Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:13

tjaakje schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat ze hun partner niet willen delen. Wat is het precies wat je niet wilt delen? En waarom niet? Ben gewoon benieuwd.

Omdat ik een tikkeltje erg jaloers ben na eerdere relaties :o
Ik wil voornamelijk de tijd die we samen zijn niet delen. Het is op het moment al moeilijk genoeg om samen te zijn, daar zou ik niet een kwart van willen missen omdat er nog iemand in het spel is. Daarnaast voel ik mij daar niet prettig bij in het algemeen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:41

Bonna schreef:
phormicola schreef:
Als er over een jaar of wat een situatie zou zijn waarin ik wel met een man ben, maar hij andere vriendinnen heeft. ...ik denk dat dat een verademing zou kunnen zijn. Ik wil niet meer verantwoordelijk zijn voor het complete geluk van een ander en ik kan ook prima gelukkig zijn in mijn eentje.

Ik snap heel goed wat je hier zegt, maar zou je uberhaubt wel verantwoordelijk willen zijn voor iemand's geluk?

Ik wil met liefde bijdragen aan een ander zijn geluk, net als dat zij dat ook bij mij doen, maar er verantwoordelijk voor zijn zou voor mij wel beklemmend voelen. in open en gesloten relaties.

Dat komt waarschijnlijk door de aard van mijn huwelijk. Hij is er van overtuigd dat geluk buiten hemzelf zit en dat je dat krijgt door andere mensen en objecten. Nee, ik wil daar inderdaad niet verantwoordelijk voor zijn. Net zoals dat een ander niet verantwoordelijk is voor mijn geluk :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:43

tjaakje schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat ze hun partner niet willen delen. Wat is het precies wat je niet wilt delen? En waarom niet? Ben gewoon benieuwd.

Lastig uit te leggen.. Mijn vriend is een soort "van mij". Tuurlijk mag hij ook dingen voor zichzelf doen, maar ik vind het juist fijn dat er bepaalde dingen zijn die we alleen met elkaar willen doen. Het maakt het een soort exclusief. Al onze hobbies delen we al met anderen, waarom zou je dat laatste beetje exclusiviteit dan ook willen delen? Juist het elkaar door en door kennen, elkaar dingen vertellen die verder niemand anders weet en de intimiteit naar elkaar maken een relatie in mijn ogen anders dan een vriendschap. En dat wil ik dus ook absoluut niet delen met een 3de en gelukkig mijn vriend dus ook niet O:)

Dee_Es

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:03

Ik kan mijn aandacht niet zo heel goed verdelen en vind het daarnaast heel moeilijk om echt open te zijn naar iemand dus er meerdere relaties tegelijk op na houden zou voor mij echt niet werken. Seks vind ik ook echt geen basisbehoefte, kan prima zonder. Het delen van gevoelens, diepe openhartige gesprekken, heftige discussies over het leven, dat zijn voor mij basisbehoeften. En ik heb het niet in me om dat met meer dan 1 persoon te delen en zo ziet mijn partner dat ook.

Ik geloof trouwens dat iedereen voor zichzelf moet kijken wat past bij hun relatie, op wat voor manier dan ook. De enige regel die daarin bestaat is dat de mensen die deel uitmaken van de relatie er happy mee moeten zijn, al het andere doet er niet toe en je hoeft er al helemaal geen naampje op te plakken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:16

Mijn man en ik hebben een monogame relatie, en zouden beiden ook niet anders willen. Dit is wat bij ons past, niet omdat het zo hoort, mar omdat wij ons er gelukkig bij voelen. Het maakt mij dus ook niets uit wat andere mensen doen.
Wel vind ik het apart om te stellen dat een persoon niet alle behoeftes van 1 persoon kan vervullen of dat een mens niet gemaakt is voor monogamie. Ik zou namelijk écht niet kunnen bedenken wat ik mis :) Wel heb ik eerdere relaties gehad en weet ik dus prima wat ik niet mis, en heb ik de nodige "levenservaring" opgedaan.
Ik denk dat iedereen daarin anders is en je moet doen waar je beide gelukkig van wordt
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 23-09-16 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:17

MarlindeRooz schreef:
Ik ben monogaam omdat ik daar genoeg aan heb, daarbij vind ik het idee van mijn partner delen heel erg moeilijk. Ik heb hem graag voor mezelf. :o

Dit heb ik dus ook, mijn vriend deelt dezelfde mening en iets doen met een ander is bij ons dan ook echt een 'no go'

Wij zijn beide best jaloers aangelegd en een open relatie zou voor mij dan ook niks zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:41

Emotioneel wil ik mijn partner eigenlijk niet delen. Fysiek? Daar kan over gesproken worden, maar is niet van toepassing. Hij heeft daar ook geen behoefte aan maar zeg nooit nooit. Je weet niet wat het leven brengt. Ikzelf heb geen fysieke (of mentale) nood aan de bijdrage van een extra persoon. Mijn partner is mijn maatje in alles. We vullen elkaar aan waar nodig, zitten verder op dezelfde lijn en laten elkaar vrij om ook zelf te kunnen blijven ontwikkelen.

Vandaar ook de vraag of het alleen een fysieke of ook mentale behoefte was :) Ik kan perfect begrijpen dat iemand op beide vlakken aanvulling wil,en dat het voor anderen alleen fysiek is.
De ene heeft alleen behoefte aan experimenteren met een vrouw maar verder niks, de ander wil graag hele diepgaande gesprekken erbij of een andere manier van sex waar de partner niet voor te vinden is. Als alles gaat in onderling akkoord is dat alleen maar fijn.

Hoe doen mensen dat met kinderen? Wat met een kinderwens die plots opkomt? Of wat als je jarenlang een klassiek gezinnetje was en nu plots nieuwe dingen wil introduceren? Hoe reageert de omgeving daar eigenlijk op? Voelt dat ook als uit de kast komen zeg maar?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:45

tjaakje schreef:

Omdat wij beide niet willen delen. Hij mij niet met een andere man en ik hem niet met een andere vrouw. Misschien toch beide wel te jaloers voor, geen idee eigenlijk. Nooit echt over nagedacht eigenlijk.

Maar we hebben er beide ook niet de behoefte aan om met een ander te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:50

Wij willen niet delen omdat dat voor ons persoonlijk niet goed voelt. Vraag me niet waarom, echt een exacte reden kan ik niet geven. Ik heb in mijn ogen de perfecte match gevonden in hem en die wil ik gewoon niet kwijt. Zijn job, mijn hobby... We hebben voor ons beide het perfecte evenwicht gevonden om elkaar alles te gunnen. We doen daar beide "opofferingen" voor. We zien elkaar al minder dan een normaal koppel en dan nog een 3e partij om rekening mee te houden, dan blijft er niks meer over.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:00

MarlindeRooz schreef:
Ik ben monogaam omdat ik daar genoeg aan heb, daarbij vind ik het idee van mijn partner delen heel erg moeilijk. Ik heb hem graag voor mezelf. :o

Bij mij precies dit.
Ik zou mijn man niet met een andere vrouw kunnen/willen delen.

Dat ik het zelf niet kan/wil betekent niet dat anderen het niet 'mogen' van mij.:)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:11

Goh, ik word al gek van één vriend, laat staan meerdere :')

Ik heb totaal geen behoefte aan meerdere partners. Mijn vriend geeft me alles wat ik nodig heb (inclusief hoofdpijn soms :+). En aangezien ik dus alles heb wat ik zoek in een relatie hoef ik geen tweede partner. Daarbij zou ik mij totaal niet gelukkig voelen als ik nog een partner had of als mijn vriend een partner had. Dus voor ons werkt dit zo prima :)

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:17

Interessant topic ik volg even.

Ben namelijk ook nieuwsgierig naar mensen hun beweegredenen voor met meerdere mensen.

Ik ben monogaam en heel erg gelukkig! Wil mijn vriendin niet delen, ik zou dan ook wel jaloers worden. Heb ik nu soms als iemand een move maakt op haar.

Wat andere ook al zeggen je hebt een speciale band samen ik zou het heel erg vinden als daar nog een dame bij komt die datzelfde met mijn vriendin zou willen.

Puur seks zonder gevoel heb ik geen behoefte aan en mijn vriendin ook niet, wij hebben genoeg aan elkaar en dat is intiem en met veel gevoel. Wij praten samen overal over. en mocht het punt ooit komen dat zij in seks iets anders zoekt wat ik niet kan bieden hoop ik ook volledige eerlijkheid zodat wij kunnen zoeken naar een oplossing.

Maar ik lees straks even rustig alles terug vind het erg interessant. Ik zelf wil het niet maar ben er niet op tegen als andere zich daar wel goed bij voelen.

En het mag wel even gezegd worden dat ik het een heel eerlijk en respectvol topic vind, petje af! +:)+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:20

Neverland schreef:

Hier heb je wel een punt. Het geeft niet alleen twee keer zoveel liefde, maar ook twee keer zoveel zorgen. Dat heb ik er voor over, maar ik vraag mij ook wel eens af waar ik aan begonnen ben.

voor de anderen die ook een poly/niet exclusieve relatie hebben: zijn jullie nooit jaloers? en hoe gaan jullie daar mee om? Ik vind jaloezie een heel normaal iets, en daar hebben wij ook zeker last van, zo lang het maar niet beperkt. ik krijg dat alleen nooit goed uitgelegd aan buitenstaanders die er naar vragen. Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar in staan.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:26

Mijn man en ik hebben een monogame relatie. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik hem zou moeten delen. Ik zou zelf ook geen seks kunnen hebben met iemand anders. Voor mij is seks namelijk veel meer dan alleen een basisbehoefte. Door seks voel ik mij fysiek, maar ook emotioneel verbonden met mijn man en dit zou ik dan ook niet met iemand anders willen delen. Die verbondenheid, dat vind ik fijn met z'n tweeën en niet met meerderen :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:42

Bonna schreef:
Neverland schreef:

Hier heb je wel een punt. Het geeft niet alleen twee keer zoveel liefde, maar ook twee keer zoveel zorgen. Dat heb ik er voor over, maar ik vraag mij ook wel eens af waar ik aan begonnen ben.

voor de anderen die ook een poly/niet exclusieve relatie hebben: zijn jullie nooit jaloers? en hoe gaan jullie daar mee om? Ik vind jaloezie een heel normaal iets, en daar hebben wij ook zeker last van, zo lang het maar niet beperkt. ik krijg dat alleen nooit goed uitgelegd aan buitenstaanders die er naar vragen. Ik ben wel benieuwd hoe jullie daar in staan.

Jaloezie komt er zeker bij kijken. Voor mij is jaloezie ook iets heel normaals. De jaloezie had eigenlijk altijd met tijd te maken. Op de momenten dat ik thuis zat en mijn partner met zijn andere partner was. Dan was ik jaloers. Niet om wat zij op dat moment aan het doen waren of wat voor band zij op dat moment hadden. Maar simpelweg omdat ik me op dat moment even eenzaam voelde. Als ik aan het werk was of met vrienden of familie leuke dingen aan het doen was, had ik er nooit last van.

Maar jaloezie is voor mij nooit een heel negatief gevoel geweest. Het voelt vervelend, ja. Maar ik heb het juist gebruikt om mijn gevoelens op dat moment volledig uit te pluizen. Waarom voel ik me jaloers? Omdat zij samen zijn? Omdat ze een band creeeren die ik niet heb? De band die zij met elkaar creeeren, heb ik niet, want ik ben een ander persoon. De band die ik met mijn partner heb, is een totaal andere band dan die een eventuele tweede partner met mijn partner heeft. Daar kan ik niet jaloers op zijn. Als ik mijn gevoelens op die manier volledig uitploos, kwam ik altijd uit op tijd. En tijd vind ik wel altijd een lastig ding in poly relaties. Liefde en genegenheid en al het andere wat bij een relatie komt kijken komt niet in een vaste hoeveelheid. Maar er blijven toch altijd maar 24 uren in een dag zitten...

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:55

Voor degene die zeggen dat seks iets is waardoor je je weer extra emotioneel en fysiek verbonden gaat voelen met je partner. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je naast die "verbindende seks" ook intimiteit kan beleven gewoon voor de leuk/kink/extra en dat dit júist nog meer verbinding oplevert. Want zo ervaar ik dat juist. Ik voel me nog dichterbij mijn vaste partner...
Niet dat je over moet stappen en het móét proberen hoor maar om het eens van een andere hoek te belichten.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:07

Heb het er net via de telefoon over gehad.. Over dit topic bedoel ik.. Als ik verliefd zou worden op een ander.. Dan is het wat hem betreft einde relatie.. Als het alleen om de sex gaat, dan wil hij erbij zijn.. Ook als dit andersom zou zijn en hij wordt verliefd op een ander, dan is het einde relatie.. Terwijl hij in mijn geval niet kan concurreren met een vrouw.. Maar alleen met sex met anderen met hem erbij neem ik ook genoegen..

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:16

boris_rakker schreef:
Voor degene die zeggen dat seks iets is waardoor je je weer extra emotioneel en fysiek verbonden gaat voelen met je partner. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je naast die "verbindende seks" ook intimiteit kan beleven gewoon voor de leuk/kink/extra en dat dit júist nog meer verbinding oplevert. Want zo ervaar ik dat juist. Ik voel me nog dichterbij mijn vaste partner...
Niet dat je over moet stappen en het móét proberen hoor maar om het eens van een andere hoek te belichten.

Zo had ik het nog niet bekeken idd. ;) Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe dat dan tot meer verbinding leidt. Het lijkt namelijk tegenstrijdig: je hebt seks met een ander en daardoor voel je je meer verbonden met je eigen partner. Is dat omdat je merkt dat je met een ander minder verbinding voelt dan met je partner? Of heeft dit een andere reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:27

Voor mij zou meerdere partners hebben overigens veel te vvermoeiend zijn. Ik word nogal snel verliefd(als ik me er voor open stel), dus dan wordt het spelletje veel te leuk en heb ik er binnen de kortste keren een stuk of 5 :') Ik vind namelijk het spelletje van flirten, uitdagen, eerste keer zoenen etc veel te leuk :D

Maar waarom ik mijn partner niet wil delen, is omdat ik heel egoistisch ben. Ik wil iemand die er 100% voor mij is, die er is als ik m nodig heb, waar ik tegenaan kan kruipen omdat ik graag zijn liefde wil voelen. En mijn vriend geeft me perfect wt ik nodig heb, dus ik wil dat alleen an hem :D

Ik wil trouwens even kwijt dat ik het een superleuke en interessante discussie vind, waarin iedereen in zijn waarde wordt gelaten. Leuk! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:33

Omdat het emotionele wat je met je vaste partner hebt nog meer in de verf komt te staan? Omdat hij/zij je deze openheid gunt, waardeer je hem/haar nog meer?

Wat is jaloezie? Voor de ene is dat een groen monster dat de kop op steekt zodra de partner nog maar naar iemand anders kijkt zonder reden, voor iemand anders is dat iets wat pas opduikt in een veel verdere fase. Bijvoorbeeld als er al een andere poly-relatie bij komt en de tijdsverdeling is niet meer evenredig.

Ik voel wel eens een keer jaloezie als we uitgaan en er is een meid die iets teveel duidelijke interesse heeft naar mijn partner. Meestal zie je die interesse opduiken als ze merken dat ie aardig goed verdiend :Y) Aan hem zelf merk je dat niet qua uiterlijk. Geen opvallend dure kledij, niet met geld gooien ofzo. Gewoon de magische combinatie *naam werkgever + buitenland* en je ziet bij heel veel dames spontaan :$ verschijnen. Dit type komt dan ook overdreven flirten, gesprekken aanknopen etc. Zoals ze dat hier in de regio benoemen zijn dat "de dure dames", diegene die graag laten blijken dat hun vent er warmpjes in zit.
Of eigenlijk is dat geen echte jaloezie, maar meer een ergernis?

En wat Joolien zegt, hele leuke discussie! Dit type onderwerp is in mijn omgeving absoluut niet bespreekbaar. Hemeltje, mijn partner en ik worden als scheef bekeken omwille van zijn job, onze relatie en ons wederzijds vertrouwen en de vrijheid die we elkaar geven :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:35

pien_2010 schreef:
Iedereen moet vooral doen waar hij of zij gelukkig van wordt en is, zo denken mijn man en ik er over. Voor ons is de sleutel tot geluk monogaam. We hebben het al jaren samen top op alle gebieden en we willen er geen derde bij. Waarom zouden we dat doen, als je het zo tof hebt met zijn tweeën!

Dit! Niets meer aan toe te voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:40

Ik heb eerlijk gezegd veel minder moeite met open relaties waarbij iedereen in samenspraak vanalles deelt met een ander, dan met monogame en sexclusieve relaties waarbij zelfs maar het idee van fantaseren over een ander al een wereldschande is :+

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:41

Ballard_L schreef:
Zo had ik het nog niet bekeken idd. ;) Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe dat dan tot meer verbinding leidt. Het lijkt namelijk tegenstrijdig: je hebt seks met een ander en daardoor voel je je meer verbonden met je eigen partner. Is dat omdat je merkt dat je met een ander minder verbinding voelt dan met je partner? Of heeft dit een andere reden?

Ja ik denk dat je helemaal verwoord hoe ik het voel! Het verschil tussen hem en de losse partner wordt groter. Daarnaast delen we iets wat niet iedereen weet en bij een geheim clubje horen is natuurlijk ook altijd spannend en leuk :D
Verder zijn wij alle twee behoorlijk wat losbandiger dan de gemiddelde nederlander als ik zo naar een deel van mijn vrienden kijk (niet dat we bij andere partners vreemd gingen hoor). Dan voelt dit ook minder tegen natuurlijk.

Varekaj ik heb zo het vermoeden dat onze vriendjes dezelfde baan hebben (gehad). Die van mij was alleen wel omringd door héél véél verleiding maar nooit een probleem mee of van gehad.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:41

Varekaj schreef:
Ik heb eerlijk gezegd veel minder moeite met open relaties waarbij iedereen in samenspraak vanalles deelt met een ander, dan met monogame en sexclusieve relaties waarbij zelfs maar het idee van fantaseren over een ander al een wereldschande is :+

Tja, en ook dat is ieder voor zich - leven en laten leven. Als twee partners daar gelukkig mee zijn is het okee, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:44

Geen idee of het dezelfde baan is, maar als de mijne in verleiding komt dan mag ie toch even uitleggen waarom hij plots op mannen valt :))