Kranten, folders en kerstfooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:48

naarppc schreef:
Babsiej schreef:
Je komt toch aan de deur en je verwacht toch dat mensen ook open doen voor je? Ik heb geen zin om voor al die bedelaars de deur open te doen. Niet voor bedelaars van de krant, niet voor bedelaars met een collectebus, blijf allemaal gewoon weg :')
Dat kaartje kan net zo prima door de brievenbus als je geen geld verwacht.

Voorheen had ik ook een sticker dat je niet mocht bedelen alleen na mn verhuizing heb ik deze nog niet geplakt. Moet er maar weer komen :D

Tsja de een ziet het als bedelen, de ander als een mooie en beleefde gewoonte elkaar een prettige kerst te wensen. Volgens mij zegt dit dan dus meer over je eigen mindset dan over de kerstkaartjes in het algemeen :)

Tis idd ook een stukje "hoe Zie ik de wereld "
Lijkt me ook best vervelend om zo negatief in het leven te staan trouwens :(:)

Isabel

Re: Kranten, folders en kerstfooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:53

Wij hebben geen ochtendkrant, maar de jongetjes van het weekblad en de reclamefolders heb ik beide €2 gegeven.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:54

Jij of ik ? :D

Ik sta namelijk heel positief in het leven ! Ik geniet er enorm van, tel mijn zegeningen. Ook het feit dat ik niet hoef te bedelen :+

Krantenbezorgers zijn niets meer of minder dan mensen in loondienst, zoals bijna iedereen in Nederland. Je gaat in dienst, gaat akkoord met werkzaamheden en salaris net als iedereen. Daar "hoort" echt geen extraatje bij van de mensen bij wie je je werkzaamheden uitvoert.

Dus dat betekent echt niet dat je negatief tegen de wereld aan kijkt :') Dat zegt dan toch meer denk ik over jouw blik op de wereld en dat mensen wellicht anders over dingen denken dan jij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:59

Ik vraag me af of die postbezorgers ook langs de deuren gaan als er sowieso geen geld gegeven wordt. Kom je dan ook uit je luie stoel om bij iedereen aan te bellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:00

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen

Dit heb ik gevonden over werk van 13 en 14 jarigen. En ze komen vaak nog sneller aan het werk aangezien ze gewoon goedkoper zijn dan de reguliere persoon.

Om te berekenen of het nou echt zo slecht verdiend zou je gewoon het aantal krantjes per uur moeten berekenen wat je loopt en dat naast het loon moeten leggen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:01

Babsiej schreef:
Jij of ik ? :D

Ik sta namelijk heel positief in het leven ! Ik geniet er enorm van, tel mijn zegeningen. Ook het feit dat ik niet hoef te bedelen :+

:')

Sorry, maar hier moet ik dan wel om lachen :))
Citaat:
Bij een deurwaarder

_O-

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:01

Ik ben ook zo'n cynische principiele zeikerd geloof ik... ik vind het gewoon onzin namelijk. Natuurlijk zou het een kleine moeite zijn en een leuk extraatje, maar wat mij zo stoort is de verwachting ervan. In dit soort topics lees ik altijd van vele bezorgers dat ze het echt alleen doen voor de groet en bedankje, in de praktijk ken ik alleen degenen die hun hand ophouden en boos worden als je niks geeft....
en wellicht dus erg cynisch, maar ik geloof ook nauwelijks dat je de moeite neemt om al die deuren langs te gaan om de mensen een fijne kerst te wensen... natuurlijk hoop je gewoon op een kleine beloning! Op zich niks mis mee hoor, maar ik krijg een beetje de kriebels van mensen die beweren dat het ze puur gaat om de kerstwensen over te brengen... zo heilig is imo niemand.
En dan het idee dat je beloond moet worden voor je harde werk door weer en wind. Tja sorry, dat is je WERK en wordt je voor betaald. Ik vind het echt vreemd dat je extra beloond moet worden omdat je gewoon doet wat je hoort te doen. Er zijn zoveel rotbaantjes met weinig tot geen extraatjes, het is echt niet mijn verantwoordelijkheid om al die mensen te gaan belonen. Als iemand dat graag doet, helemaal prima en heel lief van die mensen. Maar wil iemand dat niet, om wat voor reden dan ook, blijf gewoon fatsoenlijk je werk doen en ga die mensen geen verwijten maken. Ik ben dan wellicht ongezellig, maar heb gewoon recht op mn krantjes netjes in de brievenbus ipv in de heg. Daar wordt je namelijk voor betaald.

Even voor de volledigheid: ik woon in het buitengebied en hier zijn geen jongeren die het rondbrengen, maar volwassenen vanuit hun warme auto. Meestal nemen ze ook niet de moeite uit te stappen en krijg ik de kerstkaart gewoon in de brievenbus (die aan de weg staat voor hun gemak, zo lief ben ik nog wel, ook al wordt deze er regelmatig af gereden....). Dus het idee van de jonge mensen die een hongerloontje krijgen en zo hard hun best doen gaat hier sowieso niet op, wellicht zou ik er dan wel anders tegenaan kijken.
Oh en een abonnement heb ik niet, alleen de gratis dingen. Maar ook dan vind ik het principieel vreemd, je betaald gewoon netjes voor je abonnement en daar hoort de bezorging bij. Dat het slecht betaald is, ligt aan de werkgever en niet aan mij....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:02

Ik draai wisseldiensten en ben er eerlijk gezegd niet blij mee, word de hele tijd uit mijn bed gebeld en dan ben ik ook niet te genieten hoor. Ik denk dat ik idd de bel er maar uit ga halen want die mini hartaanvallen de hele tijd is niet goed voor niemand... ik heb het momenteel financieel even zwaar waardoor ik niks kan missen. Dus nee ik geef niks. Mochten ze mij niet wakker bellen wenst ik ze uiteraard fijne feestdagen toe.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:06

@ Zwerte, dank je wel, zoiets wilde ik ook ongeveer zeggen _/-\o_

@BloemBloem, fijn dat je dat grappig vindt :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:09

Oh en als ze wel aanbellen krijgen ze echt wel een vriendelijke lach en kerstgroet terug natuurlijk, die moeite neem ik dan wel weer. Maar geen geld en eerlijk gezegd erger ik me er wel aan (maar probeer dit niet te laten merken)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:15

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de mensen die hier niks geven in een restaurant wel fooi geven...

Ik heb jarenlang folders gelopen door weer en wind. Is dat erg? Nee niet echt, daar wordt je hard van.
Maar als je ziet tegen wat voor een honger loontje dat moest?
ik had bij de ene folderinstantie een wijk van 600 huizen. Hier verdiende ik (met zelf vouwen) in een goede week (dus met veel folders) wellicht 13 euro. Maar, dan moest ik wel zelf de hele zaterdag en een deel van de zondag zelf vouwen en was ik echt wel heel wat uurtjes onderweg om de folders op tijd te bezorgen.
Bij de andere folderinstantie kreeg ik de folders ingepakt aangeleverd. Hier had ik een wij van rond de 400 huizen en verdiende ik in een goede week 9 euro. Maar, een goede week betekende dubbele pakketen dus dubbel lopen.

Tuurlijk verwachte ik wat als ik de kaartjes kreeg. De folderinstantie gaven zelf aan dat je zelf moest werken voor je kerstpakket door middel van die kaartjes. Tuurlijk deed ik dat niet voor niks, maar ik begreep het ook als ik niks kreeg, want je hoeft niet altijd wat te krijgen.
Maar het is op zijn minst fatsoenlijk om gewoon de deur open te doen en niet zo zuur te reageren.

Moet je eens nagaan wat jij aan geld uitspaart doordat die lieve folderbezorgers jou op de hoogte brengen van alle aanbiedingen ;).
Tuurlijk kiezen die bezorgers zelf voor hun baan, maar als je in de stad woont is er niet zoveel werk te vinden voor 13 jarigen.

Leuk detail trouwens, de wijk van 600 huizen lag in een buurt die bij ons bekend staat als wat armer. Toch haalde ik daar bij vrijwel elk huis wat geld op.
De wijk van 400 huizen was een villa wijk... Waar bijna niemand geld gaf. Nogmaals, hoeft niet... maar dit vonden wij thuis toch erg opvallend :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:17

Ik geef in een restaurant ook bijna nooit fooi :) Service moet wel heel bijzonder uitzonderlijk goed zijn, willen wij daar wat voor achter laten.
Alleen op vakantie in USA geven wij fooi :) tussen de 10 en 20% aan de hand van de service en het restaurant/eten :)

Hier zijn ze tot nu toe aan de deur allemaal blij met hun kerstpakketje. Erger me er wel aan dat ze allemaal aanbellen als de baby net op bed ligt.... maar ja, dat kunnen ze ook niet weten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:19

Ik vind het altijd voor beide partijen een beetje een genante situatie. Als je je werk goed doet, moet je daar gewoon correct voor betaald worden.
Ik heb de indruk dat je met het geven van fooien eigenlijk de lonen laag houdt. Want wanneer iemand (bv. in de horeca) onderhandelt over loon wordt er nogal makkelijk verwezen naar fooien als excuus om een laag loon te betalen. Makkelijk voor de baas. Ook het drukken van een stapel kaartjes om te gaan afgeven ipv een eindejaarsbonus of een kerstpakket is ook een hele goedkope oplossing voor de werkgever. Probleem doorgeschoven.
Voor de folders en plaatselijk krantje hebben we een nee/nee sticker, want het enige dat ik daarmee deed was de plastic verpakking er af halen en dan ongelezen bij het oud-papier leggen. Inderdaad ecologisch te gek.
Voor de bezorger van de ochtendkrant zou het toch ook beter zijn dat gewoon zijn loon wat hoger is en dat het abonnementsgeld wat hoger is? Lijkt me een veel eerlijker situatie.
Als iedereen een correct loon krijgt roepen we met kerst elkaar gewoon een welgemeende kerstwens toe zonder het genante fooiengedoe.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 20-12-16 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Hangt er vanaf. Afgelopen zaterdag was ik bij de pizzahut. Service was niet echt super, het eten wel. Ik heb toen geen fooi gegeven.

JustMe8484

Ik heb zelf een tijd tijdschriften gelopen. Ik weet dat ik heel blij was met elk elke cent die ik toen extra kreeg. Maar de meeste mensen kende ik dan ook. Maakte tijdens bezorgen ook vaak een praatje als ik mijn ronde liep, zomer of winter.

Nu geef ik zelf bijna nooit wat. Hier wordt bezorgd door een volwassen man, maar nu staan er ineens jonge meisjes voor de deur. Nou sorry maar dat klopt in mijn ogen niet.
Als er iemand aan de deur staat die ik wel herken dan krijgen ze wat als ik toevallig los geld in huis heb.ik haal het niet speciaal in huis...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:21

Dat is helemaal niet gek hoor M_D_H. Er zijn meerdere kleine onderzoekjes die uitwijzen dat de armere buurten vrijgeviger zijn dan rijkere...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:21

@M_D_H: fooi in de horeca doe ik dus ook niet aan, zelfde principes...
Jij geeft tenminste wel eerlijk aan dat je het heus wel voor het extra geld deed, dat kan ik wel waarderen. Ik ben het dus ook wel met je eens dat fatsoenlijk reageren wel normaal is, alhoewel ik het geen verplichting vind om de deur open te doen. Maar doe je dat wel, dan vind ik dus ook dat netjes zijn normaal sociaal gedrag is en afsnauwen oid gewoon asociaal is.
Maar ik blijf er dus bij dat het hongerloon de schuld is van de werkgever en niet van de ontvangers. Ja ik lees de folders voor de aanbiedingen en dat bespaart me geld. Maar die folderbezorger komt ze niet brengen om die reden, die zal het aan zn achterste oxideren wat ik bespaar.... die doet het voor zn eigen salaris/hongerloontje en niet omdat ze lief willen zijn voor mij. Dus ik ga het ook niet op die manier bekijken, ik geloof niet in sprookjes....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:23

Oh en die opmerking van bollen pellen enzo... dat moet je maar net in de buurt hebben. Hier in de buurt dus niet. Ik heb 2 jaar lang folders bezorgd en gelukkig had ik maar weinig zure mensen in de wijk die niet een paar centen over hadden.

Vind het echt zuinig en getuigen van egoïsme eigenlijk als je nooit wat geeft. Zo'n vetpot is het niet om folders te lopen. Daarbij is het ook een beetje sociale training om als 13/14 jarige bij vreemden aan te bellen. Ook al is het maar voor 10 of 20 cent.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:25

Dit is voor mij het eerste jaar op mezelf samen met mijn vriend dus ik heb geen idee of er iemand gaat langskomen.

Ik weet wel dat mijn ouders altijd een euro ofzo gaven. Daar kwam ik achter toen er dus iemand aanbelde en ik open deed. Ik het kaartje aanpakte de deur dicht deed en weer naar binnen ging. Mijn ouders vroegen wat het was, dus liet het kaartje zien. Stond mn vader op om geld te pakken aangezien de bezorger inmiddels naar de buren was doorgelopen. := wist ik veel, hij heeft uiteindelijk wel zn fooitje gehad, maar alle kaartjes werden wel netjes bewaard aangezien ze nog wel eens 2x langs wilden komen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:31

Hier krijgen ze wel altijd een kleinigheidje. Ik doe ook niet altijd de deur open hoor, ze komen vaak rond etenstijd en dan is het hier thuis al vaak chaos.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:32

Als ze bij mij aan de deur komen en ik ben thuis ben ik de beroerdste niet om wat te geven. maar dan is het ook 50 cent tot maximaal 1 euro.
Maar bij mij komen ze meestal als ik aan het werk ben.
voordat ik begon met folders liep ik vaak met mijn broer mee. het fooi wat ik dan ophaalde mocht ik dan ook zelf houden, vond ik wel lief van mijn broer :D

Later mijn eigen wijken gekregen. Eigenlijk vond ik het verschrikkelijk om aan te bellen bij die mensen daarvoor. Was al erg onzeker van mij zelf en het vaak het gevoel dat ik ze daarmee lastig viel. daarom sloeg ik ook veel over zoals winkels en flats.
Wat ik kreeg was er verschillend de gaf niks en de ander een paar euro. ook een keer gehad dat ik 20 euro kreeg. wist toen niet wat ik moest zeggen :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:34

LoveUggs schreef:
Dit is voor mij het eerste jaar op mezelf samen met mijn vriend dus ik heb geen idee of er iemand gaat langskomen.

Ik weet wel dat mijn ouders altijd een euro ofzo gaven. Daar kwam ik achter toen er dus iemand aanbelde en ik open deed. Ik het kaartje aanpakte de deur dicht deed en weer naar binnen ging. Mijn ouders vroegen wat het was, dus liet het kaartje zien. Stond mn vader op om geld te pakken aangezien de bezorger inmiddels naar de buren was doorgelopen. := wist ik veel, hij heeft uiteindelijk wel zn fooitje gehad, maar alle kaartjes werden wel netjes bewaard aangezien ze nog wel eens 2x langs wilden komen.

Dat is ook niet helemaal waar trouwens.
Er zijn dus folderinstanties die folders, dagbladen en kranten verspreiden... En iedere bezorger krijgt dus hetzelfde kaartje :wow:
Waardoor mensen vaak denken dat je al geweest bent, maar dan ben je daar zelf dus nog helemaal niet geweest, maar je collega van de dagbladbezorging wel :+.

Zwarte, ik ben het met je eens dat de hongerlonen de oorzaak zijn van het lopen met de kaartjes, anderzijds... als ik jou een folder geef waarin grote kortingen staan en jij bespaart daardoor 20 euro op je boodschappen... wat is dan de moeite om mij 50 cent te geven voor het feit dat ik het hele jaar door in weer en wind jou je aanbiedingsfolders bezorg?

En net wat iemand hier al aan droeg, het is voor jongeren een enorme zet in de rug om bij mensen aan te bellen. De meeste vinden dat eng, maar door deen beloning zijn jongeren extra geneigd om toch even aan te bellen. Waar is dat goed voor? Nou, je leert dus op een sociale manier communiceren met vreemde wat je op latere leeftijd goed van pas kan komen.
Niks mis mee volgens mij :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:35

In een restaurant geef ik inderdaad ook geen fooi.

Folders lees ik op mijn telefoon in de spotta app of reclamefolder app.
Maar buiten dat doe je gewoon je werk waar je voor wordt betaald, zoals dat van elke werknemer verwacht mag worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:38

M_D_H schreef:
Zwarte, ik ben het met je eens dat de hongerlonen de oorzaak zijn van het lopen met de kaartjes, anderzijds... als ik jou een folder geef waarin grote kortingen staan en jij bespaart daardoor 20 euro op je boodschappen... wat is dan de moeite om mij 50 cent te geven voor het feit dat ik het hele jaar door in weer en wind jou je aanbiedingsfolders bezorg?

De bedoeling van reclamefolders is niet om mensen toe te laten te besparen, maar net om te zorgen dat ze meer kopen, dus dat argument klopt niet echt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:38

Babsiej schreef:
In een restaurant geef ik inderdaad ook geen fooi.

Folders lees ik op mijn telefoon in de spotta app of reclamefolder app.
Maar buiten dat doe je gewoon je werk waar je voor wordt betaald, zoals dat van elke werknemer verwacht mag worden.

Als jij het zo brutaal vind dat mensen bij je aanbellen en zich zo opdringen dan moet je misschien geen bel ophangen :)*
Hoef je ook niemand tot last te zijn met je zure gedachtes :).