Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:11

Nou ja ik heb 'makkelijk' praten; mijn tweejarige eet heel weinig. Maar het is inderdaad ongeveer 2 euro per dag. Maar dat is toch niet duur?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:17

Ik vind 2,50 per dag ook niet duur hoor. Maar dat is wel 75 euro per maand. Met de rest er allemaal bij zoals ik boven al ergens gepost heb is 250 euro per maand echt geen gek bedrag.
Ik ben alleenstaande met geen enorm inkomen, dus smijt echt niet met mijn geld

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:18

Naast slapeloze nachten, spuitluiers en huilbuien kost een kind wat je er zelf aan uitgeeft.
Ik heb me toen ook wezenloos gezocht voor een minimale berekening. Internet staat vol met antwoorden als zoveel procent van je inkomen. Als je echt zekerheid wilt heb je daar dus geen drol aan.
IK heb toen zelf een lijstje gemaakt met wat ik dacht kwijt te zijn aan verplichte dingen zoals luiers, eten, kleding etc. Heb het lijstje niet meer maar weet wel dat ik het erg ruim gerekend had.
Mijn kleine is inmiddels een jaar en best verwend gok ik. Loopt *correctie, kruipt* in merkkleding en heeft op dit moment 4 paar schoenen. Waarom? Omdat ik dat leuk vind, niet omdat het nodig is. :D
Wat ze echt nodig hebben met je met 100 euro in de maand klaar, alles wat erbij komt is extra en voor de leuk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:17

qua voeding kan je ook zoveel uitgeven als je wilt. als ze natuurlijk niks mankeren.
sowieso is het onzin om potjes groente en fruit te geven. die potjes kosten ook gemiddeld 90 cent per stuk en de smaak en structuur komen niet eens in de buurt van vers fruit en groente. smaakt allemaal hetzelfde en zit ook nog onnodige rotzooi en suikers in. gewoon lekker zlef wat maken. ze kunnen vanaf 4-5 maanden prima met de pot mee eten. staafmixer erop en klaar. hetzelfde met fruit.
stuk goedkoper dan die potjes.

goedemorgen en goedenavond papjes nooit aan gedaan. duur en zit ook vol rotzooi. gaf ze liever wat rijstebloem door de fles. goedkoper.

nutriton: ook vaak overbodig. wat rijstebloem erin heeft hetzelfde effect. vaak helpt een andere speen erop nog veel beter.

en dan heb je flesvoeding: heel veel mensen kopen merkvoeding zoals nutrilon en hero. gezien op tv en de reclames en men denkt dat dit het beste is. dikke onzin. alle flesvoeding in nederland moet voldoen aan hoge eisen en ze zijn nagenoeg allemaal hetzelfde. voor de merken betaal je vooral voor de mooie en dure reclames en verpakkingen. kreeg van de kinderarts de tip om gewoon eigen huismerk voeding te geven. hij vertelde dat elk merk een huismerk heeft die exact hetzelfde is. gemaakt in hun eigen fabriek.
kruidvatvoeding en jumbo voeding is bijv. een exacte kopie van de nutrilon. sterker nog: als je de jumbo voedingslijn belt dan krijg je nutrilon aan de lijn :D
voor de beeldvorming: nutrilon kost 12 euro, dezelfde voeding in kruidvat versie kost 6 euro ;)
en zo heeft hero een eigen merk. eigen merk van AH is ook weer een kopie van een merk enz.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 27-12-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:17

Liselot schreef:
Tengeltje: zelfs via marktplaats vindt je geen passende kleren voor mijn zoon voor een euro per stuk.
Maar als je me niet geloofd vind ik het prima hoor

nou sorry maar dat geloof ik niet zelfs voor mijn sprietjes was er iets en ook voor de dikkerds/ mollige bonken van mijn vriendin!
het is een kwestie van goed zoeken maar je leert dus ook je merken kennen, en zelfs op foto te beoordelen of het lang en smal genoeg is.
En je kunt ook dingen innemen of uitleggen en verlengen of inkorten het is echt niet moeilijk hoor.
En dat doe ik liever op 2e hands kleding dan op nieuw gekochte kleding!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:39

Ik had altijd Nutrilon en ben ook doordat het CB zei dat het precies hetzelfde was overgestapt naar kruitvat eigen merk. Binnen drie week weer overgestapt naar de Nutrilon ivm verstopping van mijn dochtertje. Dus het zou dan eventueel wel uit dezelfde fabriek kunnen komen maar er zit wel degelijk verschil in. Na de overstap op Nutrilon was er niks aan de hand meer.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:42

Kinderschoenen vind ik erg duur. Maar voor kinderen is goed schoeisel erg belangrijk. Ik geef mijn kinderen geen tweedehands schoenen. Dat is slecht voor de kindervoetjes.
Op kledingbeurzen, internet en in de aanbieding is prima aan kleertjes te komen. Nu ze klein zijn dragen ze gewoon wat ze van mij krijgen. Ik krijg ook veel kleertjes van vrienden. En geef te kleine kleren ook weer door aan bekenden.
Qua boodschappen en woonlasten merk ik financieel weinig van de kinderen. Pampers en kunstvoeding kochten we huismerk/lidl.

Het duurst is de kinderopvang. 2 kindjes 4 dagen kost 2500 euro per maand. We kregen ongeveer 1000 euro van de belasting terug. Dus 1500 euro per maand onkosten. Erg duur dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:12

Die van ons ging meteen verstoppen na gebruik rijstebloem. Toen er achter gekomen dat je ook helemaal geen witte bloem moet gebruiken, maar de meer complete bruine meel in plaats van bloem. En overgestapt op BioBim papjes (ook geen suikerbommen maar gewoon granenmeel om flesje melk wat "zwaarder" mee te maken) in plaats van de biologische rijstebloem waarvoor ik speciaal een keer naar de AH was gegaan :P

Hier ook erg fan van Lidl, super fijne kwaliteit, goede prijs en ook steeds meer biologisch spul +:)+
Luiertjes zijn ook helemaal prima, heb een hele stapel wasbaar spul in huis gehaald maar vind het 3x niks dus dan betaal je toch ook weer zonder al teveel gemopper voor die in onze beleving veel fijnere wegwerp-luiertjes :j En dan ben je dus weer dubbel geld kwijt....want die wasbare dingen heb ik ook nog liggen...zucht.

Nutribeton ;) is in principe gewoon JohannesBroodPitMeel schijnt het. JHBP haalde ik ook gewoon in een biologisch potje poeder en dat spul was echt een lifesaver.... zonder spuugde onze kruimel soms wel 6x per dag alles er weer uit....ondanks al elke voeding een uur rechtop houden en bedje schuin tegen de reflux :(:)

Het stomme was dat dat spulletje perfect werkte maar toen schoonmoeder zo lief was om alvast een nieuw potje mee te nemen van ook biologische JHPM maar dan net een ander merkje erop...dat die kleine apekop meteen weer alles onder spoog :(:)

Dat kost ook weer extra centjes, achter zulke dingen komen van spul dat niet goed werkt waardoor je weer wat anders moet kopen, net zoals met flesjes en speentjes enzo.

Als iets niet helemaal lekker loopt dan wil je toch graag een oplossing voor je probleempjes, die het leven wat aangenamer maken en met een babietje die behoorlijk wat zorg nodig heeft wil je graag wat geld uitgeven als je dan een kwartiertje langer kan slapen / wat rustiger wakker kan worden / wat makkelijker kan voeden / kleintje zich comfortabeler voelt of whatever :=

Zo kost het ook weer wat meer geld dan wanneer je gewoon de hele zooi van een neefje of nichtje in je schoot geworpen krijgt en dat allemaal prima werkt waardoor je weer geld over houdt voor wat andere dingen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-12-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:17

Urona447 schreef:
Ik had altijd Nutrilon en ben ook doordat het CB zei dat het precies hetzelfde was overgestapt naar kruitvat eigen merk. Binnen drie week weer overgestapt naar de Nutrilon ivm verstopping van mijn dochtertje. Dus het zou dan eventueel wel uit dezelfde fabriek kunnen komen maar er zit wel degelijk verschil in. Na de overstap op Nutrilon was er niks aan de hand meer.

apart. hier nooit problemen ermee. op het kinderdagverblijf gaven ze de kinderen nutrilon en de meesten kregen thuis kruidvat of jumbo voeding. hoorden ze nooit problemen over.
mijn kinderen kregen thuis kruidvat, op kinderdagverblijf nutrilon en bij oma jumbo. zonder problemen. 1x AH voeding maar dat was alleen maar spugen. die van mijn zusjes hetzelfde. kregen thuis thuis kruidvat, bij dagverblijf nutrilon en bij oma jumbo. gingen spugen van AH en hero. maar wisselen tussen deze 3? geen probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:19

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:22

Liselot schreef:
Goed, even alles onder elkaar gezet en dan vergeet ik vast nog dingen:
- Belastingen en rioolheffing €10
- GWL €25
- Luiers, 6 per dag gemiddeld 25 cent per luier (ik koop eigenlijk altijd in aanbieding, anders zijn ze nog duurder) €45
- Sparen voor studie €50
- Pakken melkpoeder €25
- Nutriton €10
- Kleding €25
- Eten en drinken (heb voor het gemak 2,50 per dag aangehouden voor 3 maaltijden. Daar kom je zeker wel aan) €75

Dan heb je een totaal van €265 en doe je echt geen hele rare dingen...

Ik ben per maand geen 25€ extra kwijt... Betaal nog steeds hetzelfde :)
Rioolheffing is hier ook niet meer geworden en de andere gemeentelijke belasting ook niet :?
Nutriton ken ik niet, wat is dat?

Ik geef nutrilon en maak van een fles een papfles met granenpoeder van Nestlé. Maar dat is €2,50 voor een pot en doe ik een maand mee :=

Ik wilde eigenlijk ook dolgraag borstvoeding geven. Maar na 4maanden proberen, kolven en oefenen kon hij het nog steeds niet, had ik zwaar ondergewicht wat ik er niet meer bij kom eten, was ik half depressief door die rothormonen en ben ik maar gestopt :\

Ik moet eerlijk zeggen dat ik financieel amper merk dat er een kind is. Eet met de pot mee maar kook er amper extra voor.

Ik denk dat ze later pas duurder worden. Als ze een brood per dag gaan eten en studeren enzo.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-12-16 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:24

Tieme schreef:
Urona447 schreef:

apart. hier nooit problemen ermee. op het kinderdagverblijf gaven ze de kinderen nutrilon en de meesten kregen thuis kruidvat of jumbo voeding. hoorden ze nooit problemen over.
mijn kinderen kregen thuis kruidvat, op kinderdagverblijf nutrilon en bij oma jumbo. zonder problemen. 1x AH voeding maar dat was alleen maar spugen. die van mijn zusjes hetzelfde. kregen thuis thuis kruidvat, bij dagverblijf nutrilon en bij oma jumbo. gingen spugen van AH en hero. maar wisselen tussen deze 3? geen probleem.

Oei, hier ook een met gevoelige darmen. Eerder kreeg hij nutrilon omneo 1, nu nutrilon standaard 2 en iets anders hoef ik er niet in te stoppen :x

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:24

Een kind kost wat je eraan uit geeft....

Ik heb een pasgeboren baby in mijn eentje grootgebracht toen ik 19 jaar oud was en met een 36 uur per week slechts €800,- verdiende (dit was 2008). Eigen huisje, klein auto'tje, kinderopvang had toen voor 4 dagen in de week een eigen bijdrage van slechts 70,- en dan werd mijn minimale inkomen nog gigantisch gecompenseerd door allerlei fiscalen voordelen zoals alleenstaande ouderkorting, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag, kindgebonden budget etc. En hij is heel gezond groot geworden hoor met altijd nieuwe kleding, sportclubjes, speelgoed, heel veel liefde etc.

Inmiddels hebben we twee kinderen en hopen we dat nummer 3 ons in 2017 eindelijk gegund is, en het valt ons echt ontzettend mee. Voordeel is nu wel dat we slechts 1 salaris hebben en dat ik thuis ben voor de kinderen en de zorg rond onze boerderij, dus kinderopvang is bij ons niet aan de orde.

Ik heb beiden de eerste 10 maanden borstvoeding gegeven, dat spaart al zo'n 12,- nutrilon aanmaakmelk per week uit. Die van het kruidvat is ook prima, dan kom je op ongeveer €8,- per week uit gedurende de eerste 1,5 jaar. Dus zeg 624,- per jaar ervan uitgaande dat je vanaf het moment van geboorte flesvoeding geeft.
Luiers halen wij al jaren bij het kruidvat, als je uitgaat van maatje 3 heb je 196 pampers voor 25,- in de aanbieding. De eerste 3 maanden gebruikte ik gemiddeld 8 luiers per dag, dus dat komt neer op iets minder dan 1 euro per dag. Dan red je het tot 1 jaar met ongeveer 4 luiers per dag, brengt je op ongeveer 230,- op jaarbasis.
Babykamer kun je zo duur maken als je zelf wilt, marktplaats is je grootste vriend maar op bijv kadocus.nl vind je al complete kamertjes vanaf 300,- nieuw.
Voor een kinderwagen geldt precies hetzelfde, maar op dezelfde website vind je bijvoorbeeld al voor 299,- een degelijke kinderwagen incl. wiegje, autostoeltje, wipstoeltje en wandelwagenzitje.

Qua kleding moet je er rekening mee houden dat je in de regel heel veel krijgt in de kraamperiode, ik had alleen al tot maat 74 zo'n 8 verschillende pakjes in iedere maat beschikbaar. Rompertjes kochten we bij de HEMA voor €6,- per twee stuks, the more the better maar met 8 rompertjes in iedere maat kom je een heel eind.
Hydrofieldoeken kun je nooit genoeg hebben, die van HEMA zijn uitstekend en ook na de babytijd makkelijk voor heel veel zaken. Minimaal 12 stuks is echt wel wenselijk, reken op ongeveer 1,- per stuk.
Slabbertjes, spuugdoekjes, navelbandjes, washandjes, badcapes etc. hebben wij nooit gebruikt. Hydrofiele doeken zijn het antwoord op alles. :+
Qua kleding besparen wij nooit op jassen en schoeisel, wel op broeken (zeeman, wibra). Bovenkleding is name it bijv. een prima betaalbare en nette kwaliteit. Ook hier geldt; 8 stuks van iedere maat is echt wel wenselijk.

Qua eten: Potjes hebben mijn kids nooit gehad, het is een kleine moeite om even een appeltje te purereren of wat boontjes en een aardappeltje van je eigen maaltijd in de blender te doen. Verser, gezonder en goedkoper kan het niet. Bij de meeste kids ben je de eerste 10 jaar dankbaar als er uberhaupt eten in gaat, dus kostentechnisch hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Voor verjaardagscadeaus hanteren we max. 150,- een nieuwe fiets halen we van marktplaats af voor een prikkie, kleding is altijd nieuw (ik ben ongeveer 150,- per kwartaal kwijt per kind, maar aan een winterjas geef ik dan ook gerust 150,- uit, zomermaanden zijn altijd goedkoper). Sportclubje is ongeveer 20,- per maand, schoolgeld 50,- per jaar bij ons.

En houdt er rekening mee dat je voor ieder kind minimaal 198,- kinderbijslag per kwartaal ontvangt van de overheid, ondanks je inkomen. Daar kun je al een hoop mee doen!

Eindconclusie:
Mijn 8 jarige zoon kost ons ongeveer € 1750 - € 2000,- per jaar incl. sportclub/fiets/reservering sinterklaas/schoolgeld/verjaardagscadeau/cadeautjes voor alle kinderfeestjes/eten/kleding etc.
Voor mijn 3 jarige zoon (nog in de luiers) is het eigenlijk niet anders omdat we voor hem nog geen schoolgeld of kosten aan de sportclub e.d. kwijt zijn. Natuurlijk komt het in de praktijk bij ons duurder uit maar dat is omdat we niet zuinig leven en onze kinderen ook regelmatig tussendoor nog extra dingen krijgen die niet noodzakelijk zijn.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:34

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:39

Het eerste jaar vond ik mn zoontje het duurst.. Ik ben sowieso 45 euro kwijt aan pampers in de maand ( ik koop altijd de maandboxen via bol of wehkamp als ze aanbieding zijn) ongevee elke 3 maand koop ik een doos van 24 billendoekjes van ongeveer 35 euro ( ook in de aanbieding bij bol en wehkamp) dus reken maar 12 euro per maand.
Een pak nutrilon in de week ongeveer 15 euro. Dus 60 euro in de maand
Pakan nutriton om de voeding in te dikken 6 euro was ik 2 van nodig ongeveer in de maand 12 euro. In het begin ze ongeveer elke 1 of 2 maand nieuwe kleding nodig. Dus dat zijn rompers , truitjes, broeken, slaapzak. Denk wel 150 euro kwijt. Na 4 maand word het nog duurder als je potjes gaat geven potje fruit ben je zo 1.15 kwijt en groente 1.35 en dat elke dag een maand van 30 dagen 74.85 per maand. Ze krijgen dan wel minder kunstvoeding. Na een jaar word het een beetje goedkoper voor mijn gevoel. Ze eten met de pot mee en groeien dan niet zo heel hard meer. Alleen slijten nu giga snel z'n broeken omdat hij kruipt. Daarnaast betalen we nog 90 euro per maand aan de kinderopvang. Straks gaat hij naar de peuterspeelzaal voor 45 euro per maand. Speelgoed koop ik vaak 2de hands moet natuurlijk nog shampoo, zeep, zalfjes enzovoort kopen. Maar in het begin moet je echt zoveel kopen, ledikant, commode, kast, aankleedkussen, hoezen, matras, dekentjes, lakens, box, slaapzakken, kleertjes, kruiken, leuk behangetje, boxmatras, box kleed, speelgoed, muziekmobiel, omslagdoeken, hydrofiele luiers, hydrofiele washandjes, kinderwagen ( nieuw zijn ze zo 700 of 900 euro) maxi cosi, mutsjes , jasjes, sokken, hemeltje,babyfoon, inrichting kamertje enzovoort....Ik ben vast nog dingen vergeten.
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 27-12-16 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:41

Ik gaf ook Omneo. Mijn zoontje kon ook niks anders drinken. Raakte ook altijd verstopt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:08

Verootjoo, ik gok dat jij een partner hebt?

Dan zit daar hem waarschijnlijk het verschil in belastingen in.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 01:13

Kimbers schreef:

Denk ik ook. Mijn gemeente maakt onderscheid tussen 1 en meer persoonshuishoudens. Maar of je er met 2 of meer woont maakt niet uit. Maar 1 of 2 scheelt flink :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 02:10

Ach, ze worden allemaal groot.

Ik heb het idee dat kinderen tegenwoordig enorm in de watten gelegd worden, zoals die kapper iedere 6 weken.
Als het kort moet kun je dat zelf ook wel en anders een thuiskapper laten komen die het hele gezin doet, ben je ook veel minder kwijt.
Merkkleding is ook zoiets en waarom de jeugd tegenwoordig allemaal een eigen pc nodig hebben is me ook een raadsel.
Hier was er 1 pc in de woonkamer en pas toen ze naar 3 middelbaar gingen kregen ze een laptop omdat er wel heel veel via de computer geregeld en gemaakt moest worden.

De mijne zijn nu 22, 20 en 18 jaar, hebben altijd wel een sport gedaan en muziekles gehad maar dat viel altijd wel te regelen.

Nu zitten ze op de Hoge School, alle drie maar nu hebben we het voordeel in Belgie te wonen.
Sinds ze 18 jaar zijn en geen Nederlandse kinderbijslag meer krijgen, krijgen ze het uit Belgie en dat is mooi 3 x zoveel.
Verder krijgen ze hier studie toelage en is het schoolgeld daarom maar 115euro per jaar.

Maar we hebben ook jaren dingen dubbel moeten betalen zoals het ziekenfonds voor mijn man en ik, voor zowel Nederland als Belgie.

Het is niet verkeerd om goed na te denken voordat je aan kinderen begint maar bedenk dat de tijd die je in je kinderen steekt belangrijker zijn als het geld.
Ik ben thuis gebleven tot dat ze naar het middelbaar gingen, wel thuiswerk gedaan maar ik was er voor de kinderen.
Verder was kinderopvang toen ook duurder als mijn salaris dus dat ging niet eens.

Bedenk dat kinderen met een goede thuisbasis waar ze op terug kunnen vallen zorgt voor zelfzekere kinderen die gezond denkend in de wereld staan.

En bedenk ook dat niet ieder kind gezond op de wereld komt en het kan betekenen dat je hele geplande wereldje op zijn kop kan komen te staan voor vele vele jaren.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 07:19

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 08:34

Liselot schreef:
Kimbers schreef:

Denk ik ook. Mijn gemeente maakt onderscheid tussen 1 en meer persoonshuishoudens. Maar of je er met 2 of meer woont maakt niet uit. Maar 1 of 2 scheelt flink :j

Ja klopt wij wonen nu met z'n drieën :j

Maar dan kun je dat toch niet rekenen als kosten voor het kind? Die kosten heeft dan niet iedereen. En als er nog een kind komt betaal je dan dus ook niet extra ?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:20

Tieme schreef:
Urona447 schreef:

Hier gaat het meeste kruidvat ha er door en nutrilon ha en er is geen verschil ook dat jumbo is wel geprobeerd en ik kan me niet meer herinneren wat er mis mee was. Maar het bevalt prima!

En het stukje van spatter is ook absoluut waar, gelukkig denken er meer mensen zo . Al zijn mijn kinderen 3 jaar en no 2, 3 maanden toch zie ik het ook zo!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:14

verootjoo schreef:
Kimbers schreef:

Citaat:
Ja klopt wij wonen nu met z'n drieën :j

Maar dan kun je dat toch niet rekenen als kosten voor het kind? Die kosten heeft dan niet iedereen. En als er nog een kind komt betaal je dan dus ook niet extra ?

Tuurlijk zijn dat wel kosten voor het kind. Was het kind er niet geweest dan waren die kosten er immers ook niet.

Liselot heeft het toch ook over haar situatie, niet over die van een ander.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:27

Ik heb 2 kinderen en het enige wat ik "merk" in de portomonee zijn de luiers. Zn 25 euro per maand.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:58

verootjoo schreef:

Bij mij zijn dat weldegelijk kosten voor het kind. Als T er niet was geweest had ik die kosten ook niet gehad, daarom reken ik ze in mijn situatie wel mee