Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Ik reageer blij/ verrast, laat niet blijken dat ik teleurgesteld ben
403 (44%)
Ik reageer blij/ verrast, laat achteraf blijken dat ik teleurgesteld ben
9 (0%)
Ik reageer teleurgesteld
9 (0%)
Ik gebruik het cadeau
81 (8%)
Ik bewaar het cadeau (, misschien komt het nog van pas)
227 (24%)
Ik vervang het cadeau
19 (2%)
Ik geef het cadeau weg
140 (15%)
Anders, namelijk...
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 914

Sonja_vR

Re: Wat als je een cadeau krijgt dat je niet echt leuk vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:32

Snufje : geloof dat sowieso niemand het over de waarde heeft(dus dat een cadeau niet leuk is omdat het goedkoop is bv )
Tuurlijk gaat het om de gedachte/moeite
Maar een fles douchemuik waar ik maart naar hoef te kijken om spontaan in hevige eczeem uit te breken
Die neem ik vriendelijk en dankbaar aan (want ja. Iemand heeft de moeite genomen) maar ik ben dan dankbaar voor het gebaar , niet het cadeau zelf
het cadeau geef ik toch echt door

En eerlijk... ik kan niet zo goed tegen verspilling. Dus ik vind het ergens zonde van de 10de liter douchegel die ik dan in de kast moet laten staan want :tis toch een cadeau wat ik moet waarderen"
Ik heb dan liever dat iemand gewoon zo op bezoek komt en me feliciteert
Dat waardeer ik net zo goed :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:38

Jaren geleden heb ik een soort roze babydoll gekregen, glimmende stof met een kantje aan de randen. Echt verschrikkelijk. Hoe iemand er bij komt om me, in mijn toen nog 'ik draag alleen zwart' periode, dat te geven. Toen durfde ik niks te zeggen, nu zou ik in lachen uitbarsten. Ik vind kadootjes krijgen leuk dus ook al is het niet zo leuk dan ben ik toch blij. Vaak kan ik nog iemand er blijer mee maken dan mezelf.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:17

Ik probeer altijd goed aan te geven wat ik zou willen hebben als daar naar gevraagd wordt. Soms krijg ik wel eens dingen waarvan ik denk, tja dat zal ik niet zelf kopen, maar probeer er altijd een plekje voor te vinden en reageer dus altijd dankbaar. Mensen doen toch moeite voor je.

Waar ik dan weer echt slecht tegen kan, is dat ik bijvoorbeeld iemand een heel gaaf cadeau geef, precies naar wens en waar ik echt voor heb moeten zoeken en wat ook serieus duur was. En dat ik dan alleen een l.ullig onpersoonlijk cadeautje krijg van die persoon voor mijn volgende verjaardag, of zelfs helemaal niets. Daaag :evaw:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:41

Ik heb een tijdje terug een boek gekregen van mijn vader. Hij wilde eigenlijk eerst harry potter geven, maar dat was het script dus dat was vast niet leuk (later van m'n vriendin gekregen, in 1 ruk uitgelezen haha, wilde die juist graag). Nu kreeg ik een boek dat ik totáál niet leuk vindt en is een boek dat híj leuk vind. Tja, ik heb gewoon bedankt en het staat nu in de kast. Doorgeven doe ik niet, hoe moet ik nu weten of iemand zo'n boek wilt? Het is daarnaast ook nog eens in het Engels dus de meeste mensen zullen dat niet zo snel lezen (en een dikke pil).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:44

Citaat:
Als iemand dat tegen mij sou zeggen heb je ruzie met me geloof ik. Iemand heeft moeite gedaan voor je om een leuk cadeau te vinden en mij is geleerd dat het juist om die moeite gaat, niet om de waarde o.i.d.

Ik vind het dus erg zonde van mensen hun tijd en geld dat ze iets kopen waar ik niks mee kan.
Kennelijk kennen ze mij dusdanig slecht of interesseert het ze niet wat ik mooi vind om te krijgen.

Mijn moeder heeft een aantal keren een bon van de juwelier gegeven.
Met geld bijleggen kon ik er trollbeads van kopen. Mijn zusje vraagt gewoon welke trollbeads ik nog wil.

Gehaakte pannenlap van schoonmoeder, leuk voor een ander en dat weet ze ook.
Gehaakte kerstmannen, gaaf dank je wel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:48

Ik vind cadeaubonnen sowieso niks. Ze hebben het altijd net niet bij die winkel of ik raak ze kwijt en geld komt dan toch eigenlijk op hetzelfde neer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:56

Ik ken het spreekwoord "een gegeven paard niet in de bek kijken", maar ik kan het niet onder stoelen of banken steken wanneer ik een kado echt maar niets vind. Gelukkig ben ik omringt door gelijkgezinde vrienden, die zeggen waar het op staat en mijn familie begint het eindelijk te accepteren.
Iedereen weet inmiddels dat ik liever niets heb, dan iets dat in de kast blijft liggen of dat ik gewoon weggooi. :+
Vervangen doe ik niet, want zie eht nut niet van iets te vervangen dat je toch niet nodig had.

Met mijn schoonma had ik dit jaar wel een moeilijk situatie. Want ik begrijp best dat ze met de beste bedoelingen kado's meegeeft en dat aprecieer ik wel. Maar als je op 1 maand tijd 3 kado's krijgt waar je zowel figuurlijk als letterlijk allergisch aan bent, dan kan je toch neit blijven doen alsof je het super leuk vindt... Ik wil geen kast vol items aar ik echt niets mee kan. Bovendien vraagt ze elke week of ik het al gedragen of gebruik heb -O-

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:05

Wij zijn heel eerlijk in wat we wel/niet leuk vinden. Daarom geven mensen vaak maar gewoon geld/cadeaubon met een kleinigheidje.
Mijn vriend kreeg afgelopen verjaardag een pakket met speciaalbiertjes van een vriend. Beetje jammer dat ie over datum was en we dat pakket ook al een half jaar bij desbetreffende persoon in de kast hebben zien staan. Hebben we gezegd dat het over datum was kregen we de reactie: Oh dan moet je er even mee naar de Mitra, heb het afgelopen weekend gekocht. Oke, heb je ook een bonnetje anders heeft het weinig zin. Nee die is al weggegooid. :Y) Uhuh, maak dat de kat wijs, stoflaag stond ook centimeter dik in het pakket.

En ik kreeg een fles rosé, ik lust helemaal geen rosé en heb dit ook eerlijk gezegd. Zeiden ze: Achja, dan geef je het door aan de volgende ofzo. Uhm oke, jullie worden niet meer uitgenodigd, doei! :')

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:29

Ik vraag altijd bordspelletjes voor mijn verjaardag. Dan geef ik een lijst van de spellen die ik al heb en voor de rest zoeken ze het maar uit. Dat vind ik altijd leuk (ook leuk om dan vervolgens gezellig zo'n spel te spelen). Voordeel is ook dat mensen die minder uit willen geven zo ook een passend kado kunnen kopen. Ik woon niet zo groot dus te veel dingen bewaren die ik niet gebruik is geen succes.

qua paardendingen heb ik speciale wensen dus daar krijg ik liever geen kado voor.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:09

Lastig, ik reageer wel altijd blij want iemand geeft je natuurlijk wel iets :j maar vaak zijn het van die frutsels waar ik niets mee kan. Bij mij belanden ze dan ergens in een kast en kijk ik er nooit naar om maar vind het zonde om weg te doen.

Ik denk dat ik maar eens een speciale bak met 'ongewenste' cadeau's ga maken. (Dit klinkt wel heel gemeen :') ) Kan je natuurlijk andere weer blij mee maken.

Ik zeg het ook nooit, ik zou ook nooit weten hoe je dat fatsoenlijk zou kunnen zeggen. 'Ja eh sorry maar ik ga dit dus echt niet gebruiken.' En dan, zit je beide met een rot gevoel? Andere mensen die dit wel doen?
Wanneer je iets dubbel hebt is het natuurlijk anders (maar ook dit zeg ik niet := )

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:42

Voor mij werkt het om op voorhand duidelijk te zeggen wat ik leuk vind en wat niet.
Schoonmoeder had gisteren weer een of ander zalfje. Ik zeg dan ' lief dat je aan mij denkt maar het is niks voor mij'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:54

Terwijl ik dit topic las dacht ik eerst "ik krijg eigenlijk niet snel cadeau's waar ik niet blij mee ben" maar toen las ik van drank.... En ondanks dat ik nog nooit een drup alcohol gedronken heb, dat altijd pertinent geweigerd heb en het inmiddels ook niet meer mag ivm medicatie krijg ik wel degelijk op tijd en stond nog een fles drank. :') Nu drinkt mijn man dat ook allemaal niet dus daar hebben wij dus helemaal niks aan. Bij ons huwelijk kregen we van de zaal en van de gemeente ook een fles drank. Vind alcohol zo'n onzin-cadeau. Anyhow, die flessen vinden hun weg meestal naar mijn vader (want moeder en haar vriend drinken ook geen alcohol :') ). En hun een plezier doen, doet mij een plezier, dus uiteindelijk geeft het cadeau me dan toch vreugde als het iets is wat mijn vader en stiefmoeder wel drinken.

Cadeau's waar ik niks mee kan geef ik dus weg aan iemand die er wel iets mee kan (en dan niet perse bij een speciale gelegenheid, gewoon de eerstvolgende keer dat ik ze zie. :') ) Ik zeg dan gewoon "joh kan je hier iets mee? Zo niet gewoon zeggen, dan zoek ik iemand die er wel wat mee kan."
Kwestie van niet nog iemand met een nutteloos cadeau op te schepen. :')

Maar ik zal altijd tevreden reageren. :) Ik vind het nl. gewoon fijn als men komt. Ik hoef zelfs helemaal geen cadeau maar dat doen de meeste mensen dan toch niet (hoewel ik het écht niet hoef.) uit beleefdheid dus eigenlijk: alles wat men "geeft" is gewoon extra. :) Ik heb geen verwachtingen. Dus als mensen dan toch iets mee nemen ben ik gewoon blij ongeacht wat het is.

Eigenlijk is het ook gewoon erg simpel te voorkomen. :) Je vraagt wat de persoon wil, wil die niks, geef je een kaartje met wat geld in. Klaar is kees. :) Van mijn part gaat het geld dan naar de gas rekening van die maand. Is die toch ook alweer een beetje lichter.

Een goede vriend van me die krijgt elk jaar hetzelfde van mij. :o Maar daar istie ook elk jaar heel erg blij mee: Een boeken bon van de standaard (waar hij al zijn boeken koopt.).
Ik weet nl dat ie altijd wel een boek "op het oog heeft" daar dus daar istie altijd wat mee. :) Hij heeft ook graag alcohol maar daar ken ik dan weer niks van dus tenzij hij me echt zegt "dat of dat" (2 jaar geleden heeftie ook een fles gekregen omdat ik wist wat) ga ik dat niet halen want dan weet ik nog niet oftie het drinkt. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-01-17 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:56

Oh lord, dat doet me aan iets denken: Ik heb een nogal lastige huid en had vroeger dan ook best wel last van acne. Natuurlijk schaam je je daar kapot voor als puber, maar het wordt nog leuker als een tante op familiebezoek komt en midden in de kamer een tube acne-zalf uit haar tas trekt. 'Ja voor jou, voor je huid' (en dan niet subtiel, maar echt zodat iedereen het kon horen). En bedankt -O-

Heb die tube wel aangenomen, maar toen tante weg was direct de prullenbak in geflikkerd. Uit principe niet dat ik dat ging gebruiken _-:(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:45

Oehhh er komen trauma's uit de eerste boven drijven door dit topic O:) Vriendinnen hadden de tik om voor elkaar 18+ cadeaus te kopen. Ik was zó bang dat ik ze niet heb uitgenodigd op mijn verjaardag :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:06

Als je iets dubbel hebt lijkt het mij niet erg om dit gewoon aan te geven. Dubbele dingen heeft niemand wat aan en daar kun je ook weinig aan doen toch?

Misschien kun je in het vervolg een cadeautip meegeven op je uitnodiging, zodat je een beetje kan sturen wat je graag wilt. En zet er dan voor de grap op dat je al tig receptenboekjes hebt en dat dit dus niet meer nodig is ofzo :)
Luchtig houden, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand zich bezwaard zou voelen ofzo :j

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:17

Wanneer ik dingen krijg die ik niks aan vind laat ik dit eigenlijk nooit blijken, ik vind het al erg lief dat ze de moeite voor mij doen.
Soms gebruik ik de dingetjes gewoon, nu ik zwanger ben heb ik bijvoorbeeld veel gekregen wat ik zelf nooit zou kopen maar dat is maar zo kort nodig dat ik het ook maar gewoon gebruik.

Wat ik wel erg vervelend vond is dat ik op mijn babyshower een wipstoel van mijn beste vriendin kreeg, terwijl zij mij van te voren al paar keer had gevraagd wat ik zou willen.
Zelf begon ze meerdere keren over een wipstoel en ik gaf subtiel maar toch duidelijk aan liever niet zo'n ding te krijgen.
Toch kreeg ik er een, en ook nog eens in een kleur die totaal niet bij ons in huis past.
Ik moet bekennen dat ik bij dat cadeau toch best teleurgesteld ben, ze weet als geen ander de kleuren bij mij in huis en dan nog eens het feit dat ik vooraf al meerdere keren had aangegeven liever niet zo'n ding te krijgen.
Heb hem nu maar door geschoven aan mijn schoonmoeder, daar komt mijn neefje van 2 maanden regelmatig en straks zal onze kleine meid er ook wel eens komen dus toch mooi op kunnen lossen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:45

eclair98 schreef:
Oehhh er komen trauma's uit de eerste boven drijven door dit topic O:) Vriendinnen hadden de tik om voor elkaar 18+ cadeaus te kopen. Ik was zó bang dat ik ze niet heb uitgenodigd op mijn verjaardag :')

Ik heb mijn nichtje een keer condooms gegeven, heb haar wel gezegd dat ze die maar op haar kamer moest uitpakken omdat er kleine kinderen bij waren, voordat ze ballonnen willen opblazen O:)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:56

snuffie123 schreef:
Ik vind het eigenlijk best erg om te zeggen dat je het geen leuk cadeau vindt.

Als iemand dat tegen mij sou zeggen heb je ruzie met me geloof ik. Iemand heeft moeite gedaan voor je om een leuk cadeau te vinden en mij is geleerd dat het juist om die moeite gaat, niet om de waarde o.i.d.

Ik ben blij met alles wat ik krijg. Ook al kan ik het niet altijd gebruiken.

Ik ga hierin mee.

Ik zou me al helemaal niet druk maken om onderzetters, je zet je glas erop zie je er ook niks meer van. :+ En ik zou ze ook niet vragen als ik zo'n specifieke smaak had.

Maar voor degene die alcohol krijgen wat ze niet drinken, je schenkt toch ook wel eens wijn voor gasten in? Ik krijg vaak rode wijn, dat drink ik ook niet, maar als ik dan bezoek krijg die graag een glaasje wijn wil ben ik toch wel blij dat ik het in de kast heb staan.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:22

Ik reageer eigenlijk altijd blij en verrast als iemand me iets geeft. Ik weet nog dat toen ik een jaar of 12 was ik een vriendinnetje een kaart met geld gaf (zoals we allemaal gaven) en een tekening op de kaart, en dat dit vriendinnetje heel luid zei "Ik heb je wel eens mooier zien tekenen" en toen voelde ik me meteen rot. -O- Dat gevoel wil ik een ander besparen, ik ga ervan uit dat iemand zijn/haar best doet om iets passends te geven, ook al is het iets kleins. En ik hoef meestal ook geen cadeau's, eigenlijk.

Meestal krijg ik ook geen dingen die ik écht niks vind, ook badspul etc. gebruik ik graag, en ik heb vrienden die dezelfde interesses en smaak hebben als het gaat om spellen en spullen. :j

Ik heb echter één keer, toen ik een feestje gaf wat geen verjaardagsfeest was en waar ik expliciet vroeg of mensen lekker eten mee konden nemen ipv een cadeau, een soort schaal gekregen met kaarsjes die ik écht niet mooi vond. Het zag er ook een beetje uit als goedkoop plastic met glitter en ik wist dat degene van wie ik het kreeg net verhuisd was, dus ik vermoedde dat zij dit als "housewarming" cadeau kreeg en het zelf niet wilde (zij is nogal van een minimalistisch ingericht huis, nauwelijks 'franje' en heel basic, het paste dus helemaal niet bij haar stijl en ook niet bij de mijne). Ik reageerde wel blij, maar heb het uiteindelijk een jaar ofzo achterop de kast gehad en laatst dan eindelijk weggegooid. :o Ik zou ook niet snel iemand iets voor de huisinrichting geven tenzij ik heel zeker weet dat die persoon het echt mooi zou vinden, smaak is toch heel persoonlijk.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:47

Ff schopje:

Ik vier mijn verjaardag al jaren niet meer dus ook vrijwel geen cadeaus. Toch geven mijn ouders altijd wat, en is het vrijwel altijd goed uitgezocht en ben ik oprecht blij ermee.

Dit jaar kreeg ik een cadeaubon, met de mededeling dat ik zelf wat (van Rituals
) kan uitzoeken: hij was online te verzilveren. Ik dus helemaal blij en gister wezen ‘shoppen’. Blijkt de kaart het niet te doen: alleen geldig bij Hallmark zelf. Oke, logisch, ik daar kijken: hele beperkte keuze! Nouja, even goed kijken, zal echt wel wat leuks tussen zitten. Maar na even scrollen, was ik er al doorheen. Hmm, nog een keer. Uit eten? Paar restaurants in de buurt die ik niet ken (en nooit zou eten). Sauna: echt niks voor mij, ga niet eens zwemmen. Beauty behandeling? Echt niet voor mij. Keuze uit een paar boeken? Heb geen boekenkast meer en wil ik iets toch leze , ga ik wel naar de bieb (ook al jaren niet geweest dus). Tijdschriften een paar soorten, niet degene die ik leuk vind. Parfum? Ga ik niet op de gok bestellen als ik al weet dat ik alleen rituals graag gebruik.

Zo onwijs zonde!

Dus gister kwam mijn moeder oppassen en heb ik dit aangegeven. Zij dacht dat Rituals erbij zat want daarom had ze deze kaart gekocht. Dit stond nl wel bij de winkel waar ze hem vandaan had. Ik zou nog eens goed gaan kijken, maar als ik niks vind dan geef ik hem terug: er stond sowieso een restaurant bij waar hun graag heengaan. Hoef er dan niks voor terug uiteraard, maar ga geen bon gebruiken voor iets wat ik eigelijk niet leuk vind, terwijl hun wel graag eens samen gaan uit eten..