Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

Anoniem

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:00

Ondanks dat ik in het buitengebied woon, wordt hier regelmatig vuurwerk afgestoken. Heb namelijk zo'n oliedom tokkiebuurjoch dat kilo's illegaal spul importeert en het slecht kan laten vast wat uit te proberen. -O- In voorgaande jaren al meerdere keren gehad dat een pony in blinde paniek door de stroomdraad heen ging. Beesten zijn zo bang....echt sneu gewoon. Kan dus eigenlijk ook gewoon niet van huis in deze dagen.

Diverse keren het joch op aangesproken, maar dat helpt niet. Doe wel elk jaar melding bij meldpunt vuurwerkoverlast. Lost mijn eigen situatie niet direct op, maar wel goed voor de statistieken. Hoop dat meer mensen dat doen, want hoe meer mensen het melden, hoe krachtiger het signaal.
http://www.vuurwerkoverlast.nl

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:04

Ik woon in het buitengebied, dus qua volume valt het nog mee. Heel eerlijk ben ik wel blij dat ze te vroeg beginnen met afschieten, kunnen de paarden er al een paar dagen aan wennen. ;)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:06

Ik heb er geen moeite mee, maar dat komt ook omdat ik het leuk vind. Ik ben vaak buiten met een groepje en die hebben dan van die hele harde knallen, maar die steken we alleen af in een buitengebied waar we zeker weten dat er geen honden/paarden/koeien etc. dichtbij zijn.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:08

Zolang ze het op afstand afsteken moeten ze het zelf weten. Las vanochtend dat er 2 jongens waren opgepakt. Er rijden veel politie agenten rond hier. :P

Elano en de honden geven er ook geen kick om. Hooguit verschieten ze 1-3 passen, nouja daarna zijn ze weer rustig.

En net als pinto zegt, kunnen ze een beetje aan wennen.

Al vind ik die bom dingen niks.. Die een halve aardbeving bezorgen. :=

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:14

Hier valt het gelukkig mee, wel 2 aso families met kinderen die maar aandoen.
Gelukkig, als ik ze zie en mijn hoofd schud, gaan ze ergens anders heen.

Maar ik maak er wel melding van bij de politie, laat zij die ouders maar aanspreken.

Pol, zit tussen optie 1 en 2 in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:15

Knalt hier al paar weken maar het word nu echt duidelijk meer en harder , katten zijn er al klaar mee en ik ook. Mag van mij wel verboden worden ..

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:18

Net echt een bom voor ons huis, ik schrok zo plotseling dat m'n boek omhoog schoot :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:19

pinto_1 schreef:
Ik woon in het buitengebied, dus qua volume valt het nog mee. Heel eerlijk ben ik wel blij dat ze te vroeg beginnen met afschieten, kunnen de paarden er al een paar dagen aan wennen. ;)

Als het allemaal op een afstandje zou zijn, zou ik daar ook blij mee zijn. Laat maar lekker wennen! Carbid, wat ze even verderop afschieten, kunnen ze bijvoorbeeld onderhand prima hebben. Die doffe knallen vinden ze niet spannend meer. En een rotje maakt ze ook niets meer uit. Maar een sissende vuurpijl of zo'n cobra vlak naast de wei, dat went nooit voor ze helaas.

Gisteren en vandaag thuis gebleven om ze in het oog te kunnen houden terwijl ze op de wei stonden. Nu gaan ze voor de nacht op stal en morgenochtend breng ik ze naar een rustiger adres waar ze in binnenboxen staan. Maar ik baal eigenlijk dat dat moet. Het is zo ontzettend onnodig.... Beperk het afsteken tot de wettelijke tijden. Of ga anders even een paar honderd meter verderop staan. Dan zou het al een stuk beter te doen zijn. En dan kan ik ook nog eens van huis...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:37

Nu weet ik waarom ik trilde er kwamen vuurpijlen op ons huis af of te dicht in de buurt. Zucht... idk waar het vandaan komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:00

FabianHorse schreef:
Net echt een bom voor ons huis, ik schrok zo plotseling dat m'n boek omhoog schoot :')

Haha dat heb ik dus ook :')

Mizora, wat sneu voor je oma.

Loraine, ik hoor a en toe hele harde klappen, kan me voorstellen dat je die overal in Almelo hoort.

Hier is het nu echt druk met het vuurwerk. Mijn kat is ook wel gestrest nu, hij schrikt niet, maar is wel wat onrustig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 20:51

De paarden waren vanavond ook erg onrustig nu het echt begint. Van mij mag consumentenvuurwerk verboden worden als mensen de regels toch aan hun laars lappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:18

safina schreef:
Ondanks dat ik in het buitengebied woon, wordt hier regelmatig vuurwerk afgestoken. Heb namelijk zo'n oliedom tokkiebuurjoch dat kilo's illegaal spul importeert en het slecht kan laten vast wat uit te proberen. -O- In voorgaande jaren al meerdere keren gehad dat een pony in blinde paniek door de stroomdraad heen ging. Beesten zijn zo bang....echt sneu gewoon. Kan dus eigenlijk ook gewoon niet van huis in deze dagen.

Diverse keren het joch op aangesproken, maar dat helpt niet. Doe wel elk jaar melding bij meldpunt vuurwerkoverlast. Lost mijn eigen situatie niet direct op, maar wel goed voor de statistieken. Hoop dat meer mensen dat doen, want hoe meer mensen het melden, hoe krachtiger het signaal.
http://www.vuurwerkoverlast.nl

Je kunt beter de politie bellen, vooral omdat je weet dat hij illegaal vuurwerk heeft, kan hij mooi naar halt. Die vuurwerkoverlast site word geen drol mee gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:12

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:16

Ja eigen schuld dikke bult, serieus? Zo'n joch moet z'n hele leven boeten voor een stomme actie als puber. Ik vind dat altijd zo hard en naar gezegd. Als het nou een vent van 30 was met volgroeide hersenen is het iets anders voor mij.

Ik ben ook geen fan van vuurwerk, liever niet zelfs. Maar jeutje, wat een haat hier.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:22

Tja je moet het veilig doen maar ook dan gaat het nof wel eens mis. Ook als puber kan je het wel opbrengen om dat veilig te doen en je laten opjutten is dom. Maar het is wel verschrikkelijk voor hem, dat zeker, dit wil niemand.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:47

Chirurg heeft gelijk. Het is toch van de zotte dat kinderen een keer per jaar met explosieven mogen spelen. Verbieden die troep.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:48

Maar waar is de grens dan? Sommige 12 jarigen zijn verstandiger dan andere 30 jarigen.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:56

Ik doe er niks mee, en laat ze lekker heen doen. Bedoel, toen ik een aantal jaar jonger was en toen ik die knallers nog leuk vond. Stak ik ze ook af. En ook zonder kwade bedoelingen. Dus dat pleziertje gun ik de jeugd wel.. Zolang ze er maar gewoon ''normaal'' mee om gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:05

Ik weet niet zo goed wat il moet vinden. Wat ik altijd eng vind, zijn dronken mensen die vuurwerk af gaan steken. Ooit van een afstand den dronkelap gezien die boven een pijl hing en toen de pijl vol in z'n gezicht kreeg. Ik heb hrt toen niet goed gezien, maar kan me nog het gegil en geschreeuw horen van de mensen om hem Heen. Of ooit een keer met vrienden gehad die ook met een slok op vuurwerk gingen afsteken. Ze hadden de flessen waaruit ze afstaken niet goed meergezet dus de boel viel om, precies onze kant op. Dst het goed is gegaan mag een wonder heten.
Mijn vriend heeft twee jaar terug nog iets doms gegaan. Hij had vuurwerk afgestoken in van die potten, en die had ie daarna op de vuurkorf gegooid. Bleek dat nog niet alles was afgegaan dus ineens schoot er allemaal vuurwerk onder de parasol die in de tuin stond. Hij had zelf een blauw oog, en een vriendin een gat in haar panty. Maar man man wat was ik boos.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:51

Ik kan me er niet zo heel druk om maken. Woon in een dorp waar veel geknalt wordt, al een aantal weken. Zolang er niks naar mij gegooid wordt of niks van mij kapot gaat zul je me niet horen. Ben zelf ook jong geweest en ging vroeger op oudjaarsdag al om 8 uur de straat op om grondbloemetjes af te steken. Als die kinders en blij van worden moeten ze het vooral doen, zolang het maar veilig blijft :')

Maar owee als ze een knaller naar mij of mijn hond gooien, dan trek ik ze toch wel ff aan de haren. Spreek ze dan liever zelf aan want voordat de politie er is na een melding dan ben je hier in dorp 3 dagen verder geloof ik :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:04

Vroeger had je toch van die goede (harde) reclames van Sire op tv. Hebben ze die tegenwoordig niet meer?
Dan werd je wel even met je neus op de feiten gedrukt.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:34

Hoewel ik en mijn vrienden echt bij de groep jeugd horen die vroeger veel vuurwerk af staken (en 1 vriend nu nog steeds). Hebben wij nooit geen problemen gehad met de pony's die vlak bij in de wei stonden. De eerste knal keken ze nog op en daarna vonden ze het gras of hooi toch echt interessanter.
In onze vriendengroep is nog steeds de regel dat je met een slok op geen vuurwerk mag afsteken. En dit is ook nooit gebeurd.
In de loop der jaren is het kopen en aansteken van vuurwerk voor de meesten minder geworden, met 1 uitzondering.
Deze vriend schiet ieder jaar om 12 uur een show van ca 15 minuten voor de hele buurt. Ondanks dat hij echt enorm gek is van vuurwerk, koopt hij alles legaal en schiet alleen binnen de toegestane tijden.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als het niet meer toegestaan is voor particulieren om vuurwerk af te steken. Maar ik begrijp wel dat helaas niet iedereen zijn verstand gebruikt.

Misschien helpt het wel dat ik in een klein dorp woon, waar iedereen elkaar kent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 01:44

Hier in de stad hebben we al weken last van grote/harde vuurwerkbommen. Ik maak er geen melding van, dat heeft geen enkel nut.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:22

ik mis de opties:

-hard wegrennen voordat iemand de politie belt omdat ik vuurwerk afsteek :') :') :')
-ik pak mijn kind het aansteeklontje af en stuur het zonder eten naar bed, dat zal m leren.

ik steek overigens niets af, vind het zonde van mijn geld..
maar zag dat de poll ervanuit gaat dat de bokkers dus brave mensen zijn die geen vuurwerk afknallen (en geen kinderen hebben die dit doen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 02:32

Cayenne schreef:
Vroeger had je toch van die goede (harde) reclames van Sire op tv. Hebben ze die tegenwoordig niet meer?
Dan werd je wel even met je neus op de feiten gedrukt.

Volgens mij heb je die al lang niet meer. Ik vond vroeger die "Dankzij dat veel te korte lontje heb ik nu eindelijk een hondje" wel erg geinig. Die met dat ie dan eindelijk van z'n puistjes af was vond ik ook wel erg hilarisch.

damian23 schreef:
Chirurg heeft gelijk. Het is toch van de zotte dat kinderen een keer per jaar met explosieven mogen spelen. Verbieden die troep.

Echt he? Krijg wel een heel leuk idee voor een nieuw Sire spotje. Iets met een puber en een blokje semtex of zo.

Dat er vuurwerkvrije zones moeten zijn (serieus, zegt dat niet al genoeg? 8)7 ), dat je beesten niet eens meer veilig zijn, dat er elk jaar zoveel gewonden vallen en vernielt wordt, dat je alles verplicht moet binnen houden en afplakken omdat men het anders kan laten ontploffen, mensen die zo bang zijn dat ze niet meer naar buiten durven, ik vind het nogal wat voor een 'leuk' feestje.

Ik vraag me ook altijd wel af in hoeverre het zin heeft om melding te doen, vooral als je niet eens precies weet waar ze zitten. Had het wel graag al een paar keer willen doen, vooral die ene keer dat ik niet kon slapen van dat geknal maar wel geacht werd de volgende dag fris en fruitig op kantoor te verschijnen. En nee, dat was niet gisteren, maar een paar weken terug. Zo lang duurt die rommel hier dus al.