De dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:32

ik ben zelf niet bang voor de dood, wel als andere in mijn omgeving dood gaan (dat ik daar bang voor ben he) dusja :) hopelijk niet al te pijnlijk

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:35

Ineke2 schreef:
Ik ben niet bang voor de dood... Wel bang dat ik nog zólang door moet met leven. Heb leuke dingen meegemaakt maar over het algemewn genomen helaas veel en veel meer verdriet en pijn.
Ik ben moe, echt moe... Als het morgen zover zou zijn ben ik daar niet rouwig om.

Heftig om te lezen...
Maar wel een herkenbare gedachte..
Toen ik nog jonger was dacht ik ook, maar nu ben ik wel heel gelukkig.
Hoop dat jij toch nog van gedachte veranderd :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:34

Joolien schreef:
@Momo, dat heb ik zelf nog niet, maar dat wil ik eigenlijk wel gaan doen, samen met mijn partner. Zodat we van elkaar weten wat we willen.

Ik moet het officieel ook nog steeds op papier zetten, ondanks dat mijn hele omgeving al jaren weet wat ik wil. Helaas is dat voor een deel in Nederland niet mogelijk, dus ik ben nu aan het uitzoeken wat er enigszins in de buurt komt. Natuurlijk begraven lijkt daar dan nog het meest op, dus daar ga ik me maar eens wat meer in verdiepen. Maar dat het op papier moet komen te staan, is wel duidelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:34

geerke schreef:
ik ben niet bang voor de dood...ik hoop alleen dat ik de tijd krijg om iets te regelen voor mijn dieren.
Ben 51 dus het komt dichterbij....

Je bent net op de helft! :P ;)

Storm

Re: De dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:57

Ik ben niet bang naar de dood. Ik hou mezelf voor dat ik alle antwoorden op alle vragen zal weten als ik dood ben. En laat ik nou erg nieuwsgierig zijn aangelegd :D

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:12

ik ben niet bang voor de dood, ik ben gelovig en ik geloof daarom ook dat er na dit leven een hemel en een hel is.

maar stel dat zou er niet zijn, wat heeft dit leven dan eigenlijk voor nut? waarom zijn we hier dan uberhaupt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:13

Ik heb wel eens een documentaire gezien van mensen die een bijna dood ervaring hadden. Die waren dus een tijdje dood en kwamen toen weer terug. En het gekke is dat zij allemaal zeggen dat het ontzettend rustig, mooi en fijn voelde.
Niks om bang voor te zijn. ze geven ook aan niet meer bang te zijn voor de dood. Dat heeft mijn ogen wel een beetje geopend. Ik was er ook heel erg bang voor, denk dat je dat ook wel in zekere mate moet zijn, zodat je voorzichtig bent de risicos van het leven beseft.

Ik geloof ook dat het niet stopt na de dood. dat vind ik fijn om te geloven. zodat je neit alles hoeft te missen daarna.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:17

Ik was vroeger wel bang voor de dood.
Nu niet meer zo. Voor de dood van mijn ouders/hond/pony wel heel erg.
Voor mezelf heb ik niet het idee dat het helemaal 'over' is als ik dood ben, meer dat het een nieuw 'hoofdstuk' is. En daar ben ik opzich best nieuwschierig naar, ik ben wel benieuwd wat er dan komt. Maar om zonder mijn ouders/hond/pony verder te moeten, dat lijkt me echt afschuwelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:24

Ben ik er bang voor?? Geen idee, ik heb een aantal mensen zien gaan en dat was sereen. Ik geloof ook in een soort van reincarnatie dus ik kom gewoon terug, heb ook sterk het gevoel dat mijn ziel, voor wat dat ook is, al eerder op aarde was dan mijn stoffelijk lichaam. Ik weet wat ik in mijn vroegere leven ben geweest en dat word ik gewoon weer!!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:26

Bang voor de dood? Echt niet! Ik geloof dat ik dan thuis kom bij mijn hemelse papa en altijd thuis mag zijn. Ik hoef nog niet dood hoor, maar ik geloof in een God waar ik voor altijd thuis mag zijn, dus als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:39

sharon488 schreef:
ik ben niet bang voor de dood, ik ben gelovig en ik geloof daarom ook dat er na dit leven een hemel en een hel is.

maar stel dat zou er niet zijn, wat heeft dit leven dan eigenlijk voor nut? waarom zijn we hier dan uberhaupt?

Is het nut van het leven nu dan voor jou dat je in de hemel (of hel) komt?
En waarom je hier bent? Omdat je ouders besloten zich voort te planten, niets meer en niets minder :+

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:40

sharon488 schreef:

Dat ligt er dus aan waar je in gelooft ;) . Ik denk dat het leven helemaal geen nut heeft, dat er geen plan is, geen hoger doel. We zijn er gewoon en met de tijd die je hebt moet je het doen, maar dat is wat ik geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:43

Nja je hebt wel geloven waarbij je een bepaalde plek in de hemel krijgt op basis wat je in dit leven doet. Als ik me niet vergis de Jehova's doen dat?
Er zijn zelfs geloven die je 'bang' maken met dat als je het in dit leven niet goed doet, je in de hel komt. Maar dat vind ik dan weer bijzonder, want hoe kun je geloven in iets wat niet bewezen is, en daar je hele leven naar wijden?
Misschien een andere discussie hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:43

Ik ben wel eens jaloers op de mensen die geloven in de hemel of reïncarnatie. Lijkt mij fijn :)

Ik denk gewoon dat ik doodga en nou ja dat is het dan :+ niet blijven spoken of reïncarneren gewoon einde oefening. En na 100 jaar of eerder :+ is iedereen mij vergeten haha of ik moet een indrukwekkende erfenis achterlaten, dat ik dan nog wordt gebruikt in gesprekken tijdens verjaardagen van 'die oud oud oud tante van mij, pfoe! Door haar kan ik mijn kleinkinderen nog laten studeren!'

Ik ben niet bang voor de dood, wel bang om dan mijn kind achter te laten.

Joolien, en volgens mij is er bij de jehova's ook maar plek in het koninkrijk voor een max aantal mensen, loting systeem oid? Geen idee.
Lijkt mij helemaal l*llig als blijkt dat zij het bij het juiste eind hebben: en dan net in de verkeerde rij staan :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:47

Als iedereen in de hemel zou komen, zou het een behoorlijk drukke boel zijn daar...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:49

Storm schreef:
Als iedereen in de hemel zou komen, zou het een behoorlijk drukke boel zijn daar...

Gewoon Donald trump tot poortwachter maken als ie gaat en want dan komt geen immigrant meer binnen en is het heerlijk rustig voor de mensen die er al zitten. De rest moet maar reïncarneren :j aangezien hemel toch voor eeuwig is, lijkt mij een dergelijk beleid wel efficiënt om het knus te houden. Ik wil wel graag dan een kat worden :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:59

Ik ben niet bang voor mijn eigen dood, wel bang voor de dood van mijn dierbaren.

Vorig jaar (4 september) mijn vader aan kanker verloren, nu heeft mijn moeder borstkanker. De dood van mijn vader is één van de oorzaken van mijn huidige depressie.

Als ik alleen al denk dat ik ooit mijn moeder, vriend of tweelingbroer verlies, geef mij dan maar een pistool.
Het liefst ga ik als eerste :j. Dan hoef je al die pijn en verdriet en wellicht weer een ernstige depressie niet mee te maken.

Ik vind het zo knap hoe oudere mensen de levenslust erin weten te houden, terwijl iedereen om hen heen overlijdt (denk aan bejaardenhuizen). Dat ze na het verlies van hun levenspartner, na een huwelijk van 40 jaar nog zo vol in het leven staan.

Maar ik denk dat ik nu erg vanuit mijn huidige depressie denk, wellicht schrijf ik over een jaar wel het tegenovergestelde :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:08

laetitia schreef:
Ik ben niet bang voor mijn eigen dood, wel bang voor de dood van mijn dierbaren.

Vorig jaar (4 september) mijn vader aan kanker verloren, nu heeft mijn moeder borstkanker. De dood van mijn vader is één van de oorzaken van mijn huidige depressie.

Als ik alleen al denk dat ik ooit mijn moeder, vriend of tweelingbroer verlies, geef mij dan maar een pistool.
Het liefst ga ik als eerste :j. Dan hoef je al die pijn en verdriet en wellicht weer een ernstige depressie niet mee te maken.

Ik vind het zo knap hoe oudere mensen de levenslust erin weten te houden, terwijl iedereen om hen heen overlijdt (denk aan bejaardenhuizen). Dat ze na het verlies van hun levenspartner, na een huwelijk van 40 jaar nog zo vol in het leven staan.

Maar ik denk dat ik nu erg vanuit mijn huidige depressie denk, wellicht schrijf ik over een jaar wel het tegenovergestelde :D

Zij hebben die veertig jaar samen gehad en dat neemt niemand je meer af. Ik weet nog, toen mijn schoonmoeder was begraven en we aan de koffie zaten met heel veel mensen, mijn schoonvader ontspannend en lachend zat te praten. Toen ik hem later vroeg zei hij, we hebben een fijn leven gehad. Ik heb mijn belofte om tot haar dood voor haar te zorgen na kunnen komen en het is goed zo. Ondanks dat hij verdrietig was vertelde hij dat hij vijftig jaar herinneringen had en die nam hij zelf mee.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:22

BrechtCarlos schreef:
Bang voor de dood? Echt niet! Ik geloof dat ik dan thuis kom bij mijn hemelse papa en altijd thuis mag zijn. Ik hoef nog niet dood hoor, maar ik geloof in een God waar ik voor altijd thuis mag zijn, dus als het mijn tijd is, dan is het mijn tijd.

Dat geloof ik dus ook!
Mijn moeder is in december overleden en mijn schoonmoeder afgelopen april, ze waren ook allebei christelijk en zij waren niet bang om te sterven omdat ze wisten waar ze heen gingen, dat geeft aan ons nabestaanden erg veel troost. Want ooit zien wij elkaar weer!
Nee, ik ben niet bang om te sterven

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:23

Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Je bent in de tunnel met aan de einde licht voordat je in de gaten hebt.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:25

Ikzelf ben niet ban voor de dood... wel zoals andere ook zeggen voor de reis(lijdensweg) erheen... wat me wel heel bang maakt is, wat en wie laat je achter?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:27

Goof schreef:
Ik hoop dat er niets is hierna. Ik ben nu al moe van mijn leven, laat staan als ik daarna tot in de eeuwigheid nog ergens moet rondspoken. Pffff.
Tenzij.... ik kan reincarneren als huiskat. Dan doe ik dat misschien wel :D

Precies dit haha.

Ik ben niet bang voor de 'dood'wel voor het moment om dood te gaan.. tenzij het in mijn slaap gebeurt (hopelijk)
Ben wel bang dat mensen om mij heen overlijden (onverwachts). Ik merk dat ik het ook makkelijker accepteren vind als mensen al op leeftijd zijn, dan is het gewoon tijd.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:28

Absoluut niet bang voor de dood, enkel voor hoe oud ik moet worden en wat voor gedoe ik in die tussentijd mee moet maken. Lekker ego. Zoals Arnon Grunberg verwoordde, in een context waar een mens op hoogbejaarde leeftijd stierf; te duur betaald geluk.

Elke dag weer opstaan, kijken hoe je deze dag nu weer gaat doorkomen, wachtend tot het avond is om de druk niet meer op de schouders te hoeven voelen, enkel die avonden ...

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:31

Wow.
Dit is precies wat ik me afvraag...
Elke avond en nacht, dan denk ik weer. Wat gebeurd er als ik dood ga? Waar ga ik heen? Voel ik nog wat?
En dan word ik zo ongelofelijk bang.
Dan lig ik weer te huilen in bed.
Brrr.
Ik wist niet dat zoveel mensen hier een angst voor hadden, ben 'blij' te lezen dat ik niet de enige ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:33

Goh gezellig topic dit! :+
Ben als de dood voor de dood... heb er soms echt angst van! Probeer er niet zoveel mee bezig te zijn, maar dan kom je weer zo'n topic tegen.... :\