ik wil de kachel aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:09

Het is oktober, aan met dat ding!!
Hier hebben we houtkachel ook al weer een paar keer aangehad hoor :j

verootjoo

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:38

Ik doe niks aan de verwarming. Die gaat vanzelf mijn huis verwarmen als het binnen kouder dan 20gr wordt. Geen idee eigenlijk of hij al aan is.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:41

Ook vandaag wederom de houtkachel weer aan gedaan. Zeker als het buiten waterkoud is werkt dat beter dan een cv (in mijn mening) en het is nu 21,5 graden in huis zonder cv. En dan de wc deur open (wc zit aan een buitenmuur vast en het is daar in het hokje vaak steenkoud, zeker als de deur dicht is. daarom deur open)

1 nadeel, ik moet nu maandag wat houtstammen zagen en die week erop kan ik de kloofmachine lenen van een kennis. Dus waarschijnlijk is vandaag de laatste keer dat de houtkachel aan is voor de komende 1,5 week. En ik vertik het om duur houtzakje te kopen bij gamma/praxis enz.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:00

Al is het midden in de zomer, als ik het koud krijg in huis, gaat de verwarming aan hoor! Onder de 19,5 graden worden mijn vingers blauw en werk of leer ik ook niet lekker meer.

Hier staat 'ie vanaf zaterdagavond elke avond weer aan. Alleen ook weer even eraan wennen dat ik hem ook op tijd lager zet. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:30

Verwarming of kachel gaan aan wanneer het nodig is. Temperatuur beneden de 16,5 graad in de woonkamer is voor mij een reden om te gaan stoken, eerst alleen kort aan om kou eraf te halen. Wordt het langer koud dan gaat hij aan op 17 of 17,5 graad, kachel stook ik op tot rond de 20 graden maximaal.

De verwarming is maandag avond kort aan geweest. En vandaag heeft hij op 17 graden gestaan. Nu voor het eerst dit seizoen de houtkachel even opstoken. Altijd spannend ondanks dat hij geveegd is en goed schoon was. Zaten motjes en spinrag in. Nu mag hij even de boel opwarmen.

Heb standaard eerst een vest en dikkere sokken aan. Raam gaat in slaapkamer gewoon open. Maar heb alles op een verdieping (gelijkvloers woning) met slaapkamer schuifdeur open. Die warmt dus mee met de woonkamer. De houtkachel krijgt als ik goed stook ook de badkamer op redelijke temperatuur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:09

Afbeelding
<3
Ik zou er het liefst de hele dag voor blijven zitten :D
's Avonds een ovenschotel of pizza erin.. Héérlijk!
Het is nu lekker 23 graden binnen :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:22

Afbeelding

Fluitketel voor warm water erop en ik kan er brood in bakken in het oventje bovenin, de doofpot rechts is al heel erg lang in de familie <3
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-10-16 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:23

hetty007 schreef:
Ja hier. Het is koud :brr: , maar de kachel aan, nee ik wacht nog even. Ik woon in een huis van 1909, 2 gaskachels beneden, enkel glas, isolatie van jute, en als het waait wapperen de gordijnen. Boven geen verwarming. Nu vest aan en een deken over me heen. Gelukkig wil mijn kat wel bij mij op schoot liggen (lekkere warme kruik <3 ) het is wel even wennen, maar eenmaal gewend heb ik het snel te warm in een geïsoleerd met cv {:}

Ik heb een boerderij van 1908 en ongeveer dezelfde omschrijving, maar de kachel gaat wel aan, brrr veelste koud.

En dan nog te bedenken dat ik zo naar buiten wil om te rijden.. * gaat motivatie zoeken *

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:33

Afbeelding

Moet alleen weer een keer hout scoren :Y)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:36

Mijn kachel is van eind april tot gister uitgeweest, bijna 5.5 maand :Y)
vind het wel prima. binnenkort zeg ik toch m'n huur op en ga ik naar een super goed geïsoleerd huis

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:39

Barry daar moet je in de zomer achterheen gaan. Niet nu pas. Ik heb houthok vol liggen. Ongeveer 2,5 kuub gestapeld aan essenhout en 2 kuub los appelhout. En wat ik van eigen snoei aan aanmaak hout heb liggen.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:41

karuna schreef:
Barry daar moet je in de zomer achterheen gaan. Niet nu pas. Ik heb houthok vol liggen. Ongeveer 2,5 kuub gestapeld aan essenhout en 2 kuub los appelhout. En wat ik van eigen snoei aan aanmaak hout heb liggen.

Heb hier achter een grote (12meter container) vol met hout staan waar ik onbeperkt uit kan pakken, moet alleen weer een keer de mooie stukken eruit halen.
Maar heb eigenlijk vaak gewoon de cv aan

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:41

Eindelijk lotgenoten!!

Ik heb het nu echt de heletijd koud! nu lekker met pantoffels, kleedje en hond op de bank.. Van mij mag het wel weer 30 graden worden :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:43

Ooh zo'n houtkacheltje als jullie hebben wil ik ook! <3

Maar ik hoorde vandaag dat je daar over een half jaar belasting over moet gaan betalen -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:51

Wat hoezo dat dan? Wat een nonsens. Hoe willen ze dat controleren dan? Mijn kachel voldoet aan de nieuwste fijnstof normen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:53

Gisteren hebben we voor het eerst de cv weer aan gehad. Ik vond 18 graden toch wel wat fris worden. De kachel zorgt ervoor dat het rond zes uur in de avond 19 graden is en slaat om half 10 weer uit. De basistemperatuur is 15 graden. In de weekenden gaat de houtkachel aan halverwege de middag en als het buiten rond het vriespunt is dan gaat de houtkachel ook aan bij thuiskomst. Voor de rest warm vest en dekentje en een tip tegen koude voeten; flink doorwandelen! Of paard rijden of longeren, daardoor ga ik altijd met warme voeten naar bed :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:56

karuna schreef:
Wat hoezo dat dan? Wat een nonsens. Hoe willen ze dat controleren dan? Mijn kachel voldoet aan de nieuwste fijnstof normen.

Iets voor het milieu ofzo...ik hoorde het iig. Maar nu ik google kan ik er niks over vinden... Weet het ook niet

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:01

Hier brand ook alweer een paar dagen de houtkachel, gaan geen kou lijden in ons eigen huis! Cv moet nog even wachten, daar is het nog iets te warm voor. Dan moet het toch wel een graad of 18 zijn in de keuken, maar daar blijft de temp. mooi steken op 20 graden.

Alleen de woonkamer zakt snel onder de 18, dus daar steken we de houtkachel aan tegen een uur of 3 zodat het daar lekker warm is 's avonds.

Volgens oude, Groningse, tradities mag de kachel niet eerder aan dan de dag na Zuidlaardermarkt, dat is dit jaar 19 oktober. Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat volhouden met deze temperaturen. :brr:

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:05

Tivoli schreef:
Normaal ben ik een giga koukleum en heb ik vroeg de verwarming aan. (Al is mijn 'regel' niet voor 1 oktober :D )

Maar nu heb ik hem nog niet aan. Ik heb aan drie kanten van het huis grote ramen en woon in het midden van een appartementencomplex. Mijn boven-onder-en naaste buren stoken al voor mij :))
Wij zitten 's avonds tv te kijken onder een dekbed,heerlijk!
Echt koud is het nog niet,goed geïsoleerd. Heb zelfs overdag nog de balkondeur op een kier voor de katten. Als het donker wordt gaat die wel dicht.

Ha ha ha, herkenbaar: vóór 1 oktober gaat hier ook de kachel niet aan. Zit vast tussen m'n oren, maar tot nu toe heb ik het volgehouden. :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 20:16

Sleeper schreef:
Tivoli schreef:
Normaal ben ik een giga koukleum en heb ik vroeg de verwarming aan. (Al is mijn 'regel' niet voor 1 oktober :D )

/quote]

(sorry quote verpest)

Wat leuk, dat is ook mijn regel! Voor 1 oktober gaat ie niet aan. Loop me dan geregeld suf te slepen met kruiken en eerlijk gezegd zijn er ook jaren dat hij wel eerder aan gaat. (voelt dan een beetje al falen :') ) Maar denk dat hij vandaag voor het eerst aan gaat, 6 oktober, mooie datum toch.

Ik heb dat ook, maar dan meer half oktober.
Maar jullie hebben wel gelijk, waarom jezelf pesten.
Ik heb overigens geen flauw idee hoe warm/koud het hier nu binnen is. Ik moet eens een thermometer kopen. De kou komt hier altijd heel erg uit de vloer. Zelfs met pantoffels en dikke sokken aan bevroren voeten, kachel aan gaat daar niet heel veel tegen helpen. Langleven en jaren 30 huis met gaskachel.

Wel erg gezellig die foto's met die houtkachels!! Als ik ooit een huiskoop wil ik ook erg graag een houtkachel. Vind het erg gezellig en vind het ook wel een erg prettig idee dat je zelf kan stoken zonder afhankelijk te zijn van de aanvoer van gas of elektrischiteit van buitenaf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:21

Dat is ook een van de redenen. Ik kan koken en verwarmen als er geen stroom of gas is. Heb meer dan voldoende hout liggen om dat lang vol te houden. Past ook pannetje op nog naast de ketel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:28

Onze poesendame ligt nu voor de kachel te bakken.Ga haar zo omdraaien om de andere kant af te bakken.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:19

Ik lees echt mensen die dus hun kachel bij 16 graden of lager zelfs pas de kachel aan doen

Ik vraag me echt af. hoe dan. HOE

Ik vind onder de 20 sws dat de kachel aan mag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:21

Snadrem schreef:
Kachel aan, niemand wordt blij van bevroren onderdanen! Dat rijmt niet met onze verzorgingsstaat!

Is ook niet arbo-verantwoord :Y)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:40

karuna schreef:
Dat is ook een van de redenen. Ik kan koken en verwarmen als er geen stroom of gas is. Heb meer dan voldoende hout liggen om dat lang vol te houden. Past ook pannetje op nog naast de ketel.

Klopt, daarom hebben wij dat ook gedaan. Toen ik nog niet geboren was (pas op, oma gaat vertellen :') ) toen woonden mijn ouders net in dit huis en in de winter viel langdurig stroom en gas uit. Toen zat iedereen in de straat om de houtkachel. Gietijzer pan erbovenop. Brood in het bak gedeelte en iedereen was lekker warm en kon eten. Daarna werden er hier in de straat nog 7 kachels gekocht :')