Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:54

Caira schreef:
Ik heb 12 jaar in de horeca gewerkt en de meeste mensen geven rond de 5% fooi. Iedereen mag dat lekker voor zichzelf weten, voor mij was mijn fooi mijn 13e maand, mijn overuren geld, mijn 200% van de weekend en feestdagen, en mijn onregelmatigheidstoeslag. Want in de horeca is je salaris gewoon je salaris. Dus wanneer je ook werkt, je uurloon blijft gelijk. In veel andere beroepsgroepen krijg je extra betaald bij feestdagen of avonden en weekeinden, in de horeca ben je al blij als je een kerstdag vrij bent :')

Maar daar kies je toch voor? Je kan ook een beroep gaan doen waar je dat wel allemaal krijgt.
Elk beroep heeft zijn nadelen en zijn voordelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:58

Ayasha schreef:
Caira schreef:
Ik heb 12 jaar in de horeca gewerkt en de meeste mensen geven rond de 5% fooi. Iedereen mag dat lekker voor zichzelf weten, voor mij was mijn fooi mijn 13e maand, mijn overuren geld, mijn 200% van de weekend en feestdagen, en mijn onregelmatigheidstoeslag. Want in de horeca is je salaris gewoon je salaris. Dus wanneer je ook werkt, je uurloon blijft gelijk. In veel andere beroepsgroepen krijg je extra betaald bij feestdagen of avonden en weekeinden, in de horeca ben je al blij als je een kerstdag vrij bent :')

Maar daar kies je toch voor? Je kan ook een beroep gaan doen waar je dat wel allemaal krijgt.
Elk beroep heeft zijn nadelen en zijn voordelen.

Tuurlijk, daarom zeg ik ook dat ieder dat voor zich moet weten

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:59

Ik geef altijd fooi, tenzij het eten of de bediening slecht was. Zit zelf in de horeca, dus wellicht dat het daar vandaan komt, maar ook qua opvoeding, ouders gaven/geven ook altijd fooi (ook een vader die in de horeca heeft gezeten). 10% geef ik meestal niet, tenzij lage rekeningen, maar dat is hier ook iets een gevoelskwestie. Ik zit in het midden van het land, hier is het best normaal, op m'n werk geeft zeker een derde tot de helft wel fooi, maar dat is ook wel lager dan 10% meestal. Vandaag op een terrasje een vrij laag percentage fooi gegeven, was niet laaiend enthousiast over de bediening, maar 't voelt toch wat onbeleefd om niks te geven ;)

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:00

Ik geef meestal fooi, maar dat is meer uit het fijt dat ik geen zin heb in al dat muntgeld in mijn portemonnee, dus ik laat het altijd afronden naar boven en af en toe 5€ er bij

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:02

Ik vind wel dat daar inderdaad verschil in zit. Ik denk dat bijna elk beroep speciale tarieven rekent voor nacht/weekend/...-werk en dat is in de horeca natuurlijk niet zo. Je loon is je loon en de fooi is daar eigenlijk gewoon aanvulling op. In de VS is daarom toch de fooi bijna verplicht? Zodat ze aan het einde van de maand een normaal loon hebben? Volgens mij ligt dat basisloon daar vaak gewoon onder de minimumgrens, daar kan je dan echt niet van leven.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 09-09-16 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:02

xTitanic schreef:
In België heb ik nog nooit geweten dat wij ergens fooi hebben gegeven, in amerika daarentegen ben je verplicht :+ 10% of meer. Daar doe ik het dus wel, maar hier nooit..

Dan zit je in het verkeerde gedeelte van Belgie.Ik schrik soms van de grote bedragen fooi waarmee mijn dochter thuis komt.Ze werkt in een zaak waar ze hun fooien mogen houden.Nu is ze een lekker ding om te zien en dat levert op.Soms heeft ze meer fooi dan loon.Het is wel een duurdere zaak.

Zelf geef ik altijd wel fooi,maar niet altijd 10% hoor.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:03

Ik rond ook meestal af naar €5, maar het hangt er ook heel erg vanaf of het allemaal goed is bevallen.
Ik kan er ook altijd heel slecht tegen als een restaurant zelf al fooi meerekent, in Nederland nog nooit gezien maar in het buitenland vaak genoeg. Alsof ik aan het eind van een werkdag met mijn hand op bij de deur ga staan om nog even extra te vangen. Ik vind het heel slecht dat er bij voorbaat al vanuit wordt gegaan dat je schijnbaar zo goed bent dat iedere klant bereid is om een fooi te geven.
Uit eten gaan is vaak al duur zat.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:10

Eigenlijk altijd fooi, of het moet me echt niet bevallen zijn, maar dat is gelukkig zeer zelden! :) woon in Gelderland. Overigens geven mensen uit mijn kennisenkring ook eigenlijk altijd wel fooi voor zover ik weet.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 18:14

fjordjes schreef:
Floor_x schreef:
Iemand in een ouder soortgelijk topic had hier wel een mooi antwoord op:
Iemand achter de kassa (wat ik zelf ook 3 jaar heb gedaan hoor, dus geen disrespect :+ ) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken.
Een cassiere die wat kortaf is zal je dag niet verpesten, maar een schofterige bediening die niet op je let kan wel een gezellig etentje een stuk minder leuk maken.

Ik maak bungalows schoon in een vakantiepark. Ook dus om het verblijf van mensen zo aangenaam mogelijk te maken. Helaas krijg ik geen fooi.

Ik geef zelden een fooi in NL. Personeel krijgt gewoon minimum loon.

Grappig, wij laten vaak als we in het buitenland in een bungalow/huisje hebben gezeten iets achter voor de schoonmaak :), in Nederland geen idee ik ga eigenlijk nooit op vakantie in NL :P

Oehlala

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:29

Nee geef meestal geen fooi, maar ligt een beetje aan waar we zitten. wij doen veel aan b&b bij mensen thuis en dan geven wij weleens fooi als het echt goed was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:00

Ik geef altijd fooi maar meestal niet de 10%. De 10 % geef ik alleen wanneer het echt goed was. Wel rond ik altijd het bedrag af. Ook bij pinnen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:36

Ik geef fooi als ik het personeel/restaurant dat 'extraatje' gun. Voor goeie bediening, goed eten en/of een oprecht vriendelijk woord heb ik dat zeker over. Meestal tussen de 5-10%, hangt een beetje af van hoe ik het bedrag mooi kan afronden. Een lunch van €17 rond ik af naar €20 en een etentje van €148 naar €170. Maar als het een bagger etentje was dan blijft €48 ook €48 :o.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:39

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:39

Ik geef eigenlijk nooit fooi := niet gewend van huis uit, maar, tja, ik heb ook zoiets van horeca medewerkers krijgen gewoon salaris en ze doen gewoon hun werk. Of ze nu extra aardig doen of niet. Dat hoort bij hun werk. Als je eten niet lekker is en ze lossen het goed op, vind ik persoonlijk vrij normaal. Je betaalt al een godsvermogen voor een stukje vlees en als die dan niet eens goed is, mogen ze het ook wel oplossen.
Ik heb heel lang in de winkel gewerkt en daar kregen we ook nooit "fooi". Zou niet weten waarom. Als mensen een product terug brachten omdat ze het niet leuk vonden of niet naar behoren werkte kreeg ik ook niet opeens 3 euro fooi omdat ik ze hun geld terug gaf of een ander product gaf.
Misschien een beetje zwart/wit, maar zo kijk ik er tegen aan :Y)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:42

Ik geef geen fooi want het eten of drinken dat ik bestel is al duur genoeg en hun hebben geoon normaal loon.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:04

In de reacties hier lees ik best vaak: "ik geef geen fooi, het personeel krijgt ook gewoon salaris".
Dat klopt. En ik wil ook voorop stellen dat fooi geven géén verplichting is.

Tóch haak ik even in op hoe ik fooi zie. Niet iedere gast is even leuk:

Er zijn erbij die hun slechte dag op je afreageren. Er zijn erbij die hun seksuele wensen ter plaatse doorgeven en het liefst zouden uitvoeren. Er zijn erbij die het presteren te mekkeren dat warm eten te warm is. Er zijn erbij die na twee drankjes in hun broek pissen in de zaak. Er zijn erbij die bierviltjes in 20000 stukjes verscheuren en op de grond gooien. Er zijn erbij die dagelijks dezelfde stomme mop vertellen. Er zijn erbij die ineens een barkruk op je hoofd willen slaan. Er zijn erbij die boomerang gedrag vertonen. Er zijn erbij die een groeps-knokpartij beginnen. Er zijn erbij die de zaak uitrennen zonder te betalen en ga zo maar door.
Dit is slechts een kleine greep uit 18 jaar horeca ervaring.

Het is, als het je ligt, het mooiste vak ter wereld. Een vak waar je nooit rijk van zult worden. Een vak waarin je veel geweldige mensen leert kennen. Tevens is het een vak vol ergernis. :)

En dit allemaal is voor mij de reden om, op de aller-belabberste uitzondering na áltijd fooi te geven.

Want ik buig diep voor die mensen die met een glimlach en een vriendelijk woord aan mijn tafel staan, terwijl ze 5 minuten daarvoor pis hebben moeten ruimen, de scheldende dorpsgek de zaak uit hebben moeten gooien, een knokpartij hebben moeten stoppen of de troep van onopgevoede exemplaren hebben moeten opruimen. :)
Dit is voor mij fooi waard, met dat snertsalaris dat ze verdienen. :)

Edit: de gast is er nóóit ter animatie van het personeel. Maar gewoon fatsoenlijk gedrag zou het vak nóg wat mooier maken :)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 10-09-16 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:11

Ik geef fooi naar wat ik het waard vind.
Vind ik het een leuk tentje, was het personeel vriendelijke, etc.
Dan geef ik meer fooi dan wanneer ik gewoon lekker gegeten heb.
Wanneer ik niet netjes geholpen wordt, geef ik dus ook geen fooi.
Ik vind wel dat fooi 'verdiend' moet worden namelijk.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:30

In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:33

Ik geef altijd 15% maar ik woon dan ook in Canada :)

Hier is dat ook normaal :j Een enkele keer dat de service slecht is en dan krijgen ze minder of niets :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:39

Wij geven eigenlijk altijd fooi tenzij iets echt slecht is en niet goed wordt opgelost.

Wat ik mij afvraag, Wanneer ze vragen of alles naar wens is en eigenlijk ben je niet helemaal tevreden geven jullie dit dan aan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:40

Palmera, ik werk in de schoonmaak van vakantiewoningen. Ik zie de gast nooit zelf, maar wel wat ze achter laten. Gelukkig is dat in de meeste gevallen redelijk netjes, maar er zijn ook gasten die vinden dat ze op vakantie geen toiletborstel hoeven te gebruiken, de vaatwasser er voor de sier staat en het prima is om met chips te gaan gooien. Wij krijgen in 99% van de gevallen ook geen fooi, terwijl wij er voor zorgen dat hun vakantie goed begint en ze in een schoon opgemaakt bed slapen. Zelden krijgen wij waardering voor ons werk, in de horeca zie je ten minste nog blije gezichten en schoon gegeten borden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:47

zonnebloem18 schreef:
Palmera, ik werk in de schoonmaak van vakantiewoningen. Ik zie de gast nooit zelf, maar wel wat ze achter laten. Gelukkig is dat in de meeste gevallen redelijk netjes, maar er zijn ook gasten die vinden dat ze op vakantie geen toiletborstel hoeven te gebruiken, de vaatwasser er voor de sier staat en het prima is om met chips te gaan gooien. Wij krijgen in 99% van de gevallen ook geen fooi, terwijl wij er voor zorgen dat hun vakantie goed begint en ze in een schoon opgemaakt bed slapen. Zelden krijgen wij waardering voor ons werk, in de horeca zie je ten minste nog blije gezichten en schoon gegeten borden.

Ik snap je punt. :j Het enige grote verschil tussen jouw werk en dat van de bediening is dat jij je zichtbaar mag ergeren. De volgende gast komt tenslotte (neem ik aan) niet binnen wandelen als jij nog bezig bent met de bende van de voorganger.
De bediening echter mag direct weer een vrolijk gezicht opzetten. Dát maakt het zo zwaar. Er is geen tijd om even te gillen, zeg maar. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:49

zonnebloem18 schreef:

Wij laten in hotels en dergelijke altijd fooi achter :j als we langer verblijven ook nog wel tussendoor en merk dat altijd gewaardeerd wordt en vaak nog lief extra schone handdoeken enzo terug ervoor krijgt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:56

Ligt eraan, als ik ergens ga eten en ik ben niet tevreden, en het probleem kan niet naar mijn tevredenheid opgelost worden, geef ik geen fooi.
(ik ben serieus nog in staat mn portemonnee boven de tafel om te keren om het bedrag precies gepast te kunnen betalen :'))
Verder altijd, al is het niet altijd veel, ik kan zelf niet heel veel missen.

Er is echter 1 restaurant waar ik echt nooit fooi geef en ook iedereen die ik ken afraad daar fooi te geven, ik ga hier geen namen noemen, maar de eigenaar van het restaurant waar mijn vriend als kok werkte stak alle fooi in zn eigen zak, en wie er wat van zei werd vervolgens helemaal zwart gemaakt aan de stamtafel na het werk, waardoor niemand meer wat durfde te zeggen (hoe die vent uitviel was echt abnormaal)
Inmiddels werkt m'n vriend als chef bij een steakhouse, waar hij wel gewoon fooi krijgt, en dat zijn leuke extraatjes als je het niet breed hebt :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:23

Floor_x schreef:
Grappig, wij laten vaak als we in het buitenland in een bungalow/huisje hebben gezeten iets achter voor de schoonmaak :),

Dat mogen we in NL niet aannemen ;) Tenminste, als je in dienst ben van een officieel schoonmaakbedrijf.
Al vind ik -werk al een paar jaar in de schoonmaak- het veel fijner een af en toe een complimentje van klanten te krijgen, we verwachten geen fooi. We krijgen betaald om àchter de mensen aan schoon te maken, in een restaurant zijn de serveerd(st)ers echt een poos met de klant bezig, dan vind ik een fooi wel op z'n plaats. Al is het niet veel, ben niet zo rijk, gewoon het principe wat telt denk ik. Bij goeie service dan, bij ernstig slechte service laat ik de fooi toch achterwege. :+