Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:22

Je hebt een elektrische fiets in plaats van een auto, dan ben je toch juist niet lui? :+

bowena_84

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:37

Ik heb mijn scooter 'ingeruild' voor een e-bike. Pracht exemplaar als ik zo bescheiden mag zijn.
Ik ben van het heuvilge zuiden naar het 'vlakke' Enschede verhuisd maar zelfs op de scooter is het een gedoe hier in de stad.
Maar de voornaamste rede is dat ik chronisch ziek ben. Toen ik die fiets had ging er een wereld voor me open. Lopen kan ik momenteel max 500 meter, maar fietsen... 10km enkele reis met gemak!!
Het is serieus zo'n genot voor me, want op de fiets is het enige moment dat ik 0 pijn ervaar. Ik zit er soms nog jankend op omdat het zo'n verrijking in mijn leven is. Ik doe er dan echt álles op. Ik loop bijna niks meer, mooie is dat je vaak met de fiets ook echt van deur tot deur kan. Dat bespaart een hoop.
Op goeie dagen heb ik de accu op standje 2/3 en op slechte dagen of met veel wind op 5. Maar ik ga echt niet harder dan 25km p/u hoor, dat haal ik helemaal niet met mn slappe beentjes :')

Maar goed, ik krijg dus ook vaak snel commentaar. Als ik zeg dat ik chronisch ziek ben zijn ze vaak gelijk stil. Maar ik juig het fietsen alleen maar toe. En als je dat dan op je e-bike doet? Care! Lekker doen joh! Veel beter dan de auto pakken! Waarom zou je je moe maken, als je je beweging kunt pakken en niet als een compleet uitgeput hijgend paard bij je bestemming aan komt? :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:39

Veel jongere mensen met zo'n e-fiets zullen hem echt niet hebben in plaats van een auto, maar in plaats van een gewone fiets.

Tuurlijk er zijn er die vanwege medische redenen ondersteuning nodig hebben bij het trappen, maar ik durf te beweren dat het merendeel van de mensen die zeggen 'ik ga echt niet dat ***eind door de polder fietsen', dat niet roepen omdat ze fysiek niet tot fietsen in staat zijn. Wanneer het dus geen onmacht is maar onwil om te bewegen, dan is het helemaal niet zo vergezocht om dat als luiheid te bestempelen.

Ja, mensen mogen die keuzes maken, maar ik vind het persoonlijk nogal vreemd als een uurtje (zelf) fietsen voor een gezonde puber als te zwaar, of te moeilijk wordt gezien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:48

oomens schreef:
Veel jongere mensen met zo'n e-fiets zullen hem echt niet hebben in plaats van een auto, maar in plaats van een gewone fiets.

Ja, mensen mogen die keuzes maken, maar ik vind het persoonlijk nogal vreemd als een uurtje (zelf) fietsen voor een gezonde puber als te zwaar, of te moeilijk wordt gezien.

Tja.... vroeger moest ik 17 km fietsen op een oude fiets zonder versnellingen.
Later kreeg ik er 1 met wel 3!! versnellingen en dat werd als luxe en onnodig bestempeld.

Nu hebben ze minimaal 7 versnellingen en komt er een begin aan de e-bike.
Daarnaast zouden mijn kinderen bij slecht weer (lees: veel wind) sneller met de (buurt)bus gaan ; terwijl ze nu langer kunnen blijven fietsen.
En waarom mogen ze daar niet voor kiezen?

Mijn moeder had geen fiets en moest veel lopen, en ik had al van jongs af aan een fiets.
Toen werd er ook gezegd; joh dat stukje kun je toch wel lopen?
Toen ik 16 werd kreeg ik een oud puchje.
Nu krijgen ze een e-bike.

Elke generatie heeft zijn eigen voordeel en dat vind ik prima.
Waarom jouw kind laten fietsen met een gewone fiets als je voor datzelfde geld een 2de hands ebike hebt?
Mijn zoon moet 23-25 km fietsen naar zijn stage; die had ik zonder e-bike zelf weg moeten brengen en moeten halen;
omdat openbaar vervoer niet echt een optie is. (2 1/4 uur per enkele reis).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:23

oomens schreef:

... en een busabonnement, en/of een scooter, en/of carpoolen. Ik bedoel - 20 jaar geleden fietsten klasgenoten van buiten mijn woonplaats ook lang niet altijd naar school, omdat het gewoon ver was.

Citaat:
Wanneer het dus geen onmacht is maar onwil om te bewegen, dan is het helemaal niet zo vergezocht om dat als luiheid te bestempelen.

Mensen mogen die keuze maken. Daar eindigt het ongeveer. Ik vind het echt opvallend hoe normaal sommige mensen het vinden om te onpas te gaan oordelen over mensen die je niet kent en waar je niets mee te maken hebt, en dat je dan ook nog de behoefte hebt om dat te delen in een topic als dit (de TS geeft nadrukkelijk aan hoe vervelend het is dat dat soort oordelen voorbij komen.) Is het doel dan om bewust onaardig te zijn? Om expres de vooroordelen aan te wakkeren? Waarom zou je dat nou willen doen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:29

Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten of hij/zij fiets op 'gewone' fiets of elektrische fiets.
Tijden veranderen nu eenmaal.

Iemand is niet gelijk lui als hij een ebike heeft.
Misschien is hij zo eerder thuis om te helpen op het land of te sporten.
Laat iemand de auto of scooter staan.

Wat kan jou het schelen of iemand een ebike heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:08

oomens schreef:

Tuurlijk er zijn er die vanwege medische redenen ondersteuning nodig hebben bij het trappen, maar ik durf te beweren dat het merendeel van de mensen die zeggen 'ik ga echt niet dat ***eind door de polder fietsen', dat niet roepen omdat ze fysiek niet tot fietsen in staat zijn. Wanneer het dus geen onmacht is maar onwil om te bewegen, dan is het helemaal niet zo vergezocht om dat als luiheid te bestempelen.

Heb jij er persoonlijk last van als er iemand op een elektrische fiets zit? Daar heb je als buitenstaander toch helemaal niks mee te maken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:30

Bizzybijtje schreef:
Heb jij er persoonlijk last van als er iemand op een elektrische fiets zit? Daar heb je als buitenstaander toch helemaal niks mee te maken?

Last niet nee (behalve eventueel wanneer de berijder harder rijdt dan zijn/haar reactiesnelheid aankan), maar ik vind het enigszins zorgwekkend dat 'we' ons aan de ene kant zorgen maken over toenemend overgewicht en het steeds minder bewegen van (voornamelijk) jongeren, en dat we aan de andere kant onze jongeren steeds meer pamperen met elektrische fietsen en dergelijke.

Als iemand vervolgens een topic opent om te vragen waarom mensen toch zo negatief tegenover elektrische fietsen voor (gezonde) jongeren staan, dan geef ik daar antwoord op ja.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:31

Ik heb nu helemaal geen fiets en doe dus alles met de auto. Tenzij droog en op loopafstand.

Geef toe dat een ebike voor mij een luxe keuze is en dat ik wel wat lui ben :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:34

Shadow0 schreef:
Is het doel dan om bewust onaardig te zijn? Om expres de vooroordelen aan te wakkeren? Waarom zou je dat nou willen doen?

Nee, dat is het niet, en dat zou ik je dan ook niet graag in mijn mond willen zien leggen. Dat is namelijk ook een vooroordeel.
Ik vind dat er in het algemeen minder onnodig gepamperd en met fluwelen handschoentjes aangepakt zou moeten worden. Mensen gaan niet dood van een oordeel, of van fietsen door de regen, en het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze daar niet altijd en overal tegen beschermd hoeven te worden.

Brainless

oomens schreef:
Als iemand vervolgens een topic opent om te vragen waarom mensen toch zo negatief tegenover elektrische fietsen voor (gezonde) jongeren staan, dan geef ik daar antwoord op ja.

"Vroeger" reed bijna elke 16 jarige op een brommer.
Tegenwoordig is dat aantal een heel stuk verminderd, en een deel gaat nu op de e-bike.
Dus in principe zijn ze juist gezonder bezig dan 10 jaar terug.

darkadia

Ik heb ook een elektrische fiets. Ideaal, zeker voor grotere afstanden of met een zware boodschappentas achterop. Veel minder last van tegenwind, en gezonder dan een brommer of scooter, want ookal ondersteunen ze, je moet wel nog steeds bewegen. Wat je in de winter ook nog eens warm houdt!

alles wat harder daan 25km/u gaat zijn wel aangepaste regels voor en de speed-pedelecs krijgen vanaf 2017 nieuwe regels.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:38

oomens schreef:
Bizzybijtje schreef:

Last niet nee (behalve eventueel wanneer de berijder harder rijdt dan zijn/haar reactiesnelheid aankan), maar ik vind het enigszins zorgwekkend dat 'we' ons aan de ene kant zorgen maken over toenemend overgewicht en het steeds minder bewegen van (voornamelijk) jongeren, en dat we aan de andere kant onze jongeren steeds meer pamperen met elektrische fietsen en dergelijke.

Maar jij blijft het als alternatief voor gewoon fietsen zien. Terwijl het alternatief is voor de auto. En bij jongeren voor de brommer en de OV.

Je schreef dat men zijn kind niet meer een uur liet fietsen, maar dat slaat nergens op. Je weet helemaal niet of die jongeren nog een uur fietsen. Alleen komen ze nu in een uur veel verder dan in zelfde uur op gewone fiets.

Tenzij jij zelf nooit een auto hebt gehad, geen brommer/scooter of ooit gebruik gemaakt heb van het ov maar wél altijd aan de kust hebt gewoond tussen de weilanden, kun je niet oordelen :+

E-bikes zijn een stuk gezonder dan auto's, het geen de meeste mensen doen als ze verder weg moeten, en zeker hier waar eigenlijk altijd veel wind is.
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 25-10-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:39

Hier in de stad zie je behoorlijk wat e-bikes en zullen er ook héél veel mensen een mening over hebben, maar persoonlijk heb ik nog nooit een reactie gehad op mijn e-bike. Ja, dat ik zon enorm vette fiets heb (gazelle knalgele met zwarte e-bike dus :D )
Toen ik deze kocht, zon jaartje geleden denk ik, heb ik verschillende merken uitgeprobeerd en ze hadden allemaal meerdere standen voor wb de ondersteuning. Die van mij heeft er 3, eco: heel beperkte ondersteuning, sport en power (of zoiets dergelijks) op de laatste stand vlieg je echt weg bij het stoplicht. Vind ik persoonlijk heel onplezierig, vooral ook voor mijn mede fietsers of voetgangers. Aan mijn fiets zie je bijv nauwelijks dat het een e-bike is en dan kan ik me voorstellen dat mensen enorm schrikken als je zo wegknalt (vind ik nl ook heel vervelend als anderen dat doen).
Je kan de motor ook uitzetten, maar dat is op mijn fiets wel heel erg zwaar.
Mijn fiets (en volgens mij alle normale e-bikes) stopt de ondersteuning bij 25 km/h. Mijn collega heeft zon high speed e-bike en daar zit een blauw plaatje met verzekering aan vast en moet je een helm op. Hij vindt die 45km/h echt veel te hard gaan maar kan door de duinen op rustige stukken wel even wat harder dan 25km/h. Hij heeft die fiets niet voor de kick of wat dan ook, puur de afstand woon werkverkeer en met de auto altijd vast in de file.
Foaly: ik woon ook in Den Haag en ga niet met mijn e-bike naar de stad en als ik er moet zijn en heb toevallig mijn e-bike bij me dan zet ik hm op de laagste stand. Het fietsgedrag bij ons in de stad vind ik enorm aso, iedereen doet wat ie zelf wil, dus voor mijn eigen veiligheid rij ik daar gewoon langzaam. Maar meestal ga ik gewoon op mijn omafiets naar de stad.

Mijn vriend heeft een gewone sportfiets en wij delen nu mijn omafiets als dochterlief mee moet (die zet ik liever niet in een zitje op mijn e-bike). Binnenkort gaan we kijken naar zon gazelle cabby (de bakfiets van gazelle) voor de kids (zonder ondersteuning dus).

En ja wb alle reactie over mensen dat je lui bent etc.. volgens mij hebben die lui zelf nog nooit op een e-bike gezeten of zich er enigszins in verdiept... alsof dat ding vanzelf vooruit gaat... door die verschillende standen kan je het zo zwaar maken als je zelf wil.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:41

Prima toch zo'n fiets. :)

Vind de meeste alleen super snel (en asociaal) rijden en je kunt ook niet zien of het een e-bike is. Moeilijk om dan de snelheid in te schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:42

Sorry oomens, ik heb een extreem vooroordeel tegen mensen met vooroordelen. Laat mensen lekker doen wat ze willen als ze er niemand lastig mee vallen. Mijn inziens het verschil tussen een bezem en een stofzuiger.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:43

Het ligt er een beetje aan.

Bij mij op school is er een meisje die 25 km heen + 25 km terug moet fietsen, ja, dan vind ik ook echt wel dat dat mag en zelfs ook echt nodig is.
Daarnaast is er een gezinnetje bij ons op school, tevens uit hetzelfde dorp als waar ik vandaan kom, die +- 12 km heen + 12 km terug moet fietsen. Die krijgen van pa en ma een elektrisch fietsje, moeders vind het oh zo zielig en ver, maar geloof me, dat zijn de enige die met een elektrische fiets naar school gaan vanuit ons dorp, terwijl ik er ongeveer 40 minuutjes over doe om van school naar huis te fietsen (14 km ongeveer, ik woon wat meer afgelegen).

Maar ja, ieder z'n eigen oordeel, maar bij ons wordt je eigenlijk wel meteen als een lui mens gezien, tenzij je diabetes hebt oid.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:02

Wat betreft het overgewicht vind ik het wel grappig, want alle scholieren die ik langs zie zoeven op de ebike zijn allemaal van die sprietjes. Dus ik denk niet dat je kan stellen dat het overgewicht in de hand helpt.

Ik denk ook dat het niet alleen gaat om lui zijn, maar ook om tijd. Je bent toch sneller waar je moet zijn dan wanneer je op een gewone fiets zit. Op een afstand van 10 km scheelt het me toch 10-15 minuten reistijd ten opzichte van de gewone fiets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:10

oomens schreef:
Mensen gaan niet dood van een oordeel,

Dat is niet helemaal waar. Sociale afwijzing kan behoorlijk dodelijk zijn. Gaat niet per se om alleen maar iets als een opmerking maken over fietsen, maar pesten, veroordelen en afwijzen kost elk jaar weer slachtoffers. Daar gebeuren dezelfde dingen in: mensen worden belachelijk gemaakt voor hun keuzes, of hun zijn, of hun mogelijkheden / onmogelijkheden...

En het is zo volstrekt onnodig. We vinden het heel normaal dat je niet zomaar naar buiten loopt en iemand een mep op z'n hoofd geeft... maar toch lijken we het te accepteren dat mensen anderen willens en wetens kwetsen, gewoon, zomaar. Want het is overduidelijk dat het geen enkel positief doel dient. Maar dat pesterige veroordelende gedrag is blijkbaar ontzettend normaal.

(Wie is er dan lui? Iemand die niet wil fietsen, of iemand die geen zin heeft rekening met anderen te houden?)

En voor de goede orde, niemand wordt gezonder als je ze lui noemt. In tegendeel: de schuld, schaamte, faalangst, angst om belachelijk gemaakt te worden is zo sterk dat het veel mensen juist weerhoudt van allerlei dingen. Ik ken heel wat mensen die niet durven te sporten juist omdat er zo is ingehamerd dat ze lui zouden zijn, of te dik, of niet goed genoeg.

Mensen harder maken door ze vaker bloot te stellen aan onaardige (en vooral ook onnuttige) oordelen maken dat probleem groter, niet kleiner. Als je dat dus doet, kies jij ervoor om bij te dragen aan dat groter maken van problemen, en als je echt betrokken bent bij de gezondheid van anderen is het des te meer reden om ermee te stoppen.

(Ook in andere situaties is een cultuur van schuld, schaamte en belachelijk maken trouwens kwalijk. Mensen gaan namelijk risicomijdend gedrag vertonen, en dat is dus niet 'zinvolle inschattingen maken van de risico's en te grote risico's vermijden', maar 'kiezen voor de optie die sociaal het veiligst lijkt en het minste kritiek uitlokt, ook als die schadelijk is.')

Citaat:
of van fietsen door de regen, en het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze daar niet altijd en overal tegen beschermd hoeven te worden.

Ik zou jongeren inderdaad niet van buitenaf beschermen tegen de regen - maar ik zou zeggen dat onze jongeren juist veel meer ruimte zouden moeten krijgen om hun eigen keuzes te kunnen maken en zich te ontwikkelen, zonder dat we er de hele tijd bij staan om ze exact te vertellen wat ze nu weer fout doen.

We proberen nu de jongeren allemaal in een hele smalle mal te persen, met exact omschreven leerdoelen en bovendien exact gespecificeerd hoe lang men daarover mag doen, en iedereen die het waagt om buiten zo'n hokje te komen krijgt meteen te maken met flinke afkeuring. En 1 van die mallen is dus blijkbaar dat men moet fietsen, en dat men vooral niet zelf mag beoordelen wat het meest geschikte vervoermiddel is voor hun eigen situatie.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:20

Wauw wat een onzin zulke reacties, je zal maar iets medisch hebben dat je met fietsen gewoon een steuntje in de rug nodig hebt...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:56

Ik ben net 20 geworden, maar ik zou ook heel graag zo'n fiets willen! (Helaas te duur)

Ik moet een keer in de week 5 km fietsen (en weer terug) en twee keer in de week 3,5 km (en weer terug). Dat lijkt niet veel voor mensen, maar ik houd die 5 km echt niet vol, zeker niet als ik wind tegen heb. Ik moet nu al elke keer even stoppen en rustig worden om weer verder te gaan.

Wie zijn anderen dan om mij als lui te bestempelen. Ik denk dat ik meer beweeg dat die mensen. Zelfs al is er medisch niet echt iets, ik heb altijd al een vreselijke hekel gehad aan fietsen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:16

@snuffie123 t fietshokje heeft relatief goedkope 2e hands e-bikes. Mijne komt er ook vandaan en zeer tevreden over. Qua service geen ervaring met ze, want dat laat ik we gewoon door een lokale dealer doen. Veel makkelijker.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:17

Ik zou ook wel zo'n fiets willen voor de langere afstanden maar ze zijn gewoon te duur.

Dus doe ik de min 20 km per dag maar op de sportfiets.....in weer en wind.
Voorheen deed ik dan ook nog 2 a 3 x per week een spinningles maar inmiddels vinden mijn knieen al dat fietsen niet meer leuk.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:18

Als ik vroeger een elektrische fiets had kunnen hebben als kind had ik die ook gewild.
Waar slaat het op om te zeggen dat jonge gezonde mensen die niet zouden mogen hebben, ongeacht de afstand.
Lijkt wel of ik mijn vader hoor met zijn vroeger liepen we.
Mijn ouders liepen vroeger, wij fietsten met een gewone fiets en de jeugd van tegenwoordig dus met een ebike.
Als mijn ouders als kind een ebike hadden kunnen hebben hadden ze ook niet gaan lopen.
Je kiest toch gewoon het makkelijkste wat je kan betalen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:22

Ik had een brommer, maar daar ging van alles aan kapot. Naar stal is 11 km heen en 11 km terug. Ik twijfelde of ik weer een brommer moest kopen, maar heb nu een elektrische fiets.
Heerlijk! Ik ben in beweging en heb een steuntje in de rug bij harde wind. In de polder heb je vaak wel wat wind. Ik heb geen auto.