Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:02

Rivjenn schreef:
Hoe weet jij of ik me aanstel?
Ruik jij het ook?
ik ben niet de enige die er over klaagt hoor. Ze komt ook klagen als mijn zoon in de tuin aan het timmeren is. Tja mijn tuin, midden op de dag... Zo kan ik er nog wel een paar. Mijn andere zoon mag achter in de straat niet de bal overschoppen met een ander buurtkind. Want daar wonen mensen van wie hun kind overdag in bed ligt en vroeg in de avond. Tja, openbare weg hoor. Zo ken ik er nog wel tien. Laatst kwam de buurvrouw, de rokende, klagen dat ik op zondagavond om half 8 aan het stofzuigen was. Tja.... Waarom moeten wij wel overal rekening mee houden? Want mijn zoontje voetbalt niet meer achter in de straat, mijn zoon timmert niet meer in de tuin, ik durf amper nog te stofzuigen. Wat wel moet met 4 katten anders kunnen we niet eens zitten...
Ik klaag niet om het klagen.. Het is echt vies en vraag me af of er meer mensen zijn met dit probleem en of ze daar een oplossing voor gevonden hebben

Ik denk dat het tijd is voor een straat BBQ, leert iedereen elkaar net wat beter kennen en daarmee verdwijnen er vaak zulke kleine spanningen.
Mensen klagen over elkaar omdat ze elkaar vaak niet goed genoeg kennen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:03

Doe vooral wat je niet laten kunt. Net zoals jouw buren zelf zouden moeten weten waar op hun grond zij mogen roken, mag jij bepalen wanneer jij op jouw grond wilt stofzuigen. Tenzij dat om 3 uur 's nachts is maar dat mag voor zichzelf spreken.
Wij hebben 's avonds nog weleens de vuurschaal aan in de tuin, in ons rijtje wordt regelmatig de barbecue ontstoken en de buren naast ons steken iedere dag een peuk op in de tuin. Zo doen we allemaal dingen waar een ander misschien last van heeft, maarja wat is last?
Hoe vervelend ook maar als je zo dicht op elkaar woont dan kan het gebeuren dat iemand dingen doet waar een ander het minder mee eens is.
Ga desnoods met je buurvrouw in gesprek, dit hoeft niet zwaarbeladen te zijn maar vraag haar eens op de koffie en probeer de lijnen recht te trekken. En dit houdt niet in dat je voor ieder bezwaar of puntje van kritiek zelf ook iets terug mag doen, maar probeer duidelijk te maken waarom jij het huis stofzuigt en last hebt van de rook. Ga er niet vanuit dat je het rookprobleem gaat oplossen, maar blijf op z'n minst "on speaking terms" met elkaar. Je woont immers naast elkaar.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:03

Bij ons thuis is het nog erger. Het huis is in tweegesplitst dus de voordeuren zitten direct naast elkaar en daarnaast zijn zij onze huurbazen (en geloof me ze zijn niet makkelijk) het deel waar wij zitten is dusdanig slecht geisoleerd dat de rook onder de voordeur door komt en het hele huis er naar ruikt.
Ik ben long patiente dus ik wordt er wel degelijk ziek van.
Ik heb vanwege stage een kamer ergens anders tijdelijk en zit midden in de stad maar mijn ademhalingsproblemen zijn weg...
Ik weet ook niet zo goed of ik dit moet aankaarten aangezien ze(en vooral de vrouw) niet erg meelevend zijn.
Is of bestaat er een wet hier tegen bijvoorbeeld zoveel meter uit de buurt mag er pas gerookt worden oid? Want met alleen ik krijg er ademshaling problemen door zullen ze daar niet weg gaan

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:04

Vervelend probleem.
Je kan buren moeilijk verbieden om te roken in eigen tuin.

Onze ene buurvrouw rookt ook. Buurjongen van de andere kan rookt jointjes.
Ik vind het stinken en gooi mijn ramen dicht.
Met dit weer niet fijn, maar helaas het is niet anders.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:11

Afbeelding

Dat eerst.

Ik heb ook rokende buren wat nu in de zomermaanden resulteert in stinkende slaapkamers. Daar wordt ik niet blij van.
Behalve dan geur kaarsen en het raam af en toe dicht doen kan ik er niet veel aan doen... Stoppen met roken kun je helaas niet verplichten. ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:15

Lienek schreef:
Bij ons thuis is het nog erger. Het huis is in tweegesplitst dus de voordeuren zitten direct naast elkaar en daarnaast zijn zij onze huurbazen (en geloof me ze zijn niet makkelijk) het deel waar wij zitten is dusdanig slecht geisoleerd dat de rook onder de voordeur door komt en het hele huis er naar ruikt.
Ik heb vanwege stage een kamer ergens anders tijdelijk en zit midden in de stad maar mijn ademhalingsproblemen zijn weg...
Ik weet ook niet zo goed of ik dit moet aankaarten aangezien ze(en vooral de vrouw) niet erg meelevend zijn.
Is of bestaat er een wet hier tegen bijvoorbeeld zoveel meter uit de buurt mag er pas gerookt worden oid? Want met alleen ik krijg er ademshaling problemen door zullen ze daar niet weg gaan

Nee dat is er niet.

Wel kan je je verhuurder vertellen dat er enorm slecht geïsoleerd is. En dat er tocht/regen/ rook onderdoor komt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:16

TS er zijn speciale nicotinegeur verdrijvers te koop,miss. is dat iets voor je?
Sigarettenrook is idd. heel erg sterk voor niet rokers,ik was 9 mnd. gestopt en wist toen pas hoe erg het stonk.Ik rook precies wie er rookte als ik in de rij stond bij de kassa.
Een blinde man die hier vlakbij woont,die wist precies wanneer ik in aantocht was,die rook me van afstand al door de nicotine geur.

Jij bent wel héél allergisch voor rook van sigaretten,mijn zus is ook heel allergisch daarvoor,ze werd er zelfs ziek van! Als die hier in huis kwam werd er een dag van tevoren niet binnen gerookt.
Maar ze had geen last als ze naast mij stond,terwijl je toch wel ruikt dat ik rook.
Maar je doet er niks tegen,rokers mogen al zo weinig,hun eigen huis en tuin is zowat de enige plek nog waar je mag roken [nog].

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:22

Lienek schreef:

En in zo'n topic komt er altijd iemand vertellen dat zij er nog erger last van heeft...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:23

Heel vervelend. Toen ik thuis woonde werd er onder mijn slaapkamerraam gerookt dus die zat ook bijna altijd dicht, echt ranzig. Rokers gaan niet veranderen en je kunt je buren ook niets opleggen. Dus hoe naar het ook is (dat zal niemand ook ontkennen), je moet het er maar mee doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:25

Hm... ik heb exotische onderburen die ERG veel met knoflook koken... dat betekent dat mijn slaapkamer echt op een verschrikkelijke manier naar knoflook ruikt op bepaalde dagen...
Ik ben benieuwd wat hier voor ideeen voorbij komen, misschien kan ik dan ook iets doen tegen mensen die eten koken in hun eigen keuken, maar waar ik wel last van heb :j

(oh, dit bovenstaande is wel een waar verhaal, maar ze koken mij prima.. ik ga er echt niks van zeggen.. dan hou ik idd mn slaapkamerraam dicht :j )

@verootjoo: dat mag toch :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:28

Cer schreef:
Hm... ik heb exotische onderburen die ERG veel met knoflook koken... dat betekent dat mijn slaapkamer echt op een verschrikkelijke manier naar knoflook ruikt op bepaalde dagen...
Ik ben benieuwd wat hier voor ideeen voorbij komen, misschien kan ik dan ook iets doen tegen mensen die eten koken in hun eigen keuken, maar waar ik wel last van heb :j

(oh, dit bovenstaande is wel een waar verhaal, maar ze koken mij prima.. ik ga er echt niks van zeggen.. dan hou ik idd mn slaapkamerraam dicht :j )

@verootjoo: dat mag toch :?

Ik vind het nogal raar om als iemand ergens last van heeft te zeggen 'bij ons thuis is het nog erger' :=

NiG

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:31

misschien op zo'n manier je huis luchten; met ramen open aan de kant waar niet gerookt wordt (+ evt. ventilator die van buiten naar binnen blaast) en aan de kant waar wel gerookt wordt een ventilator voor je open deur of raam die naar buiten gericht staat. (dus van binnen naar buiten blaast). zo zou je geen rook in je huis moeten krijgen. Wel naar zeg!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:51

Ga verhuizen, probleem opgelost.

Cer

verootjoo schreef:
Ik vind het nogal raar om als iemand ergens last van heeft te zeggen 'bij ons thuis is het nog erger' :=

Dat kan je raar vinden, maar dat gebeurt regelmatig... :j is een menselijk dingetje denk.. :)

LadyMadonna

Mijn schoonmoeder legde vroeger tijdens verjaardagen waar gerookt werd trouwens altijd een grote natte spons op een schaaltje op de kast. Schijnt de geur op te nemen

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:00

Heel vervelend. Maar het is helaas zo, mijn partner rookt ook en onze buurvrouw die klaagt er ook graag over.

Maar onze buurvrouw is zo een persoon dat overal over kan klagen. De planten, praten in de tuin, roken, muziek, de hond, de cavia, opruimen na een verjaardag.. echt alles. *zucht* (hier kan ik nog wel uren over doorgaan)

Ik denk dan altijd maar, we hadden net als al onze andere buren ook een vuurkorf aan kunnen steken. Daar gaat je huis pas van stinken. Of we hadden kinderen kunnen hebben die continue in huis rennen, lawaai maken ect.

Het is al hartstikke fijn dat je buren er rekening mee willen houden en zolang roken op eigen terrein niet verboden wordt kan je er helaas niets aan veranderen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:04

Leven en laten leven. Zou toch belachelijk zijn dat mensen in hun EIGEN huis en EIGEN tuin geen sigaretje meer mogen roken 8)7
Dan zou je dus ook niet meer mogen BBQ of een vuurkorf aansteken, want dat ruik je ook. Of verjaardagen die wat meer lawaai maken, kinderen, etc er is altijd wel iets waaraan je je kan storen bij buren.
Snap dat het evt. hinderlijk kan zijn voor de buren, maar beetje tolerantie onder elkaar is ook niet verkeerd. En anders is een hutje op de hei nog een optie :+

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:19

Nog niet alles gelezen...maar ik vind het behoorlijk idioot te lezen dat er mensen zijn die vinden dat TS overdrijft....ik ervaar namelijk hetzelfde...zo ook mijn partner en kinderen.
Tuurlijk kun je het je buren niet verbieden te roken..maar vreselijk is het wel om er zelf overlast van te hebben.
Mijn buurvrouw staat bij haar achterdeur te roken en als wij onze achterdeur open hebben en voor op de bank zitten...ruik je dat dus wel degelijk.
Ook kun je aan de achterzijde dus alle ramen dichthouden,omdat er dus wèl degelijk rook naar binnen dwarrelt en dat je dat dus echt enorm goed ruikt.
Onze kinder en babykamers zijn aan de achterzijde,dus we balen er vreselijk van.
Ik snap niet dat er bokkers zijn die dan maar vinden dat je overdrijft of zit te miepen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:21

Peppel01 schreef:
Heel vervelend. Maar het is helaas zo, mijn partner rookt ook en onze buurvrouw die klaagt er ook graag over.

Maar onze buurvrouw is zo een persoon dat overal over kan klagen. De planten, praten in de tuin, roken, muziek, de hond, de cavia, opruimen na een verjaardag.. echt alles. *zucht* (hier kan ik nog wel uren over doorgaan)

Ik denk dan altijd maar, we hadden net als al onze andere buren ook een vuurkorf aan kunnen steken. Daar gaat je huis pas van stinken. Of we hadden kinderen kunnen hebben die continue in huis rennen, lawaai maken ect.

Het is al hartstikke fijn dat je buren er rekening mee willen houden en zolang roken op eigen terrein niet verboden wordt kan je er helaas niets aan veranderen.

Hmmm. Persoonlijk vind ik sigarettenrook 10x erger stinken dan een vuurschaal/bbq. Het is zo'n verschrikkelijk gore lucht. Blegh.

Geen tips voor TS. Wel erg dankbaar voor mijn eigen buren. :D We hebben eigenlijk nooit/zelden overlast van elkaar. Uiteraard hoor je wel eens wat van elkaar, maar dat lijkt me nou niet echt een probleem. Je zit tenslotte dicht op elkaar in de gemiddelde woonwijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:24

Met het verschil dat je niet dagelijks om het uur je vuurkorf, BBQ etc aansteekt. Non-argument dus.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:25

Maar geen mens staat ook 24u op 24u, 7 dgn op 7 dgn te roken.....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:28

En waar zeg ik dat?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:30

Ach buren mogen ook overlast hebben van loslopende katten, en zolang mensen niet in jouw huis, of jouw tuin roken kan je er vrij weinig aan doen vrees ik

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:32

elenaMM77 schreef:
er is een verschil tussen iets ruiken en ongezond..

als je het eten van je buren ruikt, wil niet zeggen dat je er ook maar iets van binnen krijgt.
het is niet de rook van de ander die je inademt, maar de geur die je ruikt.

anders is derdehands rook.. dus met je neus in de jas van je buren gaan zitten snuiven is wel schadelijk.. in hun auto stappen terwijl zij hebben gerookt voor ze in de auto gingen is zelfs schadelijk. in hun huis komen zelfs als er maanden niet meer gerookt is kan schadelijk zijn.. de schadelijke stoffen dalen namelijk vrij snel neer, in kleding, bekleding, haar etc.. Met name nicotine, dat zich door de huid laat opnemen.

de hoeveelheid rook die vanaf een sigaret in de tuin uiteindelijk in je slaapkamer beland is niet schadelijk te noemen..

net zo min wanneer je aan een kampvuur gaat zitten en af en toe een vleug rook ruikt.
of wanneer er aan de andere kant van de stad brand is en je kunt het thuis ruiken.

Dan kun je beter binnen blijven zitten... gezien de luchtvervuiling door uitlaatgassen en industrie.

TS is een luchtzuiveraar binnen geen optie en een after tabacco verfrisser?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:35

Pff stel je aan zeg die 5 minuutjes dat er even iemand rookt:')

Mijn vriend rookt ook en dat heb ik nog nooit binnen geroken als hij buiten zit.
Overdrijven is ook een vak. Het lijkt nu net alsof de hele kamer blauw staat van de rook zo kom je over