Het behandelen van klant en personeel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:55

Ziekenhuis, SEH, winkel, trein, rustoord... er zijn altijd en overal mensen die personeel behandelen als een stuk str*nt en verwachten dat je springt als ze met hun vingers knippen. Net zoals families van mij verwachten dat ik stante pede een suite vrij heb voor opa/oma als zij zich aanmelden in het rusthuis waar ik werk, bij wijze van spreken.

Ik werk er nog maar sinds mei, maar toch al aantal keer flink moeten slikken om geen lik op stuk te geven. Er is pas een plaats vrij als er een bewoner overlijdt, lijkt me logisch. Dan krijg je reacties als "kan je dan geen bed bijzetten in de kamer, dat doen ze in het ziekenhuis toch ook?". Moet me dan altijd inhouden om te vragen waarom ze dan in hun woonkamer geen bed bijschuiven... De kamers van onze bewoners, dat is hun persoonlijke leefruimte, HUN woonkamertje. Of als je melding geeft "pas als iemand sterft is er plaats" en dan de vraag krijgen "en heb je zo niemand die op sterven ligt, dan gaan we die kamer al eens bekijken".
Ehm... nee :Y)
Gelukkig krijgen we heel veel positieve respons en daar doen we het voor. Mijn collega is jaren hoofdverpleegkundige geweest, nadien directeur nursing/personeel en nu dus opnameverantwoordelijke samen met mij. Ons basispunt is, dat we moeten zorgen voor de familie van anderen zoals we zelf zouden willen dat er voor ons gezorgd zal worden als we ooit naar een rusthuis moeten. Kwaliteit van leven geldt levenslang :)

danzzz

Re: Het behandelen van klant en personeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:03

Ik heb wel eens een klant verteld dat als hij andere eisen stelde aan zijn verpleegkundige dan die welke de BIG voorschrijft dat hij dan bij de verkeerde bedrijfstak aangeklopt had.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:21

Precies varekaj.

Die onbeschofte bestaan. Waar ook.
Maar de meeste zijn netjes.

En ik heb ook mensen boos zien reageren uit emotie en angst die zo dus niet zijn.
Paar uur later als de angst weg is komen ze excuses aanbieden.
Dat maakt je hele dienst weer top. :)

En inhakend op is beveiliging nodig in een ziekenhuis.
Ja. Maar ook op heel ander vlak.
In de nacht draaien veel mensen ook geen dienst. Dus veel afdelingen zijn op halve kracht dus hebben wel eens een handje te kort.

Een zwaar persoon is uit bed gevallen. Dan is een handje hulp best fijn.

Maar ook heftigere dingen.
Er overlijdt een persoon bij een ongeval in de nacht. De familie komt bij elkaar in het ziekenhuis in de familie opvang kamer. Je zegt niet route 10. Nee die begeleidt je.
De ene persoon verteld van alles. De ander snottert achter je aan het kan toch niet waar zijn.
De koffie machine is leeg. Dus je zorgt voor kannen koffie en water. Vult de thee bij.
De de telefoons zijn op. Ja laders die hebben wij ook.
En meer van dat soort dingen komen er dan voorbij.
Dan ben je gastvrouw.

Je zit in de loge waar je de telefoon centrale bedient. Want wie moet dat anders. Het ok team moet worden opgeroepen voor een sectio (keizersnede)
Later zie je dat team ook weer gaan.
Opa en oma komen blij binnen.
Mensen uit dr familie opvang kamer vertrekken weer.
Leveren de opladers in en zijn zelfs zo attent te bedanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:32

Beveiliging was bij ons vooral nodig omdat we nogal eens patiënten hadden die weigerden om een consult te betalen, waarop de arts weigerde hen te zien. Maar wij mochten als secretariaat wel die boodschap overbrengen. Dan is een fles naar je hoofd krijgen niet zo leuk.
Of die keer dat een psychiater een mevrouw had ontslagen uit het ziekenhuis, ze had een vaste plek gekregen in een aangepaste huisvesting. Mevrouw wou echter bij ons blijven, wat niet kon natuurlijk. Doet best wat met een mens als je ineens die dame in kwestie met een honkbalknuppel door de gang richting de consultatieruimte van die arts ziet wandelen :=

"Behandel zoals gij behandeld wilt worden". Ik doe mijn uiterste best voor mijn (kandidaat) bewoners. Wie bij ons komt, die weet vaak goed genoeg dat het ook hun laatste "thuis" zal worden. Het is onze kernopdracht om deze personen hun laatste jaren zo kwaliteitsvol mogelijk te laten doorbrengen. Of ze nu zwaar dement zijn en helemaal van de wereld of nog pienter maar minder mobiel... Zij moeten gelukkig zijn of op zijn minst menswaardig kunnen bestaan.
In het fooien-topic valt het zo vaak "wij bezorgen de mensen een fijne avond". Ja en? Ikzelf, mijn collega's, het verzorgend personeel, wij bezorgen onze bewoners zo fijn mogelijke laatste jaren. Ons kan je geen grotere fooi geven dan "ik ben blij dat jullie er zijn" of "jullie zorgen dat ik gelukkig kan zijn". DAT is pas een fooi om trots op te zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:52

Ook gewoon tegen verpleegkundige en ben je de bewaking heel dankbaar:
- ontwijken van vuistslagen
- grijpgrage mannen
- psychoses
- zelfs cola flesjes die zoals in de film worden kapotgeslagen
- mes

Verder ben ik het met varekaj eens, al snap ik dat fooien een gewoonte is en het erg fijn is om te krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:53

Patiënten van de Seh naar de Paaz brengen hoort er inderdaad ook bij.
Maar eigenlijk vind ik dat eigenlijk altijd wel leuk.
Klinkt voor sommige misschien wel raar.
Ook als het alarm van de Paaz gaat.
Hier is niet het beleid alleen beveiliging maar een half ziekenhuis vliegt er heen. Die overmacht is dan precies de bedoeling om dan al iemand te laten inzien dat meewerken verstandiger is.

Ja.
Verpleging die verdienen fooi.
Die proberen mensen het naar de zin te maken. Langer dan drie uurtjes.
En maken juist echt van alles mee.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:05

Ik vind dat ook van politieagenten.

Juist die beroepen die nu aangehaald worden zijn de beroepen waar mensen het meeste verantwoording dragen en daar het minste voor betaald krijgen, zo scheef vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:11

Ik heb echt tonnen respect voor mijn collega-verpleegkundigen, maar die dan wel nog echt actief in de zorg staan. Ik heb sociale verpleegkunde gekozen in mijn laatste jaar, dus zelfde diploma alleen ander werkveld. Ik sta wel nog regelmatig op dienst ook in ons rusthuis, maar dat is toch iets heel anders dan in een ziekenhuis.

Heb echter evenveel respect voor de mannen die hier het vuilnis moeten ophalen met 30°. Voor de loonwerkers die tot uren in de nacht keihard moeten doorwerken om het hooi/stro/maïs/eender wat op tijd binnen te krijgen. Voor mijn vriend, die het nog steeds een droomjob vindt om 6 weken lang op een schip te gaan zitten waar hij shiften van 12u/dag draait, 7/7.

Mijn respect houdt echter op wanneer ik merk dat de klant of het personeel zich niet netjes kan gedragen. Aan alles zit een grens en dus ook aan mijn geduld/verdraagzaamheid. Handtastelijkheden, schunnige opmerkingen of gewoon agressief gedrag, roepen, dreigen... Daar is de deur. Mijn vriend en ik houden van goed eten, en gaan dan ook graag op restaurant. Van gewoon lokaal tot sterrenniveau. Wij verwachten dat de service past bij het niveau. Ik hoef heus niet altijd bediend te worden door een pinguïn met een strikje om het even cru te omschrijven, maar beleefdheid én vlotte service zijn zeker een vereiste. Fooi hangt er van af, meestal ronden we gewoon af naar boven, maar niet altijd.
Voor een gewone zaak vind ik het heel netjes als ze uitleg kunnen geven over het speciale biertje of die ene fles wijn. Van een sterrenzaak verwacht is dat dat op zijn minst hun basiskennis is.

Edit: verpleging krijgt misschien wel toeslagen, maar die tellen op het einde van de loopbaan niet mee in het berekenen van het wettig pensioen. En da's vaak toch een heuse opdoffer.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:12

danzzz schreef:
Ik vind dat ook van politieagenten.

Juist die beroepen die nu aangehaald worden zijn de beroepen waar mensen het meeste verantwoording dragen en daar het minste voor betaald krijgen, zo scheef vind ik dat.

Ik denk dat die beroepen ook het minste klagen, als er hier in het ov geweld word gebruikt heeft dit een staking tot gevolg.
Als je in de zorg of een ander beroep dat moet doen werk je nooit

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:18

Als ze elke keer zouden staken als er in het ov geweld gebruikt werd reed er amper nog wat.
Dat is ook echt vaak te doen hoor.
Maar ze mogen die kl.ote schoffies niet aanpakken. Want waar ik in het ziekenhuis nog wel eens begrip heb door emotie. Moeten ze die rotzakken in het ov heel hard aanpakken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:49

Vanmorgen was ik aan het werk. Ik had een klant die bij mij aan het afrekenen was. Bedrag was iets van 25 euro en ze kwamen met allemaal kleingeld betalen. Vervolgens begint de klant die volgende in de rij was tegen mij met opgezette Engelse toon(en ze kon ook gewoon Nederlands praten want ze ging daarna verder in het Nederlands tegen mij) dat ik het niet had mogen aanpakken, ze moesten bij de servicebalie betalen van haar met het kleine geld. Ik meldde mw dat ik het aan moest pakken omdat het geld was. Het ging maar door en op een gegeven moment zei ik tegen haar dat ze blij moest zijn dat het geen centjes of stuivers waren. En op het einde gezegd dat de discussie afgelopen was

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:55

Wow. Waar werk jij? Rotterdam?

Dit lijkt op iemand die ik ken. Echt eng veel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:03

Gypsy schreef:
Wow. Waar werk jij? Rotterdam?

Dit lijkt op iemand die ik ken. Echt eng veel.

Den haag

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:19

purny schreef:
Vanmorgen was ik aan het werk. Ik had een klant die bij mij aan het afrekenen was. Bedrag was iets van 25 euro en ze kwamen met allemaal kleingeld betalen. Vervolgens begint de klant die volgende in de rij was tegen mij met opgezette Engelse toon(en ze kon ook gewoon Nederlands praten want ze ging daarna verder in het Nederlands tegen mij) dat ik het niet had mogen aanpakken, ze moesten bij de servicebalie betalen van haar met het kleine geld. Ik meldde mw dat ik het aan moest pakken omdat het geld was. Het ging maar door en op een gegeven moment zei ik tegen haar dat ze blij moest zijn dat het geen centjes of stuivers waren. En op het einde gezegd dat de discussie afgelopen was

ik zal het je nog sterker vertellen. De klant mag zelfs in postzegels betalen. Een postzegel is namelijk een officieel betaalmiddel met een vastgestelde waarde.

Dat het niet gebeurd alla, maar juridisch mag het wel.

(gewoon een grappig weetje :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:27

Ik kom ook een hoop onbeleefde klaten tegen. Ik probeer dan altijd te blijven lachen en aardig te blijven, maar vanbinnen...

Het laatst bijvoorbeeld. Ik had een dienblad met 10 bier en 3 pints wat in totaal waarschijnlijk meer dan 5 kilo weegt op m'n vingers, en dan ook nog in evenwicht houden en het met de andere hand serveren. Ons terras is al niet het grootste wat er is, maar normaal loop ik met gemak tussen de tafeltjes door.

Nu zat er echter een meneer zover naar achter dat er 10 cm over was. Kan gebeuren natuurlijk, neem ik niemand kwalijk! Echter had hij me al aan komen zien lopen. Schoof zijn stoel niet aan. Uiteindelijk heb ik vriendelijk gevraagd of hij wat naar voren wilde schuiven waarna hij mij een vieze blik gaf en al zuchtend hoogstens 5 cm naar voren is gegaan. Sorry hoor, dan hoef je van mij geen goede service meer te verwachten.

Of wanneer je met een vol dienblad een groep komt serveren die zo zitten dat je eigenlijk niet bij de tafel kan. Kan ook allemaal gebeuren, neem ik niemand kwalijk! Echter neem ik ze dat wel wanneer ik vriendelijk vraag of ze hun biertje alsjeblieft even aan willen pakken omdat ik niet bij de tafel kom, en dan een rotopmerking terug krijg: "Dat is toch waar je voor betaald krijgt?" :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:58

Ja het schoot me eigenlijk gewoon in het verkeerde keelgat. Vond het ook onbeschoft van die vrouw.
Op een gegeven moment kwam er dus iemand aan m'n kassa. Ik groette die klant netjes maar geen reactie. Tweede keer ook geen reactie. Toen heb ik tegen haar gezegd dat ik al 2 keer had gegroet en zelfs daar kreeg ik geen reactie op terug.
Je hebt meestal zo'n dag waarbij het lijkt dat je meerdere moeilijke klanten hebt. Maar dan is daarna ook de rust weer gekeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:09

Maar klanten zijn toch niet verplicht om te groeten? Natuurlijk is het niet leuk als iemand dat niet doet maar als caissière hoef je de klant niet op te voeden.. Ik vind het dus eigenlijk niet kunnen dat je een klant zo aanspreekt, groet hooguit 2 keer, willen ze niets zeggen dan niet.. je kan diegene hooguit nét wat vriendelijker een fijne dag wensen.
Als je iemand zo aanspreekt heb je juist kans op een discussie met bijbehorende drama, dat zou het me echt niet waard zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:15

waarom niet gewoon niks zeggen als een klant niet wenst te spreken met je? Ik zou daar makkelijk in zijn, ik hou ook mijn smoel wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:20

dees_daan schreef:
Maar klanten zijn toch niet verplicht om te groeten? Natuurlijk is het niet leuk als iemand dat niet doet maar als caissière hoef je de klant niet op te voeden.. Ik vind het dus eigenlijk niet kunnen dat je een klant zo aanspreekt, groet hooguit 2 keer, willen ze niets zeggen dan niet.. je kan diegene hooguit nét wat vriendelijker een fijne dag wensen.
Als je iemand zo aanspreekt heb je juist kans op een discussie met bijbehorende drama, dat zou het me echt niet waard zijn.

Het gaat erom dat je gewoon netjes bent opgevoed en dat het normaal is dat je teruggroet. Heb je geen zin om te groeten dan zijn er ook nog betaalpalen.
Kun je nagaan. Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig is het bijna uniek als je begroet word zonder telefoon aan de oor van de klant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:22

Maar jij zit er niet om mensen er aan te herinneren dat ze netjes opgevoed zijn ;) en een klant op die manier aanspreken is gewoon niet klantvriendelijk, ook al groet die klant niet, dat hoor je gewoon niet te doen.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:27

Ik moet zeggen dat ik hier in de omgeving altijd wel vriendelijk en klantgericht geholpen word en als werknemer ook zo behandeld word. Behalve in supermarkt Jumbo en sommige Poiesz.... Wat een ellende. Niet alleen de hulpkrachten, maar vooral ook de vaste, oudere krachten.

Ongeïnteresseerd houding. Wisselgeld op een hoopje geven zonder terug te tellen. Met collega's gesprekken voeren. Met bekenden heel gesprek voeren waardoor het langer duurt en als de volgende een onbekende is, snel afraffelen. Niet meer het fatsoen hebben om 2 tellen te wachten tot je de laatste boodschap in je tas hebt, maar gelijk de spullen van de volgende klant op de band knallen. En inderdaad zo weinig mogelijk zeggen, zegels? bon? spaarpunten? Ik kijk ze dan altijd maar aan of snap ik ze niet, en dan komt er met pijn en moeite een hele zin uit.
Ik denk dat er voor veel supermarkten nog veel te behalen valt aan klantvriendelijkheid.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:33

Misschien ook interessant om toe te voegen dat er een verschil zit tussen wat je baas van je verwacht, wat de klant van je verwacht, en wat jij zelf vaak wilt doen. Ik heb toen ik in een winkel werkte (Blokker) vaak meegemaakt dat mensen tegen dozen aanliepen en chagrijnig iets opmerkten over het feit dat die dozen zo stonden. Ik persoonlijk zag liever meer ruimte tussen stellingen, maar ik wist dat dit niet ging en vond eigenlijk ook dat mensen voorzichtig dienen te zijn in winkels en het op z'n minst zelf terug moesten zetten. Mijn baas vond dan dat klanten af en toe echt om niets konden zeuren, maar een punt hadden ze eigenlijk wel vond ik vaak.

Nu ik stalhulp ben heeft mijn baas natuurlijk een bepaalde hoeveelheid aan stro en hooi die ze graag wil dat ik geef. Ik geef vaak liever te veel dan te weinig, maar sommige pensionklanten vragen zo veel dat ik aangesproken zou worden als ik ook daadwerkelijk naar ze luister. Mijn baas is overigens ook een redelijk mens, en ze weet hoe een aantal van haar pensionklanten af en toe tegen haar werknemers (voornamelijk de wat jongere en de stagiaires) kunnen zeuren. Ik zou ze graag een grote berg hooi voeren, maar niet veel meer stro dan nodig is geven. Maar dit mag nu eenmaal niet, ik kan er ook niets aan doen dat de klanten deze stal hebben gekozen, maar nog steeds denken veel klanten dat ik de situatie maar kan verbeteren voor hun paard zonder te snel door onze voorraad heen te voeren en/of m'n baas minder blij met me te maken.. :(
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 16-09-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:35

Het klinkt banketstaaf maar het hangt ook gewoon af van de wijk en het soort volk wat er komt. Ik werk in een wijk waar er veel ouderen komen, diplomaten en ander soort mensen waarbij je wel wat mag verwachten.
Maar goed schijnbaar heb ik een hele andere kijk op de mens dan de meeste hier.

Ik wacht ook altijd eventjes als iemand veel boodschappen heeft. Want ik weet gewoon dat er klanten zijn die de stok een zwieper geven waardoor de klant geklutste eieren heeft. Of ik geef het aan de klant zodat die het gelijk in kan pakken

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:57

Ik sta ik een sportwinkel. Erger mij het meeste aan die onopgevoede brutale koters. Die nergens af kunnen blijven, en het liefst de winkel verbouwen met wat ze tegen komen!! Daarnaast het ongeduld, zoiets van: 'zie dat je het druk hebt, maar heb je even?' En dan nog die mensen die altijd maar zeuren over korting, dat leeft in ons dorp heel erg. Ik heb heel veel geduld, maar kan heel lelijk kijken als het moet hihi.. Vandaag nog een klant, die werd boos dat ik geen korting had gegeven toen zijn eerder deze week in de winkel was geweest. Mijn collega heeft heel vriendelijk tegen deze dame gezegd, dat hij niet aan haar gezicht kan zien dat zij bij een bepaalde door ons gesponsorde club zit en dus 10% krijgt. Zou wat zijn als ik alle leden zou kennen!! Ze liet haar bestelde spullen liggen. Prima. Als zij op een normale manier had gereageerd was er niets aan de hand. Maar de lompe brutale manier waarop!! Oja, en de mensen die voor ze überhaupt al hebben gekeken beginnen met vragen: 'jullie hebben zeker geen.....' Neem het maar voor lief! Het werk is leuk, en de meeste klanten ook ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:42

purny schreef:
Maar bedenk je je dan ook dat er misschien geen eerdere plek is? Het is niet dat de monteur denkt van goh laat ik luuntje eens pesten en haar een week laten wachten. Het zijn vaak problemen die van hogere hand spelen

Dit is iets wat mensen zich vaak niet beseffen. Ik zit in de IT en we hebben klanten door het hele land, Letterlijk van Delfzijl tot Terneuzen en van Den Helder tot Maastricht. Als er dan iemand belt met een werkplek die het niet meer doet (als in niet meer aan gaat bijvoorbeeld, echt een hardware issue), dan zal ik een melding door moeten gaan zetten om een monteur in te laten plannen. En nee, die staat meestal niet dezelfde dag voor de deur, in een extreem geval kan dat wel eens een week duren.

We bepalen wel de prioriteit en bij een hoge prio bel ik om te kijken of ik z.s.m. iemand beschikbaar kan krijgen, maar dat is enkel voor de écht grote storingen (denk bijvoorbeeld aan een locatie waar een internetrouter defect is, waardoor niemand daar kan werken), of als ik weet dat er iemand in de buurt is. In dat laatste geval probeer ik vaak wel te kijken of het meegenomen kan worden. Maar ook dan kan ik niets beloven.

Jennyj01 schreef:
xTweetyx schreef:
ik heb 6 jaar bij de jumbo gewerkt op de vleeswaren afdeling, klant richting personeel is vreselijk daar.
jammer genoeg vinden mensen je niets meer dan iemand die hun moet helpen. Heb vaak zat gehad dat mensen mij of een collega afsnauwde omdat iets er niet was(wat dus gesneden moet worden)

?

Grappig dat je dat zo ervaart. Ik vind de jumbo bij ons juist een drama. Wat een onbeschoft personeel werkt daar. Zitten hele gesprekken met collega's te voeren (aan de kassa) maar jou als klant even aankijken en goeiedag zeggen ho maar.

Verschilt per Jumbo. Ik heb bij de Jumbo hier ook erg slechte ervaringen gehad, kom er ook niet meer, maar in andere plaatsen is het geen enkel probleem.

jorika1986 schreef:
Cayenne schreef:
Het staat niet in het topic, maar ik denk dat het ook belangrijk is dat het personeel onderling elkaar met respect behandeld (inclusief de baas uiteraard).
Je hoort ook weleens dat de werksfeer onderling echt verschrikkelijk is en mensen elkaar het leven zuur maken (gelukkig zelf geen ervaring mee).

Absoluut! Mijn chef heeft mij afgelopen donderdag de huid vol gescholden echt super leuk, want het was sarcastisch bedoeld... :D
Op mijn afdeling gaat alles zeer informeel, maar we zijn absoluut professionals. Ik heb geen contact met klanten, wel met leveranciers zo nu en dan.
Is wel weer even indimmen als er iemand komt die niet zo informeel georiënteerd is op de werkplek.

Herkenbaar! Teamleider die na een dag van tien uur naar huis gaat en dan een "ga je nu al?" naar z'n hoofd krijgt enzo. Bij ons is het ook een hele informele sfeer op de afdeling, we ouwehoeren ook regelmatig met elkaar over niet-werkgerelateerde zaken, maar zodra er iets gebeurt en er is werk aan de winkel, staat iedereen klaar. Teamleider laat dat dan ook gewoon toe, die weet dat we er zijn als het nodig is.

bruintje123 schreef:
Mijn ervaring is dat veel het wel accepteren een enkeling niet.
Ik ben werkzaam geweest als beveilger bij de Seh. Nog soms.
En klantvriendelijkheid en uitleg was daar het sleutelwoord.
Natuurlijk tegen een knetter stoned of bezopen figuur werkt dat niet of compleet verward persoon.
Maar bij het grootste gedeelte van de mensen wel.

Duidelijkheid is key! Toevallig vandaag nog iemand die belde "waarom we haar melding gesloten had terwijl het nog niet opgelost was!"

"Mevrouw, we hebben sinds vorige week maandag drie keer een mail naar u gestuurd met de vraag telefonisch contact met ons op te nemen op het moment dat het probleem optrad, omdat we op dat moment wat gegevens moeten noteren en een paar kleine tests moeten doen. We hebben daar niets op vernomen, dus kunnen wij niet zien of het probleem überhaupt nog speelt en zonder die informatie kunnen we ook niets onderzoeken, en we kunnen een incident niet zonder bericht eindeloos open laten staan.
Daarnaast heb ik in de email vandaag aangegeven dat de melding nog een week 'on hold' blijft staan, dus als u in die tijd alsnog belt als het probleem optreedt, nemen we de melding alsnog in behandeling. Belt u na die tijd, dan registreren we een nieuwe melding voor u."

Ze was het er niet helemaal mee eens maar begreep het van onze kant wel. Uitleg geven over wat je gaat doen en waarom helpt zo enorm veel. De meeste mensen begrijpen dan dat je iets niet a la minute op kan lossen voor ze, maar er wel voor gaat zorgen dat het bij de mensen terecht komt die dat wel kunnen.

Moet overigens zeggen dat het aantal aardige en beleefde mensen dat ik aan de lijn krijg véél meer is dan het aantal onbeleefde mensen. Iemand aan de lijn krijgen met een corrupt Wordbestand waar uren werk in zit, dat na een half uur opgelost hebben, terugbellen om dat te vertellen en dan "Oh, je bent een schat! Oh, zei ik dat hardop?" naar je hoofd krijgen, daar haal ik m'n voldoening uit. Dan maakt die 0.1% niet zoveel uit als je weet dat je zelf je best gedaan hebt. En als iemand écht over de schreef gaat, gaat er wel een mailtje met een uitgebreide samenvatting van het gesprek naar m'n teamleider en de service level managers toe, zodat die het aan kunnen kaarten bij de klant. Er is zelfs al eens iemand geweest die uiteindelijk van haar eigen organisatie een belverbod naar ons opgelegd gekregen heeft, zo bont had ze het gemaakt. :')

danzzz schreef:
ik zal het je nog sterker vertellen. De klant mag zelfs in postzegels betalen. Een postzegel is namelijk een officieel betaalmiddel met een vastgestelde waarde.

Dat het niet gebeurd alla, maar juridisch mag het wel.

(gewoon een grappig weetje :) )

Ook weer niet helemaal waar. ;) Als winkel mag je betaalmiddelen weigeren, denk aan de vele winkels die biljetten van € 100,- en meer weigeren, of winkels die juist één en twee centen weigeren.