Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:32

Gypsy schreef:
De erfgenamen van deze verhuurder krijgen voortaan netjes maandelijks geld. Keurig toch? En als de huurders uit zichzelf weggaan kunnen ze alsnog verkopen.

Ook als de huurders niet weggaan kunnen ze verkopen, het zal wat lastiger te verkopen zijn maar het kan en mag gewoon.

Indestal

Re: Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:38

Huis kan verkocht worden, maar huurders eruit gaat moeilijk, in mijn direkte omgeving is dit een aantal keer voorgekomen en het liep steeds stuk op de huurders...soms helpt het om de huurders een flinke som geld mee te geven zodat ze tijdelijk duurder kunnen huren eer ze een geschikte huurwoning vinden. En dat praat ik over enkele duizenden euro's.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:43

De hele situatie is vervelend, voor de huurders, voor der verhuurder, voor zijn familie.
Maar dat doet allemaal niet ter zake. het zou toch wat zijn als we de wetten gewoon aan de kant schuiven omdat we iets zielig vinden? Juist voor lastige situaties zijn dit soort dingen verankerd in de wet.

edit: men lijkt te denken dat huren altijd tijdelijk is. Er zijn mensen die leven het grootste gedeelte van hun leven in hetzelfde huurhuis, krijgen daar hun kinderen, worden oud en gaan daar dood. Je hoeft je als huurder niet te bekommeren om de mogelijk toekomstige wensen van de verhuurder, zeker niet wanneer hier nooit specifiek iets over gezegd is. Waarom zouden de nabestaande de boerderij bijvoorbeeld niet ook gewoon verder willen verhuren? De huurder kan toch niet in de toekomst kijken?

om dus terug te komen op de vraag:

Nee, doorgaans mag dit niet zomaar en is de verkoop van de woning geen reden om de huur op te zeggen. het lijkt me dan ook verstandig dat je vage bekenden zich laten informeren over hun rechten en daarna een nette brief sturen naar de verhuurder. Je hoeft niet gelijk met grof geschut te komen. Je kan je ook gewoon laten informeren en daarna zelf, met het advies in je achterhoofd en wellicht een controle door de advocaat, een brief sturen.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 19-12-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:45

Wisten jouw familie niet dat de boerderij verkocht kon gaan worden? Lijkt mij dat de oorspronkrlijke boer al oud is? Dan weet je dat je dit risico gaat lopen..ik weet dat er veel oudere boerderijen verhuurd worden, maar ook dat ze eens door de familie of eigenaar terug gevorderd gaan worden...een boerderij zou ik nl nooit huren, te risicovol, termeer ook omdat dit objecten zijn die niet makkelijk financieel te bekostigen zijn als verkoopdeal van huurder naar eigenaar...wat ze wel kunnen voorstellen huur te betalen aan de nieuwe eigenaar tot ze een andere woning hebben, dan hebben ze tijd en misschien middels juridisch middelaar de kosten van onderhoud op mindering brengen van de huur, aangezien het een verkoop vermakkelijkt in bewoonde en opgeknapte staat.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:55

Indestal schreef:
Wisten jouw familie niet dat de boerderij verkocht kon gaan worden? Lijkt mij dat de oorspronkrlijke boer al oud is? Dan weet je dat je dit risico gaat lopen..ik weet dat er veel oudere boerderijen verhuurd worden, maar ook dat ze eens door de familie of eigenaar terug gevorderd gaan worden...een boerderij zou ik nl nooit huren, te risicovol, termeer ook omdat dit objecten zijn die niet makkelijk financieel te bekostigen zijn als verkoopdeal van huurder naar eigenaar...wat ze wel kunnen voorstellen huur te betalen aan de nieuwe eigenaar tot ze een andere woning hebben, dan hebben ze tijd en misschien middels juridisch middelaar de kosten van onderhoud op mindering brengen van de huur, aangezien het een verkoop vermakkelijkt in bewoonde en opgeknapte staat.

Als je de rest van het topic gelezen had, had je gezien dat ze helemaal geen risico lopen. Ervan uitgaand dat ze een gewoon huurcontract hebben, hoeven ze er namelijk helemaal niet uit.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:56

Volgens mij zit het kort zo: tenzij je (1)een slechte huurder bent (herhaaldelijk niet betalen/ huis aantoonbaar sloopt/andere in contract vastgelegde zaken), (2)de eigenaar er door aantoonbare financiële moeilijkheden zelf moet gaan wonen of (3)een tijdelijk huurcontract hebt kan je er niet uitgezet worden.

Ik zou hier dus zeker mee naar de huurcommissie/juridisch loket gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:14

GDG schreef:
Gypsy schreef:
De erfgenamen van deze verhuurder krijgen voortaan netjes maandelijks geld. Keurig toch? En als de huurders uit zichzelf weggaan kunnen ze alsnog verkopen.

Ook als de huurders niet weggaan kunnen ze verkopen, het zal wat lastiger te verkopen zijn maar het kan en mag gewoon.

Excuses, verkopen als er nog huurders in zitten is meestal lastig en gaat vaak gepaard met waardevermindering, dus vandaar dat ik er direct vanuit ging dat het niet met huurders en al verkocht zou worden. :o

Maar idd, zelfs dat is voor de familie/man een optie.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:57

Ayasha schreef:
Als je huisbaas terminaal is vind ik dat best een respectloze opmerking die ook nog kant noch wal raakt maar ik weet iig weer dat ik heel goed uit kijk alvorens iets verhuurd wordt. Het mag een wonder heten dat er nog mensen verhuren.

Het staat er misschien harder dan ik bedoel, het is heel sneu voor die man hoor, maar zoals hier al meerdere keren gezegd is wil dat nog niet zeggen dat een huurder dan bovenwettelijk tegen z'n wil in uit huis gegooid kan worden.

We kennen de situatie niet, maar het klinkt alsof de kennissen van TS gewoon rauw op hun dak gehad hebben dat ze over 3 maanden weg moeten. Dat is dan inderdaad brutaal, terminaal of niet, want dat mág in veel gevallen niet maar er zijn er wel veel die het toch proberen. Mensen weten het niet of durven er niet tegen in te gaan en dan heb je geluk als verhuurder. Bovendien zijn er genoeg huisjesmelkers die over lijken gaan, als je dit gaat toestaan krijg je hele rare situaties waarin je als huurder zonder pardon uit huis geknikkerd wordt door iemand die zoiets ook aan kan grijpen om over te liegen. Daar zitten gewoon heel veel restricties op en terécht, je hebt het hier wel over iemands dak boven z'n hoofd!

Het is al heel anders als je als verhuurder de situatie voorlegt ("ik wil verkopen, kunnen jullie misschien naar iets anders uitkijken?" - maak ik in mijn omgeving ook mee, mensen zijn soms binnen een of twee maanden weg en dat zonder zielig verhaal). Dan kan je meedenken, vaak is er sprake van een verhuisvergoeding of vervangende woonruimte en dan is nee alsnog een mogelijk antwoord dat gerespecteerd moet worden. Als de verhuurder echt van het huis af wil kan er vandaag nog een bord te koop in de tuin ongeacht of de huurders blijven of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:03

Ik denk dat het de beste man ook best rauw op het dak gekomen is dat ie terminaal is.
Ik krijg van sommige het idé dat ze de verhuurder als monster zien terwijl die man wellicht gewoon in paniek geslagen is en nu zo snel mogelijk alles wil regelen zodat zijn nabestaanden daar niet mee te dealen hebben.
Wellicht ook iets om in gedachte te houden. :) Het zou zomaar kunnen dat deze man anders gehandeld had als hij niet ook terminaal was (en iedereen zijn eerste reactie is angst/paniek. Daarom kom je niet onder uit.) en dat de man dus niet deze mensen voor blok wilde zetten. Eer je rechters en advocaten erbij gaat halen zou ik eens in gesprek proberen te gaan met de verhuurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:17

Kunnen ze hun eigen huis niet opeisen omdat zij uit dit huis moeten?

Wat ik wel eens tegenkom via werk is het volgende: oude persoon woont in een woonzorgcentrum. De huur die ze krijgen van hun oude woning is nodig om de maandelijkse factuur van hun verblijf te kunnen betalen omdat hun pensioen ontoereikend is.
Stel dat de man nu zodanig zware zorg nodig heeft dat die factuur nog verder oploopt. Daar kan je toeslagen voor aanvragen. Echter, als je een eigen huis bezit, dan telt dat mee en krijg je vaak gewoon niks. Enige optie om dan toch de behandeling te kunnen betalen of de zorg, is dat huis verkopen.

Komt dan hier op neer: zolang de huurder het pand niet verlaat, dan kan de eigenaar van de woning zijn eigen zorg niet meer bekostigen...

Zou me niet verbazen dat dat de reden kan zijn waarom ze eruit moeten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:24

@Varekaj
Tegenwoordig hoef je niet gelijk je eigen huis op te eten.
Pas na 6 jaar heeft dat eventueel pas consequenties.
Ook hoef je hem niet op te eten; maar wordt er een percentage van de waarde meegenomen in je inkomen.
Het huis valt nl in Box1.
Bij verkoop valt het geld wat je ervoor krijgt wel gelijk in Box3 en wordt dit als (spaar)geld meegeteld en moet je dit wel direct gebruiken.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... peten.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:29

Ayasha schreef:
Ik denk dat het de beste man ook best rauw op het dak gekomen is dat ie terminaal is.
Ik krijg van sommige het idé dat ze de verhuurder als monster zien terwijl die man wellicht gewoon in paniek geslagen is en nu zo snel mogelijk alles wil regelen zodat zijn nabestaanden daar niet mee te dealen hebben.
Wellicht ook iets om in gedachte te houden. :) Het zou zomaar kunnen dat deze man anders gehandeld had als hij niet ook terminaal was (en iedereen zijn eerste reactie is angst/paniek. Daarom kom je niet onder uit.) en dat de man dus niet deze mensen voor blok wilde zetten. Eer je rechters en advocaten erbij gaat halen zou ik eens in gesprek proberen te gaan met de verhuurder.

Een gesprek lijkt me sowieso een goed idee. Belangrijk om altijd eerst dit soort dingen proberen op te lossen door met elkaar te praten. Maar dan is het natuurlijk verstandig dat je weet wat je rechten en plichten zijn als huurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:36

Hoe het in NL zit weet ik niet, ik spreek even voor België. Hier kijken ze naar je huidige inkomsten/eigendommen en dat kan tot 5 jaar terug gaan. Je moet dan alle inkomsten doorgeven voor de berekening: je pensioen, het kadastrale inkomen maar ook de huur die je ontvangt. Dat kan genoeg zijn om je over het drempeltje te duwen waarop je dus geen recht hebt op bijkomende tegemoetkomingen.

We weten alleen dat de verhuurder ziek is en de bewoners eruit wil. Misschien heeft hij de afgelopen jaren al zuinig geleefd van zijn spaarcenten en is dat nu op. Kan best, we weten het niet.

Op zich wil ik gewoon even melden dat het 2 kanten heeft. Ouderen zijn niet altijd even goed op de hoogte van alles. Er wordt zo vaak gezegd "we zetten het huis te huur" om met de huur de verblijfskosten en zorg kosten te kunnen dekken. Omdat men er van uit gaat dat het met de opzegtermijn te respecteren wel goed komt. Met dit soort dingen houdt volgens mij het merendeel geen rekening...

Wat is ethisch dan juist? Dat gezin laten verhuizen zodat meneer zijn zorg kan krijgen? Of ze laten zitten en die man misschien zorg ontzeggen?

Edit: zinsbouw wat correcter gemaakt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:57

Varekaj schreef:
Kunnen ze hun eigen huis niet opeisen omdat zij uit dit huis moeten?

Wat ik wel eens tegenkom via werk is het volgende: oude persoon woont in een woonzorgcentrum. De huur die ze krijgen van hun oude woning is nodig om de maandelijkse factuur van hun verblijf te kunnen betalen omdat hun pensioen ontoereikend is.
Stel dat de man nu zodanig zware zorg nodig heeft dat die factuur nog verder oploopt. Daar kan je toeslagen voor aanvragen. Echter, als je een eigen huis bezit, dan telt dat mee en krijg je vaak gewoon niks. Enige optie om dan toch de behandeling te kunnen betalen of de zorg, is dat huis verkopen.

Komt dan hier op neer: zolang de huurder het pand niet verlaat, dan kan de eigenaar van de woning zijn eigen zorg niet meer bekostigen...

Zou me niet verbazen dat dat de reden kan zijn waarom ze eruit moeten.

Het huis kan ook verkocht worden terwijl de huurders er in blijven (zal alleen iets lastiger zijn), dus dat is op zich ook geen probleem.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:24

Brainless schreef:
@Varekaj
Tegenwoordig hoef je niet gelijk je eigen huis op te eten.
Pas na 6 jaar heeft dat eventueel pas consequenties.
Ook hoef je hem niet op te eten; maar wordt er een percentage van de waarde meegenomen in je inkomen.
Het huis valt nl in Box1.
Bij verkoop valt het geld wat je ervoor krijgt wel gelijk in Box3 en wordt dit als (spaar)geld meegeteld en moet je dit wel direct gebruiken.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... peten.html

Box 3 valt dat huis hier (vermoedelijk!) in, is nl geen 'eigen woning' zoals de wet IB dat definieert. Maar goed, hij zal er ook huurinkomsten uit krijgen aangezien ik niet denk dat hij het uit liefdadigheid verhuurt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:35

Tink89 schreef:
Indestal schreef:

Als je de rest van het topic gelezen had, had je gezien dat ze helemaal geen risico lopen. Ervan uitgaand dat ze een gewoon huurcontract hebben, hoeven ze er namelijk helemaal niet uit.

Als je mij bericht beter had gelezen, dan lees je ook andere dingen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:24

@indestal, de verhuurder is ziek. Hij heeft kanker en het is terminaal. Maar hoe oud hij precies is weet ik niet. Wel weet ik dat de huurders hadden verwacht hier nog jaren en jaren te kunnen blijven wonen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:57

Het gaat niet om monsters of andere onderbuikgevoeletjes, het gaat om een zakelijke overeenkomst. Natuurlijk is het goed als beide partijen in gesprek gaan met elkaar, maar de gegeven opzegging zal toch echt het beste (ook) van een schriftelijk repliek gediend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:21

@ TS: ik gok er zo even op dat de man ook niet verwacht had dat dit zich zou voordoen. Kans is relatief groot dat de onkosten voor de kanker zo hoog oplopen dat hij het niet meer trekt met zijn pensioen en eventueel overige spaargeld. En dat de opbrengst uit hun huur ook niet voldoende is om die kosten te dekken. Wie weet doet hij het zelfs omdat hij beseft dat hij anders niet eens een begrafenis kan betalen...

Wat eventueel een optie kan zijn, is dat zij voorstellen om binnen 6 maanden na verkoop te verhuizen. Dan hebben ze iets meer tijd om wat anders te zoeken, maar dan onthouden ze die beste man wel van een hoop kopzorgen. Beetje gulden middenweg en menselijkheid naar elkaar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:32

Varekaj schreef:
@ TS: ik gok er zo even op dat de man ook niet verwacht had dat dit zich zou voordoen. Kans is relatief groot dat de onkosten voor de kanker zo hoog oplopen dat hij het niet meer trekt met zijn pensioen en eventueel overige spaargeld. En dat de opbrengst uit hun huur ook niet voldoende is om die kosten te dekken. Wie weet doet hij het zelfs omdat hij beseft dat hij anders niet eens een begrafenis kan betalen...

Dat is alleen maar gissen. We kunnen vanuit hier niet in zijn portemonnee kijken. We weten ook niet welke zorg hij gaat gebruiken en of hij daar een eigen bijdrage voor moet betalen. De kosten lopen vooral hoog op als iemand langdurig naar een verpleeghuis moet, maar daar is bij kanker lang niet altijd sprake van.

Daarbij kan hij het huis ook verkopen met huurders erin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:13

Maar dan brengt het minder op en is het minder snel verkocht. Wie koopt er nu een huis waar ie zelf niet in kan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:21

Ayasha schreef:
Maar dan brengt het minder op en is het minder snel verkocht. Wie koopt er nu een huis waar ie zelf niet in kan.

Newsflash: dát is het risico wat je neemt als verhuurder :)* . Dat hoef je écht niet op het bordje van de huurder te schuiven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:27

Ik hoor mensen altijd klagen dat huren zo duur is enz.
Tsja, vind je't gek. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:33

Storm schreef:
Ik heb het nog even nagevraagd hoe het zit. Ze krijgen geen hypotheek omdat ze al een eigen huis hebben, zo'n 75 km verder. Maar dat huis is te klein voor het hele gezin met hun (jonge) kinderen. Dat huis verhuren ze nu. Daarom krijgen ze geen tweede huis met hypotheek. En hij heeft ook een eigen bedrijf.

Zowel met eigen bedrijf als met tweede woning kan je (op dit moment) echt wel een hypotheek krijgen hoor. En ik spreek uit ervaring.

En de verhuurde woning is als beleggingsobject momenteel waarschijnlijk ook wel te verkopen. Als er een beetje een goed rendement wordt gemaakt met de huur, kan dat voor investeerders zeker interessant zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:02

@ safina: dat een verpleeghuis veel kost weet ik, ik werk namelijk in eentje en ik doe er de opnames... Ik hoor dus ontzettend vaak voorbij komen dat ouderen en/of familie zegt bij opname "we gaan het huis te huur zetten, anders kan papa/mama het niet betalen met hun pensioentje maar verkoop is nog te vroeg".
Wij hebben wel 2 kankerfondsen in België, maar bij beiden krijg je pas een toelage als je onder een bepaalde inkomensgrens zit. Idem met aanvullend pensioen, verhoogde tegemoetkoming in terugbetaling van (medische) zorg etc. Het feit dat meneer huur ontvangt, eender waar hij verblijft, kan de reden zijn dat hij 0,0 tegemoetkoming krijgt maar hij zit wél met zijn onkosten. Stel dat hij maar 1 jaar meer heeft bijvoorbeeld, dan levert verkoop véél meer op om dat ene jaar nog door te komen dan 12 maanden huur.

We weten echter geen details, dat is waar. Het is dan ook een aanname, maar volgens mij eentje die wel eens realiteit kan zijn. En eerlijk, ik gok dat er héél veel mensen zijn die hun huis verhuren als appeltje voor de dorst, maar die gewoon niet beseffen dat die opzegtermijn eigenlijk een lege doos is. Die mensen gaan er oprecht van uit, dat als zij de opzegtermijn respecteren, dat zij dan hun eigen huis weer kunnen gebruiken/verkopen.

Wat uiteraard ook nog mogelijk is, is dat meneer het huis wil verkopen ivm erfenis. Zou ook de eerste niet zijn die de boel verkoopt en de opbrengst ergens anders naartoe sluist (goed doel bijvoorbeeld) omdat ie niet wil dat de familie er een graantje van meepikt :))

@ TS: als de familie niet wil verhuizen... mocht de vraagprijs voor de woning niet zo extreem boven hun budget liggen, kunnen ze eventueel eens bekijken of het mogelijk is om de prijs te laten zakken met het bedrag dat ze de afgelopen maanden al betaald hebben aan huur. Of dat ze met de familie een overeenkomst kunnen treffen dat zij het huis kopen, maar dat hun huur de maandelijkse afbetaling is?