'Het eerste jaar van het huwelijk is zo zwaar!'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw relatie veranderd nadat je getrouwd bent?

Ja
9 (4%)
Ja, maar dat kwam niet door het trouwen op zich
23 (11%)
Nee.
170 (84%)

Totaal aantal stemmen: 202

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:58

Ik denk dat er in Amerika veel vroeger ook getrouwd word dan hier. En vele nog niet lang samen gewoont hebben.

Wij trouwen in april dus we gaan het ondervinden :D

ChrisXe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:59

Ik herken het niet (bijna 17 jaar getrouwd), kan me wel goed voorstellen dat het laatste jaar van het huwelijk bij koppels die scheiden zwaar is....

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:00

Ik hechte ook nooit veel waarde aan de naam tot ik kinderen kreeg met zijn achternaam. Bij de bibliotheek/kinderdagverblijf/gemeente/verzekering moest ik telkens apart aangeven dat ik hun moeder was omdat de achternaam niet matchen. Opzich kleine moeite en geen ramp maar mijn vriend uhhhhh man (klinkt nog steeds raar) begon het wel irritant te vinden. Dus toen heeft mijn anti-trouwen man mij toch gevraagd.

Ondanks dat ik er ook weer niet zo veel waarde aan hecht vind ik het nu wel fijn dezelfde achternaam te Hebben als de rest vh gezin. Al heb ik mijn meisjesnaam er wel achter gehouden bij officiële instanties

Salsa

Re: 'Het eerste jaar van het huwelijk is zo zwaar!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:03

Idd ik had bij ondertrouw 4 opties:

Eigen naam - mans naam
Mans naam - eigen naam
Eigen naam
Mans naam

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:05

18 jaar samen, 13 jaar getrouwd. Buiten de dingen om die al genoemd zijn is er voor mij/ons niets veranderd in de relatie.
We woonden al samen en we werkten ook al samen in ons bedrijf. Denk dat dit ook al veel scheelt. Je kent elkaar dan aardig goed, je weet wat iemand denkt en je bespreekt veel samen en neemt veel beslissingen samen.
Denk dat als je snel gaat trouwen zonder dat je samen hebt gewoond het wel heel anders zal zijn. Je ziet dan meer en andere dingen van elkaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:06

Hier moet er ook niet getekend worden voor je eigen naam te houden. :?
Wanneer ze me al met zijn achternaam aanspreken corrigeer ik gewoon rustig. :+ Ik houd van mijn man maar ik ben ook nog steeds trots op de naam die ik van mijn vader mee gekregen heb dus die blijft gewoon. Wij hebben een vrij zeldzame achternaam (lees: in België zijn we met 7 en dat is allemaal familie enneh ja, onze naam is beetje aan't uitsterven... :+ ) dus ik wil gewoon mijn naam houden. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:15

In België kan je bij mijn weten de achternaam van je partner überhaupt niet aannemen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:18

Ayasha, ik heb om die reden ook mijn eigen naam gehouden (al is ie niet zó zeldzaam als die van jou, denk ik).
Ik heb eerst mijn achternaam en dan die van mijn man.
Kennissen van ons hebben beide elkaars naam, trouwens. Dus de man heeft ook twee achternamen :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:20

Ik vond de achternaam van mijn man veel mooier dus was er wel ij mee. Mijn meisjesnaam heb ik erachter gehouden maar niet bepaald een trotse zeldzame naam. (Nog net geen Jansen of Bakker haha)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:24

Ik ga van de ene moeilijke achternaam naar de andere moeilijk achternaam.... Dus straks 2 moeilijke namen die beide moet spellen

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:26

Ik denk dat als je na het trouwens ineens merkt dat er veel veranderd is, dan zat er voor het trouwen als iets niet goed.

Ik denk ook dat er stellen zijn die gaan trouwen om hun relatie te 'verbeteren'. Stel je relatie loopt niet helemaal lekker, en dan maar zeggen, oh laten we gaan trouwen, dan wordt alles beter.
Dan leef je helemaal naar die ene dag toe, en dan is het voorbij en dan is er niets meer om naartoe te leven.
Denk niet dat ik dat veel heb gezien/meegemaakt, maar kan me voorstellen dat er mensen zo denken.

Een oud kennisje van me die had op haar werk (kinderdagverblijf) een stel die na hun 50ste nog een 'liefdesbaby' hadden gemaakt omdat hun relatie niet lekker liep. Ja, die relatie ging nadat de baby er was natuurlijk niets op vooruit, eerder achteruit...

Ayasha
Blogger

Tieneke schreef:
In België kan je bij mijn weten de achternaam van je partner überhaupt niet aannemen.

Kan wel. :)
Sowieso heb je het recht om de naam van je partner te gebruiken in officiële briefwisselingen. Op veel van die invul-formulieren staat dan wel een vakje met "meisjesnaam" oid. :) (de precieze term ken ik niet.)

Mijn man zijn achternaam is ook moeilijk gezien die half griek is dus spellen moet ik sowieso. Of ik nu mijn naam of zijn naam zeg. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-10-16 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Ik wilde best graag van mijn meisjesnaam af, heb geen contact meer met mijn ouders namelijk. Laatst in het ziekenhuis riepen ze mijn meisjesnaam en ik raak daar zelfs geirriteerd van, zo heet ik gevoelsmatig gewoon al 25 jaar niet meer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:35

Maar kan dat ook echt officieel? Ik dacht niet als beide enkel de Belgische nationaliteit hebben... Toen wij trouwen is er op het gemeentehuis thans niks over gezegd of gevraagd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:36

Vast net zoals in NL. Je mag je partners naam overal gebruiken, maar niet echt aannemen :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:42

Suuuuperirritant voor systemen dat het tegenwoordig 'in' in om ingewikkeld te doen met achternamen :+ Zo is het systeem wat wij op het werk gebruiken niet erg aardig, zodra je een dubbele achternaam invoert is het automatisch een vrouw en kun je dat niet naar man veranderen. En sommigen gebruiken de ene naam in het dagelijks leven en de andere voor dingen als verzekeringen, verwarring gegarandeerd!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:53

hmmm goede vraag! Wij zijn twee jaar geleden getrouwd. Ik was toen 20 en mijn man 23. Wij zijn pas nadat we zijn getrouwd gaan samenwonen, dus in dat opzicht is er veel veranderd :P Je moet dan aan het begin wennen dat je elke dag samen bent, maar dat heeft onze relatie juist hechter gemaakt. Dus ja, het heeft onze relatie veranderd, maar niet op een slechte manier :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 09:56

Qimm schreef:
Het enige wat zwaarder is geworden zijn we zelf :')

:') :') :')

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:05

Haha zelfs dat niet.
Ik ben vooral heeeeel veel lichter geworden

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:16

ik wilde perse af van de naam van mijn vader. mijn ouders zijn gescheiden toen ik 1 was en ik ken die hele man niet omdat hij geen contact meer wilde. prima, maar ik zat wel aan die naam vast. Een naamswijziging is echter zeer kostbaar (tenminste, dat was toen), dus heb ik de naam van mijn man aangenomen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:41

Ik was 16 , mijn vriend was 18 jaar, toen we gingen samenwonen.
We hebben 6 jaar samengewoond voordat we gingen trouwen, natuurlijk nog steeds jong .
Vooral de reacties van officiele instanties was ineens heel anders.
Hypotheek was ineens geen probleem meer enz, je werd ineens voor vol aangezien.

Weer 6 jaar later begonnen we met kinderen, toen waren we al 12 jaar samen en waren we redelijk in balans.
Hebben ook heel bewust gekozen voor kinderen.
Vanaf dat we elkaar leerden kennen wilden we al kinderen maar vonden beide dat we daar nog lang niet aan toe waren.

Inmiddels 34 jaar samen en 28 jaar getrouwd en nu in het stadium dat het laatste kind ook op kamers is gegaan voor studie, dus doordeweeks weer samen zonder kinders.
Weer een nieuwe fase in ons leven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:59

Bijzonder spatter, om zo jong al bij elkaar te zijn en still going strong! Ik dacht hier vast het langste samen te zijn met 28 jaar, maar jij overtreft mij nog, mooi.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:51

Lichter geworden? Hoe doe je dat? Zeker als je eenmaal een kind hebt gekregen valt het niet mee om weer lichter te worden.

Wij hebben op zich geen moeilijke achternaam (maar 4 letters) maar al zoveel verschillende variaties op tegen gekomen. Zelfs als je het spelt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:57

Nou.... 42 kilo afgevallen voor ik zwanger werd(met een beetje hulp). Tijdens zwangerschap heel weinig kunnen eten dus in begin 8 kilo afgevallen en er 9 weer aangekomen.
Toen kleine man er uit was nog 3 weken BV gegeven en daarmee ook weer bijna 10 kilo afgevallen..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:10

SusanH schreef:
Lichter geworden? Hoe doe je dat? Zeker als je eenmaal een kind hebt gekregen valt het niet mee om weer lichter te worden.

Wij hebben op zich geen moeilijke achternaam (maar 4 letters) maar al zoveel verschillende variaties op tegen gekomen. Zelfs als je het spelt.

Ik ben ook lichter dan voordat ik 2 kinderen kreeg. Ben door de kinderen bewuster gaan eten en bewegen, ieder pondje gaat toch echt door het mondje...