xEverred schreef:Als ik het topic zo doorlees, snap ik precies waarom je dit zou willen doen. Het topic grijpt precies het punt aan waarvoor je het zou willen doen, de ontzettende onbegrip voor deze ziekte, want dat is het gewoon. In een groot deel van de berichten komt dit naar voren, want velen begrijpen niet dat het voor een ieder ander is. De één kan zich makkelijk bij dingen neerleggen en zal veel meer rust nemen en de ander die voelt zich daar niet goed bij en doet juist heel veel. En geloof me, beide personen voelen zich ontzettend schuldig over alles en naar iedereen. En dit zijn even twee voorbeeldjes heel breed genomen. Ik zal vast mensen voor het hoofd stoten, omdat ze het wel begrijpen (en deze mensen zijn er ook genoeg!) maar misschien moet iedereen juist niet zo zijn best doen om het te begrijpen en de mensen die hiermee kampen om het zo precies mogelijk uit te leggen. Iemand zal het nooit voor de volle 100% begrijpen als ze het zelf niet meegemaakt hebben, niet al wat je voelt en wat er vanbinnen gebeurt kan onder woorden worden gebracht. En niet dat ik nu bedoel dat er niet meer over gepraat mag worden en het weer in de doofpot moet, nee, er moet juist over gepraat worden. Maar iemand die met depressie te maken heeft, heeft liever een luisterend oor en af en toe een arm om zich heen en die ze er soms uittrekt. En ja, voor omstanders is het iets heel moeilijks omdat iemand met een depressie vaak net anders reageert. Maar over dit soort dingen praten, hoe je elkaar kan helpen, en soms juist helemaal niet erover praten. Andere dingen doen, maar daarbij niet doen alsof het er niet is, want dat is ook not done. Dit was in ieder geval het eerste wat bij mij opkwam na het lezen van dit topic.
Jolien, ik vind het oprecht goed dat je hierover nadenkt en ik snap waarom je het zou willen doen. Ik denk alleen dat het voor jouzelf niet verstandig is. Er zal een hoop kritiek en onbegrip komen, misschien wel meer negatief dan positief. En kan jij daar dan mee omgaan? Je wilt hiermee het onbegrip meer weghalen en meer helderheid geven (denk ik) maar als je dan vervolgens het tegenovergestelde krijgt, kan dat best een klap zijn. Depressie blijft een heel lastig punt in de samenleving, ook al komt het nog zoveel voor. Psychische klachten in het algemeen vindt men vaak lastig en aanstellerij, hersenen zijn gekke dingen af en toe. Jolien, ik vind het knap van je dat je dit misschien wilt gaan doen en er een topic over hebt durven openen en dit komt echt van een goede plek; denk er alsjeblieft heel goed over na, alleen al dit topic zegt al veel.
Heel fijne post dit.
Ik zou mezelf niet willen laten filmen, ik heb het moeilijk genoeg te accepteren wat ik doe in een slechte periode zonder dat alles vast gelegd word. Maar er moet eigenlijk wel meer gewerkt worden aan het taboe van de depressie, dit topic is daar alleen al een voorbeeld van..