geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie00

Re: geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:42

Ik wil ook geen kinderen (ben 35), maar heb ook wel eens gedacht aan 'later'. Maar meer zo van: Ik laat niks van mezelf achter als ik dood ga. Als ik kinderen zou hebben wel.

Ik werk in een zorghuis voor ouderen met dementie. Daar zijn soms ook mensen bij die geen kinderen en verder ook niemand hebben. Soms gaan mensen helemaal alleen naar het crematorium. Zonder dienst of mensen. Alleen de mensen van de begrafenisonderneming.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:54

Debbie00 schreef:
Ik wil ook geen kinderen (ben 35), maar heb ook wel eens gedacht aan 'later'. Maar meer zo van: Ik laat niks van mezelf achter als ik dood ga. Als ik kinderen zou hebben wel.

Ik werk in een zorghuis voor ouderen met dementie. Daar zijn soms ook mensen bij die geen kinderen en verder ook niemand hebben. Soms gaan mensen helemaal alleen naar het crematorium. Zonder dienst of mensen. Alleen de mensen van de begrafenisonderneming.

Tja, weet je, als mij dat zo gebeuren... Heel cru maar ik ben dan toch al dood, merk ik niks meer van :+

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:29

Wij zijn ongewild kinderloos, had het wel leuk om kids te hebben, maar wil ze alleen van mijn eigen man. Aangezien daar dus de kneep zit en ik dus wel had gekund als ik écht zou willen, zit er dus ook een stukje van 'niet persé hoeven' bij me.
Maak ik me zorgen over mijn oude dag? Een beetje, maar zoals al veelvuldig genoemd in dit topic, kids zijn er niet vanzelfsprekend voor je. Ik ga gewoon een keileuk, gek oud wijf worden, dan komt er vanzelf iemand voor me zorgen. :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:37

Geen kinderwens

Heb nu 7 neefjes/nichtjes en denk dat die wel op hun gekke tante [naam] gaan letten later :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:50

Mijn man is enig kind en mijn broer is zwaar geandicapt. Onze zoon is enig kind. Toen was dat niet echt een keus, maar ik zit daar best wel mee.
Hij heeft geen nichtjes en neefjes bijvoorbeeld. Als wij wegvallen, dan heeft hij feitelijk geen familie meer. Dat zit me echt behoorlijk dwars, maar hij is super sociaal en heeft nu al langere tijd een vriendin met een grote familie, dus hoop er het beste van. Voor hem hoop ik eigenlijk wel op meerdere kinderen van hem zelf straks. Voor mijn eigen ego gevoel laat ik hem dan toch minder alleen achter straks.

Niet dat er ook maar iets zekerheid geeft.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 01:06

Nu met 42 zit ik nog met vragen,wat als...hoe zou hij/zij zijn....zou het een fijn mens zijn eens volwassen etc...maar door chronische ziekten ( van mij) daardoor twee maal door oog van naald gekropen ..hebben we de kinderwens maar laten varen...hoewel ik er 12 jaar eerder mee klaar was dan mijn man...
Mensen vinden het enorm vreemd hier in de omgeving...geen kinderen..goh...en met zelfs een zeer cru ' kan die vent van je niks' ( echt...). Ik antwoord met ' ik heb harige kinderen'. Maar soms bekruipt mij ook even de angst..wat als er niemand meer is straks.... Maar zoals eerder aangehaald, het zegt niets over hoe je straks komt te zitten...want als men zelfs met veel kinderen hedenterdage vereenzaamd..
Ik heb de dieren waar ik enorm dankbaar voor ben en eerlijk gezegd zou ik meeste kids achter behang plakken...sorry...onopgevoede ongeleide projectielen zonder normen en waarden zien we nu zo vaak in onze omgeving. Een babyshower werd mij pas zelfs teveel, zoveel gillende kinderen..dus heel blij met onze keuze... ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 02:33

Dat is ook een goeie. Ik ben ook 42 en onze zoon is 19. Hij is niet geheel kado gekomen, maar dat is een lang verhaal.
We waren jong, maar daarna heb ik ook gezondheidsproblemen gekregen incl 2 zware buikoperaties en Nov 2015 nog eentje.

Als je kind er is, kun je je geen leven zonder hem voorstellen en ik zou echt alles voor hem geven. Maar als ik nadenk dat als we hem toen niet hadden gekregen, ik daarna misschien geen kind meer had kunnen krijgen, is dat heel raar. Het is niet voor te stellen.

Wel zijn wij soms aan het grappen dat als ik een maand eerder of later zwanger was geraakt, hij er heel anders uit had gezien misschien, of een heel ander mens had kunnen zijn. Natuurlijk zegt hij dan; maar dan had je mij moeten missen. Ik zeg dan heel eerlijk dat als je hem niet had gekend, had je hem ook niet kunnen missen. Dan hadden we vast evenveel van een ander kind gehouden.

Maar het idee dat hij er niet was geweest en we dan nooit kinderen hadden kunnen krijgen misschien, heb ik niet eens echt over nagedacht.

Ik was echt geen meisje die zei dat ze later kinderen wilde. Ik wilde niet eens trouwen en mijn poppen trouwde bijvoorbeeld ook nooit.
Ben ook echt geen huis, tuin, keuken type moeder.

Ik denk dat ik me dan wel erbij neer had gelegd, je moet wel. Maar zoals ik het nu wel vaak jammer vind dat we er maar eentje hebben, had ik het dan vast op dezelfde manier jammer gevonden, dat we geen kinderen hadden. Je weet dan niet wat je mist, maar dat je iets mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 06:01

Hier ook bewust kinderloos. Ben nu 45 jaar en zelf chronisch ziek, mijn moeder is op moment fitter dan ik

En toch ga ik als de tijd daar is, bij mijn moeder intrekken, om haar zo lang mogelijk uit een verpleeg of bejaardentehuis kunnen houden.

Ik ben toch een zelfgekozen kluizenaar en heb liever weer een paard dan een kerel... :Y)

Had het er van de week nog met haar over en zij was vol verbazing, want woont in dure omgeving voor een paard (ik zit letterlijk aan de andere kant van het land).
Heb grappend gezegd, dat toekomstige knol dan gewoon meegaat, omdat ik dan voor mijzelf toch niets meer kwijt zal zijn als ik inwoning heb bij haar.
Maar ben bloedserieus! Is het minste wat ik voor haar terug zal kunnen doen, nadat zij tijdens mijn ziekte, altijd als enige mijn rots in de branding is geweest en zelfs op haar oude dag kan begrijpen waarom dat ik toen voor mijn paarden gekozen had

Terwijl vroegah, toen er nog goed verdiend werd en geen ziek zijn, we er beide niet eens over na zouden denken.
Geloof dat mijn ma er nog steeds niet echt aan wilt, maar ze heeft geen donder te zeggen dan... ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:20

Opvallend veel paardenvrouwen willen geen kinderen. 2aar zou dat aan liggen?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:23

Dat vind ik ook altijd heel opvallend in dit soort topics. Voel me altijd een beetje minder vreemd hierdoor :D

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:26

Ik denk niet dat dat klopt, verwacht dat het meer het anonieme is waardoor dames er zo wel voor uit komen dat ze niet willen. Plus, deze discussie is makkelijk toegankelijk voor veel mensen en als het onderwerp je niet aan staat klik je weg. Je zegt alleen iets als je er een mening over hebt. Dus ik denk dat die combi en vertekend beeld geeft.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:27

Bijna al mijn paardenvriendinnen hebben 2 of 3 kinderen :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:34

Indestal schreef:
Opvallend veel paardenvrouwen willen geen kinderen. 2aar zou dat aan liggen?

Gezien de oliebol aan mama-topics hier op Bokt en de beperkte hoeveelheid no kids-topics denk ik dat je beeld wat vertekend is.

Ik ben blij dat hier zich nog geen ouders hebben gemeld die kinderen hebben gekregen om die kinderen later als mantelzorger of verpleger te gebruiken.

Ik vind het wel fijn om te lezen dat best een aantal mensen de zorg wel op zich neemt voor hun ouder(s). Dat lijkt me oprecht niet altijd makkelijk dus daar heb ik bewondering voor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:46

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:07

Je snapt hem niet....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:10

Leg het eens uit dan.

Zelfmoord zal nooit strafbaar gesteld worden. Gaat ook zo moeilijk aan een dode.
Is dat wat je bedoeld?

Maar daar had o.a. Dammie het niet over. Waar ik weer op reageerde.
Dat ging over hulp bij zelfdoding.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:11

Nou precies :D ...dat was de grap..goeismorgens.... :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:45

plutolover schreef:
Maar me pa zei een keer, als je straks oud ben. Wie gaat er dan voor je zorgen? Meestal zijn dat toch de kinderen.

Het hebben van kinderen is geen garantie voor het hebben van een leuke-verzorgde oude dag.
Het kan maar zo dat je bijvoorbeeld geen contact heb met je kind(eren) om wat voor reden dan ook. Dan heb je veel verdriet en alsnog niets.

Ik zie het aan mijn moeder, inmiddels is mijn zus te jong overleden, het heeft enorm veel verdriet gegeven aan mijn moeder dat grote verlies. Het heeft 2 jaar geduurd voordat ze weer zin heeft om dingen te gaan ondernemen en dat ze geen rare dingen meer zegt zoals: zo als het leven nu is hoeft het niet meer voor mij. Mijn broer is altijd al een einzelganger geweest, kijkt naar niemand om en leeft met zijn gezin hun eigen leven, zonder daar de rest van de familie bij te betrekken, prima is hun keuze, alleen na het verlies van mijn zus was dat een extra klap voor haar dat hij haar liet vallen als een baksteen. Mijn andere zus die ongeneeslijk ziek is woont in het buitenland, dat is voor mijn moeder ook niet gemakkelijk dus alles komt bij mij en mijn man op het bordje terecht. Helaas woon ik niet 2 straten bij haar vandaan maar in een ander dorp, dat is lastiger voor mijn moeder want zij kan niet zomaar even aanwaaien als ze dat wil.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:49

Is het niet egoistisch om je kinderen zo een taak te geven?

Ik ken ouderen die zichzelf prima vermaken, maar ook die hun kinderen claimen..dat is een last.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:55

Indestal schreef:
Het enige lastige zonder kinderen is je nalatenschap..ook hoe je het regelt met je dieren, daar moet je een testament voor opmaken en goed nadenken wie je aanstelt voor eventuele zaakwaarnemer voor verkoop en je huisdieren verzorgd of dat je ze in laat slapen..

Ik denk dat ik me om mijn beestjes nog drukker maak dan hoe ik er zelf bij kom te zitten later. Mocht het om 1 of andere reden het morgen niet meer doen zijn mijn beestjes veilig
Maar hoe dat eruit ziet als ik 80 ben weet ik nog niet.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:57

De zorg voor mijn ouders is iets waar ik als enig kind soms wel wakker van kan liggen. Nu is het nog niet aan de orde gelukkig, maar ik besef wel dat als het zo ver komt, ik het echt alleen moet doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:14

Mocht er nu wat met mij gebeuren is er vanalles geregeld. Mocht het mij gegeven zijn om oud te worden heb ik geen paarden meer, misschien 1 hond of 1 kat maar meer ook echt niet. Dan zal er ook wat geregeld worden voor dat dier wat er dan is. Onze nalatenschap gaat naar een stichting. Er vanuitgaande dat er dan geen andere familie meer in leven is omdat wij toch zo'n beetje de jongste zijn van beide families.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:08

Indestal schreef:
Is het niet egoistisch om je kinderen zo een taak te geven?

Ik ken ouderen die zichzelf prima vermaken, maar ook die hun kinderen claimen..dat is een last.

Ja precies.
En die last is extra groot als ouders in de jeugd nou ook niet echt voorbeeld ouders waren maar het behoorlijk lieten afweten op momenten dat het nodig was.
Maar het nu wel heel normaal vinden om wel klaar te staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:28

bruintje123 schreef:
Maar het nu wel heel normaal vinden om wel klaar te staan.

Zo'n instelling hebben de ouders van mijn man. Ik ben je vader/moeder dus je hebt gewoon te doen wat ik wil. Maakt niet uit waar je mee bezig bent, gewoon doen. Nee willen ze niet horen.
Hebben ze pech want dat woord staat tegenwoordig ook in ons woordenboek. Er zijn genoeg andere kinderen die ze kunnen bellen en die vaak meer in de buurt zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:49

Ik denk dat men meer bedoelt dat je kinderen zorg kunnen regelen (constateren, controleren, organiseren, inkopen). Dat kan ook als je aan de andere kant van Nl woont. Zonder kinderen moet je jezelf goed kunnen evalueren.