegt wat de waarheid is, met de geschiedenis van piepvandaag en wakker dier om foto's en filmpjes uit het buitenland te gebruiken voor campagne in nederland.

Leest iemand de poster wel? Dit is een poster die aandacht vraagt voor verre veetransporten. O.a. Eyes on Animals rijdt achter vrachtwagens aan en de dieren staan daar soms veel te lang. Vooral naar buiten de EU is het echt te triest voor woorden.

Ik eet momenteel geen vlees, omdat ik het niet eens ben met de manier waarop dieren gehouden worden. Ik volg alle mogelijke kanalen en zelfs de beelden die boeren aanleveren vind ik niet prettig.

Dat hoeft toch niet, gewoon een lekker stukje vlees van jan om de hoek kopen, niets mis mee. Je steunt die boer, je draagt weer een steentje bij aan het milieu (het vlees hoeft immers niet meer ver vervoerd te worden en jij hebt gewoon een eerlijk en lekker stukje vlees... Iedereen blij : D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:31

Dieren die bij de grens dagen in de brandende zon moeten staan heeft niks te maken met het transport maar met het politieke spelletje wat bij die grens wordt gespeeld.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:34

amoj schreef:
SARINO schreef:

Precies, 7 dagen in de week werken, van gemiddeld 12 uur per dag, dan heb je geen zin om clubjes op te richten.

Ik ging eerder ook meer 'de strijd aan', maar ik heb daar gewoon geen energie meer voor. Je probeert mensen wat uit te leggen maar het is toch maar alleen hun waarheid...

Helemaal mee eens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:46

Afbeelding

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 01:53

Kinke, volgens mij geeft jouw plaatje een vertekend beeld. Heb de bronnen opgezocht en naar mijn idee gaat het over de CO2 uitstoot als er gekeken wordt naar energie/stroom/brandstof verbruik en dus niet de totale uitstoot. Dus hierbij wordt de uitstoot die de dieren zelf uitstoten en nog veel meer niet meegenomen. Makkelijke materie is het niet, dus corrigeer mij vooral als ik het fout heb. Ik heb hele andere cijfers gezien, waarbij transport minder uitstoot geeft dan de veehouderij. Cowspiracy vind ik een goede docu hierover, met cijfers die uit wetenschappelijke onderzoeken komen.

Terug naar de OP. Ik zou graag een veganistische toekomst zien, dat het niet realistisch is begrijp ik zeer goed. Elke stap richting diervriendelijker is belangrijk. Ik geloof er echt in dat het overgrote deel van de boeren hart hebben voor hun dieren en heel veel moeite en uren in het bedrijf steken. Het gebruiken van dieren vind ik echter niet oké. Naar mijn idee kan het consumeren van dierlijke producten op zo'n schaal als nu plaatsvind niet goed zijn voor de dieren in de veehouderij. De productie van een dier is voor de boer belangrijk, wat ik echt wel snap aangezien rond kunnen komen belangrijk, het komt het dier echter vaak niet ten goede en dat vind ik kwalijk. Dat ligt voor een groot deel bij de overheid en consument. Wakker dier volg ik zelf niet, dus een uitspraak doen over wat zij zeggen kan ik niet. Ik denk wel dat het goed is om een kritische organisatie richting de veehouderij te hebben dat informatie verspreidt. En ja dat zal zeer waarschijnlijk ook wel eens een mening zijn over het betwisten van diervriendelijkheid waar iemand anders/een boer wellicht anders over denkt. Eenzijdige informatieverschaffing lijkt mij in geen geval goed.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 08:41

Ik ben nu een paar maand samen met een boer (melkvee) en het heeft echt mijn ogen geopend. Mijn beeld van de melkveehouder is echt veranderd in positieve zin. Dit begon al toen we naar een grote productiedieren beurs gingen (Eurotier). Werkelijk alles is gericht op diervriendelijkheid.

En dan op het bedrijf zelf, wat een gezonde en tevreden dieren zijn die melkkoeien. Totaal anders dan de paardenhouderij waar je helemaal nergens aan hoeft te voldoen en helemaal geen strenge controles en regels zijn. Het is toch zeer gebruikelijk om paarden in stallen te huisvesten, alleen in een paddock van 10x10, te rijden met zweep en sporen en slofteugel en slechtpassend tuig..

Als ik moest kiezen, laat mij die melkkoe maar zijn!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:17

Een vriendin van mij had haar paard gestald bij een boer die vlees koeien fokt (ik zal de benaming vast verkeerd hebben maar ik ben maar een leek). Het is een kleinschalige boer die paarden erbij doet om rond te komen. Deze boer is echt goed voor z'n dieren en zijn vlees is biologisch vlees, de koeien komen buiten en hebben bewegingsvrijheid. Tenminste, dat zegt z'n advertentie.
In de praktijk zie ik alleen de zwangere koeien buiten op een klein stuk kaalgevreten wei. De mannen hebben mazzel als ze bij de deur staan dan kunnen ze nog naar buiten kijken, anders zien ze hun hele leven geen daglicht (of wellicht tijdens transport?). En dit is dan een biologisch stuk vlees die het blijkbaar heel goed heeft gehad?

Door deze boer ben ik me gaan verdiepen in de veehouderijen in mijn buurt. Elke open dag ben ik er te vinden (dan doen ze toch hun best om een positief beeld te geven?) en elk stukje informatie wat zij naar buiten brengen lees ik uitvoerig. Op 1 boer na vind ik het schandalig hoe de dieren leven.

Ik at al minder vlees, ongeveer om de dag. Maar sinds mijn ontmoeting met de eerste boer eet ik vooral veganistisch. Als ik vlees eet (of zuivel) komt het alleen bij de door mijzelf goedgekeurde boer vandaan. Ik ben niet tegen het eten van vlees, maar ik wil dat mijn vlees een leuk leven heeft gehad. Veganisten houden ook geen dieren, ik wel. Sterker nog: we bouwen momenteel een kippenhok zodat ik eieren heb van blije kippen. En later vlees van blije kippen.

Maar mede door mijn eigen onderzoek eet ik dus veganistisch en ja ik vind dat vlees een luxe artikel moet worden. Sorry voor de boeren die het wel goed doen, de rotte appel verpesten het en daardoor hebben jullie veel regels.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 09:39

Ik lees al een paar bladzijdes mee in dit topic...
En ik lees steeds maar met verbazing over 'het stukje vlees op mn bord'....
Maar het gaat toch veel verder dan dat als je het beter wil hebben voor de dieren.
Sla er een willekeurig product op na en er zit iets van dieren in, dan moet je dat ook maar niet meer kopen!

Ook vind ik t weer typisch dat het, bijna, altijd over de veehouderij (koeien, kippen, varkens, eenden etc) gaat.
Ik heb zelf met mn man een gangbare akkerbouwbedrijf, tot 2013 hebben we pluimvee er bij gehad.
De burger prefereert biologisch voedsel, de consument gaat uiteindelijk met het goedkoopste de winkel uit.
Biologisch klinkt zo mooi, maar is in NL eigenlijk moeilijk.
Er zijn te veel ziektes. Wij moeten als gangbare akkerbouwers veel meer spuiten om de gewassen ziekte vrij te houden. Dit doen we met uiterste preciezie, de beschermingsmiddelen zijn gewoonweg te duur om lukraak weg te spuiten.

No farmers no food!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:19

Paulina schreef:
Een vriendin van mij had haar paard gestald bij een boer die vlees koeien fokt (ik zal de benaming vast verkeerd hebben maar ik ben maar een leek). Het is een kleinschalige boer die paarden erbij doet om rond te komen. Deze boer is echt goed voor z'n dieren en zijn vlees is biologisch vlees, de koeien komen buiten en hebben bewegingsvrijheid. Tenminste, dat zegt z'n advertentie.
In de praktijk zie ik alleen de zwangere koeien buiten op een klein stuk kaalgevreten wei. De mannen hebben mazzel als ze bij de deur staan dan kunnen ze nog naar buiten kijken, anders zien ze hun hele leven geen daglicht (of wellicht tijdens transport?). En dit is dan een biologisch stuk vlees die het blijkbaar heel goed heeft gehad?

Door deze boer ben ik me gaan verdiepen in de veehouderijen in mijn buurt. Elke open dag ben ik er te vinden (dan doen ze toch hun best om een positief beeld te geven?) en elk stukje informatie wat zij naar buiten brengen lees ik uitvoerig. Op 1 boer na vind ik het schandalig hoe de dieren leven.

Ik at al minder vlees, ongeveer om de dag. Maar sinds mijn ontmoeting met de eerste boer eet ik vooral veganistisch. Als ik vlees eet (of zuivel) komt het alleen bij de door mijzelf goedgekeurde boer vandaan. Ik ben niet tegen het eten van vlees, maar ik wil dat mijn vlees een leuk leven heeft gehad. Veganisten houden ook geen dieren, ik wel. Sterker nog: we bouwen momenteel een kippenhok zodat ik eieren heb van blije kippen. En later vlees van blije kippen.

Maar mede door mijn eigen onderzoek eet ik dus veganistisch en ja ik vind dat vlees een luxe artikel moet worden. Sorry voor de boeren die het wel goed doen, de rotte appel verpesten het en daardoor hebben jullie veel regels.

Zoals al eerder vermeld, betekenen biologisch en diervriendelijk niet hetzelfde helaas. Hij kan dus prima z'n biologische stukje vlees verkopen, omdat de koeien een aantal uur buiten komen, en er zal vast ook een voer eis aan hangen.

Maar nu hoorde ik hier laatst bijvoorbeeld van iemand dat als hij volgens de normen van "bio" z'n beesten gaat voeren en houden, dat ze dan minder gezond zijn dan dat hij ze gewoon alleen maar op de wei zou hebben (gaat hier dan om schapen). Dus hij is weer van het "bio" af omdat dat beter is voor z'n beesten.

En ik weet wel dat er hier meer ruimte is etc, maar er zijn veel kleine boeren waarvan de koeien bijna het hele jaar rond buiten lopen. De grotere boeren hebben vaak ook grote stallen staan om te kunnen wisselen en mest te genereren dat over het land heen moet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:26

Wij hebben een jaar geleden besloten te stoppen met ons melkveebedrijf. Ontzettende dierenliefhebbers die indien nodig 24 uur per dag klaarstaan voor de dieren, maar door alle regels en wetgevingen geremd worden in het voeren van je eigen ondernemerschap.
Vorige week vrijdag hebben onze koeien het bedrijf verlaten, gelukkig zijn die van ons nog wel verkocht voor het leven naar boeren in Noord Holland. Hoe erg zoiets je aan het hart gaat is met geen pen te beschrijven. Mijn man is sinds vorige week niet meer in de stal geweest....... Wij waren maar een kleine boer met 105 koeien, maar doordat wij zijn gestopt kan een andere boer die onze fosfaatrechten heeft gekocht, weer verder groeien naar 700 koeien. Zo zullen veel familiebedrijven binnenkort verdwijnen, omdat zij niet meer kunnen opboksen tegen de groten.

Wij zijn blij dat we niet mee hoeven te doen aan de opkoopregeling, waarvoor je overigens een kleine vergoeding per koe krijgt als druppel op de gloeiendhete plaat. Wat veel mensen niet beseffen is dat ruim 60.000 dieren grotendeels gedood zullen gaan worden, door een stom regeltje van een minister (2 juli 2015) en het vervolgens veel te lang heeft laten doorsudderen. Geloof mijn woorden; we zijn er nog lang niet, er staat nog veel meer te gebeuren!

Als boer ben je continue bezig om je te verdedigen naar de buitenwereld. Steeds weer opnieuw worden je regels opgelegd, waar je aan moet voldoen, maar die in strijd zijn met dierwelzijn. Regels waar de burger totaal geen weet van heeft, maar door de manier waarop het wordt gebracht wel voor waarheid wordt aangenomen. Een paar dingen die mij zo te binnen schieten;
* geboortekrik
* kalfjes bij de koe laten
* antibiotica beleid
* onthoornen
* verplaatsen hoogdrachtige of vers gekalfde koeien
* ruimingen bij dierziekten

Ik las iets over de vogelgriep en de eieren die nu anders vermarkt moeten gaan worden. Dat hebben ze in Duitsland anders aangepakt. Daar hebben ze het vervoersverbod voor 1 dag opgeheven en daarna weer ingesteld. Daar kunnen de boeren hun eieren gewoon nog op dezelfde manier vermarkten.

Wij hebben ons de afgelopen 20 jaar met hart en ziel ingezet voor onze dieren en ervoor gezorgd dat wij eersteklas kwaliteit melk hebben geleverd. (365 dagen per jaar, 2 keer per dag, 20 jaar zonder fouten melken!!) Mijn man werkt sinds een week bij een andere melkveehouder, want het werk vindt hij veel te mooi om op te geven, het zijn de regels die hem "kapot" hebben gemaakt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:27

Ik vraag me ook altijd af hoe we dan die gronden gaan bemesten waar al dat vegavoer op verbouwd moet worden :D
Een vegetarische en veganistische wereld gaat gewoon niet gebeuren, dat weet iedereen.
Ik snap er geen donder van, al dat geroep over k.tboeren etc.etc. en dat ze maar heel snel moeten verdwijnen want dat is er veel minder dierenleed etc. Al dat vlees gaat dan toch echt aangekocht worden in bijvoorbeeld het Oostblok. Conclusie, dierenleed en voedselveiligheid doet er dus blijkbaar helemaal niet toe.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:30

Sterkte Suffie !! :(:)

Dat is dan ook precies waarom je bij boer zoekt vrouw Riks bijvoorbeeld hoort zeggen, ik zou hier nooit meer boer willen zijn.
En gelijk heeft hij.
Het is een grote stap maar ik denk wel als je die ooit gemaakt hebt je nooit meer in Nederland wilt boeren.

Mijn broer zit ook in het buitenland, waar hij met open armen is ontvangen.
Het geeft werkgelegenheid, hij betaald belasting.
Toevallig ook wat we nodig hebben in Nederland, maar dat begrijpt links niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:31

Suffie, heel veel sterkte met het verwerken van alles. Ik lag er vanmorgen nog wakker van. al die familiebedrijven die na soms vele generaties compleet kapotgemaakt zijn. Al die koefamilies, waar bij sommigen hun opa nog mee is begonnen, alles weg en het komt niet meer terug. In en in triest :(
En dan nog al die werkelozen erbij, veehouders, toeleveranciers, bouwbedrijven, veeartsen etc.etc.etc.
Toen jaren geleden het werk van de Nederlandse bouwvakkers werd overgenomen door goedkope Oostblokkers en precies hetzelfde bij de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs was het land te klein. Dat moest toch echt niet kunnen, nou…..dream on mensen, wat hier gebeurt werkt nog veel verder door, namelijk op welzijn van dieren en voedselveiligheid.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:42

Jildau schreef:
Ik ben nu een paar maand samen met een boer (melkvee) en het heeft echt mijn ogen geopend. Mijn beeld van de melkveehouder is echt veranderd in positieve zin. Dit begon al toen we naar een grote productiedieren beurs gingen (Eurotier). Werkelijk alles is gericht op diervriendelijkheid.

En dan op het bedrijf zelf, wat een gezonde en tevreden dieren zijn die melkkoeien. Totaal anders dan de paardenhouderij waar je helemaal nergens aan hoeft te voldoen en helemaal geen strenge controles en regels zijn. Het is toch zeer gebruikelijk om paarden in stallen te huisvesten, alleen in een paddock van 10x10, te rijden met zweep en sporen en slofteugel en slechtpassend tuig..

Als ik moest kiezen, laat mij die melkkoe maar zijn!

Wat is er gezond of tevreden aan als de kalfjes direct bij de moeder worden weggehaald? Die direct vervoerd worden of ze verhongeren als ze te licht zijn voor de mesterij( kalversterfte is vrij hoog door een overschot aan geboren dieren. Dus de te lichte exemplaren willen de mesterijen niet meer hebben). Ik geloof zeker dat de boer zijn best doet voor zijn dieren! Maar het uitgangspunt: wij willen melk, dus we mogen dat stelen van de koeien die niet meer voor hun eigen kalfjes mogen zorgen. Tja, als je dat werkelijk binnen laat komen...Ja ze hebben moedergevoelens, ja ze kennen hun familieleden en ja ze kunnen verdriet hebben en lijden. De kooi is misschien wat mooier geworden, daarmee wordt nog lang niet tegemoet gekomen aan hun basisbehoeften. Het kan wel anders, er zijn ook boeren die de kalfjes erbij laten en daarnaast melken. Je hebt dan natuurlijk veel minder melk, laat die gerust verdubbelen in prijs zou ik zeggen. Ook de boeren hebben wellicht zo hun blinde vlekken omdat het voor hun zo normaal is om dieren te zien als productie. En natuurlijk zorg je daar naar beste weten voor, het is je kapitaal. Maar kan het in deze tijd nog wel dat je een andere soort zo uitbuit?

Ik vind b.v. ruimingen ook vreselijk en vaak onzinnig. Maar uiteindelijk worden al die dieren toch geslacht. Dus de dood, dat is niet het erge, dat is toch het doel van de mens. Nee, het zinloze en dieronterende er aan, dat is erg.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 26-02-17 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:45

Kinke schreef:
Ik vraag me ook altijd af hoe we dan die gronden gaan bemesten waar al dat vegavoer op verbouwd moet worden :D
Een vegetarische en veganistische wereld gaat gewoon niet gebeuren, dat weet iedereen.
Ik snap er geen donder van, al dat geroep over k.tboeren etc.etc. en dat ze maar heel snel moeten verdwijnen want dat is er veel minder dierenleed etc. Al dat vlees gaat dan toch echt aangekocht worden in bijvoorbeeld het Oostblok. Conclusie, dierenleed en voedselveiligheid doet er dus blijkbaar helemaal niet toe.

Nee dat is ook niet realistisch. Het zou wel ideaal zijn als we met z'n allen zouden minderen met vlees en zuivel. Om over vis nog maar te zwijgen.
Helemaal zonder vleesindustrie is niet noodzakelijk. Dieren, waaronder ook koeien en varkens, zijn een belangrijk onderdeel van het hele systeem. Maar we hebben het wel uit z'n verband gerukt en hoe het nu is is niet houdbaar op de langere termijn.

Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in de toekomst. Of mensen écht kunnen stoppen met zoveel vlees eten of dat we onszelf kapotvreten.

Ook ik ben voor de luxe status van vlees.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:58

Sorry josien.
Maar kalver bij de koe laten wérkt niet.
En al helemáál niet voor de kalver.

Je schrijft je stukje vol emotie. Maar slaat niet op realiteit.
Jammer.