Relatie tussen christelijke en ongelovige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:32

superpony schreef:
ElenaMM77, je redeneert vanuit jezelf als gelovige. Dat is ook duidelijk te lezen.

Het verschil is dan toch veel groter dan jij denkt.

juist niet, ik ken en begrijp beide kanten, omdat ik beiden heb meegemaakt en meegekregen.
ik ben niet gelovig als zijnde in geloven in god, wat voor het christendom een noodzaak is..
daarmee reageer ik dus vanuit niet gelovig zijn, maar wel begrijpend wat geloof inhoud.

waar mensen vooral over vallen als in 'ik heb niets met de kerk is zoals goof het al beschreef, met name de invulling van bepaalde zaken..

zoals er inderdaad in de bijbel staat dat een man zich niet als vrouw mag voordoen, en een vrouw zich niet als man.. Maar uiteindelijk zijn het de mensen van de diverse stromingen die er een opvatting aan gehangen hebben.. net als met de wet diverse landen, diverse opvattingen hebben over de invulling, zelfs als we in beginsel dezelfde insteek hebben.

doden mag niet, maar in noodweer mag dat wel
in Nederland betekent dat als je je leven moet verdedigen
in Amerika ook als men je eigendommen bedreigt (daar doet men niet zo moeilijk over het neerschieten van een indringer, sterker nog daarom mag men ook wapens bezitten).
In bepaalde delen van azie wordt een vrouw die iemand dood veel strenger gestraft dan een man.

ergo, je mag niet moorden, maar de invulling daarvan verschilt nog al..

'je mag als vrouw niet voorkomen als man'. zoals goof aanhaalde.
voor bepaalde stromingen houdt dat in dat men verwacht dat je met rok loopt (in anderen lopen mannen ook in rokken, maar dan een mannelijke vorm)..
voor andere stromingen houdt dat in dat travestie not done is, net als ombouwen
maar zeer vrije stromingen zeggen bijvoorbeeld weer, niets mis mee, god heeft je gemaakt zoals je bent.

Je geeft aan dat je wetten wel wilt volgen omdat ze als wet zijn vastgelegd.. waarom zouden anderen dan geen wetten mogen volgen die een geloof hen oplegt? zolang ze daarmee geen wet overtreden die door de plaatselijke autoriteiten wordt opgelegd. En waar denk je dat bepaalde normen en waarden die in de Nederlandse wet zijn vastgelegd op gestoeld zijn (nederland is in aanleg geen atheistische natie).

om eerlijk te zijn begrijp ik beter dat mensen uit vrije wil kiezen om normen en waarden te volgen die niet wettelijk zijn vastgelegd, gewoon omdat zij geloven dat dat een goede manier is om te leven.. dan mensen die wellicht totaal niet geloven in een wet, maar omdat ie strafbaar is, m daarom volgen.

voor mij is geloof vooral een lijmmiddel die mensen bijeen heeft gebracht die over bepaalde zaken bepaalde ideeën hebben. Om deze normen en waarden te bewaken hebben ze geen justitie en politie apparaat uitgevonden.. maar een 'goddelijke macht' die op hen neerziet en tzt zal oordelen (voor de mensen die nog twijfelden.. so far dus mijn opvatting over het begrip god). Een 'ouder' die ongemerkt dus over je schouder meekijkt en alles weet van je doen en laten.

je bent minder geneigd, of er staat een extra rem op verkeerd gedrag als je weet dat je in de gaten wordt gehouden.. ik wil de eerste van ons nog zien die zijn hand in een kassa la steekt terwijl de kassamedewerker toe staat te kijken. niet alleen weten we dat het verkeerd is, maar als er iemand staat toe te kijken dan doe je al helemaal zulke dingen niet.

we hebben allemaal vroeger wel eens een fikkie gestookt denk ik, wetende dat dat niet mag.. maar dat deed je mooi niet waar je ouders bij waren.

dat in mijn ogen is de 'uitvinding' van God.. alziend alwetend wezen, hierdoor is het makkelijker om geen 'fouten' te begaan als wanneer er niemand is.

verder dan dat is gezamelijk in iets geloven een bindmiddel dat mensen samenbrengt en samen sterk maakt. daarnaast is er nog een stuk sociaal aspect, wat ik in de huidige samenleving sterk mis.

ik weet niet of het nog gebeurd, misschien kunnen de mensen die nu naar de kerk gaan daar wat over melden? maar vroeger was het heel gebruikelijk dat de bloemen van de dienst naar een langdurig zieke gingen.. dat bepaalde gebeurtenissen, zoals een ernstig zieke, een geboorte een overlijden, een mijlpaal in huwelijk of leeftijd gemeld werden, met daarbij ook de wens van zo iemand.

ik hoop dat men dat nog steeds doet, vond dat echt een positieve manier van met elkaar omgaan, een manier die ik elders nog niet eerder ben tegengekomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:55

Ik heb de meningen van ongelovigen eigenlijk nooit zo duidelijk en ongecensureerd gehoord als nu in dit topic. En ik schrik er best wel van dat ze zo intolerant zijn naar gelovigen! Nu ik dit lees denk ik dat het dus toch echt heel moeilijk kan zijn om een relatie met een ongelovige te onderhouden als je zelf wel gelovig bent.Ik wist niet dat het verschil zo erg kan zijn en ben Bokt dankbaar dat ik dat hier heb kunnen leren.Nu snap ik ook waardoor het met sommige vroegere ongelovige vriendjes van mij niet ging.In een relatie wordt niet altijd duidelijk en openhartig met elkaar gepraat,waardoor ik soms niet begreep waardoor het uitging.Alleen achteraf hoorde je dan wel eens iets zoals: ze praat alleen maar over de Paus. Dat zeggen ze dan niet tegen mijzelf maar tegen een ander.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:00

anjali schreef:
Ik heb de meningen van ongelovigen eigenlijk nooit zo duidelijk en ongecensureerd gehoord als nu in dit topic. En ik schrik er best wel van dat ze zo intolerant zijn naar gelovigen!

Hoezo intolerant?

Van mij mag je geloven wat je wil. Ik kijk niet op je neer, ik vind je niet minder. Heb voor gelovige mensen net zo veel respect als een ieder ander.

Ik zou alleen niet met een partner die gelovig is willen leven.

Ik zie dus niet waarom ik vanwege een andere mening nu intolerant ben.

Kinke

Re: Relatie tussen christelijke en ongelovige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:30

Andersom zijn er ook pittige meningen toch?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:01

Na 28 jaar in een relatie te hebben gezeten waarbij we beiden niet geloofden en eigenlijk ook niet heel goed bij elkaar passen zie ik nu in, nu iemand ontmoet waarbij wel alles klopt. Wel is hij gelovig. We respecteren elkaars keuze. Hij dringt mij niks op en geef hem ruimte. Hij is niet heel erg praktiserend. Gaat sporadisch naar de kerk. De belangrijke dingen in het leven denken we hetzelfde over. Wat betreft kids is er geen enkel probleem. We hebben beiden al kids en er zullen er niet nog meer komen. We hebben het soms wel over het geloof. Levert hele interessante discussies op. Hij slikt ook niet alles wat er staat in de bijbel. Blijven nadenken doen ook gelovigen.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 11-10-16 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:10

anjali schreef:
Ik heb de meningen van ongelovigen eigenlijk nooit zo duidelijk en ongecensureerd gehoord als nu in dit topic. En ik schrik er best wel van dat ze zo intolerant zijn naar gelovigen! Nu ik dit lees denk ik dat het dus toch echt heel moeilijk kan zijn om een relatie met een ongelovige te onderhouden als je zelf wel gelovig bent.Ik wist niet dat het verschil zo erg kan zijn en ben Bokt dankbaar dat ik dat hier heb kunnen leren.Nu snap ik ook waardoor het met sommige vroegere ongelovige vriendjes van mij niet ging.In een relatie wordt niet altijd duidelijk en openhartig met elkaar gepraat,waardoor ik soms niet begreep waardoor het uitging.Alleen achteraf hoorde je dan wel eens iets zoals: ze praat alleen maar over de Paus. Dat zeggen ze dan niet tegen mijzelf maar tegen een ander.

Ongecensureerd??? Ik vraag me af hoeveel jij van het leven al hebt meegekregen als je van bijna alle zeer nette en respectvolle meningen al schrikt. Sorry maar ik vind dat hier netjes word gereageerd zowel door de gelovigen als door de ongelovigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:26

Ik snap wel wat Anjali bedoeld. Er zitten sommige meningen tussen die ook wel wat doen met mij.
Misschien ben ik een gevoelig persoon daarin, dat zou kunnen maar het raakt mij bijvoorbeeld wel dat geloven niet onschuldig en zelfs schadelijk wordt genoemd.
Dan kijk ik naar mijzelf en vraag ik mij af wat het geloof dan mij zou hebben beschadigd.
Ik haal er juist een heleboel kracht uit en troost.... hoe kan zoiets dan verkeerd zijn?

Maar het is niets meer dan een mening want geschreven met "ik vind" en dat is de beleving van die persoon.

Anjali van beide kanten ongelovig maar ook gelovig zijn er mensen die daar in te kort schieten, leven in hun eigen bubbel en zijn niet openminded in het begrijpen en inleven van de ander.
Een relatie tussen een gelovig persoon en een niet gelovig persoon heeft alleen kans van slagen als je kan accepteren dat de ander een andere beleving heeft.
Er zijn ook echt wel mensen die het wel kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 00:11

Ik denk dat je het kan vergelijken met relaties uit hele andere milieu's of compleet andere culturen. Dingen die je niet gewend bent, of waar je totaal anders in bent opgevoed, maken het hier en daar net iets moeilijker.

Voor mij staat geloof echt heel ver van mijn bed en dat vind ik prima. Heb geen last van gelovigen, maar smijt wel de deur dicht bij bijvoorbeeld jehova's.

Ook als een meisje van zogenaamd ''goede'' familie met geld waar ouderwetse normen en waarden nog heersen, is het lastig om met een schilder ( bijvoorbeeld!! ) thuis te komen. Schilders zijn prima mensen, maar hun gesprekken en manier van praten gaat vaak anders dan bij het zogenaamde hoge milieu.
Heb zelf een vriendje van adel gehad 30 jaar geleden en toen leefde dat ook nog.

En er zijn ook mensen die niet snel een andere cultuur accepteren, zeker als daar een ander geloof bij hoort. Tegenwoordig zijn er zat ouders met vooroordelen over Islamitische jongens en willen ze liever niet dat haar dochter daarmee thuiskomt. Of het kost heel veel tijd om elkaar te leren kennen en begrip te krijgen voor de ander.

Katholiek en christelijk wilden vroeger ook liever niet samen, maar is ook gebeurt.

En zo is het voor een niet gelovige soms moeilijk te bevatten, waarom mensen geloven. Zelf heb je dat niet, je voelt dat niet en hebt er hoogst waarschijnlijk ook geen interesse in.

Prima als mijn man morgen gaat geloven, maar zodra ik er last van heb, hebben we een probleem. Als hij bijvoorbeeld gaat bedanken voor het eten, zal daar een discussie op volgen, vermoed ik.
Onze zoon is 19, maar als die klein was geweest en ik was gedwongen dat hij gedoopt moet worden, is dat een ding.
Ik was ook nooit voor de kerk getrouwd, want ik geloof niet en ga niks beloven waar ik niet achter sta.
Maar goed, wij hebben die problemen niet.

Ik hoop alleen oprecht dat onze zoon die problemen ook niet krijgt. Als zij kinderen krijgen, is het ook mijn kleinkind en ik wil daar ook deel van uitmaken. Ze mogen het doen zoals zij willen, maar ik weet niet of ik bij een eventuele doop zou willen zijn. Dat is bij hun normaal, maar bij ons niet en dat is dan weer ons goed recht.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 00:39

Mijn vriend is christen en heeft een andere cultuur en ik ben niet gelovig. We zijn sinds augustus samen. We hebben het nooit over geloof gehad tot recent en blijkbaar dacht hij dat ik ook christen was. Geen idee waarom. Hij was verbaasd dat ik niet gelovig was. Verder er niet meer over gehad. Ik merk er weinig van alleen soms wat spreuken. Ik vind het prima en heb respect voor zijn geloof.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 01:25

superpony schreef:
Ik hoop alleen oprecht dat onze zoon die problemen ook niet krijgt. Als zij kinderen krijgen, is het ook mijn kleinkind en ik wil daar ook deel van uitmaken. Ze mogen het doen zoals zij willen, maar ik weet niet of ik bij een eventuele doop zou willen zijn. Dat is bij hun normaal, maar bij ons niet en dat is dan weer ons goed recht.

Dat doet mij denken aan discussie op het internet.

Gelovige ouders hebben een homo zoon.
Hij wilt trouwen (tegen hun overtuiging in) en zij willen niet op het huwelijk komen.
Hoe die mensen zijn uitgemaakt... dat zij als ouders niet bij het huwelijk van hun zoon wil zijn.
Dat zij bekrompen leven en dat ze blijkbaar niet voldoende van hun zoon houden om hun eigen moraal opzij te zetten voor hun zoon.

Gelovigen die dingen afwijzen of juist wel voor iets kiezen; worden vaak weggezet als bekrompen/stom/ouderwets enz.
Andersom is dat blijkbaar meer geaccepteerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 01:44

Nee, dat is meteen oordelen.

Ik vind dopen niet normaal en het staat mij tegen. Het is ons kleinkind en ik zou er erg veel moeite mee hebben. Dat mag, dat is mijn goed recht.

Niet aanwezig zijn, is omdat ik niks in de kerk te zoeken heb. Ik geloof niet, doe niet mee en ga niks beloven daar.

Het zou voor mij een overweging zijn om daar schijnheilig mee te doen, want het is je kleinkind en moet het accepteren uit liefde. Of dichtbij jezelf blijven en gewoon niet gaan. Merkt een klein kind niks van en ik kan vele andere leuke en belangrijke dingen doen. Is prima uit te leggen ook.

Wederzijds begrip, is dat zij ons standpunt daarin ook begrijpen, omdat wij niks met de kerk hebben en niet achter dopen staan.

Homo zijn, kun je helemaal niks aan doen. Homo zijn is geen keuze.

Wij zijn zeker niet bekrompen, maar staan achter onze keus om niet te geloven. Ik zeg niet tegen zijn vriendin dat zij niet naar de kerk mag, en zij zegt niet tegen mij dat ik naar de kerk moet. Dat is prima geregeld, lijkt mij.

We hebben het er weleens over haar geloof gehad en we gaan daar respectvol, maar eerlijk mee om. Ik zal haar niet kwetsen, maar ga niet liegen.

Buiten dat, kan ik wel hele lelijke dingen zeggen, die ons opvallen sinds we op de veluwe wonen en dat is niet altijd heel erg mooi.
We accepteren het, omdat wij hier zijn komen wonen. Maar we willen hier wel weg.

Het zou onzin zijn om te zeggen dat een bepaalde cultuur en instelling hier, niet door het geloof komt. Meerendeel van de westerlingen herkend het en de ''moderne'' veluwenaren geven het zelf toe. Het is iets wat door het leven gemengd is en meespeelt in vele opzichten. Dan sta je oprecht als niet gelovige/stadsmens echt weleens heel verbaasd te kijken.

Overigens waren de meesten mensen in het dorp in Drenthe ook gelovig, maar weer op andere manier dan hier. Wel overeenkomsten, maar anders.

Ik denk dat geliefden zelf eerder water bij de wijn doen, dan een generatie verder. Ik zou begrijpen dat onze zoon uit liefde en respect zijn kind zou dopen. Maar voor ons is het weer net een stapje verder weg. Hij leeft dan met iemand die naar de kerk gaat en voor wie geloof normaal is. Maar wij niet. Voor ons is de kerk iets, waar wij gewoon niet naartoe willen en ook feitelijk niks mee te maken hebben of willen hebben.

Hij gaat soms mee naar de kerk, omdat hij daar dan is op zondag ochtend. Dan vind ik het ook bekrompen dat hij maar mee moet. Hij doet het zelf uit respect, maar misschien hebben die ouders ook stille hoop dat hij gaat geloven en naar hun tradities gaat leven.......Dat vind ik exact hetzelfde, als dat wij hopen, dat zij het iets laat varen als ze samen verder gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 01:58

Mijn ervaring is dat op de Veluwe (en ook eigenlijk overal) veel dingen meer cultuur gebonden is (van vroeger uit) dan dat het een gelovige achtergrond heeft.

Wat "buitenstaanders" over de Veluwe zeggen wordt ook bv over Friesland gezegd; dat je daar als westerling moeilijk/niet kan integreren bij de "rasechte" Friezen.
En dat is daar ligt het geloof ook niet ten grondslag aan.

Heel veel gebieden buitenaf hebben heel lang alleen maar "geïsoleerd" gelegen.
Mijn opa bv (nu 92) kwam vroeger maar 1x per jaar buiten het dorp.
De rest speelde af binnen je eigen buurt/school/vereniging/kerk.
Daardoor hebben zulke buurten hun eigen gewoontes en regels gecreëerd waar iedereen zich aan hield.
Huizen werden alleen aan "eigen" mensen verkocht en zo hield je kliekjes.
Je deed/doet dingen niet; want stel je voor wat de buren wel niet gaan denken.
Dat zat er heel erg in in de oudere generatie.
Er zijn nog wel buurten waar het erg "ons kent ons" is, maar die worden steeds minder en ze worden langzamerhand wel makkelijker naar anders denkende.

Nu zie je al een verschuiving in en ik denk dat over ca 50 jaar (als de oudere generatie weg is) dat helemaal anders is.

Wij wonen in Friesland sinds 6 jaar; tussen de "oude garde"; maar ook hier zie je dat er veel meer westerlingen komen wonen en daar wennen de "echte" Friezen nu ook aan.
Hebben super leuke buren en ja ze zullen echt wel eens wat over ons denken; maar we hebben geen bemoeienissen over hoe wij anders leven/doen dan dat zij doen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 05:07

Grappig hoe gelovigen alles maar moeten accepteren en respecteren en er andersom veelal geen water bij de wijn kan worden gedaan. Als de doop van je kleinkind belangrijk is voor je zoon/dochter dan ga je daar toch gewoon heen omdat het voor je zoon/dochter een belangrijk moment is dat ze blijkbaar graag met je willen delen. Je hoeft niks anders te doen dan aanwezig te zijn :+ Als het voor jezelf toch geen betekenis heeft, wat is dan het punt? Simpele manier om
iemand (correctie, niet zo maar iemand.. je kind!) een groot plezier te doen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 05:14

@Mavelle; Ja, dat begrijp ik dan ook weer niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:55

Inderdaad, dat punt snap ik ook niet. Wat is er hypocriet aan om als niet gelovige aanwezig te zijn bij de doop van je kleinkind? Als je nou zelf gedoopt werd, dan was het hypocriet. Je aanwezigheid daar betekent niet opeens dat jij gelovig bent.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:14

Toen wij trouwden hadden we een christelijke ceremonie (niet katholiek) op onze locatie. Bijna al onze gasten, op twee na, waren daarop aanwezig en ik denk dat 90% niet gelovig was. Maar wat was ik gelukkig dat al die mensen dat mee wilden volgen en delen met ons, ondanks een verschil in geloof. Zelfs een goeie vriend die homo is, kon zijn appreciatie uitspreken over de inhoud ervan.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:46

En zo hoort dat ook.

Dat is juist respect hebben voor elkaars geloof.

Ondanks dat ik echt niet geloof zie ik echt geen reden waarom ik niet naar een bruiloft in een kerk zou gaan, of welk ander geloof.
Hetzelfde zoals je een begrafenis vaak hebt in een kerk.

Lijkt me echt raar als je daar niet heen zou gaan puur omdat je niet gelooft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:46

Wij zijn ook getrouwd in de kerk en ons kind is gedoopt. Daar was ook familie bij niet niet geloven. Dat doe je toch gewoon omdat het voor ons belangrijk is?
Ik zou het heel erg gevonden hebben als mensen dan niet naar onze bruiloft zouden komen := maar ook een beetje raar eigenlijk :?
Het gaat dan niet om jou die niet wil geloven maar om iets wat jouw kind belangrijk vindt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:49

Precies, het zou mij persoonlijk ook wel raken als iemand om die reden niet naar zoiets zou komen. Niemand vraagt je om de gebruiken mee te doen, niemand vraagt om iets bloot te geven of te veranderen. Of om het ermee eens te zijn. Van daar zitten ga je niet dood :+

Ik persoonlijk zie het ook als een eer als ik zoiets bij iemand anders mag meemaken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:14

Persoonlijk heb ik moeite met mensen die beweren gelovig te zijn, maar door de weeks doen ze alles wat niet mag en tegenstrijdig is en op zondag gaan ze braaf 2x naar de kerk.
Ik heb er geen moeite mee als iemand gelovig is en er ook daadwerkelijk naar leeft, heb daar respect voor het vind het knap dat diegene daar ook voor uit durft te komen. Er wordt zoveel tegen aan geschopt dat dat niet makkelijk is om te zeggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:41

superpony schreef:
Ik denk dat je het kan vergelijken met relaties uit hele andere milieu's of compleet andere culturen. Dingen die je niet gewend bent, of waar je totaal anders in bent opgevoed, maken het hier en daar net iets moeilijker.

cultuur is overigens ook voor een groot deel beïnvloed door geloof van een gebied of wat er in het verleden aan geloof beleefd werd.

Iedereen neemt ontvangt zijn kerstpakket, al de niet schenken ze het door.. maar geen anti kerkelijk persoon zegt hier denk ik: Nee, ik ben principieel tegen kerst, dus de kerstman (gebaseerd op sinterklaas, zie later) komt er hier niet in en kerstpakketten mogen ze zelf houden.

Neem aan dat ook weinig mensen bezwaar aan tekenen tegen de paasdagen, pinksteren en hemelvaart (zonder hemelvaart ook niet de gezellige hemelvaart marktjes).. Je hoort wel eens dat mensen zeggen: die wil ik gewoon hebben, maar zelf bepalen wanneer ik mijn vrije dagen gebruik.. Maar zonder die feestdagen, zouden die vrije dagen niet meetellen en niet bestaan.

of over cultuur.. zonder kerkelijke heiligverklaring geen Sinterklaas (dus ook geen SantaClaus), geen Sint Nikolaas, geen Carnaval. Ik denk dat er nog maar een heel klein percentage anti kerkelijke personen zijn die kunnen zeggen dat ze echt nergens mee te maken hebben en alles schuwen dat met kerk of kerkelijke invloed te maken heeft. en dat zijn nog maar de bekendste voorbeelden.

denk dat het een en ander wat complexer ligt dan vele mensen denken. met name de mensen die zeer anti kerkelijk zijn en nergens mee te maken willen hebben wat betreft geloof denk ik. Hoe zou Nederland eruit gezien hebben als er geen geloof bestaan zou hebben? Of wanneer we besluiten dat geloof afgeschaft werd (hoop vrije dagen eruit, hoop cultureel erfgoed eruit, vele uitjes weg). En als er nooit geloof zou zijn geweest, wat zouden we dan 'geloofd' hebben. Immers de mens is een kuddedier, wil als kudde als kudde gedragen. Zo zit half paardbeminnend Nederland op Bokt, plus een stelletje volgelingen uit belgie en de rest van de wereld. En van de christelijke mensen zitten ze in de kerk..
tweeduizend jaar geleden waren we met z'n allen wodan en frija aan het aanroepen..

we worden als volk mede gevormd, zowel in wat we denken als hoe we ons gedragen, door wat we als plaatselijke populatie geloven.. of dat nu een religie is, of gewoon overtuiging. kerkelijke keuze en met name wijze van beleven van een geloofsovertuiging van een individu is daarin slechts een druppel in de oceaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:20

Maar wat dan met gelovigen ouders die hun kind laten vallen omdat hun zoon homo is? Moeten zij dan ook niet hun geloof even opzij zetten en hun zoon steunen op de belangrijkste dan van zijn leven?

Ik lees vaak dat gelovigen homo's wel tolereren zolang ze er niets mee doen, dat is toch ook gewoon bull oliebol. Dan respecteert men toch die persoon niet?

Als die zoon dan trouwt, hoe groot is de kans dan dat die ouders dan gaan komen? Immers doet hij wel iets met geaardheid.

Is hetzelfde als men zegt je mag hetero zijn maar je mag het niet in praktijk brengen, niet trouwen,...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:34

Ik vind niet dat je je geloof opzij moet zetten. Maar ik vind nooit dat je mensen moet laten vallen.
Altijd blijven kijken naar wat Jezus deed en bedenken wat Jezus zou doen.
Jezus heeft nog nooit iemand veroordeeld om hoe hij is, maar bleef liefde geven aan iedereen.

Bovendien is het jouw zaak helemaal niet hoe anderen hun leven invullen.

Nee, ik weet zeker dat als mijn zoon mij ooit gaat vertellen dat hij verliefd is op een man, ik hem nooit zal laten vallen en altijd van hem blijf houden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:40

Ik hoop wel dat "niet laten vallen" hetzelfde is dan het niet afkeuren. Het ergste vind ik persoonlijk is als een ouder je afkeurt.

Ik vind het wel mooi dat je nu je moeder bent geworden je je mening wat hebt herzien. In het verleden in een ander topic had je het anders benoemd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:41

:? Wat is dat nou weer voor persoonlijke aanval.... Zo heb ik altijd al gedacht. Ik heb nog nooit iemand afgekeurd op zijn homo-zijn. Heb zat homo's in de familie, dus weet wat het is.