superpony schreef:ElenaMM77, je redeneert vanuit jezelf als gelovige. Dat is ook duidelijk te lezen.
Het verschil is dan toch veel groter dan jij denkt.
juist niet, ik ken en begrijp beide kanten, omdat ik beiden heb meegemaakt en meegekregen.
ik ben niet gelovig als zijnde in geloven in god, wat voor het christendom een noodzaak is..
daarmee reageer ik dus vanuit niet gelovig zijn, maar wel begrijpend wat geloof inhoud.
waar mensen vooral over vallen als in 'ik heb niets met de kerk is zoals goof het al beschreef, met name de invulling van bepaalde zaken..
zoals er inderdaad in de bijbel staat dat een man zich niet als vrouw mag voordoen, en een vrouw zich niet als man.. Maar uiteindelijk zijn het de mensen van de diverse stromingen die er een opvatting aan gehangen hebben.. net als met de wet diverse landen, diverse opvattingen hebben over de invulling, zelfs als we in beginsel dezelfde insteek hebben.
doden mag niet, maar in noodweer mag dat wel
in Nederland betekent dat als je je leven moet verdedigen
in Amerika ook als men je eigendommen bedreigt (daar doet men niet zo moeilijk over het neerschieten van een indringer, sterker nog daarom mag men ook wapens bezitten).
In bepaalde delen van azie wordt een vrouw die iemand dood veel strenger gestraft dan een man.
ergo, je mag niet moorden, maar de invulling daarvan verschilt nog al..
'je mag als vrouw niet voorkomen als man'. zoals goof aanhaalde.
voor bepaalde stromingen houdt dat in dat men verwacht dat je met rok loopt (in anderen lopen mannen ook in rokken, maar dan een mannelijke vorm)..
voor andere stromingen houdt dat in dat travestie not done is, net als ombouwen
maar zeer vrije stromingen zeggen bijvoorbeeld weer, niets mis mee, god heeft je gemaakt zoals je bent.
Je geeft aan dat je wetten wel wilt volgen omdat ze als wet zijn vastgelegd.. waarom zouden anderen dan geen wetten mogen volgen die een geloof hen oplegt? zolang ze daarmee geen wet overtreden die door de plaatselijke autoriteiten wordt opgelegd. En waar denk je dat bepaalde normen en waarden die in de Nederlandse wet zijn vastgelegd op gestoeld zijn (nederland is in aanleg geen atheistische natie).
om eerlijk te zijn begrijp ik beter dat mensen uit vrije wil kiezen om normen en waarden te volgen die niet wettelijk zijn vastgelegd, gewoon omdat zij geloven dat dat een goede manier is om te leven.. dan mensen die wellicht totaal niet geloven in een wet, maar omdat ie strafbaar is, m daarom volgen.
voor mij is geloof vooral een lijmmiddel die mensen bijeen heeft gebracht die over bepaalde zaken bepaalde ideeën hebben. Om deze normen en waarden te bewaken hebben ze geen justitie en politie apparaat uitgevonden.. maar een 'goddelijke macht' die op hen neerziet en tzt zal oordelen (voor de mensen die nog twijfelden.. so far dus mijn opvatting over het begrip god). Een 'ouder' die ongemerkt dus over je schouder meekijkt en alles weet van je doen en laten.
je bent minder geneigd, of er staat een extra rem op verkeerd gedrag als je weet dat je in de gaten wordt gehouden.. ik wil de eerste van ons nog zien die zijn hand in een kassa la steekt terwijl de kassamedewerker toe staat te kijken. niet alleen weten we dat het verkeerd is, maar als er iemand staat toe te kijken dan doe je al helemaal zulke dingen niet.
we hebben allemaal vroeger wel eens een fikkie gestookt denk ik, wetende dat dat niet mag.. maar dat deed je mooi niet waar je ouders bij waren.
dat in mijn ogen is de 'uitvinding' van God.. alziend alwetend wezen, hierdoor is het makkelijker om geen 'fouten' te begaan als wanneer er niemand is.
verder dan dat is gezamelijk in iets geloven een bindmiddel dat mensen samenbrengt en samen sterk maakt. daarnaast is er nog een stuk sociaal aspect, wat ik in de huidige samenleving sterk mis.
ik weet niet of het nog gebeurd, misschien kunnen de mensen die nu naar de kerk gaan daar wat over melden? maar vroeger was het heel gebruikelijk dat de bloemen van de dienst naar een langdurig zieke gingen.. dat bepaalde gebeurtenissen, zoals een ernstig zieke, een geboorte een overlijden, een mijlpaal in huwelijk of leeftijd gemeld werden, met daarbij ook de wens van zo iemand.
ik hoop dat men dat nog steeds doet, vond dat echt een positieve manier van met elkaar omgaan, een manier die ik elders nog niet eerder ben tegengekomen.
Als het voor jezelf toch geen betekenis heeft, wat is dan het punt? Simpele manier om
maar ook een beetje raar eigenlijk