dondeyne schreef:Ik ben ook verbaasd dat sommigen hier zo veroordelend zijn ten opzichte van drugs, terwijl bijvoorbeeld wel alcohol gebruikt wordt. Hoe komt dat? Wetgeving/media/omgeving? Ik ken namelijk veel meer mensen die alcohol- dan drugsverslaafd zijn.
Er zijn mensen die door genetica en/of levensloop verslavings- of psychosegevoelig zijn die heel ver uit de buurt van drugs moeten blijven, maar verder kan experimenteren met tripmiddelen je veel over jezelf leren en je blik over de wereld ook heel erg verruimen
Waarom mensen iets tegen drugs hebben?
*zucht* Omdat mijn generatie in de jaren '70 (de tijd van de heroïne en LSD) al heeft gezien hoe mensen letterlijk in de goot terechtkwamen nadat ze verslaafd raakten. Dat verslaafd raken is bij sommige drugs al na 2x gebruiken. Ik ken niemand die na 2x 1 glaasje alcohol al verslaafd is geraakt. Dat gebeurde dus wel met heroïne in die tijd.
Ook raak je van 2 glaasjes alcohol niet in een coma, terwijl een fout pilletje op een houseparty, waarna je een tweede neemt, waarop de eerste pil toch ook ineens flink gaat werken, je op de eerste hulp terechtkomt, omdat je nooit 100% kan inschatten hoe de precieze chemische samenstelling van die pilletjes waren.
Verder is het zo dat dealers handig gebruik maken van de verslavende drugs: de eerste paar keer krijgen mensen het gratis en dan zit je eraan vast, en ben je vaste klant van de dealer, die op dat moment níet meer gratis weggeeft... en voor je het weet beroof je je eigen opoe nog.
Een buurvrouw had een vriendin van vroeger... die verslaafd was geraakt. Vriendin was vel over been, asgrauw en had dunne armpjes alsof ze in een concentratiekamp zat. Buur was zo naíef die vrouw in huis uit te nodigen... ze riep haar kinderen erbij en zei: "kijk kinderen: dàt doen drugs" de kinderen zwoeren nooit aan de drugs te gaan (en dat deden ze ook niet)... maar toen die vrouw de deur weer uit was, miste mijn buurvrouw haar eigen medicijnen en de medicijnen van haar kind.
Oftewel, jatten van je laatste vriendin, al is die de enige die je nog in huis verwelkomt... net zo makkelijk jatten van je bloedeigen opoe, en zelfs je eigen ouders kunnen je niet meer in huis houden omdat het hele ouderlijk huis naar de bliksem gaat en alles verkocht wordt...
Die vrouw is trouwens een paar weken later doodgegaan aan een overdosis.
En dan heb je ook nog pechvogels die na 1 (ja echt 1) jointje al van het padje raken, zoals Mike Boddé, die na 1 jointje dusdanig depressief raakte dat het heel veel jaren en heel veel antidepressiva kostte om er weer bovenop te komen. Als je leest wat hij heeft meegemaakt (boek: "Pil") raak je nooit meer een stickie aan... je zal die ene pechvogel maar wezen.
Bij 2 dochters van een bekende van me heeft iemand "iets" in hun drinken gedaan... Eén moest gereanimeerd worden en omdat het in het buitenland gebeurde, moest een arts hen zelfs tijdens de vliegreis begeleiden omdat het hart van 1 van de zussen niet goed meer functioneerde. Ook was ze een maand verlamd, dus heeft ze voor ze de reis naar huis maakte ook nog wekenlang in het ziekenhuis gelegen.
Need I say more?